2013-12-29, 20:22
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LundaStudent2
Tror han drev nattklubben men jag är inte säker. Isf hade han hand om verksamheten under kvällen ungefär var 4e vecka.

Ja, den kvällen var det.

Tack för dina bidrag till tråden.

GM verkar ju hav varit minst sagt en tickande bomb det senaste halvåret. Som Gruvjagarn påpekade ovan kan ju det aktuella vapnet ha riktats mot vem som helst som kom i GMs väg. Hur är stämningen på nationen nu?

Det är naturligtvis spekulativt, men det är ju inte otänkbart att någon i kuratelet eller på nationen hade råkat illa ut om inte nu pappan intervenerat på julafton.

Hur upplevde du förresten GM på nationsmötet. Uppfattade du honom som bizarr eller bara barnsligt rebellisk? Slog det dig med en gång att han var ur psykisk balans?
Citera
2013-12-30, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chamoniard
Som Gruvjagarn påpekade ovan kan ju det aktuella vapnet ha riktats mot vem som helst som kom i GMs väg. Hur är stämningen på nationen nu?
Det är naturligtvis spekulativt, men det är ju inte otänkbart att någon i kuratelet eller på nationen hade råkat illa ut om inte nu pappan intervenerat på julafton.
För mig är den känslan ganska bisarr. Att tänka sig att en kompis kanske var det preliminära målet. Aldrig känt den nivå av obehag innan. Skjutningar i USA kom direkt på tanken under nationsmötet. Sen nationsmötet har inget hänt, och med tanke på jullov har inte mycket diskussioner förts. Intressant att se diskussionerna när terminen drar igång igen.
Citat:
Ursprungligen postat av Chamoniard
Hur upplevde du förresten GM på nationsmötet. Uppfattade du honom som bizarr eller bara barnsligt rebellisk? Slog det dig med en gång att han var ur psykisk balans?
Kändes mer som en bizarr sak än ett barnsligt uppror. För mig som hade koll på det som hänt innan på nationen kändes det verkligen som något psykiskt var fel.
Jobbigt för vissa på HB nu, borde man ha anmält sånt, är det mitt ansvar, eller när/hur ska man ta tag i såna saker? Svårt att skilja en konstig människa från en (misstänkt)mördare.
Citera
2013-12-30, 04:07
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
För mig är den känslan ganska bisarr. Att tänka sig att en kompis kanske var det preliminära målet. Aldrig känt den nivå av obehag innan. Skjutningar i USA kom direkt på tanken under nationsmötet. Sen nationsmötet har inget hänt, och med tanke på jullov har inte mycket diskussioner förts. Intressant att se diskussionerna när terminen drar igång igen.

Kändes mer som en bizarr sak än ett barnsligt uppror. För mig som hade koll på det som hänt innan på nationen kändes det verkligen som något psykiskt var fel.
Jobbigt för vissa på HB nu, borde man ha anmält sånt, är det mitt ansvar, eller när/hur ska man ta tag i såna saker? Svårt att skilja en konstig människa från en (misstänkt)mördare.

Det där är svårt. Även om någon ringt psykiatrin eller studenthälsan är det oerhört svårt...omöjligt.. att närma sig en insjuknande, men fortfarande på något vis ännu fungerande, människa som inte har sjukdomsinsikt eller inte önskar hjälp.

Ofta kritiseras ju sjukvården i sådana fall. Ofta blir det fel och orättvist eftersom folk inte förstår hur oerhört svårt det är att tvinga folk till psykisk undersökning eller behandling i ett så tidigt skede. Så nej, varken du eller någon annan kan lastas för vad som sedan hände.

Och som du så klart vet...på universitet harvar det runt en massa excentriska stofiler som i vilket annat sammanhang avgjort hade ansetts vara galna. De flesta av dem är ju sköna och finner till slut sin plats på en obskyr institution där dom kan nörda in sig totalt på exempelvis svenska tilltalsformer mellan 1810-1820, polska kristallkronor eller någon bananflugegen som ingen annan kan ett skit om.

Jag pluggade några år i lund och var engagerad i flera nationer bla helsingkrona. Jag tror alla nationer har några exempel på kverulanter och psykfall vars kontakt med studentvärlden varit destruktiv, vilket ofta visade sig i organiserade sociala sammanhang som baler och på nationsmöten.

Dom var avvikande och ensamma hemma på orten. När dom kommer till lund hoppas dom att dom nu äntligen är bland jämlikar och äntligen kommer att blir förstådda och ha vänner. Dom gjorde sitt bästa för att bli med i gänget på nationerna. Men så blev det ju inte...dom vart fortfarande avvikande och ensamma men bitterheten och den psykiska pressen desto större.

Nu pratar jag helt generellt och inte om det aktuella fallet.

