2014-01-02, 15:47
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Taket är det lååååångt kvar till. I en undersökning tyckte 45% (orkar inte leta upp källan, ni får ta mig på orden) av befolkningen att det var en bra idé att ta emot färre flyktingar. En klar minoritet (runt 20% om jag minns rätt) tyckte det var en dålig idé att ta emot färre, och resten hade inga åsikter i frågan.

Jag vill mena att SDs potentiella väljargrupp ligger på ca 45%, och jag tror andelen som tycker en mer restriktiv flyktinginvandring vore en bra idé, även kommer växa. SD växer hela tiden och kommer inte sluta att göra det.

Edit: Givetvis tror jag inte att SD någonsin kommer få 45% röster i något val. Men om man hypotetiskt tänker att sjuklövern fortsätter med sin invandringspolitik, och fortsätter att ignorera SD, då kommer de nå de här siffrorna. Dock tror jag att 1. S eller M själva kommer föreslå restriktiv invandring eller 2. SD kommer ingå i en regering innan de får 45% i ett val.

45% för restriktivare flyktinginvandring och 26% emot ^^ läste om det förut idag i en annan tråd
2014-01-02, 15:50
Medlem
Madagascars avatar
Enligt nedanstående borde vi få Demoskop imorgon och Ipsos på söndag, Någon som vet något mer precist?

(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar
Senast redigerad av Madagascar 2014-01-02 kl. 16:22.
2014-01-02, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
45% för restriktivare flyktinginvandring och 26% emot ^^ läste om det förut idag i en annan tråd

Förr i tiden var andelen som var emot dessutom betydligt större. Att detta har fått fortgå bevisar vilka enorma brister ett "demokratisk" system har. Hur kan man fortsätta med en enorm invandring när man vet att en majoritet är emot den?
2014-01-02, 18:06
Medlem
Russinkungens avatar
15.7 i senaste mätningen:

http://avpixlat.info/2014/01/02/sd-nar-157-procent-efter-expressenkampanj/
2014-01-02, 18:26
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen

Det där är något slags scam. Möjligtvis har det till och med samband med åsiktsregistreringen av sverigedemokrater. Läs Pungs inlägg här i tråden.

Torbjörn Sjöström på Novus har skrivit en del på Twitter. Sök på Marknadsinsikt. Dock så svamlar han en del då han inte förstått att de gör massutskick av SMS. Han tror de påstår sig göra telefonintervjuer vilket ju är helt omöjligt med så stort antal svarande.
Senast redigerad av Menved 2014-01-02 kl. 18:32.
2014-01-02, 23:40
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Är det därför som du postar anonymt på Flashback? Varför håller du dig inte på etablerade forum under ditt eget namn? Hade du varit lika stursk om SD-sympatisörer visste var du bodde...?

Nåväl....Hur tror ni opinionen utvecklas nu inför valet?
Fint att du lyfter fram den här aspekten. Är det ett förtäckt hot att något skulle hända om somliga av oss inte var anonyma?

Vi ser nu att jag har rätt om att SD kommer att minska framigenom, december månad är lägre än oktober, en början på nedgången
Senast redigerad av rejdar 2014-01-02 kl. 23:45.
2014-01-02, 23:45
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Fint att du lyfter fram den här aspekten. Är det ett förtäckt hot att något skulle hända om som liga av oss inte var anonyma? Vi ser nu att jag har rätt om att SD kommer att minska framigenom, december månad är lägre än oktober, en början på nedgången
Rejdar, vad har du att säga om det här nya opinonsinstutet Marknadsinsikt som dagens siffror kommer från? Trovärdighet etc.
Senast redigerad av Madagascar 2014-01-03 kl. 00:39.
2014-01-03, 00:05
Moderator
Fear2bes avatar
Beträffande siffran 15.7% så känns den rätt hög om man jämför med alla andra undersökningar. Den är rimlig, men man blir ändå förvånad. Vi får väl se i EP-valet 2014 i slutet av maj. Det är ju bara några få månader kvar.

Vi har fått se Annie Lööf försvara sig om att hon inte är en nyliberal, så nu vet vi att hon är på reträtten. Fortsätt neka Annie Lööf, det är ändå ingen som tror dig!

EP-valet kommer att ge en fingervisning om vilka partier som kommer att trilla ut. Redan nu borde FP, KD och C vara bra nervösa.
2014-01-03, 01:39
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Rejdar, vad har du att säga om det här nya opinonsinstutet Marknadsinsikt som dagens siffror kommer från? Trovärdighet etc.
Först och främst drar ju Avpixlat fel slutsats om effekten av Expressenkampanjen Om vi bara jämför Marknadsinsikts egna siffror, så hade SD 15,8 i oktober och 16,2 i november
http://www.marknadsinsikt.com/publication/4

Det betyder att SD minskar

Och trovärdig nivå på siffrorna är det ju självfallet inte. Hur fel de ligger kan bara valet avgöra. Såsom det kunde räknas ut att United Minds hade störst fel mot valresultatet 2010 http://hagevi.wordpress.com/2010/09/27/basta-opinionsinstitut-vid-riksdagsvalet/
2014-01-03, 07:32
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Fint att du lyfter fram den här aspekten. Är det ett förtäckt hot att något skulle hända om somliga av oss inte var anonyma?

Vi ser nu att jag har rätt om att SD kommer att minska framigenom, december månad är lägre än oktober, en början på nedgången

Det jag ser om man jämför okt med dec är att skillnaderna är inom felmarginalen och att SD ökade i 3 av instituten (även det inom felmarginalen) vilket jag inte ser som någon "början till nedgång" Jag personligen tror att SD kommer fortsätta öka och nästan allt pekar åt samma håll ^^
2014-01-03, 12:31
Medlem
YouGov gjorde undersökning igår.
Man fick ett mejl om enkät till sin inkorg. Dels specifika frågor sen "Frågor av varierande karaktär".
"Vilket parti skulle du rösta på om det var val idag ?".
När resultatet av den undersökningen presenteras har jag ingen aning om.
2014-01-03, 13:51
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiveItANice
YouGov gjorde undersökning igår.
Man fick ett mejl om enkät till sin inkorg. Dels specifika frågor sen "Frågor av varierande karaktär".
"Vilket parti skulle du rösta på om det var val idag ?".
När resultatet av den undersökningen presenteras har jag ingen aning om.

Är inte det en sån undersökning som tar reda på vilken form av partisympatier de som handlar/utnyttjar de saker som den tidigare delen av undersökningen har? En opinionsundersökning handlar väl bara om partival/sympatier och inte som "extra" frågor i slutet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in