2013-12-30, 22:08
Medlem
Nästa år kommer tidningsdöden att gå in i en ny intensivare fas. Min gissning är att kvällstidningarna nu kommer att få problem. Att förlora en fjärdedel av annonsintäkterna per år är inte hållbart i längden och det måste börja visa sig på Aftonbladets resultat någon gång. Förmodligen 2014.

Samtidigt kommer presstödsutredningen med sitt resultat. Utgå från att media är i kontakt med utredningen nästan dagligen. Vi kan nog räkna med att deras lobbyarbete har haft åtminstone någon effekt. Samtidigt har staten inte oändligt med resurser, i synnerhet inte om man ska ge hela världen socialbidrag. (Ett tips till media: propagera för stängda gränser så blir det mer pengar kvar till er.)

Intressant blir att se om någon rikstidning går under nästa år. Mycket talar för att SvD får problem, dels för att resultatförsämringen är så dramatisk, dels för att Schibsted inte tycks lika glada i att förlora pengar som t.ex. Skånskans ägare.

Ett mycket spännande nytt år väntar.
Citera
2013-12-30, 22:28
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Nästa år kommer tidningsdöden att gå in i en ny intensivare fas. Min gissning är att kvällstidningarna nu kommer att få problem. Att förlora en fjärdedel av annonsintäkterna per år är inte hållbart i längden och det måste börja visa sig på Aftonbladets resultat någon gång. Förmodligen 2014.

Samtidigt kommer presstödsutredningen med sitt resultat. Utgå från att media är i kontakt med utredningen nästan dagligen. Vi kan nog räkna med att deras lobbyarbete har haft åtminstone någon effekt. Samtidigt har staten inte oändligt med resurser, i synnerhet inte om man ska ge hela världen socialbidrag. (Ett tips till media: propagera för stängda gränser så blir det mer pengar kvar till er.)

Intressant blir att se om någon rikstidning går under nästa år. Mycket talar för att SvD får problem, dels för att resultatförsämringen är så dramatisk, dels för att Schibsted inte tycks lika glada i att förlora pengar som t.ex. Skånskans ägare.

Ett mycket spännande nytt år väntar.
Hitills så har tidningarna blivit rejält mycket tunnare men överlevt. Det som kommer ske nästa år är ett par större sammanslagningar. Presstödssystemet är iofs byggt så att sammanslagningar är dåliga men samtidigt så är det bättre att ta över en havererad tidning än att låta den försvinna. DN, Sydsvenskan och dagens industri tror jag definitivt kommer slås ihop. Det kommer inte säljas som en nedskärning utan som en förbättring, nu får ni det bästa av tre. De större tidningarna tror jag fortfarande kan leva kvar ett tag men en rejäl nerläggning av mindre tidningar kommer komma.

Presstödet kommer bli intressant att följa. Borgarna är rent ideologiskt mycket negativa till att sponsra företag som går dåligt. Dessutom så är de flesta journalister miljöpartister och väldigt många är vänsterpartister. Borgarna har inte mycket att tjäna på att sponsra miljöpartistiska tidningar. Dock har media en trumf. Är man snäll mot journalisterna så får man snälla artiklar i tidningen. Risken är att moderaterna försöker köpa sig till bra artiklar inför valet igenom att lova ett par hundra miljoner till journalister.
Citera
2013-12-30, 22:37
Medlem
savoxovass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Risken är att moderaterna försöker köpa sig till bra artiklar inför valet igenom att lova ett par hundra miljoner till journalister.

