2014-01-01, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrP
Det här är en väldigt bra tråd. men ibland tycker jag att debatten blir konstig när samtalet handlar om nyhetskonsumtion på ett lite längre perspektiv. Jag har inte nog med kompetens för att sia om framtiden, och jag ser ingen annan postare som heller har det. vad jag syftar på är de tekniska innovationer som kan tänkas komma. Vi har alla en total information overload idag, och jag skulle bli förvånad om det inte kommer att komma teknik som helt enkelt hjälper oss att ta del av rätt info, och den information som vi behöver.

Orsaken att jag är intresserad av ekonomi är för att se hur den påverkar min privatekonomi. Men behöver jag verkligen LÄSA mig till det? Ett system som direkt sätter in rätt info till min privatekonomirobot som sedan ger mig direkta förslag på hur jag skall ändra mitt lån, om jag skall byta bank, om jag skall skaffa ett nytt VISA kort eller investera i koppar?

Liknande system finns redan. Visserligen ännu i sin linda, men idag går given fort, som fan sa när han spelade kort med sig själv.

Ett helt nytt sätt att konsumera nyheter skulle innebära en radikalt annan mediabild.

Kanske OT, men ville bara få ur mig tanken medan jag hade den i skallen

Du är inne på helt rätt spår. Vad är egentligen källan till "nyheter"? En väldigt liten del av innehållet i en tidning är det som alla efterfrågar av journalister, dvs "gräv". Alltså information som någon vill undanhålla allmänheten, men som journalister, antingen genom granskning av svårtillgängliga källor (läs: kommunala bolags reseräkningar) eller tips.

Det mesta kommer dock från officiella källor, tex myndigheter, polisen, pressreleaser osv, och där ingen egentligen är intresserad av att undanhålla informationen.

Ekonomitidningar är väldigt utpräglade när det gäller att förmedla offentlig information (statistik från officiellt håll, pressreleaser och årsredovisningar från privata företag, lite politik från riksdag, osv).

En bot eller spindel som kontinuerligt scannar av öppna källor, kanske gör någon form av användardefinierad filtrering och en automatisk sammanfattning (jämför med Word:s förvånansvärt smarta sammanfattningsfunktion) skulle alltså kunna ersätta 90-95% av innehållet i en tidning.

Grävandet är svårare att ersätta. Där får man förlita sig på ideellt arbete om tidningarna försvinner. Men ytterligare en möjlighet är att medborgarna, efter ett antal korruptionsskandaler och vanstyre, helt sonika börjar kräva att mer information är digitalt tillgänglig via nätet, något som idag är mycket enkelt att genomföra. Dvs en utökad offentlighetsprincip. Vilket avsevärt skulle förenkla ideellt grävande och avslöjande.
Citera
2014-01-01, 21:38
Medlem
Nu fattar jag inte varför det inte går att göra edit på detta inlägg, men det ska givetvis se ut så här...

Citat:
Ursprungligen postat av Maltemannen
Du är inne på helt rätt spår. Vad är egentligen källan till "nyheter"? En väldigt liten del av innehållet i en tidning är det som alla efterfrågar av journalister, dvs "gräv". Alltså information som någon vill undanhålla allmänheten, men som journalister, antingen genom granskning av svårtillgängliga källor (läs: kommunala bolags reseräkningar) eller tips, kan gräva fram.

Det mesta kommer dock från officiella källor, tex myndigheter, polisen, pressreleaser osv, och där ingen egentligen är intresserad av att undanhålla informationen.

Ekonomitidningar är väldigt utpräglade när det gäller att förmedla offentlig information (statistik från officiellt håll, pressreleaser och årsredovisningar från privata företag, lite politik från riksdag, osv).

En bot eller spindel som kontinuerligt scannar av öppna källor, kanske gör någon form av användardefinierad filtrering och en automatisk sammanfattning (jämför med Word:s förvånansvärt smarta sammanfattningsfunktion) skulle alltså kunna ersätta 90-95% av innehållet i en tidning.

