Citat:
Ursprungligen postat av
Sockerpappan
Ett ord, crowdsourcing.
Det behövs inga finansiella muskler när man kan få tusentals frivilliga att göra grävarbetet gratis för att de tycker att det är kul. Finns mängder med exempel på detta bland flashbackstrådar, flera grävarbeten utförda på flashback har sedan fått spridning i alternativ media och såsmåningom plockats upp av gammelmedia. Detta kommer att bli vanligare och större i framtiden.
Nej det finns verkligen ingenting negativt med att den kontrollerade median dör sotdöden.
Det är en på sätt och vis vacker, men tyvärr inte särskilt sannolik dröm. Att privatpersoner ska kunna ersätta experter är totalt osannolikt och på gränsen till skrämmande. Jag ser öppningar för lynchjustis, rykten "bekräftade" av miljoner som blir "sanningar", etc. Hur och när sker nyhets- och sannolikhetsvärderingen av professionella personer i ett sådant perspektiv?
Nu utgår jag inte från stolpskott inom dagens journalistkår, utan ser framför mig en reformerad och professionell journalistkår, luttrad, erfaren och på sin vakt mot all form av "agendajournalistik". Tyvärr tror jag att ditt scenario är mer troligt med de konsekvenser som jag visat på ovan.