Med andra ord så kommer man gå media till mötes och ge dem det presstöd de vill ha. Allt för att bli omvalda. När det väl kommer till kritan så betyder ideologin om "begränsade" subventioner ingenting.
Senast redigerad av savoxovas 2013-12-30 kl. 22:39.
Citera
2013-12-30, 22:58
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Presstödet kommer bli intressant att följa. Borgarna är rent ideologiskt mycket negativa till att sponsra företag som går dåligt. Dessutom så är de flesta journalister miljöpartister och väldigt många är vänsterpartister. Borgarna har inte mycket att tjäna på att sponsra miljöpartistiska tidningar. Dock har media en trumf. Är man snäll mot journalisterna så får man snälla artiklar i tidningen. Risken är att moderaterna försöker köpa sig till bra artiklar inför valet igenom att lova ett par hundra miljoner till journalister.
Problemet de har är ju att deras väljare knappast skulle acceptera ett sådant tilltag. Jag tror faktiskt att journalisterna som i allmänhet är väldigt vänster inte skulle låta sig påverkas av det samtidigt som moderaterna inte skulle vågra utmana sina väljare på ett sådant sätt.
Citera
2013-12-30, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Problemet de har är ju att deras väljare knappast skulle acceptera ett sådant tilltag. Jag tror faktiskt att journalisterna som i allmänhet är väldigt vänster inte skulle låta sig påverkas av det samtidigt som moderaterna inte skulle vågra utmana sina väljare på ett sådant sätt.
Regimen har ju inga andra kanaler för att få ut sitt budskap. Om Avpixlat och Fria Tider hade varit moderater och haft det genomslag de har idag så hade presstödet redan varit avskaffat.

Det är ett stort misstag att tro att bara för att journalisterna röstar på Mp och V så skulle regeringen se det som önskvärt att media försvinner. Skillnaden mellan M och Mp är marginell. Medias främsta uppgift är att bekämpa den verkliga oppositionen, d.v.s. folket och då spelar det ingen roll om journalisterna är miljöpartister eller moderater.
Citera
2013-12-30, 23:27
Medlem
GoEks avatar
Citat:
... Att förlora en fjärdedel av annonsintäkterna per år är inte hållbart i längden och det måste börja visa sig på Aftonbladets resultat någon gång. Förmodligen 2014...

Jag brukar ögna en AB när jag väntar på pizzan och man blir bara mer och mer fundersam om varför folk egentligen köper den. Den har två-tre sidor "ledare" och "kultur" med vänsterpropaganda, inte sällan extremvänster. Resten är:
  • Snyftreportage om HBT, AIDS, MultiKulti, ...
  • Hata SD
  • Hata Reinfeldt
  • Kalle fick katten kidnappad av aliens
  • Kändisdravel

Jag förstår att det finns ett antal som behöver sin dagliga sektvänsterkick men alla som läser AB kan väl inte vara så korkade!?
Senast redigerad av GoEk 2013-12-30 kl. 23:29.
Citera
2013-12-30, 23:31
Medlem
GoEks avatar
Citat:
... Medias främsta uppgift är att bekämpa den verkliga oppositionen, d.v.s. folket och då spelar det ingen roll om journalisterna är miljöpartister eller moderater.

Tyvärr har du nog rätt, vi är ganska illa ute när pressen jagar oss och inte makten.
Citera
2013-12-30, 23:56
Medlem
Cyranos avatar
Alla här tycks glädjas åt papperstidningarnas död. Jag antar att man ser en framtid där alternativa media ska stå för nyhetsrapporteringen och det på ett mer objektivt sätt än traditionella vänsterparti- och miljöpartiinfiltrerade massmedia. I själva verket är det en tragedi och kommer att leda till ett alltmer likformigt och av makthavare mer lättstyrt nyhetsflöde.

Till att börja med är tidningsdöden redan ett faktum, om vi jämför med den traditionella tidningens muskler. Dagens tidningar med sina anorektiska redaktioner kan på intet sätt jämföras med tidningarna för 20 år sedan. De producerar text, men jämförelsevis en mycket liten andel egen text. Ta utlandsbevakningen som exempel. Andelen egna utlandskorrespondenter närmar sig noll, det handlar oftast om frilansare som befinner sig i regionen pga. eget engagemang som försöker få in sitt material till vilken tidning som helst. Det egna engagemanget gör förstås all objektiv nyhetsförmedling omöjlig, vilket gör att Svensson (eller rättare, de Svensson som saknar förmåga eller intresse av att läsa utländska media) får en mycket egendomlig bild av omvärlden. Detsamma gäller mer och mer även för inrikes förhållanden. TT:s makt är så gott som obegränsad att definiera den svenska verkligheten.

