2014-01-02, 11:15
Medlem
15minFames avatar
Jag vet att om jag äter si så går jag upp ½ kg fett över natten. Om jag äter så + tränar går jag ner ½ kg fett över natten. Men undrar hur man vet hur mycket muskler man går upp eller ner.
Finns det någon tumregel eller något? Jag är tjej så det är nog inte så mycket för mig men ändå
Citera
2014-01-02, 11:25
Medlem
franges avatar
Nja, äter du 1/2 kg mat på kvällen så går du inte upp 1/2kg fett rakt av, maten väger och förbränns sedan, endast en liten del lagras som fett och det går inte på en timma. Och du går definitivt inte ner 1/2kg fett över natten.

Dessutom innehåller mycket av det du äter mestadels vätska, och vätskan väger. Sedan "rinner" vätskan ut på morgonen...

Muskler försvinner heller inte över natten (det tar betydligt längre tid), och du bygger inte dem genom att ligga och sova, de bygger du genom att träna. Och det tar också lång tid.

Ta och lär dig lite riktiga fakta och inte bara sånt du läst på bloggar...
Citera
2014-01-02, 11:38
Medlem
auktors avatar
hoppas ts är ett troll O..o

muskeluppgången är olika beroende hur van man är och vilket sätt man tränar.

skrev om det för någon månad sen och källan var en studie. men studien sade i alla fall att en nybörjare har en mycket snabbare muskelbyggnad än en som hållit på i några år.

så säg att du kan gå upp 1-2kg muskler i månaden som nybörjare. och du highpeaker väll efter 40 dagar tror jag. sen går det neråt och du bygger inte massa lika snabbt. och efter 3 år så kan du har tur att inte ens kunna bygga muskelmassa för du har nått din kropps fysiska höjdpunkt.

mvh/ auktor

edit: 1kg fett = ca. 7000 kcal. dvs ät 7000 kcal överskott på 1 vecka så lär du gå upp i vikt. dock inte endast i fett. men lär ju bli mer än 500g kroppsvikt.
Senast redigerad av auktor 2014-01-02 kl. 11:41.
Citera
2014-01-02, 11:43
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nja, äter du 1/2 kg mat på kvällen så går du inte upp 1/2kg fett rakt av, maten väger och förbränns sedan, endast en liten del lagras som fett och det går inte på en timma. Och du går definitivt inte ner 1/2kg fett över natten.

Dessutom innehåller mycket av det du äter mestadels vätska, och vätskan väger. Sedan "rinner" vätskan ut på morgonen...

Muskler försvinner heller inte över natten (det tar betydligt längre tid), och du bygger inte dem genom att ligga och sova, de bygger du genom att träna. Och det tar också lång tid.

Ta och lär dig lite riktiga fakta och inte bara sånt du läst på bloggar...
Jag väger mig samma tid (morgon innan frukost) och detta är bestående.

Jag vet att muskler inte fungerar som fett förstås, men tänkte om det fanns någon form av måttstock? Jag har efter en längre tids sjukdom gått upp ett par kilo i vikt, men mina kläder skvallrar om att jag blivit större vilket betyder att jag förlorat muskelvikt och därför syns inte min egentliga viktuppgång i fett korrekt.

Jag läser inte bloggar. Detta är helt och hållet baserat på min egen kropp och erfarenhet. Men antar att du inte heller vet då du inte gav något svar, bara syrliga kommentarer...
Citera
2014-01-02, 11:46
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Jag läser inte bloggar. Detta är helt och hållet baserat på min egen kropp och erfarenhet. Men antar att du inte heller vet då du inte gav något svar, bara syrliga kommentarer...

Citat:
Jag vet att om jag äter si så går jag upp ½ kg fett över natten. Om jag äter så + tränar går jag ner ½ kg fett över natten. :

Nej. Det där är direkt felaktigt. Det är inte syrliga kommentarer, det är fakta. Läs på lite.
Citera
2014-01-02, 11:53
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auktor
hoppas ts är ett troll O..o

muskeluppgången är olika beroende hur van man är och vilket sätt man tränar.

skrev om det för någon månad sen och källan var en studie. men studien sade i alla fall att en nybörjare har en mycket snabbare muskelbyggnad än en som hållit på i några år.

så säg att du kan gå upp 1-2kg muskler i månaden som nybörjare. och du highpeaker väll efter 40 dagar tror jag. sen går det neråt och du bygger inte massa lika snabbt. och efter 3 år så kan du har tur att inte ens kunna bygga muskelmassa för du har nått din kropps fysiska höjdpunkt.

mvh/ auktor

edit: 1kg fett = ca. 7000 kcal. dvs ät 7000 kcal överskott på 1 vecka så lär du gå upp i vikt. dock inte endast i fett. men lär ju bli mer än 500g kroppsvikt.
Varför skulle jag vara ett troll? Jag har för hög antal poster för att avskrivas som troll...

