2014-01-01, 17:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Brottsbalken 15 kap Om mened, falskt åtal och annan osann utsaga

1 § Om någon under laga ed lämnar osann uppgift eller förtiger sanningen, dömes för mened till fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.
Är brottet grovt, skall dömas till fängelse, lägst två och högst åtta år. Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om det skett med uppsåt att oskyldig skulle fällas till ansvar för allvarligt brott eller eljest synnerlig skada tillfogas nnan. Lag (1975:1292).

2 § Den som vid förhör under sanningsförsäkran i rättegång lämnar osann uppgift eller förtiger sanningen, dömes för osann partsutsaga till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

3 § Begår någon av grov oaktsamhet gärning som i 1 eller 2 § sägs, dömes för ovarsam utsaga till böter eller fängelse i högst sex månader.

4 § Prövas utsaga som avses i 1-3 §§ vara utan betydelse för saken skall ej dömas till ansvar.

Vad nu sagts skall ock gälla, om någon lämnat osann uppgift eller förtigit sanningen angående sådant varom han ägt vägra att yttra sig och omständigheterna innebära skälig ursäkt för honom.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.HTM

Apropå KH som vittne så anser jag att det bör beaktas att tala sanning om sina iakttagelser.
Det duger inte att sitta och titta på bilder på Marina över internet och ändra sig från dag till dag.
Hansson bör stryka vittnet det är hans plikt. Svenkvist kommer köra över detta vittnet och backa tillbaka. Noll värde med ett vittne som är påverkat.

Det ska bli intressant att se om Hansson väljer att låta vittnet gå upp eller om han inser att hon blir köttfärs i vittnesbåset. Sunt förnuft borde tala för att han stryker vittnet, men han har ju inget annat som på minsta sätt styrker FS vittnesmål att Marina levde på förmiddan den 28/7, så av ren desperation kanske han chanser.
Citera
2014-01-01, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och datering för det brevet?

Faktum var att FS var utomordentligt irritabel och retlig den 27/7. Han bråkade med Marina, erkänner själv att han massor av elaka saker, drog näven i en vägg, åkte i väg i Lupon efter hemkomst för att kyla ner sig osv. Det finns inte en indikation på att han var flummig och seg den dan. Tvärtom, han visar alla klassiska tecken på abstinens för en cannabismissbrukare som varit utan nån vecka. Följ länken jag gav - detta är abstinenstecknen första veckan.

Hur mycket pengar hade FS på kontot den dan? Var det 24 spänn? Och en vråljobbig abstinens på det?!

Ett simpelt rånmord för att finansiera knarket, det var vad det var. Han sköt henne i huvet när hon sov det fega kräket. Efter han fraktat bort kroppen och röjt hjälpligt drog han iväg som ett skott för att plocka kontot på pengar. Efter det, köpa knark.

Sen var han nog lagom lummig och seg dan därpå, när han skulle börja snicka ihop en historia. Då funka inte hjärnan ordentligt, så det blev fel när han skulle smsa.

Hade det inte varit enklare för FS att ta MJs kort eller kontanter utan att mörda henne ?
Citera
2014-01-01, 17:28
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför skulle FS ha kvar mobilen mer än ett dygn efter mordet? Och varför skulle han nämna nattvardsskåpet? Det syntes ju tydligt vid BU, liksom köksskåp. Han nämnde inte dem heller.
Ja varför skulle han behålla mobilen? Det har vi ju facit på. För att förvilla och få tid att röjer undan.
En alternativ gm däremot skulle dragit ifrån huset direkt utan att göra sig av med lik eller ta sig tid att städa eller bry sig om att lägga ut villospår.
Citera
2014-01-01, 17:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Ja varför skulle han behålla mobilen? Det har vi ju facit på. För att förvilla och få tid att röjer undan.
En alternativ gm däremot skulle dragit ifrån huset direkt utan att göra sig av med lik eller ta sig tid att städa eller bry sig om att lägga ut villospår.
Röjde han med mobilen? Vad lade han ut för villospår med den?

Varför en alternativ GM skulle ha städat, tagit med sig lik och lagt ut villospår nämndes i tråden för mindre än en timme sedan. Följ med.
Citera
2014-01-01, 17:36
Medlem
Citat:
Varför skulle FS ha kvar mobilen mer än ett dygn efter mordet? Och varför skulle han nämna nattvardsskåpet? Det syntes ju tydligt vid BU, liksom köksskåp. Han nämnde inte dem heller.

Mer än ett dygn efter mordet? Du tror inte heller att Marina mördades under FS kyrkogårdsbesök?

FS är den enda som behöver mobilen som ett verktyg för att fördröja upptäckten. FS måste nämligen stanna i närområdet, eftersom han bor där (och också skulle ha saknats), medan en alt gm kan dra vart fan denne vill. Jag ser inga som helst skäl för denna att befinna sig endast en mil från brottsplatsen ett dygn efter mordet om inte denne också bor där.

