2013-12-28, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chamoniard
Jag har lämnat den mardrömmen som kallas psykiatri långt bakom mig och är inte speciellt insatt längre. Det finns säkert någon som är bättre ägnad att bedöma det du skriver.

Jag vet inte om alla som debuterar med schiz har negativa symtom men få av dem jag träffat beskrivs som vanliga svenne banan innan de blev sjuka. De flesta var lite ogripbart aparta och märkliga, precis som GM beskrivs av flera trovärdiga vittnen i tråden. Många hade en lång missbrukshistoria bakom sig.

Men jodå, det finns ju massor av exempel på till synes välfungerande unga människor som insjuknar i schizofreni.

De negativa symtomen behöver ju heller inte vara speciellt påfallande. Ofta är det ju något anhöriga och klasskamrater bara bekräftar i efterhand. ´Han var ju alltid lite speciell men jag trodde aldrig det skulle sluta så här.´ På nationerna och på universitetet, som ju båda är inkluderande verksamheter, dräller det av lite speciella typer som hankar sig vidare. I det fall de blommar ut i psykiatrisk sjukdom är detta ett ganska vanligt scenario med flera som kan vittna om tilltagande märkligt och kanske aggressivt beteende tiden innan det briserar.

Och för att poängtera ännu en gång. Jag tycker psykosspåret verkar vara den mest sannolika förklaringen till vad som hänt. Men många andra förklaringar är ju fortfarande möjliga.

Är exempelvis ett alkoholutlöst mord-dråp otänkbart? Mindre sannolikt och stämmer inte med beskrivningen av GM i den här tråden men ändå.

Där tycker jag att du har helt fel, den anhörige jag känner fick sin i 40-års åldern men innan dess fanns ingenting ovanligt, han var ju en gång i tiden egen företagare med fru och barn. Det ovanliga med honom är i så fall hans lugna personlighet (han blir sällan arg/irriterad) och sådan var han innansjukdomen bröt ut.
Citera
2013-12-29, 00:37
Medlem
Mycket spekuleras i den här tråden.
Det vi vet är att en man har avlidit efter en skottskada. Han hittades utanför dörren till sonens studentbostad i Lund. Polisen grep sonen en bit därifrån, de har hittat ett vapen och sonen är häktad.
Resten av det som skrivs är spekulationer, ofta på temat att sonen var psyksjuk och pappan en tystlåten dominant pådrivare.
Men det kan ju finnas andra förklaringar exempelvis att pappan och sonen gemensamt besökt sonens studentbostad i något ärende och att pappan blivit ihjälskjuten i samband med detta besök. Det kan ju faktiskt vara en olyckshändelse och det kan ju finnas fler inblandade.
Varför spekuleras det inte kring anledningar som får det hela till en olyckhändelse?
Citera
2013-12-29, 00:49
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Privatpolis
Det vi vet är att en man har avlidit efter en skottskada. Han hittades utanför dörren till sonens studentbostad i Lund. Polisen grep sonen en bit därifrån, de har hittat ett vapen och sonen är häktad.
Resten av det som skrivs är spekulationer, ofta på temat att sonen var psyksjuk och pappan en tystlåten dominant pådrivare.
Men det kan ju finnas andra förklaringar exempelvis att pappan och sonen gemensamt besökt sonens studentbostad i något ärende och att pappan blivit ihjälskjuten i samband med detta besök. Det kan ju faktiskt vara en olyckshändelse och det kan ju finnas fler inblandade.
Varför spekuleras det inte kring anledningar som får det hela till en olyckhändelse?

Vet vi ens det? Detsamma var fakta i Bollnäs-fallet där det förekom skottlossning. Senare framkom att BO hade knivats ihjäl.
Citera
2013-12-29, 00:54
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ditt inlägg i tre punkter:

- klaga på att det spekuleras mycket.
- sammanfatta spekulationerna.
- fortsätt spekulera.
Citera
2013-12-29, 01:03
Medlem
Citat:

Jodå, det spekuleras om det också. T.ex. jag har gjort förvirrade försök i den riktningen, men "fakta sparkar" dvs det har inte varit sannolikt.

