2014-01-02, 12:30
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Du behöver aldrig släppa på bromsen med knappen utan det gör bilen själv när den känner att du får kraft framåt eller bakåt (pratar specifikt Volvos broms). I backe är det alltså bara att lägga in den. Hitta dragkäget och börja gasa försiktigt och då släpper bromsen automatiskt när du börjar åka framåt.
Sen är det ju "hill hold" inbyggt i systemet med, så att när man släpper färdbromsen så tar det ett par sekunder innan bilen börjar rulla bakåt. Man behöver inte använda p-bromsen alls till det mao.
Citera
2014-01-02, 12:37
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Du behöver aldrig släppa på bromsen med knappen utan det gör bilen själv när den känner att du får kraft framåt eller bakåt (pratar specifikt Volvos broms). I backe är det alltså bara att lägga in den. Hitta dragkäget och börja gasa försiktigt och då släpper bromsen automatiskt när du börjar åka framåt.

Bästa svaret i tråden

Ang de som ogillar att använda handbroms i backe, när man fastnar i en Kö i uppförsbacke, sitter ni då verkligen och pressar ner fotbromsen istället för att lägga i handbromsen?
Vid vissa rödljus kan man ju bli stående 10 minuter.
Jag personligen skulle få kramp om jag tvingades sitta och trycka.
Citera
2014-01-02, 12:46
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
Bästa svaret i tråden

Ang de som ogillar att använda handbroms i backe, när man fastnar i en Kö i uppförsbacke, sitter ni då verkligen och pressar ner fotbromsen istället för att lägga i handbromsen?
Ja, men när man startar från stående i backe så använder man ju inte P-bromsen.
Tryck ned kopplingen, lägg i växel, tryck ned bromsen, släpp P-bromsen, släpp upp kopplingen till dragläge, släpp bromsen och möt med gasen.
Citera
2014-01-02, 15:21
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ja, men när man startar från stående i backe så använder man ju inte P-bromsen.
Tryck ned kopplingen, lägg i växel, tryck ned bromsen, släpp P-bromsen, släpp upp kopplingen till dragläge, släpp bromsen och möt med gasen.

Det funkar nog som flukke beskriver på de flesta bilar. Min Peugeot är likadan. Det innebär att det smidigaste sättet att komma igång i backe är att använda den elektriska parkeringsbromsen. Det blir nästan som att åka igång på plan mark. Lite varning dock: När bromsen släpper så är det ju lite varv på motorn så det kan bli knepigt om man har något nära framför bilen.

---/T
Citera
2014-01-02, 15:29
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samoht
Det funkar nog som flukke beskriver på de flesta bilar. Min Peugeot är likadan. Det innebär att det smidigaste sättet att komma igång i backe är att använda den elektriska parkeringsbromsen. Det blir nästan som att åka igång på plan mark. Lite varning dock: När bromsen släpper så är det ju lite varv på motorn så det kan bli knepigt om man har något nära framför bilen.

---/T
Jag menar att man inte använder P-bromsen vid start i backe, oavsett vilken typ man har.
Citera
2014-01-02, 15:54
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Bästa svaret i tråden

Nej det var det sämsta svaret i tråden eftersom du inte ska använda handbromsen vid start i backe. Jävla idiot du ska inte ha körkort. Jag är så jävla trött på att folk som inte kan köra bil får körkort. Handbroms används endast vid parkering, vid körning används fotbroms, koppling och gas.
Citera
2014-01-02, 18:31
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Nej det var det sämsta svaret i tråden eftersom du inte ska använda handbromsen vid start i backe. Jävla idiot du ska inte ha körkort. Jag är så jävla trött på att folk som inte kan köra bil får körkort. Handbroms används endast vid parkering, vid körning används fotbroms, koppling och gas.

Oj vilken kraftig mens du verkar ha din stackare.

