2013-12-30, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Ni kan ju leta er fördärvade och inse att ingen hittills har suttit häktad enbart för brott mot griftefriden,

Jag har absolut inte koll på hur vanligt det är med häktning vid enbart misstanke om grova griftefridsbrott. Jag vet inte ens hur vanligt det är att personer endast skulle misstänkas för grova griftefridsbrott, dvs då det ej samtidigt föreligger misstanke om t ex mord/dråp eller medhjälp till detsamma.

Jag undrar dock om du med ditt påstående menar att de häktningsrekvisit som stipuleras i rättegångsbalken + straffskalan för griftesfridsbrott enligt BrB inte skulle vara tillräckliga för en häktning för griftesfridsbrott? De hänvisningar t ex jag har givit (RB + BrB) bör väl ändå kunna räcka en bit på väg här? Eller, har du en annan uppfattning och i så fall: varför?

Citat:
inte ens Alm.

Alm nämndes för att ge et konkret exempel på utdömd straffpåföljd för enbart griftefridsbrott.
Citat:
De som har lite juridisk kunskap vet att det utöver häktningsgrund krävs häktningsskäl

Ja. Och detta inses av många redan. Jag har lite svårt att se varför det helt plötsligt skulle börja diskuteras övriga häktningsskäl (t ex risk för avvikande, förstörande av bevis etc), då det nu handlar om varför Luleå tingsrätt har använt singularisformen ("gärning" i st för "gärningar") i beslutet 2013-11-18, dvs

"Enligt tingsrättens bedömning har övertygande bevisning förebragts om att [22-åringen] begått åtalad gärning."

Det är uppskattat om vi försöker hålla oss till frågan om singularis-formuleringen och i den delen tror jag att vi kan fokusera mer på kriterierna för straffpåföljd för griftefridsbrott + rättegångsbalkens krav på fängelsepåföljd överstigande ett år än att också plocka in frågor som rör bevisförstöring etc. Men har du goda argument för varför de häktningsgrunderna också bör diskuteras när man spekulerar om singularis-formuleringen i tingsrättsbeslutet så varsågod och utveckla det.

Senast redigerad av Brottsfall 2013-12-30 kl. 20:39.
Citera
2013-12-30, 20:36
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
"Enligt tingsrättens bedömning har övertygande bevisning förebragts om att [22-åringen] begått åtalad gärning."

Tingsrättens formulering är en gåta. Övertygande bevisning har INTE förebragts vare sig att KJ skulle bragt VB om livet, styckat hennes kropp eller gjort sig skyldig till griftefridsbrott. Det enda som är bevisat är att VB:s blod har påträffat i KJ:s bils bagageutrymme. Obegripligt att tingsrätten har formulerat sig som man här har gjort.
Citera
2013-12-30, 20:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Tingsrättens formulering är en gåta. Övertygande bevisning har INTE förebragts vare sig att KJ skulle bragt VB om livet, styckat hennes kropp eller gjort sig skyldig till griftefridsbrott. Det enda som är bevisat är att VB:s blod har påträffat i KJ:s bils bagageutrymme. Obegripligt att tingsrätten har formulerat sig som man här har gjort.

Tingsrätten har gjort den bedömningen, du gör en annan, vad är problemet?
Citera
2013-12-30, 20:44
Medlem
Citat:

Jag vet faktiskt inte varför tingsrätten skrev i singularis om gärning/gärningarna (=2), dom kanske avser åtalet (=1)? Om tingsrätten faktiskt anser att 22-åringen är skyldig både till mord och griftefridsbrottet tycker jag att språket i den citerade meningen är lite slarvigt. Men jag är inte jurist och har inte koll på vad som är godkänt eller ej ur juridisk språklig synpunkt.

Alternativt avser dom döma honom endast för den ena av dom två åtalspunkterna.

Ett så grovt griftefridsbrott som den här utförda styckningen genererar ju alla gånger fängelsepåföljd och sannolikt även längre än vad 22-åringen suttit häktad (drygt sju mån). En domstol som avser utdöma fängelsepåföljd överstigande redan avsutten häktningstid är därför skyldig att beställa en RPU.