Kan alternativa media bättra på denna situation? Nej, de kan aldrig skapa de finansiella muskler som behövs för att driva egen proaktiv journalistik. De är nu och kommer fortsättningsvis att vara reaktiva och fungera som korrektiv till etablerade media.

Att svenska journalister har svikit sitt uppdrag (eller inte längre förstår sin roll) som objektiva nyhetsförmedlare har accelererat denna utveckling. Vem, förutom de mest godtrogna, vill läsa media präglade av självcensur och fördömande av avvikande åsikter (så länge de inte kommer från vänster?).

Om detta leder till etablerade medias definitiva död finns inte heller något utrymme för tillfriskning (vilket det iofs. det finns få tecken som tyder på), vilket kommer att göra oss ännu mer utlämnade till TT, public service och otillförlitliga nättidningar. Det vill säga, än större makt åt ett fåtal personer med uttalad politisk agenda. Att välkomna en sådan utveckling är kortsiktigt tänkt.
Citera
2013-12-31, 00:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyrano
Om detta leder till etablerade medias definitiva död finns inte heller något utrymme för tillfriskning (vilket det iofs. det finns få tecken som tyder på), vilket kommer att göra oss ännu mer utlämnade till TT, public service och otillförlitliga nättidningar. Det vill säga, än större makt åt ett fåtal personer med uttalad politisk agenda. Att välkomna en sådan utveckling är kortsiktigt tänkt.
Det kan svårligen bli sämre än nu.
Citera
2013-12-31, 00:08
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyrano

Kan alternativa media bättra på denna situation? Nej, de kan aldrig skapa de finansiella muskler som behövs för att driva egen proaktiv journalistik. De är nu och kommer fortsättningsvis att vara reaktiva och fungera som korrektiv till etablerade media.

.

två ord; crowdsourcing och mass collaboration.

Det behövs inga finansiella muskler när man kan få tusentals frivilliga att göra grävarbetet gratis för att de tycker att det är kul. Finns mängder med exempel på detta bland flashbackstrådar, flera grävarbeten utförda på flashback har sedan fått spridning i alternativ media och såsmåningom plockats upp av gammelmedia. Detta kommer att bli vanligare och större i framtiden.
Nej det finns verkligen ingenting negativt med att den kontrollerade median dör sotdöden.
Senast redigerad av Sockerpappan 2013-12-31 kl. 00:16.
Citera
2013-12-31, 00:20
Medlem
Cyranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Ett ord, crowdsourcing.

Det behövs inga finansiella muskler när man kan få tusentals frivilliga att göra grävarbetet gratis för att de tycker att det är kul. Finns mängder med exempel på detta bland flashbackstrådar, flera grävarbeten utförda på flashback har sedan fått spridning i alternativ media och såsmåningom plockats upp av gammelmedia. Detta kommer att bli vanligare och större i framtiden.
Nej det finns verkligen ingenting negativt med att den kontrollerade median dör sotdöden.

Det är en på sätt och vis vacker, men tyvärr inte särskilt sannolik dröm. Att privatpersoner ska kunna ersätta experter är totalt osannolikt och på gränsen till skrämmande. Jag ser öppningar för lynchjustis, rykten "bekräftade" av miljoner som blir "sanningar", etc. Hur och när sker nyhets- och sannolikhetsvärderingen av professionella personer i ett sådant perspektiv?

Nu utgår jag inte från stolpskott inom dagens journalistkår, utan ser framför mig en reformerad och professionell journalistkår, luttrad, erfaren och på sin vakt mot all form av "agendajournalistik". Tyvärr tror jag att ditt scenario är mer troligt med de konsekvenser som jag visat på ovan.
Citera
2013-12-31, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
två ord; crowdsourcing och mass collaboration.

Jag drömmer om en dag när fri media med någon stark finansiär i ryggen (läs Olav Thon) köper upp konkursboet efter SvD och fortsätter utgivningen med ambitionen att berätta sanningen för folket. Med ett presstöd idag på 50 miljoner så gissar jag att det skulle finnas ett visst intresse av att driva det vidare. Man skulle t.o.m. kunna behålla några av de bästa ledarskribenterna (även om de flesta journalisterna hade fått gå).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in