Grävandet är svårare att ersätta. Där får man förlita sig på ideellt arbete om tidningarna försvinner. Men ytterligare en möjlighet är att medborgarna, efter ett antal korruptionsskandaler och vanstyre, helt sonika börjar kräva att mer information är digitalt tillgänglig via nätet, något som idag är mycket enkelt att genomföra. Dvs en utökad offentlighetsprincip. Vilket avsevärt skulle förenkla ideellt grävande och avslöjande.
Citera
2014-01-01, 21:54
Medlem
HerrPs avatar
Precis vad jag menar, Maltemannen. Stor del av tidningar består i att förmedla information som skall hjälpa människor i vardagen. Exempelvis för att klara av sin egen ekonomi. Idag, när det är journalister som själva surfar fram lite fakta så blir det som bäst halvbra. Och när jag läser det så kan jag som bäst ta till mig en del av informationen.

Men massa data finns tillgänglig och kan lätt snappas upp av spindlar, som sedan kommunicerar med den plattform jag vill att de skall integrera med. Exempelvis min bank på internet.
Citera
2014-01-02, 01:59
Medlem
Framför allt har väl internet avslöjat hur vanliga och hur okunniga journalisterna är. Det fanns en tid innan satelliter och internet då om man skrev på en ledarsida eller kultursida ansågs vara en väldigt bildad och vis person. Nån att se upp till för sin stora kunskap. Internet har visat att journalister inte vet mer eller är mer pålästa än många vanliga människor är. Snarare uttrycker man sig ofta om saker man inte vet så mycket om och där andra har bättre kunskap. Speciellt i utrikespolitiken så ser man hur ensidiga analyserna är. Men även i andra områden som invandringspolitiken är många journalister besvärande okunniga. Internet har verkligen fått en att tappa respekten för media. Detta är nog en av orsakerna till upplagetappet.
Citera
2014-01-02, 09:00
Medlem
Vossevangens avatar
Schibsted eier som kjent Aftenposten og VG i Norge, samt Aftonbladet og Sv D i Sverige.
I Aftenposten har de publisert et innlegg fra en 18-åring vedr temaet betalingsmur og unge lesere:

http://www.aftenposten.no/meninger/sid/Betalingsmur-jager-vekk-unge-lesere-7418501.html#.UsUZyxG9KSM

Betalingsmur i Aftenposten ble innført 25 november 2013.
Innlegget som har sluppet igjennom til publisering inneholder en del PK korrekt i begynnelsen.
Litt lenger ut innlegget fremgår at det er flere papirabonnenter over 90 år enn under 30 år.
Videre at den yngre generasjonen ikke har de lojalitetsbåndene til sin avis som eldre har, og at "nettgenerasjonen" har tilgang til gratisaviser over hele verden.

Selv tilhører jeg ikke den yngre generasjonen lenger, men tilhører så definitivt "nettgenerasjonen" i den betydning at jeg for lengst har oppdaget nettets muligheter.

Håper denne var av interesse, og takker for en meget informativ og reflektert tråd.
Citera
2014-01-02, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Exakt. En av de saker jag tyckte man kunde förutse redan i mitten av 90-talet var de gamla tidningsdrakarnas förlorade status. Murvlarna och redaktörerna förstod tydligen inte detta själva, men hela deras position vilade på två specifika saker: dels en unik och dessutom enkelriktad distributionskanal för sin produkt, och dels en brist på publika forum för informationsspridning.

Utifrån denna extremt gynnade position kunde tidningarna enkelt bygga upp ett självspelande piano som pumpade ut all möjlig smörja (och t o m en del läsvärt) till läsarna, och dessutom inbilla sig att läsarnas axelryckande ointresse innebar att man hade "inflytande". De skarpare media-gubbarna visste att hela schabraket var ett luftslott, men majoriteten av tidningsarbetarna trodde nog fast och fullt att vanligt folk satt och diskuterade deras mediokra skriverier med stort allvar. Att läsandet handlade om "i brist på annat" var inte lika spännande som att inbilla sig att man styrde samhällsdebatten. Denna illusion upprätthölls av media själva med stor skicklighet och kunde svårligen motbevisas så länge inga andra allmänna kanaler fanns. Med jämna mellanrum spände man musklerna och utnyttjade den enda makt man faktiskt hade -- dvs drev mot enskilda personer -- till att krossa en människa som Ove Rainer eller Lillen Eklund. Även politiker lät sig luras att spela med i medias "inflytande"-charad. Vad folk egentligen tyckte om tidningarna ville man absolut inte höra, och tack vare den speciella positionen man hade pre-internet, så slapp man också höra det.

