2013-12-30, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
OM nationen/ personen som drabbades polisanmält knytnävsslaget - hade anmälan lett till något? Utredning ? Åtal?? Frivårdens förslag till påföljd???

Det bråket ledde till att han på stört blev avstängd från nationens aktiviteter. Mycket mer kan man nog inte förvänta sig.
Citera
2013-12-30, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McMay
På vilket sätt då?

Det är bara något som kom att poppa upp i huvudet när jag såg bild på honom. Men jag tror att han var efterhängsen även vid ett klart nej och att han liksom inte fattade när de inte ville ha uppmärksamhet. Han bara hängde efter tjejer som han gillade som en liten hundvalp.
Jag får återkomma med info när min rumskamrat som är mer av en skvallerkärring kommer hem från semester.
Citera
2013-12-30, 18:29
Awaiting Email Confirmation
DrOopyMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det bråket ledde till att han på stört blev avstängd från nationens aktiviteter. Mycket mer kan man nog inte förvänta sig.

Om man försöker tänka sig in i situationen så har Mange först likt en trotsig treåring lagt sig ner på golvet. Därefter har vakterna fysiskt (burit, släpat, asat, etc) avlägsnat honom från lokalen. Jag har svårt för att tro att detta har pågått under några som helst diskreta former så det är med stor sannolikhet att den övervägande delen utav de närvarande har sett då knytnävsslaget utdelades. Att inte göra en polisanmälan då, med alla dessa vittnen, torde bara det vara kriminellt.
Citera
2013-12-30, 20:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOopyMD
Om man försöker tänka sig in i situationen så har Mange först likt en trotsig treåring lagt sig ner på golvet. Därefter har vakterna fysiskt (burit, släpat, asat, etc) avlägsnat honom från lokalen. Jag har svårt för att tro att detta har pågått under några som helst diskreta former så det är med stor sannolikhet att den övervägande delen utav de närvarande har sett då knytnävsslaget utdelades. Att inte göra en polisanmälan då, med alla dessa vittnen, torde bara det vara kriminellt.
Det är naturligtvis aldrig kriminellt att låta bli att polisanmäla. Och åtminstone på min tid var man mycket återhållsam med polisanmälningar i nations- eller andra studentföreningssammanhang, oavsett vad saken gällde. Det straff som kändes hårdast var att bli utestängd från miljön.
Citera
2013-12-30, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är naturligtvis aldrig kriminellt att låta bli att polisanmäla. Och åtminstone på min tid var man mycket återhållsam med polisanmälningar i nations- eller andra studentföreningssammanhang, oavsett vad saken gällde. Det straff som kändes hårdast var att bli utestängd från miljön.

Precis. Sedan var nog vakterna ganska "luttrade", detta hände väl typ X antal ggr per kväll. Åtminstone inte ovanligt, så vitt jag kommer ihåg från min nationstid. Att bli utesluten från gemenskapen låg högt på straffskalan. Väldigt effektivt.
Citera
2013-12-30, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gruvjagarn
Slabb; typ som ett disko i mörka lokaler och massvis med alkohol. En fest, kan man kalla det för.
Nja... slabb kan vara lunch/brunch/sittning/eftersläpp. Så alla slabb är inte nattklubb.
Citera
2013-12-30, 23:17
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Eva Wiberg betecknar det hela som en familjetragedi

Så verkar det mer eller mindre alltid låta vid typ mord inom familjen, men vad betyder det? Kan ett visst mord inom en viss familj utgöra en familjetragedi, i motsats till andra fall?
Senast redigerad av CarolSeaver 2013-12-30 kl. 23:22.
Citera
2013-12-30, 23:21
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
– Det verkade inte finnas några konstigheter alls.

Tröttsam och slentrianmässig rapportering; så här brukar det också mer eller mindre alltid låta. Uppenbarligen förelåg vissa "konstigheter".
Citera
2013-12-30, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Så verkar det alltid låta vid typ mord inom familjen, men vad betyder det? Kan ett visst mord inom en viss familj utgöra en familjetragedi, i motsats till andra fall?

Ett mord är väl alltid en tragedi, sker det mellan närstående inom en familj = familjetragedi. Det är väl inte så märkligt uttryckt. Fortfarande vet ju ingen vad som exakt hände.
Citera
2013-12-30, 23:34
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ett mord är väl alltid en tragedi, sker det mellan närstående inom en familj = familjetragedi. Det är väl inte så märkligt uttryckt. Fortfarande vet ju ingen vad som exakt hände.

Jag har då aldrig uppfattat begreppet "tragedi" som något man slentrianmässigt tar till för att i första hand beskriva andra plötsliga dödsfall (hört talas om "krogvåldstragedi", "MC-gängstragedi", "knarkuppgörelsetragedi", etc.?), men min fundering gäller framför allt om det är något speciellt med vissa plötsliga dödsfall inom familjer, eller om alla är "familjetragedier" per definition. Då blir ju liksom begreppet lite meningslöst och överflödigt, skulle man kunna tycka. Och om nu det finns skillnader beroende på exakt vad som har hänt, hur kan hon då så tvärsäkert beteckna det hela som just en "familjetragedi"? Som du själv så påpassligt påpekar "vet ju ingen vad som exakt hände".
Senast redigerad av CarolSeaver 2013-12-30 kl. 23:43.
Citera
2013-12-31, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Jag har då aldrig uppfattat begreppet "tragedi" som något man slentrianmässigt tar till för att i första hand beskriva andra plötsliga dödsfall (hört talas om "krogvåldstragedi", "MC-gängstragedi", "knarkuppgörelsetragedi", etc.?), men min fundering gäller framför allt om det är något speciellt med vissa plötsliga dödsfall inom familjer, eller om alla är "familjetragedier" per definition. Då blir ju liksom begreppet lite meningslöst och överflödigt, skulle man kunna tycka. Och om nu det finns skillnader beroende på exakt vad som har hänt, hur kan hon då så tvärsäkert beteckna det hela som just en "familjetragedi"? Som du själv så påpassligt påpekar "vet ju ingen vad som exakt hände".

Hon ställs inför situationen att en son mördat sin far (troligen), båda anställda vid Lunds universitet - där hon är högsta hönset - och skall uttala sig inför media. Utan att heller veta något mer i detalj.

Vad skall hon säga? Familjetragedi är väl passande. Tills mer info kommer.
Citera
2013-12-31, 00:25
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Vad skall hon säga? Familjetragedi är väl passande. Tills mer info kommer.

Kanske: "Vi vet inte vad som har hänt"?

Du svarar ju för övrigt inte på mina frågor.

Citat:
min fundering gäller framför allt om det är något speciellt med vissa plötsliga dödsfall inom familjer, eller om alla är "familjetragedier" per definition. Då blir ju liksom begreppet lite meningslöst och överflödigt, skulle man kunna tycka. Och om nu det finns skillnader beroende på exakt vad som har hänt, hur kan hon då så tvärsäkert beteckna det hela som just en "familjetragedi"? Som du själv så påpassligt påpekar "vet ju ingen vad som exakt hände".
Senast redigerad av CarolSeaver 2013-12-31 kl. 00:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in