2014-01-02, 20:02
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Ja, eller så har familjen känt sig relativt trygga. Det är inte säkert att de har märkt av hotbilden på länge.
Lägger till: enligt förnämliga sammanfattningen, länk på förstasidan, kom larmet till polisen 16:45. Så strax före det bör det hänt. Jag har svårt att tänka mig att man slappnar av så om man känner sin kultur o vet att en blodshämnd hänger över familjens manliga medlemmar. Det är nog snabbare o enklare att muta en tjej i BOs närhet att ringa o be honom komma till kyrkan i smyg, än att stå å vänta tills ett tillfälle uppenbarar sig.
Citera
2014-01-02, 20:02
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Den intervjuade pastorn är pastor i baptistförsamlingen (Bodakyrkan), medan familjen har bott i en lägenhet som missionsförsamlingen (Myråskyrkan) ordnat åt dem. Pojken hade ingen relation till baptistförsamlingen mer än att det var vid busshållplatsen utanför Bodakyrkan som han blev attackerad.

Here we go again: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=578125468900199&set=oa.101518226008 34841&type=3&theater

Denna bild är uppladdad på Bodakyrkans facebooksida. Det står inget om att detta skulle vara fotat i Myråskyrkan. De båda kyrkorna samarbetar med varandra och att BO ens befann sig i närhten av kyrkan kan vara en stark indikation på att han ibland vistades där.

Dessutom har minst två olika FB-användare sagt att BO är pojken på bilden ovan och att två övriga personer vid bordet tillhör hans familj. Inte bara BO, utan även hans bror och farbror var alltså där på våffelfinalen. Kanske bara var en engångshändelse, men inte desto mindre har pastorn träffat dem. Att han vid det här laget inte skulle känna till vem som är skjuten tycker jag låter orimligt.
Senast redigerad av SmokeOn 2014-01-02 kl. 20:04.
Citera
2014-01-02, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
"Systern" har en "bästa kompis" som bor på Fotö, där hon då kan ha bott tidigare.
Bor en relativt nyanländ Alban på en ö, utan att vara "gömd"?
Hon har dock skrivit att hon bor i Grekland.
Även hon är dålig på svenska.

"Systern" har en bild med sig själv och svenska tjejen med texten BBL (Be back later?)
BO är välbekant med denna svenska "bästa kompis", och skrivit lite otrevligheter på BBL-bilden, ang. deras (tjejernas) vänskap, på "systerns" sida.
Jag vet inte vad han gick igång på angående bild, eller vänskapen?

Är det bara jag eller är flickans FB borttagen? Jag hittade hennes FB via gillningar osv på BO's bilder men dessa gillningar är borta? Eller är det jag som är lite trött och yr?
Citera
2014-01-02, 20:08
Medlem
Har i ärlighetens namn inte följt tråden och 90 sidor är en del att läsa igenom. Har däremot läst sammanfattningen.. nåväl..
En bild på facebook som tydligen ska föreställa pojken så är det en Z*in som gillat. Finns en del trådar om dom här på flashback. Kanske är vanligt efternamn?
*= e
Citera
2014-01-02, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
Fan, läs tråden för helvete. Det står bara nån sida bakåt att farsan sitter för mord...
värst vad folk diskuterar helt orelevanta saker. Har vi kommit fram till någon nyttig information än det som ges på AB? Att en tolv årig blivit skjuten i Borås?

