2013-12-29, 02:09
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl

Jag tror inte du förstår riktigt. Självklar har SD ett existensberättigande eftersom en del väljare röstar på dem. Det är inte heller så att det är något självändamål att hänga ut människor men däremot skall man stå för sina åsikter. Gömmer man sig bakom anonymitet för att utrycka rasistiska åsikter får man som politiker skylla sig själv.
Däremot är det minst sagt löjligt att tro att opinionsinstituten inte försöker göra så gott de kan. Det är liksom hela deras affärside. Ansiktet utåt för ett opinionsinstitut är väljarundersökningar men det är inte deras levebröd. Ju sämre resultat de presterar desto mindre uppdrag får de.

Är det därför som du postar anonymt på Flashback? Varför håller du dig inte på etablerade forum under ditt eget namn? Hade du varit lika stursk om SD-sympatisörer visste var du bodde...?

Nåväl....Hur tror ni opinionen utvecklas nu inför valet?
2013-12-29, 04:24
Medlem
Dreamstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel

Nåväl....Hur tror ni opinionen utvecklas nu inför valet?

Jag tror det huvudsakliga utvecklingen kommer vara väldigt positiv för SD, däremot så tror jag inte vi kommer se några shockökningar förrän valresultatet kommer ut.

Själv så hoppas jag på att SD ha ett högt antal väljare som inte gjort sig synliga i telefonundersökningar ännu.
Jag tror SD har vuxit mycket mer än opinionerna visar, mest på grund av hur SD detta året demoniserats, hängts ut och mordhotats i media.
2013-12-29, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamstate
Jag tror det huvudsakliga utvecklingen kommer vara väldigt positiv för SD, däremot så tror jag inte vi kommer se några shockökningar förrän valresultatet kommer ut.

Själv så hoppas jag på att SD ha ett högt antal väljare som inte gjort sig synliga i telefonundersökningar ännu.
Jag tror SD har vuxit mycket mer än opinionerna visar, mest på grund av hur SD detta året demoniserats, hängts ut och mordhotats i media.

Under julhelgen har jag haft möjlighet att kort prata med min mamma och syster (2 olika tillfällen). Min syster, också högutbildad boende i Göteborg, som vet någorlunda var jag befinner mig i tanken tog vid frukostbordet upp en "bra" krönika från SvD om migration och att det var bra och att det alltid funnits. Vi hade inte tid eller intresse kanske att vinna den andre så samtalet dog rätt fort.
Min mamma och jag började prata om skolan och förfallet och sedan gled vi fort in på vad media skriver. Hon var med på att media vinklar och att man inte kan lita på dem, men att gå in på hatsiterna avpixlat, friatider och exponerat det kommer hon ALDIG göra. Hon var riktigt förbannad, faktiskt. Jag brukar inte se henne arg. Jag sa, gå in och läs själv och bilda dig en egen uppfattning. Läs själv länkarna till domar, statistik och forskning. Hon vägrar. Och SD är inte svaret på Sveriges problem, de etablerade partierna kommer lösa det här, det måste de. Efter det dog även det samtalet. Väldigt bedrövad och besviken inser jag att det är minst två till som kommer behöva vakna upp och att försöka övertyga dem kommer aldrig fungera. De måste själva komma till insikt, precis som jag.
2013-12-29, 16:37
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Väldigt bedrövad och besviken inser jag att det är minst två till som kommer behöva vakna upp och att försöka övertyga dem kommer aldrig fungera. De måste själva komma till insikt, precis som jag.

Den första insikten de behöver är: att det är väljarna (din syster och din mor) som väljer vilken politik vi skall ha här i landet. Försämringen i skolan (som exempel) är din mamma och din syster ytterst ansvariga för. Precis som Defense i slutscenen av "Falling Down" måste de inse att det är dom själva som har ställt till det. Det GÅR INTE att skylla på politikerna - det är de som har VALT politikerna som har det yttersta ansvaret.

Den andra insikten de behöver är: när man lägger sin röst i valurnan är det i första hand för att knuffa politiken i en viss riktning. Så länge SD befinner sig under 50% i riksdagen, så kommer de endast att kunna påverka riktningen i svensk politik. Genom att lägga en röst på SD kommer förhoppningsvis sjuklöverpartierna att ändra sin politik i SD:s riktning. Fortsätter man att rösta på sjuklövern får man more of the same - det är ju det mandat man ger dem!

Den tredje insikten de behöver är: att SD är ett demokratiskt parti. Det är det parti med flest ingenjörer i riksdagen. Det är det parti i riksdagen med störst antal hederliga och laglydiga förtroendevalda (Expo, 2010).

Om dessa tre insikter funnes hos alla väljare i landet, skulle SD stiga som en raket i opinionen.
2013-12-29, 16:54
Bannlyst
Jag tror att SD har potential för 18-20% i valet 2014. Allt detta på grund av att de övriga partierna har närmat sig mitten och driver allt för lika politik.

