2013-08-27, 09:34
Medlem
wikip_zozzozs avatar
Hej,

Jag besitter kunskaper i svenska, engelska och spanska och skulle vilja börja lära mig ett fjärde språk. Jag undrar, utifrån ett arbetsmarknadsperspektiv, vilket språk är bäst att lära sig i kombination med dessa? Jag tänker t.ex. att kombinationen spanska + portugisiska är vettig med tanke på att man täcker upp en hel världsdel rent språkligt.

I övrigt så har jag en universitetexamen i statsvetenskap och skulle kunna tänka mig att jobba inom internationella organisationer.

Tacksam för svar,

/w
Citera
2013-08-27, 09:47
Medlem
svart-rullstols avatar
Tyska, franska, mandarin eller kantonesiska, hindi, japanska. De språk jag tänker mig att du har störst nytta av idag förutom de du redan kan.
Citera
2013-08-27, 09:49
Medlem
Franska? Det talas i nästa hela Nordafrika och i länder som Nigeria som skriker efter utbildade läkare och ingenjörer som kan hjälpa landet etc.
Citera
2013-08-27, 09:56
Medlem
Mcreadys avatar
Ja tyskland är ju industri land no.1 så tyska är ju ett bra tips.
Citera
2013-08-27, 09:59
Medlem
Bongomans avatar
Ryska. Få som behärskar det tillsammans med spanska och svenska. Ryskan är för svår för normalt folk men kan bli en viktig handelspartner i framtiden.
Citera
2013-08-27, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wikip_zozzoz
Hej,

Jag besitter kunskaper i svenska, engelska och spanska och skulle vilja börja lära mig ett fjärde språk. Jag undrar, utifrån ett arbetsmarknadsperspektiv, vilket språk är bäst att lära sig i kombination med dessa? Jag tänker t.ex. att kombinationen spanska + portugisiska är vettig med tanke på att man täcker upp en hel världsdel rent språkligt.

I övrigt så har jag en universitetexamen i statsvetenskap och skulle kunna tänka mig att jobba inom internationella organisationer.

Tacksam för svar,

/w
Franska. Då har du hela Nordamerika, Sydamerika förutom Brasilien, i princip hela Europa (åtminstone hela EU), stora delar av Afrika, Australien/Nya Zeeland, Indien och en handfull fler platser i Asien.

Om du går efter arabiska, ryska eller mandarin så har du förstås färre att konkurrera mot, men det finns även en risk att det är meriterande i färre lägen än franska.

Därför blir mitt tips att du söker dig till det språk som talas i den region du helt enkelt är mest intresserad av att arbeta i.
Citera
2013-08-27, 10:42
Medlem
chilipreppers avatar
Ryska eller mandarin, kantonesiska skulle jag säga.

Är själv sugen på både och!
Citera
2013-08-27, 11:55
Medlem
Du behöver inte lära dig något utomeuropeiskt barbarspråk. Ryska bör du möjligtvis lära dig.
Citera
2013-08-28, 10:02
Medlem
wikip_zozzozs avatar
Tack för alla svar.

Visst håller jag med om att språk som t.ex. mandarin, ryska och tyska skulle vara bra att lära sig, men jag tänker också att det är någonting som är bra rent generellt.

Vad jag tänkte mer specifikt är om det finns något/några språk som i kombination med min utbildning (statsvetenskap) + språk jag redan behärskar (spanska, engelska), är särskilt lämpliga att lära sig. Jag menar inte att mandarin, ryska och tyska INTE är det, men motivera gärna varför. Att Nigeria har skrikande behov av utbildade läkare och ingenjörer (och att jag därav bör lära mig franska) är ju en tvivelaktig rekommendation till en statsvetare menar jag

Själv tänkte jag ju att t.ex. portugisiska skulle vara bra att lära sig just eftersom jag skulle kunna jobba inom organisationer och företag som är etablerade/håller på att etablera sig Latinamerika (eftersom jag då behärskar de språk som talas i regionen).

Så ni som rekommenderar kinesiska, ryska m m. Menar ni att detta är bra rent generellt, eller har ni någon tanke som syftar till kombinationen spanska+kinesiska skulle vara särskilt bra? Isåfall, motivera gärna.

/w
Citera
2013-08-28, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wikip_zozzoz
Tack för alla svar.

Visst håller jag med om att språk som t.ex. mandarin, ryska och tyska skulle vara bra att lära sig, men jag tänker också att det är någonting som är bra rent generellt.

Vad jag tänkte mer specifikt är om det finns något/några språk som i kombination med min utbildning (statsvetenskap) + språk jag redan behärskar (spanska, engelska), är särskilt lämpliga att lära sig. Jag menar inte att mandarin, ryska och tyska INTE är det, men motivera gärna varför. Att Nigeria har skrikande behov av utbildade läkare och ingenjörer (och att jag därav bör lära mig franska) är ju en tvivelaktig rekommendation till en statsvetare menar jag

Själv tänkte jag ju att t.ex. portugisiska skulle vara bra att lära sig just eftersom jag skulle kunna jobba inom organisationer och företag som är etablerade/håller på att etablera sig Latinamerika (eftersom jag då behärskar de språk som talas i regionen).

Så ni som rekommenderar kinesiska, ryska m m. Menar ni att detta är bra rent generellt, eller har ni någon tanke som syftar till kombinationen spanska+kinesiska skulle vara särskilt bra? Isåfall, motivera gärna.

/w
Jag skrev att du bör fundera på var du helst vill arbeta och bestämma språk utefter det. Det verkar som att du låst in dig på Sydamerika, så kör på portugisiska du.
Citera
2013-08-29, 07:55
Medlem
wikip_zozzozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Jag skrev att du bör fundera på var du helst vill arbeta och bestämma språk utefter det. Det verkar som att du låst in dig på Sydamerika, så kör på portugisiska du.

Jag syftade på en annan kommentar, din kommentar var väl motiverad
Citera
2013-08-29, 08:10
Medlem
skulle nog satsa på ryska som någon sa.

.. Men, om du redan kan spanska så borde det vara betydligt lättare för dig att lära dig portugisiska, och franska. Eftersom du redan verkar vara inne på portugisiska, finns ju inget som hindrar att du kan lära dig det språket + ett till
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in