Citat:
Ursprungligen postat av
zepofan
Får man motorstopp eller rullar bakåt betyder det att man inte behärskar bilen, då är det övning som gäller, inte att ta till genvägar.
Jag skulle inte säga att en som tar till fulknep för att lösa en uppgift är en säker bilförare, vilka fler områden är det som personen i fråga inte behärskar kan man fråga sig?
Åtminstone jag har haft bilar som inte klarar av dragläge i en backe utan att man hjälper till med gasen, dvs de hade så låg tomgång att de inte klarade av att hålla bilen still i en brant backe. Skall man stå still behövde jag alltså använda något av fotbroms, handbroms eller gaspedal. Använder man fotbromsen finns risk för att bilen hinner rulla ner några centimeter eller självdö när man flyttar foten till gasen.
Står man då parkerad med bara någon decimeter till bilen bakom och det är brant är jag inte så kaxig, utan släpper handbromsen först när jag har dragläge med koppling+lite gas. Det här händer väl inte så ofta i Sverige där man sällan behöver parkera i branter, men oftare nedåt Sydeuropa