Men, vad hände i så fall med linköpngsspåret samt nicken i den upphittade telefonen?
Citera
2014-01-01, 17:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Hade det inte varit enklare för FS att ta MJs kort eller kontanter utan att mörda henne ?
Jag frågade efter datering på brevet som du påstod styrkte att FS hade fått sitt nödvändiga knark i mitten/slutet av juli 2010?
Hade han snott henne på pengar hade han blivit polisanmäld och utkastad. Det låg inte i gunstig herrns intresse. Han mördade henne och snodde sen pengarna. Han hade också tänkt försöka lägga vantarna på Lupon visar förhören.
Citera
2014-01-01, 17:39
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det ska bli intressant att se om Hansson väljer att låta vittnet gå upp eller om han inser att hon blir köttfärs i vittnesbåset. Sunt förnuft borde tala för att han stryker vittnet, men han har ju inget annat som på minsta sätt styrker FS vittnesmål att Marina levde på förmiddan den 28/7, så av ren desperation kanske han chanser.

Ja, det är ju ett vittne som både åklagare och advokat har kallat. Men vid direkta frågor om KHs förehavande på internet och dennes påverkan av andras uppgifter så¨tror jag vittnet för advokaten blir värdelöst. Och med tanke på uttalandet om mobilen som den här kvinnan ska ha haft i handen, så kan man direkt bortse ifrån det vittnet.
Detta vittne har sett en som liknande Marina komma in på något kafé också med en resväska, och har ändrat sig många gånger under tiden.

Hon satt i en bil vid en ficka och någon körde förbi snabbt, och vad ser man då? Det handlar om att ett vittne omöjligen kan ha sett alla detaljerna som den säger. Det är inte rimligt att i farten ha iakttagit allt detta. Så vidare ser detta stjärnvittne för Hansson inte ut att ha minsta chans att bli trovärdig. En tramsmaja, en konspiratorisk människa med oerhört stor fantasi. Skvallerkärring på bygden typ.-
Citera
2014-01-01, 17:40
Bannlyst
Citat:
Låter långsökt att någon skulle skjuta ihjäl sin vän och hyresvärdinna pga livssituationen, jobb, pengar, lägenhet.
Vilket är vanligast: att mördas av någon man bor tillsammans med, eller av en tillfällig sexkontakt?
Citera
2014-01-01, 17:42
Medlem
Citat:
Låter långsökt att någon skulle skjuta ihjäl sin vän och hyresvärdinna pga livssituationen, jobb, pengar, lägenhet.

Det är han själv som säger att han mår dåligt över det där. Inte jag.
Citera
2014-01-01, 17:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Mer än ett dygn efter mordet? Du tror inte heller att Marina mördades under FS kyrkogårdsbesök?
Men häng med, du också!

Vi har två teorier. Antingen begicks mordet natten 27-28, och då är FS skyldig. Eller så begicks mordet natten 28-29, under det av FS påstådda kyrkogårdsbesöket. Om FS hade mobilen 29 kl 10 var han skyldig till mordet, och hade mobilen i över ett dygn efter mordet. Varför skulle han ha den kvar så länge? Kropp och madrasser var redan dumpade. Varför skulle han behålla en glödhet mobil?
Citat:
FS är den enda som behöver mobilen som ett verktyg för att fördröja upptäckten. FS måste nämligen stanna i närområdet, eftersom han bor där (och också skulle ha saknats), medan en alt gm kan dra vart fan denne vill. Jag ser inga som helst skäl för denna att befinna sig endast en mil från brottsplatsen ett dygn efter mordet om inte denne också bor där.
Just det, vem bor under Stora Högas mast?
Citat:
Men, vad hände i så fall med linköpngsspåret samt nicken i den upphittade telefonen?
De finns kvar, såvitt jag vet.
Citera
2014-01-01, 17:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det är han själv som säger att han mår dåligt över det där. Inte jag.
Jag vet, men jag har svårt att hitta ett motiv i det där. Livssituationen blev inte bättre efter försvinnandet.
Citera
2014-01-01, 17:49
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Röjde han med mobilen? Vad lade han ut för villospår med den?

Varför en alternativ GM skulle ha städat, tagit med sig lik och lagt ut villospår nämndes i tråden för mindre än en timme sedan. Följ med.
Du har uppenbarligen problem med läsförståelsen. Så jag får förtydliga mig.
FS var den enda möjliga gm som hade intresse av att behålla Marinas telefon. Genom att skicka fake sms till sig själv och Marinas syster ordnade han så att han fick mer tid.
Alla förstår det här utom du, tulpanen och han som har en fnurra på tråden.
Det är i högsta grad märkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in