2013-08-29, 16:24
Medlem
Jag skulle nog sätta Japanska, Arabiska, Kinesiska och Ryska över spanskan.

Kan Du Japanska plus några av dom ovanstående så kan du leva på dina språkkunskaper.
Citera
2013-12-18, 00:12
Medlem
FrodoSwagginss avatar
Har en liknande fraga som TS.

Sa har ser min situtation ut:

Pluggar for narvarande spanska, i latinamerika. Har en del kvar att lara mig men funderar efterat att lara mig ett nytt sprak.

Kommer att studera Civil ingenjor i datavetenskap vid LTH. Har funderingar pa Kinainriktningen och saledes lara mig kinesiska. Andra funderingar ar att ta ett utbytesar i ett engelsktalande land, Australien, USA eller England.
En sista tanke ar att lasa tyska, har last lite tyska tidigare men mina kunskaper ar begransade. Om jag laser tyska skulle en tanke vara att soka utbyte till ETH Zurich i Schweiz.

Annars kan jag tanka mig att lara mig, franska, portugisiska, japanska, till och med arabiska.

Kan tanka mig att jobba i stort sett var som helst.

Nagon som har nagot forslag?
Citera
2013-12-29, 07:28
Medlem
Jag skulle satsa på portugisiska och franska. Portugisiska är såpass nära spanskan (som svenska och danska ungefär) att det inte ska vara nåt problem att läsa ett till språk samtidigt. Skillnaden spanska-franska är dessutom ungefär som svenska-tyska.
Det skulle ge dig språkkunskaper som täcker de amerikanska kontinenterna samt i stort sett hela Afrika.
Citera
2013-12-29, 15:41
Medlem
KometenKommers avatar
En snabb sökning bland lediga jobb (vilket jobb som helst) på Monster gav följande antal lediga jobb:
  1. Tyska 87
  2. Franska 47
  3. Spanska 19
  4. Arabiska 10
  5. Ryska 7
  6. Mandarin 4

Tyska har alltid varit det mest efterfrågade språket på arbetsmarknaden, efter engelska förstås, så länge jag kan minnas. Och som det ekonomiska läget ser ut nu lär inte det ändras, snarare tvärtom. Av övriga språk kan jag tänka mig att ryska kan klättra på sikt.
Citera
2013-12-29, 16:19
Medlem
Tyska, kinesiska eller arabiska skulle jag välja. Tyska är det lättaste.
Citera
2013-12-31, 06:39
Medlem
FrodoSwagginss avatar
Tack for era svar. Fortsatter med spanskan ett tag till. Tror jag foljer ditt rad Marron, mfl., och laser portugisiska. Ska forsoka gora det samtidigt och se hur det gar!

Far se senare, kanske franska, tyska eller kinesiska .
Citera
2013-12-31, 06:57
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joan-Duchemin

Kan Du Japanska plus några av dom ovanstående så kan du leva på dina språkkunskaper.

Spanska kan ju TS redan så den rankingen behövs inte.
Tyska, portugisiska och franska har du inte ens med. Det är de mest efterfrågade på arbetsmarknaden. Hur motiverar du det?
Citera
2013-12-31, 07:03
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
En snabb sökning bland lediga jobb (vilket jobb som helst) på Monster gav följande antal lediga jobb:
  1. Tyska 87
  2. Franska 47
  3. Spanska 19
  4. Arabiska 10
  5. Ryska 7
  6. Mandarin 4

Tyska har alltid varit det mest efterfrågade språket på arbetsmarknaden, efter engelska förstås, så länge jag kan minnas. Och som det ekonomiska läget ser ut nu lär inte det ändras, snarare tvärtom. Av övriga språk kan jag tänka mig att ryska kan klättra på sikt.

Förvånar mig att du inte fick upp portugisiska. Brasilien är en väldigt viktig handelspartner för Sverige. Sao Paulo är Sveriges största industristad med 200 svenska företag på plats och det ökar hela tiden nu även med JAS.
Citera
2013-12-31, 07:16
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Tyska, franska, mandarin eller kantonesiska, hindi, japanska. De språk jag tänker mig att du har störst nytta av idag förutom de du redan kan.

Citat:
Ursprungligen postat av Joan-Duchemin

Lustigt att ni är så inställda på att just japanska är ett sådant världsspråk...? Såvitt jag vet så talas det nästan uteslutande i landet Japan och det är inte direkt så att några horder av svenskar tar sig dit för att arbeta och gör dem det klarar man sig oftast på engelska. Då är nog snarare kinesiska bättre att lära sig, samt arabiska.

Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Förvånar mig att du inte fick upp portugisiska. Brasilien är en väldigt viktig handelspartner för Sverige. Sao Paulo är Sveriges största industristad med 200 svenska företag på plats och det ökar hela tiden nu även med JAS.

Volvo har väl länge varit rätt stora i Sao Paolo?
Citera
2013-12-31, 07:26
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12

Volvo har väl länge varit rätt stora i Sao Paolo?

Ja, både Volvo och Scania har haft fabriker sedan 50-talet.
Även Atlas Copco, Arla, Ericsson, ABB och Electrolux har tillverkning där.
Brasilien är en snabbt växande ekonomi och deras höga importtullar gör det lönsamt att förlägga produktion dit.
Citera
2013-12-31, 07:28
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Ja, både Volvo och Scania har haft fabriker sedan 50-talet.
Även Atlas Copco, Arla, Ericsson, ABB och Electrolux har tillverkning där.
Brasilien är en snabbt växande ekonomi och deras höga importtullar gör det lönsamt att förlägga produktion dit.

Men å andra sidan; klarar man sig inte på spanska...? Hörde någon som var bra på spanska att det var ungefär som skillnaden mellan svenska och danska. Så är man vass på spanska och flyttar till ett land där man talar portugisiska så torde det gå ganska snabbt att lära sig?
Citera
2014-01-01, 19:02
Medlem
Visst kommer man rätt snabbt in i portugisiska om man kan spanska, skadar dock inte att studera lite då det finns en del skillnader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in