Man kan notera att tingsrätten fortsätter att skriva singularis:
"Det är behövligt med rättspsykiatrisk utredning för att bedöma valet av påföljd. Tingsrätten beslutar därför att [22-åringen] ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Den rättspsykiatriska undersökningen ska ha till syfte att klarlägga om [22-åringen] begått gärningen under påverkan av allvarlig psykisk störning och om det därför finns hinder mot att döma honom till fängelse samt om det finns förutsättningar att lämna över honom till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning."

Kan hålla med dig om skrivningen och om den är lite töjbar.. men det är i slutänden rättens dom och skrivning som är det primära och där kommer det framgå gärning och gärningsman.

Han kommer dömas för mordet och även griftesfridsbrott fast det ej förändrar påföljd i sista fallet.
Förmodad psykinlåsning i tid och evighet om han ej öppnar sig och förstår vad han gjort och då möjligen kan frisläppas före han fått rullator.
Citera
2013-12-30, 20:52
Medlem
Citat:
Citat:
Tingsrättens formulering är en gåta.

Ja, i vart fall jag blev lite brydd över formuleringen, men när domen avkunnas - vilket skulle kunna ske i slutet av januari - lär det ju klarna. Och kanske släpper Luleå TR information redan innan domen avkunnas. Vad gäller skuldfrågan är väl rättens överläggning avklarad, återstår påföljden. Därför funderar jag över om tingsrätten kanske släpper lite mer information om de två åtalspunkterna redan i anslutning till avslutad huvudförhandling.

Citat:
Övertygande bevisning har INTE förebragts vare sig att KJ skulle bragt VB om livet, styckat hennes kropp eller gjort sig skyldig till griftefridsbrott. Det enda som är bevisat är att VB:s blod har påträffat i KJ:s bils bagageutrymme. Obegripligt att tingsrätten har formulerat sig som man här har gjort.

Tingsrätten lär i vart fall döma 22-åringen för griftefridsbrott, något jag personligen inte anser är konstigt. Frågan är om rätten anser att han även kan fällas för mordet. En hel del talar för 22-åringens skuld även vad gäller mord, men vi får väl se vart det landar efter dom1, och senare även efter hovrättens dom.

Med enstaka undantag har jag, tills idag, undvikit tråden den senaste månaden. Det går lite runt, det här med t ex planterade tejprullar, misstänkta älskare etc. Det lär dock finnas en del nytt att diskutera möjligen redan när RPU:n är klar men framförallt när huvudförhandlingen återupptas igen, vilket (av vad jag förstår) kan komma att ske cirka i mitten av januari.
Citera
2013-12-30, 20:55
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tingsrätten har gjort den bedömningen, du gör en annan, vad är problemet?

Tingsrättens bedömning är inkorrekt. Men det är inget "problem" då sista ordet ännu inte är sagt. Du uppfattar heller inte tingsrättens inkorrekta bedömning som något "problem", om jag förstår dig rätt ?
Citera
2013-12-30, 21:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Tingsrättens bedömning är inkorrekt. Men det är inget "problem" då sista ordet ännu inte är sagt. Du uppfattar heller inte tingsrättens inkorrekta bedömning som något "problem", om jag förstår dig rätt ?

Jag kan iaf inte påstå att bedömningen är inkorrekt, jag håller med dig, övertygande tycker inte jag heller att bevisningen är, men en bedömning är en bedömning, troligtvis blir det högre instans som avgör om tingsrätten har gjort en korrekt bedömning, men även det resultatet är en bedömning.
Citera
2013-12-30, 21:13
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag kan iaf inte påstå att bedömningen är inkorrekt, jag håller med dig, övertygande tycker inte jag heller att bevisningen är, men en bedömning är en bedömning, troligtvis blir det högre instans som avgör om tingsrätten har gjort en korrekt bedömning, men även det resultatet är en bedömning.

Ingenting av det tingsrätten påstår är bevisat, vilket gör påståendet inkorrekt. Spelar roll ? Nej, inte alls. Målet kommer att avgöras i hovrätten.
Citera
2013-12-30, 21:38
Medlem
Citat:

Jag har absolut inte koll på hur vanligt det är med häktning vid enbart misstanke om grova griftefridsbrott. Jag vet inte ens hur vanligt det är att personer endast skulle misstänkas för grova griftefridsbrott, dvs då det ej samtidigt föreligger misstanke om t ex mord/dråp eller medhjälp till detsamma.

