Citat:
Citat:
Det är möjligt att singularisformuleringarna av "gärning" avser endast mordet.
Men jag håller inte med dig i ditt påstående om att griftefridsbrott inte skulle utgöra tillräcklig häktningsgrund.
Straffskala griftefridsbrott:
I Bodenfallet har vi dessutom att göra med misstankar om ett synnerligen grovt brott mot griftefriden.
Allmänt om häktning och påföljd:
Det kan också vara värt att nämna att Mats Alm dömdes av tingsrätten för brott mot griftefriden till 18 månaders fängelse.
Häktningsrekvisitet är alltså uppfyllt.
Edit: Såg först nu att MBoudine redan hade svarat.
Men jag håller inte med dig i ditt påstående om att griftefridsbrott inte skulle utgöra tillräcklig häktningsgrund.
Straffskala griftefridsbrott:
Citat:
(Brottsbalken (1962:700), 16 kap. 10 §, notisum)
"Den som obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar lik eller avlidens aska, öppnar grav eller eljest gör skada eller ofog på kista, urna, grav eller annat de dödas vilorum eller på gravvård, döms för brott mot griftefrid till böter eller fängelse i högst två år."
I Bodenfallet har vi dessutom att göra med misstankar om ett synnerligen grovt brott mot griftefriden.
Allmänt om häktning och påföljd:
Citat:
(Rättegångsbalken (1942:740), 24 kap 1 §, lagen.nu[/url])
"1 § Den som på sannolika skäl är misstänkt för ett brott, för vilket är föreskrivet fängelse ett år eller däröver, får häktas,"
Det kan också vara värt att nämna att Mats Alm dömdes av tingsrätten för brott mot griftefriden till 18 månaders fängelse.
Häktningsrekvisitet är alltså uppfyllt.
Edit: Såg först nu att MBoudine redan hade svarat.
Citat:
Jag har absolut inte koll på hur vanligt det är med häktning vid enbart misstanke om grova griftefridsbrott. Jag vet inte ens hur vanligt det är att personer endast skulle misstänkas för grova griftefridsbrott, dvs då det ej samtidigt föreligger misstanke om t ex mord/dråp eller medhjälp till detsamma.
Jag undrar dock om du med ditt påstående menar att de häktningsrekvisit som stipuleras i rättegångsbalken + straffskalan för griftesfridsbrott enligt BrB inte skulle vara tillräckliga för en häktning för griftesfridsbrott? De hänvisningar t ex jag har givit (RB + BrB) bör väl ändå kunna räcka en bit på väg här? Eller, har du en annan uppfattning och i så fall: varför?
Alm nämndes för att ge et konkret exempel på utdömd straffpåföljd för enbart griftefridsbrott.
Citat:
Ja. Och detta inses av många redan. Jag har lite svårt att se varför det helt plötsligt skulle börja diskuteras övriga häktningsskäl (t ex risk för avvikande, förstörande av bevis etc), då det nu handlar om varför Luleå tingsrätt har använt singularisformen ("gärning" i st för "gärningar") i beslutet 2013-11-18, dvs
"Enligt tingsrättens bedömning har övertygande bevisning förebragts om att [22-åringen] begått åtalad gärning."
Det är uppskattat om vi försöker hålla oss till frågan om singularis-formuleringen och i den delen tror jag att vi kan fokusera mer på kriterierna för straffpåföljd för griftefridsbrott + rättegångsbalkens krav på fängelsepåföljd överstigande ett år än att också plocka in frågor som rör bevisförstöring etc. Men har du goda argument för varför de häktningsgrunderna också bör diskuteras när man spekulerar om singularis-formuleringen i tingsrättsbeslutet så varsågod och utveckla det.
Jag har för min del inte bedömt att det skulle vara viktigt för frågeställningen, därav har jag inte dragit in det i denna tråden (men väl tidigare i andra trådar), om nu någon skulle känna oro över att de övriga häktningskriterierna skulle vara okända
Senast redigerad av Brottsfall 2013-12-30 kl. 20:39.
Senast redigerad av Brottsfall 2013-12-30 kl. 20:39.