BAKGRUND:Som jag nämnt tidigare så har jag via mitt yrke som konsult suttit med vid fler fikabord och hört fler fikarums-diskussioner än de flesta--bokstavligen 1000-tals "vanliga" svenskar har passerat revy över åren, mestadels vanliga tjänstemän på stora företag. Ingen bryr sig om konsulten, utan snacket går på som vanligt om sommarstugor och TV-serier, men även nyheter och politik. Som fjunig junior var jag förvånad över jargongen mellan dessa vuxna människor--de lät inte alls som den bild av Sverige och svenskar som man kunde få i t ex Dagens Nyheter. Först noterade jag detta som en anomali, men med tiden insåg jag att det var en enorm spricka mellan det samhälle och de ideal som dagstidningarna och TV förde fram, gentemot vad svensken i gemen faktiskt tyckte.

Vardagsrasismen var (och är) vitt utbredd, men det var bara en av ett dussin punkter där åsikterna från de kaffedrickande tjänstemännen avvek kraftigt från den "officiella" linjen. Dödsstraff? Propagera för det i MSM och du får ett drev av hat som tvingar dig att fly landet. Vid fikabordet uppstår däremot en engagerad dialog där några är för dödsstraff, några emot dödsstraff, och andra lyssnar intresserat. Hårdare tag mot brottslingar? Jajamen. Striktare disciplin och högre krav i skolorna? Yes. Muslimer i stan? Absolut helst inte, tack. Och så vidare... fram tonade alltså bilden av två helt olika Sverige, ett påhittat PK-Sverige som uppfunnits av pissljumma vänster-media, och ett riktigt Sverige som bestod av svenska gräsrötter och deras faktiska åsikter. Att denna bisarra spricka inte skulle kunna bestå kändes uppenbart, men det var när internet seglade upp som utvecklingen kändes ganska given.

Redan i slutet av 90-talet var det uppenbart att internet skulle slå undan bägge benen som tidningsdominansen vilade på, och hela bluffen skulle falla samman. Ingen gillar egentligen tidningarna, ingen gillar journalister, ingen gillar pissljummen bleeding heart-vänster, och alla alternativ välkomnas med entusiasm. Dvs precis det vi ser nu.

Tidningarnas arrogans, lögner och politiska propaganda har skapat en situation där kundlojaliteten är absurt låg för en daglighandels-produkt. Folk hoppar på nästan vad som helst för att slippa Bror Duktigs PK-förmynderi. Nu är inte detta huvudorsaken till tidningsdöden (digital teknologi är det) men den närmast obefintliga supporten från konsumenterna är ändå viktig när man spekulerar i någon sorts överlevnads- eller comeback-strategi för de gamla tidningarna.

Kort sagt: ingen vill ha tillbaka dem, so why bother?

Du glömmer en faktor, medias förmåga att få folk att tro att deras åsikter avvek; alla var trots allt inte konsulter och många var det som höll inne med åsikter för att de trodde att andra inte skulle hålla med.

Den kraften blev större och större under 99- och början av 00 talen. För min del kom könskriget som en förlösande kraft. Helt plötsligt började folk tala igen efter att ha varit tysta i nästan ett decennium i känsliga frågor. Även jag arbetar som konsult och upplevde att även tjänstemän blev vältaliga efter detta. Tidigare hade det varit blue collar som talade, nu var det alla.
Citera
2014-01-02, 12:28
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrP
Precis vad jag menar, Maltemannen. Stor del av tidningar består i att förmedla information som skall hjälpa människor i vardagen. Exempelvis för att klara av sin egen ekonomi. Idag, när det är journalister som själva surfar fram lite fakta så blir det som bäst halvbra. Och när jag läser det så kan jag som bäst ta till mig en del av informationen.