Finns det något parti som sticker ut rejält i riksdagen? Det enda jag kan komma på är SD. Möjligtvis Centerpartiet. Men de är ännu för rädda att slita av sig Alliansens klor. Även Moderaterna bör ha en avhyvling för att ha släppt sina konservativa ståndpunkter i asylinvandring och arbetskraftsinvandrings-politiken. Hade Moderaterna stått för en begränsad invandring som innan 2003, hade SD inte varit där de är idag.

Politisk okunnighet har banat väg för SD. Ju mer inflytande SD får, desto mer upplysta blir vi vanliga över deras vansinne.
2013-12-30, 01:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chema
Jag tror att SD har potential för 18-20% i valet 2014. Allt detta på grund av att de övriga partierna har närmat sig mitten och driver allt för lika politik.

Finns det något parti som sticker ut rejält i riksdagen? Det enda jag kan komma på är SD. Möjligtvis Centerpartiet. Men de är ännu för rädda att slita av sig Alliansens klor. Även Moderaterna bör ha en avhyvling för att ha släppt sina konservativa ståndpunkter i asylinvandring och arbetskraftsinvandrings-politiken. Hade Moderaterna stått för en begränsad invandring som innan 2003, hade SD inte varit där de är idag.

Politisk okunnighet har banat väg för SD. Ju mer inflytande SD får, desto mer upplysta blir vi vanliga över deras vansinne.
Hos männen så är stödet redan 18-20%. Jag är tveksam till att kvinnorna ska komma upp i samma nivå eller att männen ska kunna öka så pass att de väger upp kvinnornas siffror.

Men klaffar allt och SD får riktig underdog roll så kan valresultatet bli en chock.
2013-12-30, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borglig
Hos männen så är stödet redan 18-20%. Jag är tveksam till att kvinnorna ska komma upp i samma nivå eller att männen ska kunna öka så pass att de väger upp kvinnornas siffror.

Men klaffar allt och SD får riktig underdog roll så kan valresultatet bli en chock.

Man vet aldrig. För det första är det främst kvinnor som bestämmer sig sent och vacklar mellan partierna. För det andra har flera opinionsmätningar under hösten/vintern påvisat att SD:s stöd bland kvinnor ligger runt 7-8%. Visserligen är det en relativt låg siffra men någonstans ska alla politiskt vacklande kvinnor ta vägen.
2013-12-30, 15:56
Medlem
Energiknippes avatar
Kanske något OT, men jag har sett att Facebokgrupperna "Citat" & "inte rasist men" har gjort en bild som man kan dela. Det är ett nyårslöfte om att man lovar att inte rösta på SD.

För ett år sedan hade nog en sådan bild fått en enorm spridning, hittills har 1 av mina 250 vänner på FB lagt upp den, det gjordes tidigt i morse. Nu har hon 2(!) likes på den. Det är rätt otroligt egentligt då hon också har över 200 vänner.

Som sagt, för ett år sedan hade det nog sett ordentligt annorlunda ut, men nu verkar inte folk vilja skylta med sitt SD-hat lika hårt som tidigare.
2013-12-30, 16:02
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Kanske något OT, men jag har sett att Facebokgrupperna "Citat" & "inte rasist men" har gjort en bild som man kan dela. Det är ett nyårslöfte om att man lovar att inte rösta på SD.

För ett år sedan hade nog en sådan bild fått en enorm spridning, hittills har 1 av mina 250 vänner på FB lagt upp den, det gjordes tidigt i morse. Nu har hon 2(!) likes på den. Det är rätt otroligt egentligt då hon också har över 200 vänner.

Som sagt, för ett år sedan hade det nog sett ordentligt annorlunda ut, men nu verkar inte folk vilja skylta med sitt SD-hat lika hårt som tidigare.
En moderat person i min vänkrets på Facebook hade lagt upp just den, samt även en liknande där det står att man lovar att inte rösta på Vänsterpartiet. Den förstnämnda har fått tre "likes" och några lite bitska kommentarer som i sin tur fått fler likes än originalinlägget. Det med Vänsterpartiet har just nu 20 likes.
2013-12-30, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe

Skulle vart intressant att få göra en undersökning hur det ser ut inom friidrotten, hur många som ställer sig positiva till SD. Och vilka som inte är det.
Finns många inom friidrotten som är PK men gör man det bara för att visa en "god sida" ?
2013-12-30, 17:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiveItANice
Skulle vart intressant att få göra en undersökning hur det ser ut inom friidrotten, hur många som ställer sig positiva till SD. Och vilka som inte är det.
Finns många inom friidrotten som är PK men gör man det bara för att visa en "god sida" ?
Det har nog med sponsorkontrakten att göra.
2013-12-30, 19:02
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
En moderat person i min vänkrets på Facebook hade lagt upp just den, samt även en liknande där det står att man lovar att inte rösta på Vänsterpartiet. Den förstnämnda har fått tre "likes" och några lite bitska kommentarer som i sin tur fått fler likes än originalinlägget. Det med Vänsterpartiet har just nu 20 likes.
Finns det ingen bild man kan dela där man lovar att rösta på det som passar en och vad det är har ingen jävel med att göra? Det är en lagom fin vink utan att säga för mycket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in