Enligt obekräftade uppgifter var pojken, två syskon och hans föräldrar asylsökande från Kosovo.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18111546.ab

Det står HANS FÖRÄLDRAR, alltså inkluderar det hans PAPPA som sitter "inne"
Citera
2014-01-02, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Har i ärlighetens namn inte följt tråden och 90 sidor är en del att läsa igenom. Har däremot läst sammanfattningen.. nåväl..
En bild på facebook som tydligen ska föreställa pojken så är det en Z*in som gillat. Finns en del trådar om dom här på flashback. Kanske är vanligt efternamn?
*= e

Komiskt att du nämner detta då jag precis noterade att personen jag misstänkte var hans syster gillningar och konto på facebook är borta så noterar jag även att denna M*do Ze*n (*= i) Har gillat ett flertal bilder på hans FB(NYLIGEN, dessa fanns inte tidigare)! SKUMT enligt mig, han har även en bild på en clown som skjuter sig i huvudet med texten ''Certa gente ha talmente poco cervello che anche se si sparasse alla testa non morirebbe.'' behöver inte alls vara något relevant men någon som kan översätta denna text?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Lägger till: enligt förnämliga sammanfattningen, länk på förstasidan, kom larmet till polisen 16:45. Så strax före det bör det hänt. Jag har svårt att tänka mig att man slappnar av så om man känner sin kultur o vet att en blodshämnd hänger över familjens manliga medlemmar. Det är nog snabbare o enklare att muta en tjej i BOs närhet att ringa o be honom komma till kyrkan i smyg, än att stå å vänta tills ett tillfälle uppenbarar sig.

Tja, eller så är det just pga oförsiktighet som GM fått nys om familjen öht. Sen kan ju GM agerat joggare mer än en gång i området. Eller så var det av någon anledning uppenbart att BO skulle ut och röra sig av andra anledningar vid nämnda tidpunkt. Kanske inte en våffelkväll men något liknande.

Känns som att vi vet för lite om den nämnda konflikten för att dra för långtgående slutsatser.

Det har talats om en konflikt som tagits med från hemlandet men något kan ju ha hänt här i Sverige eller på vägen hit som föranlett mordförsöket. Finns ju många fler möjligheter med såklart..
Citera
Medlem
Albaner har sin egen bild av rättvisa.

http://www.expressen.se/gt/en-slaktfejd-kan-ligga-bakom-mordforsoket/
Citera
2014-01-02, 20:12
Medlem
R2Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borasghg
Komiskt att du nämner detta då jag precis noterade att personen jag misstänkte var hans syster gillningar och konto på facebook är borta så noterar jag även att denna M*do Ze*n (*= i) Har gillat ett flertal nya bilder på hans FB! SKUMT enligt mig, han har även en bild på en clown som skjuter sig i huvudet med texten ''Certa gente ha talmente poco cervello che anche se si sparasse alla testa non morirebbe.'' behöver inte alls vara något relevant men någon som kan översätta denna text?

"Vissa människor har så lite hjärna att även om han sköt sig själv i huvudet inte skulle dö!!

italienska enl. google translate
Citera
2014-01-02, 20:16
Medlem
R2Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Albaner har sin egen bild av rättvisa.

http://www.expressen.se/gt/en-slaktfejd-kan-ligga-bakom-mordforsoket/

Låter som samma källa som skickade PM va?
Citera
Medlem
Expressen nyss:

"En släktfejd kan ligga bakom mordförsöket"

Citat:
"En brutal och utdragen fejd mellan två släkter kan ligga bakom mordförsöket på den 12-årige pojken i Borås.
Det berättar en person som känner familjen sen tidigare.
– De sökte asyl för att få säkerhet i Sverige, säger han."

Om uppgifterna i Expressen stämmer så verkar det lite konstigt att polisen säger att det inte ska ha funnits någon hotbild mot pojken tidigare:
Citat:
"Bland annat ska familjens hus ha sprängts under 2012. Ingen fanns i huset när det sprängdes men förstörelsen blev stor."

Edit: tvåa på bollen, Fleshsuckforum skrev före.
Senast redigerad av Brottsfall 2014-01-02 kl. 20:26.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Du är inte ensam om de resonemangen, men är en 12-åring verkligen ett legitimt mål för en blodshämnd? Fast kanske kände han igen mördaren och förstod vad som var på gång och blev offer för att han inte skulle kunna slå larm.

OM det är någon form av vendetta för vad pappan gjort i hemlandet kan vi nog förutsätta att GM inte längre befinner sig i Sverige. Mission completed!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in