Tack för alla svar.
Visst håller jag med om att språk som t.ex. mandarin, ryska och tyska skulle vara bra att lära sig, men jag tänker också att det är någonting som är bra rent generellt.
Vad jag tänkte mer specifikt är om det finns något/några språk som i
kombination med min utbildning (statsvetenskap) + språk jag redan behärskar (spanska, engelska), är
särskilt lämpliga att lära sig. Jag menar inte att mandarin, ryska och tyska INTE är det, men motivera gärna varför. Att Nigeria har skrikande behov av utbildade läkare och ingenjörer (och att jag därav bör lära mig franska) är ju en tvivelaktig rekommendation till en statsvetare menar jag
Själv tänkte jag ju att t.ex. portugisiska skulle vara bra att lära sig just eftersom jag skulle kunna jobba inom organisationer och företag som är etablerade/håller på att etablera sig Latinamerika (eftersom jag då behärskar de språk som talas i regionen).
Så ni som rekommenderar kinesiska, ryska m m. Menar ni att detta är bra rent generellt, eller har ni någon tanke som syftar till kombinationen spanska+kinesiska skulle vara särskilt bra? Isåfall, motivera gärna.
/w