Men massa data finns tillgänglig och kan lätt snappas upp av spindlar, som sedan kommunicerar med den plattform jag vill att de skall integrera med. Exempelvis min bank på internet.

Det är här det gick fel i Sverige, istället för att syssla med Public Service, informera folket om viktig information som te x bra signalement på våldsbrottslingar som springer runt på stan så har svensk media sysslat med Public Indoctrination.

*Indoctrinaion - It is often distinguished from education by the fact that the indoctrinated person is expected not to question or critically examine the doctrine they have learned.
Citera
2014-01-02, 14:04
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BueDigre
Du glömmer en faktor, medias förmåga att få folk att tro att deras åsikter avvek; alla var trots allt inte konsulter och många var det som höll inne med åsikter för att de trodde att andra inte skulle hålla med.

Den kraften blev större och större under 99- och början av 00 talen. För min del kom könskriget som en förlösande kraft. Helt plötsligt började folk tala igen efter att ha varit tysta i nästan ett decennium i känsliga frågor. Även jag arbetar som konsult och upplevde att även tjänstemän blev vältaliga efter detta. Tidigare hade det varit blue collar som talade, nu var det alla.

Det är sant i viss utsträckning, men jag upplevde ändå att folk var förvånansvärt frispråkiga runt fikabordet. Man bör ha i åtanke att det här var människor som jobbade ihop och ofta kände varandra ganska väl, och då blir PK-censuren mindre viktig än om man sitter och pratar med sin okända bordsdam på en middag t ex. Negerskämt var vardagsmat och föranledde noll protester, däremot en hel del skratt. Araber föranledde inte skämt utan ilskna klagovisor. Zigenare fick alla att nicka surt, inget behövde liksom sägas. Judar och bögar kom lite bättre undan, där testade folk vattnet med tån innan de hoppade i med något fördomsfullt skämt eller irriterad anmärkning.

Och ingen pratade någonsin om DN:s senaste ledarkolumn...
Citera
2014-01-02, 18:02
Medlem
henki420s avatar
Aftonbladet har frenetiskt försökt få mig tillbaka som medlem. Erbjudandena har bara blivit bättre. Jag svarade t om på en undersökning som de gjorde. De ville veta vad jag var beredd att betala. Det de inte förstår är att det inte har med priset att göra, utan med det lilla, dåligt uppdaterade plusinnehållet. När de lägger ut hela sin historiska upplaga kan jag tänka mig vara med en månad eller två.

Å andra sidan har jag numera facebook som min primära nyhetskälla. Den blir riktigt bra med intressegrupperna som trålar nätet efter för mig relevanta artiklar. Lägg till intressanta magasin och det är allt jag behöver. FB kan vara helt olika saker. Sortera bort vänner från flödet som bara postar bilder på sitt vackra liv, söta kattungar eller tröttsamma ordspråk, så får du en nyhetskanal som fungerar.
Citera
2014-01-02, 23:40
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltemannen

Det här är intressant tycker jag. Jag tror att de grävande reportagen, precis som all information bara kommer bli större med internet, inte tvärtom. Det är bara tidningarnas hybris som avspeglas i gapandet om att den granskande journalistiken skulle försvinna. Ta New York Times som exempel. Undermeningen verkar vara att grävandet måste ske genom att de ska skicka ut ett litet fåtal vita amerikaner ut i världen som ska göra reportage. Och när detta inte längre sker så skulle vi stå inför någon slags kollaps av samhället.