Jag undrar dock om du med ditt påstående menar att de häktningsrekvisit som stipuleras i rättegångsbalken + straffskalan för griftesfridsbrott enligt BrB inte skulle vara tillräckliga för en häktning för griftesfridsbrott? De hänvisningar t ex jag har givit (RB + BrB) bör väl ändå kunna räcka en bit på väg här? Eller, har du en annan uppfattning och i så fall: varför?

Alm nämndes för att ge et konkret exempel på utdömd straffpåföljd för enbart griftefridsbrott.

Ja. Och detta inses av många redan. Jag har lite svårt att se varför det helt plötsligt skulle börja diskuteras övriga häktningsskäl (t ex risk för avvikande, förstörande av bevis etc), då det nu handlar om varför Luleå tingsrätt har använt singularisformen ("gärning" i st för "gärningar") i beslutet 2013-11-18, dvs

Det är uppskattat om vi försöker hålla oss till frågan om singularis-formuleringen och i den delen tror jag att vi kan fokusera mer på kriterierna för straffpåföljd för griftefridsbrott + rättegångsbalkens krav på fängelsepåföljd överstigande ett år än att också plocka in frågor som rör bevisförstöring etc. Men har du goda argument för varför de häktningsgrunderna också bör diskuteras när man spekulerar om singularis-formuleringen i tingsrättsbeslutet så varsågod och utveckla det.

Som huvudregel anses risken för bevisförstöring, kollusion, vara passerad när huvudförhandlingen är genomförd i ansvarsfrågan, vilken den är, och griftefridsbrott medför inte sk obligatorisk häktning, så tingsrätten har ansett att det finns övertygande bevisning om mord, däri finns ingen oklarhet. För att undvika följdfrågan så blir ingen häktad pga återfallsrisk, recidivfara, för griftefridsbrott.
Citera
2013-12-30, 21:46
Medlem
Citat:
Som huvudregel anses risken för bevisförstöring, kollusion, vara passerad när huvudförhandlingen är genomförd i ansvarsfrågan, vilken den är, och griftefridsbrott medför inte sk obligatorisk häktning, så tingsrätten har ansett att det finns övertygande bevisning om mord, däri finns ingen oklarhet. För att undvika följdfrågan så blir ingen häktad pga återfallsrisk, recidivfara, för griftefridsbrott.

Nej, griftefridsbrott innebär ingen, såsom du formulerar det, sk obligatorisk häktning. Däremot bör häktning i specifika fall, vid grovt griftesfridsbrott såsom t ex styckning av kropp (avseende straffskala + övriga häktningsskäl) kunna medföra en häktning (även vid sju-åtta månaders frihetsberövande).

Det kanske är så att tingsrätten avser mordåtalet. Jag ville dock inte påstå det i mitt tidigare svar idag (fråga från annan användare) då jag inte kan utge mig för att vara 100-procentigt säker på detta.

Tack för övrigt för förtydligandet av din argumentation om häktning vid griftefridsbrott, efter avslutad huvudförhandling
Senast redigerad av Brottsfall 2013-12-30 kl. 21:53.
Citera
2013-12-30, 22:36
Medlem
highfives avatar
Det finns en på Tradera som nyligen sålt blackmetal, satanismtidningar och militära tygmärken. Bl a märken från Sverige och Holland. Intressant kombination i och med tygmärkena från det militära. CancerDancer kallar säljaren sig för och är från Boden. Holland/Nederländarna där finns även super Commandern som KJ filmade.

Långsökt javisst.
Citera
2013-12-30, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Det finns en på Tradera som nyligen sålt blackmetal, satanismtidningar och militära tygmärken. Bl a märken från Sverige och Holland. Intressant kombination i och med tygmärkena från det militära. CancerDancer kallar säljaren sig för och är från Boden. Holland/Nederländarna där finns även super Commandern som KJ filmade.

Långsökt javisst.

Vart försvann han? Den där satanisten som fanns tråden tidigt?

Visste inte att KJ filmat någon super Commander?

Minnet kanske har drunknat i alla inlägg. Inte otroligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in