Slutligen, som du säger, kommer det nog att krävas en hel del debriefing av kuratelet och de nationsmedlemmar som varit med om detta.
Senast redigerad av Chamoniard 2013-12-30 kl. 04:13.
Citera
2013-12-30, 06:16
Medlem
http://www.exponerat.info/centerpartistisk-lundastudent-mordade-pappa-akesson-pa-julafton/

HOLY SHIT vet vem detta är och har sett honom många gånger, han var som tidigare sagts eftersläppsförman. Hade inte mycket med honom att göra men han verkade proper och verkade göra ett bra jobb som eftersläppsförman. Tror han vart förman i mer än i en termin men på samma position hela tiden. Tror jag har varit på förmannaresa med denna kille, till en öde stuga inne i skogen. Tur han inte blev galen då i varje fall.

EDIT: Nu när jag tänker efter så har jag fått för mig att några tjejbekanta har klagat på att denna kille är ganska creepy.
Senast redigerad av gObbo 2013-12-30 kl. 06:18.
Citera
2013-12-30, 08:20
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Jag var närvarande vid nationsmötet, men förutom det kan jag inte minnas att jag träffat eller pratat med honom.

Nationsmötet gav verkligen obehag. Vanligtvis om man vill ta upp en punkt får man den inlagd i dagordningen och planerar vad man vill säga. Kändes som han hade planerat att han skulle göra det men han sa inte mycket mer än argumentet jag skrev tidigare. Riktigt skum stämning och veckans snackis på HB.

Edit med tanke på din edit:
De andra incidenterna har jag bara fått höra via kompisar på HB, nationsmötet var det enda jag bevittnade själv.

eller så gör du en stor sak av det, jag har varit med om betydligt obehagligare saker vid möten, träffar, händelser, situationer, tycker mest du beskriver en normal typ. Man försöker hitta anledningar som kanske inte alltid finns...
Citera
2013-12-30, 08:31
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo

HOLY SHIT vet vem detta är och har sett honom många gånger, han var som tidigare sagts eftersläppsförman. Hade inte mycket med honom att göra men han verkade proper och verkade göra ett bra jobb som eftersläppsförman. Tror han vart förman i mer än i en termin men på samma position hela tiden. Tror jag har varit på förmannaresa med denna kille, till en öde stuga inne i skogen. Tur han inte blev galen då i varje fall.

EDIT: Nu när jag tänker efter så har jag fått för mig att några tjejbekanta har klagat på att denna kille är ganska creepy.

du kanske inte har tänkt på att han kanske skjöt sin far av en olyckshändelse eller att han skjöt sig själv? ta inga förhastade slutsatser...
Citera
2013-12-30, 10:19
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azarashi
du kanske inte har tänkt på att han kanske skjöt sin far av en olyckshändelse eller att han skjöt sig själv? ta inga förhastade slutsatser...

tog han isf med sig puffran av en olyckshändelse också?
Citera
2013-12-30, 10:42
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Självklart vet vi inte hur vapnet kom till platsen eller vem som tog dit det.....
En normal reaktion om det var en olyckshändelse eller självmord av fadern skulle då vara att försöka rädda livet på honom, inte att bara gå därifrån......
Jag har sett personer som vägrat inse att deras anhöriga är bortom all hjälp, som är vanligare
vid trauma...Jag dömer ingen men det är klart ett besynerligt agerande efter skottet.....
Citera
2013-12-30, 10:51
Medlem
Bergakungens avatar
Vad som hänt kommer att framgå av den tekniska undersökningen. Då kan man reda ut vem som skjutit,från vilket avstånd, hur kulan (kulorna?) träffat och andra sådana saker som kommer att visa väl hur det gått till.

Sedan finns det naturligtvis observationer gjorda på platsen, uttalanden som gjorts, vittnesmål från poliser på platsen och mer allmänna omständigheter runt kroppen och vapnet som kan göra det motiverat att häkta sonen utan att man vet alldeles säkert att det handlar om mord eller dråp.

Motivet är ju något som får redas ut i andra hand. Vad som verkligen hänt är som vanligt det primära. Annars hamnar man lätt i resoneranden av typen "Jag vet inte vad som hänt men sonen var lurig, så det är nog därför han som skjutit".
Citera
2013-12-30, 11:23
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo

På vilket sätt då?
Citera
2013-12-30, 12:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
eller så gör du en stor sak av det, jag har varit med om betydligt obehagligare saker vid möten, träffar, händelser, situationer, tycker mest du beskriver en normal typ. Man försöker hitta anledningar som kanske inte alltid finns...
Tro mig, att kräva inspektors avgång vid sittande nationsmöte är extremt. Att göra det pga en händelse som inte har ett piss med inspektors syssla att göra tyder starkt på psykisk obalans.
Citera
2013-12-30, 13:35
Medlem
OM nationen/ personen som drabbades polisanmält knytnävsslaget - hade anmälan lett till något? Utredning ? Åtal?? Frivårdens förslag till påföljd???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in