Jag har själv en Volvo med elektrisk p-broms (och automatisk hill-hold funktion). Tycker det är ett utmärkt sätt att starta i backe med den. Det är även praktiskt att bara köra iväg från en parkering utan att behöva släppa bromsen då den automatiskt lossar.
Citera
2014-01-02, 19:06
Medlem
Huge-0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet

Vilket töntigt svar.. Blir du inte mer irriterad på människor som får motorstopp när de ska rulla iväg utan handbromsen, eller ännu värre de som rullar bakåt in i fronten på bilen bakom? Hoppas ditt körkort blir indraget för du ska fan inte övningsköra med någon. Hade du sagt likadant till din son när han svettig ska starta i uppförsbacken eller? Om personen oavsett bil, är säkrare när han/hon startar med handbromsen så ska givetvis den användas. Säkra förare är allt i trafiken, så att ingen/inget annat skadas. Och med de nya finurligare parkeringsbromsarna så är det ju bara ännu bättre... Eller ska vi lyssna på dina teorier om att man "faanhelvete shit azzå inte ska använda handbrommsen för de e jö kärringar som gör?". Bespara mig din visdom dumma bonde.
Citera
2014-01-02, 19:14
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huge-0
Vilket töntigt svar.. Blir du inte mer irriterad på människor som får motorstopp när de ska rulla iväg utan handbromsen, eller ännu värre de som rullar bakåt in i fronten på bilen bakom? Hoppas ditt körkort blir indraget för du ska fan inte övningsköra med någon. Hade du sagt likadant till din son när han svettig ska starta i uppförsbacken eller? Om personen oavsett bil, är säkrare när han/hon startar med handbromsen så ska givetvis den användas. Säkra förare är allt i trafiken, så att ingen/inget annat skadas. Och med de nya finurligare parkeringsbromsarna så är det ju bara ännu bättre... Eller ska vi lyssna på dina teorier om att man "faanhelvete shit azzå inte ska använda handbrommsen för de e jö kärringar som gör?". Bespara mig din visdom dumma bonde.
Får man motorstopp eller rullar bakåt betyder det att man inte behärskar bilen, då är det övning som gäller, inte att ta till genvägar.
Jag skulle inte säga att en som tar till fulknep för att lösa en uppgift är en säker bilförare, vilka fler områden är det som personen i fråga inte behärskar kan man fråga sig?
Citera
2014-01-03, 09:55
Medlem
gniff754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Får man motorstopp eller rullar bakåt betyder det att man inte behärskar bilen, då är det övning som gäller, inte att ta till genvägar.
Jag skulle inte säga att en som tar till fulknep för att lösa en uppgift är en säker bilförare, vilka fler områden är det som personen i fråga inte behärskar kan man fråga sig?

Åtminstone jag har haft bilar som inte klarar av dragläge i en backe utan att man hjälper till med gasen, dvs de hade så låg tomgång att de inte klarade av att hålla bilen still i en brant backe. Skall man stå still behövde jag alltså använda något av fotbroms, handbroms eller gaspedal. Använder man fotbromsen finns risk för att bilen hinner rulla ner några centimeter eller självdö när man flyttar foten till gasen.

Står man då parkerad med bara någon decimeter till bilen bakom och det är brant är jag inte så kaxig, utan släpper handbromsen först när jag har dragläge med koppling+lite gas. Det här händer väl inte så ofta i Sverige där man sällan behöver parkera i branter, men oftare nedåt Sydeuropa
Citera
2014-01-05, 11:26
Medlem
ErichvonStalheins avatar
Nja, nu var ju frågan "Hur fungerar en elektronisk handbroms" inte hur man använder den...

Någon som kan redogöra för hur en elektrisk (bättre ord) parkeringsbroms fungerar rent tekniskt?
Citera
2014-01-05, 11:35
Bannlyst
Citat:
Okej, hur är det vid start i backe kan man använda den då?
Med den manuella kan man ju väldigt tydligt känna exakt när bromsen släpper och man ska börja gasa, när det bara är en knapp så inbillar jag mig att bet blir svårare.
Är det någon skillnad eller bör man helt enkelt undvika att använda den elektriska handbromsen vid exempelvis rödljus i uppförsbacke och bilar bakom?
man använder dragläge som alla andra gör,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in