Jag tror att det var en olyckshändelse.

Det är för lite fakta som finns tillgängligt.
Citera
2013-12-29, 01:17
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alkami
Där tycker jag att du har helt fel, den anhörige jag känner fick sin i 40-års åldern men innan dess fanns ingenting ovanligt, han var ju en gång i tiden egen företagare med fru och barn. Det ovanliga med honom är i så fall hans lugna personlighet (han blir sällan arg/irriterad) och sådan var han innansjukdomen bröt ut.

Nej jag har inte helt fel när jag hävdar att schizofreni oftast debuterar 20-30 års åldern och att psykotiska symtom föregås av så kallade negativa symtom. Det är vetenskaplig ganska väl belagt.

Däremot har jag aldrig sagt att det alltid är så.

Dvs jag motsäger inte din historia men hävdar att ditt scenario är ovanligt. Lider din släkting av en schizofreni eller var hans sjukdom ett resultat av en annan sjukdon, ex en hjärnblödning eller annan kroppslig sjukdom?

Men, för att understryka, du har rätt i att en schiz kan debutera senare än de åldrar som är de vanliga.
Citera
2013-12-29, 12:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Därför att det, givet vad vi vet, är mindre sannolikt. Om de gemensamt besökt studentbostaden och pappan blivit skjuten av en tredje person, borde rimligen sonen ha kunnat berätta om detta på ett sätt så att han inte själv blivit misstänkt på sannolika skäl. Om sonen skjutit pappan i en olyckshändelse, borde han omedelbart ha kallat på ambulans, och inte själv långsamt diffunderat ut i grannskapet. Detsamma gäller om pappan råkat skjuta sig själv, eller med avsikt skjutit sig själv.

Det är klart att man rent teoretiskt kan tänka sig att sonen har haft en latent psykos, som urakut utlösts antingen av att en tredje person har skjutit pappan (även om det då återstår att förklara varför vapnet, men inte den tredje personen, har återfunnits) av att sonen skjutit pappan av våda eller att pappan har skjutit sig själv, endera av våda eller med uppsåt, men då måste man postulera att två osannolika händelser har skett samtidigt.
Citera
2013-12-29, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Därför att det, givet vad vi vet, är mindre sannolikt. Om de gemensamt besökt studentbostaden och pappan blivit skjuten av en tredje person, borde rimligen sonen ha kunnat berätta om detta på ett sätt så att han inte själv blivit misstänkt på sannolika skäl. Om sonen skjutit pappan i en olyckshändelse, borde han omedelbart ha kallat på ambulans, och inte själv långsamt diffunderat ut i grannskapet. Detsamma gäller om pappan råkat skjuta sig själv, eller med avsikt skjutit sig själv.

Det är klart att man rent teoretiskt kan tänka sig att sonen har haft en latent psykos, som urakut utlösts antingen av att en tredje person har skjutit pappan (även om det då återstår att förklara varför vapnet, men inte den tredje personen, har återfunnits) av att sonen skjutit pappan av våda eller att pappan har skjutit sig själv, endera av våda eller med uppsåt, men då måste man postulera att två osannolika händelser har skett samtidigt.

Sonen är anhållen på sannolika skäl, sedan kommer prel rapporter från SKL att ge nytt ljus kring händelsen. Dom kan inte vara långt borta t.ex. fingeravtryck på pistolen måste rimligen inte vara så svårt att fastställa.

Att en helt främmande person dyker upp från intet och skjuter en troligen främmande person verkar helt osannolikt. Visserligen hände det vid perrongmordet i Umeå men det får anses mycket ovanligt.