Absolut, klart det är individuellt, därför frågar jag om måttstock, inte hur mycket jag kan gå upp/ner.
Jo, jag har också hört att nybörjare bygger lättare. Och efter en tids frånvaro så måste jag börja långsamt, annars får jag sådan träningsvärk att jag inte kan röra mig så jag får väl hoppas att jag är som en nybörjare igen och kan komma tillbaka relativt fort.
Men 1 - 2 kg i månaden - är det för killar eller tjejer?
Citera
2014-01-02, 11:58
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nej. Det där är direkt felaktigt. Det är inte syrliga kommentarer, det är fakta. Läs på lite.
Varför påstår du att min våg och kläder visar felaktigt? Jag väger mig på morgonen, tränar jag inte och äter normalt väger jag lika mycket nästa morgon. Skulle jag träna väger jag ½ kg mindre. Fortsätter jag så kan jag gå ner som mest 2kg på en vecka.
Jag kan bara mäta fett, tänkte bara att det vore intressant och veta hur man mäter muskler eller om det bara är "guesstament" som gäller.
Citera
2014-01-02, 12:03
Avslutad
Citat:
Varför påstår du att min våg och kläder visar felaktigt? Jag väger mig på morgonen, tränar jag inte och äter normalt väger jag lika mycket nästa morgon. Skulle jag träna väger jag ½ kg mindre. Fortsätter jag så kan jag gå ner som mest 2kg på en vecka.
Jag kan bara mäta fett, tänkte bara att det vore intressant och veta hur man mäter muskler eller om det bara är "guesstament" som gäller.

Du förbränner mer den dagen du tränar om du har identisk aktivitetsnivå från dagarna du vilar dvs. Men att det skulle vara 0.5 kg låter mycket. Men det är garanterat vätska som diffar med tanke på hur kort tid du mäter.
Citera
2014-01-02, 12:12
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Du förbränner mer den dagen du tränar om du har identisk aktivitetsnivå från dagarna du vilar dvs. Men att det skulle vara 0.5 kg låter mycket. Men det är garanterat vätska som diffar med tanke på hur kort tid du mäter.
½kg är inte mycket - bara kolla på siffrorna de får på Biggest loser. Jag är tjej med bara några kilo extra så jag kan inte gå ner mer än så (om jag inte gör något extremt men det tror jag inte är nyttigt). Då viktnedgången håller i sig och jag fortsätter att gå ner om jag tränar och äter bra samt märker på kläderna, så tror jag inte att det är vatten vikt utan faktiskt riktig viktnedgång.

Kanske det inte finns svar på min fråga angående muskler.
Citera
2014-01-02, 12:19
Medlem
auktors avatar
Citat:
Varför skulle jag vara ett troll? Jag har för hög antal poster för att avskrivas som troll...

Absolut, klart det är individuellt, därför frågar jag om måttstock, inte hur mycket jag kan gå upp/ner.
Jo, jag har också hört att nybörjare bygger lättare. Och efter en tids frånvaro så måste jag börja långsamt, annars får jag sådan träningsvärk att jag inte kan röra mig så jag får väl hoppas att jag är som en nybörjare igen och kan komma tillbaka relativt fort.
Men 1 - 2 kg i månaden - är det för killar eller tjejer?

din första mening lät rent sagt idiotisk "Jag vet att om jag äter si så går jag upp ½ kg fett över natten."

tror inte kroppen kan lagra så mycket på en natt även ifall du klämde i dig 1kg smör.

ska du börja träna ?
har du börjat träna ?
nuvarande vikt ?
längd ?
kön ?

allt är ju individuellt/ efter ens massa osv. 1-2 kg är rejält stora spann.
mer testosteron = lättare att bygga muskler.
tunga basövningar = kroppen producerar mer testosteron.

glöm aldrig bort att träna benen, kroppens största muskel. glutus maximus. där sitter en stor potentiell källa för att öka ens testosteron.

ät inte lakrits, och undvik raffinerade kolhydrater som socker. har också negativ påverkan. höj protein konsumtionen.

börja med en ZMA kanske ? det fixar din sömn o du kanske får ett högre testovärde i komb. med träning. det underlättar att bygga kroppen med enligt mig då du lättare kan sova.

ät fett, kolhydrater och protein efter träning där proteinet är upp mot 60-80% av intaget. ifall du skippar fett o kolhydrater tas energin från proteinet och det kommer tära på energin, inte få glykogen-depåerna fyllda lika smidigt eller på samma sätt. fettet fungerar som ett bränsle för kroppen då det är i blodet så kroppen tar energi från fettet istället för kolhydraterna o proteinet. därav låter det kolhydraterna gå till glykogen-depåerna och proteinet till musklerna. dvs du kommer få mer energi efteråt då. (allt detta är i grova drag och fettet är ju redan i köttet ifall man äter proteinet så), fett är nyttigt i rätt mängd. försök dock hellre att förtära vegetabiliska fetter istället animaliska. men undvik vegetabiliska vax artade fetter så som kokos eller palm olja

mvh // auktor

edit: och nu läste jag att du var en tjej.

vad är ditt mål med träningen ?

jag anser att du är blond. för att du jämför viktuppgång med viktnedgång "½kg är inte mycket - bara kolla på siffrorna de får på Biggest loser".

kroppen har lättare för att förbränna vävnad än att bygga vävnad....
Senast redigerad av auktor 2014-01-02 kl. 12:24.
Citera
2014-01-02, 12:38
Medlem
15minFames avatar
@ auktor:
Jag frågade inte om träning, bara om det fanns något sätt att uppskatta muskel vikt.

Målet med min träning är:
Kortsikt: gå ner i vikt.
Långsikt: Bli starkare och må bättre som jag gjorde när jag var vältränad.

Idiotisk och blond? Det finns inga dumma frågar, bara dumma svar
Citera
2014-01-02, 12:44
Medlem
koogis avatar
7000kcal =1kg fett
Din "kropps behov per dag" -1000kcal = -142.85g fett per dag.

En kebabtallrik =~ 1000kcal

Ett hårt träningspass på gymmet: 300-600kcal

Dessa är inga exakta mått och det beror på väldigt mycket mer än såhär. Men det är ett väldigt enkelt sätt att tänka på.

mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in