I själva verket är vi över hela världen idag mer uppkopplad än någonsin. Under kriget i Libyen så fanns det under många skeenden ingen reporter på plats alls, men ändå fick vi bilder och videofilmer därifrån. Detsamma gäller Syrienkriget. I realiteten har nästan alla numera en mobiltelefon som kan ta bilder, video, spela in samtal o.s.v. De utsatta och drabbade kan idag själva göra sin röst hörd via sociala medier och berätta sin egen historia. Man behöver inte hoppas på att det ska dyka upp någon vit kolonialhjälte med kameraman i släptåg och göra ett kort reportage, för att sedan resa hem. Så är det mer eller mindre granskning idag?

Dessutom är det så att i den nya världen så finns det ingen överbestämmare eller smakkontrollant som ska sitta och välja (på oklara preferenser) vad som ska publiceras och inte. Expressen är här ett bra exempel med deras granskning av vänsterextrema som aldrig publicerades av politiska skäl. Men också dålig och undermålig granskning skärskådas och diskuteras öppet på internet, vilket inte sker i media. På det hela taget är det medias roll som smakpolis och grindvakt som de förlorat.

Dock bör det såklart nämnas att det finns vissa saker som media har resurser att utföra på ett bra sätt. Myndighetsmissbruk till exempel. Men jag tror också att detta är något överskattat. Det är nämligen väldigt sällan så att en story kommer av att en briljant journalist själv bara nosar upp den. Istället är det nästan alltid tips från någon (vän eller fiende) i huvudpersonernas närhet som sätter media på rätt spår. De går liksom inte runt och hittar storys själva bara hur som helst. Och dessa tipsare kommer naturligtvis finnas kvar.

Men det var intressant det du skrev om kravet på ökad transparens. Det tror jag verkligen kommer öka i framtiden. Eftersom information flödar så lätt numera så finns det absolut ingen anledning för myndigheter att sitta på en massa information (som inte är väldigt känslig). Den borde läggas upp fritt. Och framförallt borde alla penningströmmar för myndigheter ligga uppe så att alla kan se dem, som en slags publik, pågående bokföring. Då kan vem som helst kontrollera hur mycket pengar som går in i organisationen, var de pengarna sedan tar vägen, och vad resultatet av dem är. Om man påstår sig bygga en park, och det i själva verket är en pengar ner i fickan, och en sådan park inte blir byggd så är det extremt lätt att kontrollera.
Citera
2014-01-03, 11:56
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Å andra sidan har jag numera facebook som min primära nyhetskälla. Den blir riktigt bra med intressegrupperna som trålar nätet efter för mig relevanta artiklar. Lägg till intressanta magasin och det är allt jag behöver. FB kan vara helt olika saker. Sortera bort vänner från flödet som bara postar bilder på sitt vackra liv, söta kattungar eller tröttsamma ordspråk, så får du en nyhetskanal som fungerar.

Twitter borde väl fungera ännu bättre som personlig nyhetsförmedlare, i och med att man kan följa vem man vill utan att behöva få kontakten konfirmerad.
Citera
2014-01-03, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag kan skriva under på det. Jag kommer ihåg ett inslag i det som nu heter Studio Ett för länge sedan när Internet var helt nytt. Journalisterna diskuterade journalistikens framtid i ett stämningsläge som närmast kan beskrivas som panik. Förslag på att Internet kanske bara var en fluga nämndes och diskuterades.

Studio Ett startade vid årsskiftet 1993. Programmet tog då över samhällsprogrammet Kanalens plats. Ett program som hade en Kurt Weil/Bertold Brecht-inspirerad signaturmelodi.

När det gäller tidningsdöden kan konstateras att SvD inlett året med en kampanj för sin e-bilaga. 99 kr för tre månader, sedan växlas man automatiskt över till ett betydligt högre pris. Vilket enastånde fynd... host... I kampanjen talas inte ett ord om att man också kan prenumerera på papperstidningen. Det är väl första gången den döende tidningen helt och hållet bortsett från papperstidningen? Och en liten indikation på att nye chefredaktören flyttat fokus helt till nätbilagan. Problemet är att nätbilagan och e-bilagan inte genererar några större inkomster. Ett hett tips är att SvD går i graven efter valet i höst.

https://kundservice.svd.se/3_99
Senast redigerad av Tomteboda 2014-01-03 kl. 16:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in