2014-01-02, 10:53
Medlem
cmdQs avatar
Min privata bil (Volvo V70) har en helt vanlig handbroms, nu ska jag köra en XC70 (V70xc, osäker) som istället för handbroms har någon knapp.

Hur fungerar det här, vad ska man tänka på?
Det är en vanlig manuell 5-växlad låda om det har någon inverkan.

//Delete@Mac
Senast redigerad av cmdQ 2014-01-02 kl. 11:24. Anledning: Ändrar Rubrik pga missförstånd bland läsare.
Citera
2014-01-02, 10:54
Medlem
Quinqqs avatar
Det är exakt samma sak, istället för att dra upp handtaget så trycker du bara på knappen!
Citera
2014-01-02, 10:57
Medlem
Knotknets avatar
Handbromsen använder man inte när man kör utan den används enbart som parkeringsbroms. Om du är så dum i huvudet så du inte vet det så ska du inte ha körkort. Tryck in knappen när du ska ha i handbromsen och dra knappen emot dig för att släppa. Vilken jävla idiot ts verkar vara.
Citera
2014-01-02, 11:05
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinqq
Det är exakt samma sak, istället för att dra upp handtaget så trycker du bara på knappen!
Okej låter ju inte så värst komplicerat. Hugger den direkt som en vanlig eller är det någon fördröjning?
Antar att det sker helt elektroniskt eftersom det är en knapp och inte en spak.
Citera
2014-01-02, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
Min privata bil (Volvo V70) har en helt vanlig handbroms, nu ska jag köra en XC70 (V70xc, osäker) som istället för handbroms har någon knapp.

Hur fungerar det här, vad ska man tänka på?
Det är en vanlig manuell 5-växlad låda om det har någon inverkan.

//Delete@Mac

Är det ett problem? Varför är handbroms under körning viktigt för dig? Har du körkort? Tryck in knappen när du parkerat.
Senast redigerad av Attributt 2014-01-02 kl. 11:17.
Citera
2014-01-02, 11:11
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Handbromsen använder man inte när man kör utan den används enbart som parkeringsbroms.
Känner jag väl till.
Citat:
Om du är så dum i huvudet så du inte vet det så ska du inte ha körkort.
Vem har påstått att den kunskapen saknades
Citat:
Tryck in knappen när du ska ha i handbromsen och dra knappen emot dig för att släppa.
Ungefär så gissade jag att det fungerade utan att ha sett det IRL
Citat:
Vilken jävla idiot ts verkar vara.
tack det samma herr allvetare
Citera
2014-01-02, 11:14
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attributt
Är det ett problem? Varför är handbroms under körning viktigt för dig? Har du körkort? Tryck in knappen när du parkerat.

Okej du tolkar min topic som att jag vill köra med handbromsen åtdragen
Det var ju lite missvisande faktiskt.
Jag har haft körkort i ca fem år men aldrig kommit i kontakt med en bil med "Knappbroms".
Senast redigerad av cmdQ 2014-01-02 kl. 11:16. Anledning: fem år inte sex
Citera
2014-01-02, 12:04
Medlem
Quinqqs avatar
Citat:
Okej låter ju inte så värst komplicerat. Hugger den direkt som en vanlig eller är det någon fördröjning?
Antar att det sker helt elektroniskt eftersom det är en knapp och inte en spak.

Det fungerar exakt likadant, enda skillnaden är att du inte kan lägga i den elektroniska handbromsen när bilen rullar!
Citera
2014-01-02, 12:12
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Det fungerar exakt likadant, enda skillnaden är att du inte kan lägga i den elektroniska handbromsen när bilen rullar!

Okej, hur är det vid start i backe kan man använda den då?
Med den manuella kan man ju väldigt tydligt känna exakt när bromsen släpper och man ska börja gasa, när det bara är en knapp så inbillar jag mig att bet blir svårare.
Är det någon skillnad eller bör man helt enkelt undvika att använda den elektriska handbromsen vid exempelvis rödljus i uppförsbacke och bilar bakom?
Citera
2014-01-02, 12:18
Medlem
Citat:
Nja, en sanning med modifikation, i vart fall på BMW fungerar den elektroniska handbromsen likadant som på en manuell, dvs. du kan "dra" i den under färd för att bromsa in (även om det inte är att rekommendera eftersom det blir en kraftig inbromsning). Kollade upp detta i manualen eftersom knappen sitter bredvid växelväljaren och ville inte få stoppnit om någon i passagerarsätet råkade trycka på knappen.
Citera
2014-01-02, 12:19
Bannlyst
Citat:
Med den manuella kan man ju väldigt tydligt känna exakt när bromsen släpper och man ska börja gasa, när det bara är en knapp så inbillar jag mig att bet blir svårare.
Är det någon skillnad eller bör man helt enkelt undvika att använda den elektriska handbromsen vid exempelvis rödljus i uppförsbacke och bilar bakom?

Ett tips är ju att lära dig köra bil. Handbroms vid start i backe använde man KANSKE vid första försöket i trafikskolan. 5år sa du?

Ge fan i handbromsen, spak eller knapp, vid körning. På sin höjd kan du slipa av den då och då, alt om du buskör på avstängd väg.
Citera
2014-01-02, 12:22
Medlem
flukkes avatar
Citat:

Du behöver aldrig släppa på bromsen med knappen utan det gör bilen själv när den känner att du får kraft framåt eller bakåt (pratar specifikt Volvos broms). I backe är det alltså bara att lägga in den. Hitta dragkäget och börja gasa försiktigt och då släpper bromsen automatiskt när du börjar åka framåt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in