Det vanligaste är att GM har en nära relation med BO.
Citera
2013-12-29, 16:08
Medlem
Har följt tråden men behövt vänta på att mitt konto aktiverades. Hur som helst är jag ganska insatt i Helsingkrona nation (HB) och vad som hänt där. GM var förman på HB någon gång runt 2010 har jag för mig, sen dess har man inte sett mycket av honom och han har inte varit aktiv.
Nu i höstas så anordnande HB bal och där blev GM utsläng efter att ha förföljt/trakasserat en tjej och även bråkat med vakterna då de försökte slänga ut honom. Har för mig han varit obehaglig mot henne redan innan balen. Här någonstans blev GM mer eller mindre portad från HB (vet inte om det finns andra anledningar till portandet). Veckan därpå hade GM anmält sig för att hjälpa till med ett slabb på HB. Förmännen hade inte koll på det som hände veckan innan så när vakterna kom och insåg att GM var där bad de honom att lämna. Då la GM sig ner på golvet som en 5-åring och vägrade att flytta på sig. Vakterna fick fysiskt avlägsna honom och i den processen fick en av dom ett knytnäveslag i ansiktet.
Några veckor senare var det nationsmöte på HB. GM var där. Precis i slutet ställer sig GM upp och yrkar på att nationen röstar ut Kuratel och Inspektor. "Slänger ni ut mig, slänger jag ut er" var GMs argument. Det röstades snabbt ner men lämnade en ganska obehaglig känsla i rummet.
Citera
2013-12-29, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LundaStudent2
Har följt tråden men behövt vänta på att mitt konto aktiverades. Hur som helst är jag ganska insatt i Helsingkrona nation (HB) och vad som hänt där. GM var förman på HB någon gång runt 2010 har jag för mig, sen dess har man inte sett mycket av honom och han har inte varit aktiv.
Nu i höstas så anordnande HB bal och där blev GM utsläng efter att ha förföljt/trakasserat en tjej och även bråkat med vakterna då de försökte slänga ut honom. Har för mig han varit obehaglig mot henne redan innan balen. Här någonstans blev GM mer eller mindre portad från HB (vet inte om det finns andra anledningar till portandet). Veckan därpå hade GM anmält sig för att hjälpa till med ett slabb på HB. Förmännen hade inte koll på det som hände veckan innan så när vakterna kom och insåg att GM var där bad de honom att lämna. Då la GM sig ner på golvet som en 5-åring och vägrade att flytta på sig. Vakterna fick fysiskt avlägsna honom och i den processen fick en av dom ett knytnäveslag i ansiktet.
Några veckor senare var det nationsmöte på HB. GM var där. Precis i slutet ställer sig GM upp och yrkar på att nationen röstar ut Kuratel och Inspektor. "Slänger ni ut mig, slänger jag ut er" var GMs argument. Det röstades snabbt ner men lämnade en ganska obehaglig känsla i rummet.
Vi får väl anta att den misstänkta GM är psykiskt sjuk?
Citera
2013-12-29, 16:21
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LundaStudent2
Veckan därpå hade GM anmält sig för att hjälpa till med ett slabb på HB. [...] Precis i slutet ställer sig GM upp och yrkar på att nationen röstar ut Kuratel och Inspektor. "Slänger ni ut mig, slänger jag ut er" var GMs argument. Det röstades snabbt ner men lämnade en ganska obehaglig känsla i rummet.

Tack för din rapport. Men vad betyder "slabb", "Kuratel" och "Inspektor"?
Citera
2013-12-29, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Tack för din rapport. Men vad betyder "slabb", "Kuratel" och "Inspektor"?

Slabb; typ som ett disko i mörka lokaler och massvis med alkohol. En fest, kan man kalla det för.

Kuratel; En ledningsgrupp i Nationen

Inspektor; Företrädaren för Nationen
Senast redigerad av gruvjagarn 2013-12-29 kl. 16:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in