2008-12-18, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jarhead
Oj oj oj! Stora läskiga makt pengar bos(?) skrämmde iväg några tigrar

Ignorera trollet.
Citera
2008-12-19, 02:30
Medlem
drdunders avatar
bos!! -vad ska man säga, du tillförde verkligen ngt till diskussionen... TACK vad skulle vi gjort utan dig, skönt att du förklarade vilka fittor tigrarna är...

tillbaka till den riktiga diskussionen så anser jag trots alla påhopp o referenslösa inlägg att Arkan gjorde ngt stort för Serbien, Visst på bekostnad av civilt lidande som i alla krig, men en källa på hur många civila som våldtagits mördats skulle vara intressant.

Och ang obeväpnade soldater som kapitulerat var ju inte situationen sådan, det dem gjorde var att gömma vapen o uniformer och spelade civila för att sedan plötsligt vara soldater igen. Enligt mig är detta inte civila offerna, skulle ngn härinne ärligt talat låta ngn gå, som ni vet kommer anfalla dig i ryggen så fort tillfälle ge?????
Citera
2008-12-19, 19:51
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drdunder
bos!! -vad ska man säga, du tillförde verkligen ngt till diskussionen... TACK vad skulle vi gjort utan dig, skönt att du förklarade vilka fittor tigrarna är...

tillbaka till den riktiga diskussionen så anser jag trots alla påhopp o referenslösa inlägg att Arkan gjorde ngt stort för Serbien, Visst på bekostnad av civilt lidande som i alla krig, men en källa på hur många civila som våldtagits mördats skulle vara intressant.

Och ang obeväpnade soldater som kapitulerat var ju inte situationen sådan, det dem gjorde var att gömma vapen o uniformer och spelade civila för att sedan plötsligt vara soldater igen. Enligt mig är detta inte civila offerna, skulle ngn härinne ärligt talat låta ngn gå, som ni vet kommer anfalla dig i ryggen så fort tillfälle ge?????

Du hävdar alltså att Arkans tigrar visste vilka som egentligen var soldater och vilka som inte var det? Om inte så måste de godtyckligt dödat alla män i vapenför ålder.

Du påstår att Arkans tigrar gjorde något stort för Serbien... Hur står inverkan på kriget hade egentligen Arkans tigrar? Förutom att de genom att mörda civila rättfärdigade NATOS bombningar? Men visst, det är ju också ett stordåd.
Citera
2011-03-09, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigTone
Det har du aldeles rätt i. Och därmed så vet du också att jag vet. Vad gäller missionerna i Afganistan så har jag bara andrahandsinformation från kamrater som varit där och Kongo var inte riktigt min årgång.

Under samtliga missioner i före detta Jugoslavien var en försvinnande liten andel svenska soldater i regelrätta strider.

Mvh

Så du påstår att du genomfört utlandstjänst, men varken i Afghanistan eller Kongo, var var du någonstans då?
Citera
2011-03-09, 18:27
Medlem
sang-reals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skanker
Ok nu är inte jag heller nåt stort fan av Serbien sådär, men hur fan kan man se svenska värnpliktiga som soldater efter avslutad värnplikt men inte se dessa som desamma? För mig känns det lustigt att se några 18-19 åriga pojkvaskrar maskera runt o spela allan. Har ni sett högvakten? Ser ju ut som högstadiebarn.

Ser ni främlingslegionen som kriminellt patrask ochså?
Många där är just det från början. Skippa skitsnacket tex i närstrid skulle svenska soldater fått rejält med pisk av vilken som helst av killarna i filmen.
Kan undanta SSG och yrkesmilitärerna kanske, men att sätta svenska värnpliktig som riktiga soldater och inte dessa är larvigt.

Sen om dom har sämre utrustning än sverige är inte konstigt då serbien och bosnien hör till Europas fattigare länder.
Att man tycker 19 åringar ser ut som barn hänger ihop med att man blir äldre. Det har alltid varit unga människor i världens arméer. Det glöms ofta bort eftersom våra bilder av krig skapas av filmer och inte va verkligheten. Amerikanska soldater i Vietnam såg mer ofta ut så här.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Marine_da_nang.jpg

än så här

http://images.guysfashioncenter.com/items/original/69333204adce5dbe8327d3f1ba084f97840802e6.jpg

Det finns utöver det inga som helst belägg för att ynger soldater i 19 20 årsåldern skulle klara en stridssituation sämre än äldre soldater.
Citera
2011-03-09, 22:11
Medlem
Asgarvads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truce-
Så du påstår att du genomfört utlandstjänst, men varken i Afghanistan eller Kongo, var var du någonstans då?
Grattis till dagen Bump Av En Död Tråd!
Citera
2011-03-09, 23:00
Medlem
Ett rätt så bra trådlyft, något svårt att se syftet med tråden från början, ännu svårare att följa syftet med trådlyftet.
Citera
2011-05-02, 15:35
Medlem
Alexej112s avatar
En sak ska ju folk ha klart för sig, speciellt svenskar som inte har någon blekaste aning om hur saker och ting fungerat nere på balkan.

Att påstå att serberna var de enda som krigade och skadade/mördade/våldtog civila, måste vara det mest idiotiska man kan göra. Ingen var oskyldig under kriget där nere, och ingen gjorde mer eller mindre än någon annan. Anledningen till att folk tror att serberna var de ända, var på grund av just att Arkan hade en viss kärlek för uppmärksamhet och massmedia, att han redan innan kriget var inflytelserik i Serbien och ökänd i hela Europa. Men balkan-kriget tycks vara något som utomstående aldrig kommer förstå.
Citera
2011-05-14, 11:44
Medlem
adisban1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexej112
En sak ska ju folk ha klart för sig, speciellt svenskar som inte har någon blekaste aning om hur saker och ting fungerat nere på balkan.

Att påstå att serberna var de enda som krigade och skadade/mördade/våldtog civila, måste vara det mest idiotiska man kan göra. Ingen var oskyldig under kriget där nere, och ingen gjorde mer eller mindre än någon annan. Anledningen till att folk tror att serberna var de ända, var på grund av just att Arkan hade en viss kärlek för uppmärksamhet och massmedia, att han redan innan kriget var inflytelserik i Serbien och ökänd i hela Europa. Men balkan-kriget tycks vara något som utomstående aldrig kommer förstå.

Hur våldtar/mördar/skadar man civila när ett annat lands militär är inne i ditt?
Serberna skadade/våldtog/mördade betydligt mer än vad några andra gjorde, men att säga att det var dom endast är en lögn, fast försök inte få det att se ut som att Bosniska/Kroatiska/Albanska trupper gick in i Serbien och våldtog och slaktade runt om i byar och liknande.
Citera
2013-12-29, 20:39
Medlem
Hahaha idioter som snackar skit. Arkans tigrar var störst och starkast. Arkan fick så mycket makt att han idag förmodligen skulle vara statsminister i Serbien. Milosovic var avundsjuk på arkan. Folk lyssnade mera på arkan även fast han inte var president. Han är en gud för mig och serbiska folket. Kommer alltid vara en del av mitt liv .
Citera
2013-12-31, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av friida112
Hahaha idioter som snackar skit. Arkans tigrar var störst och starkast. Arkan fick så mycket makt att han idag förmodligen skulle vara statsminister i Serbien. Milosovic var avundsjuk på arkan. Folk lyssnade mera på arkan även fast han inte var president. Han är en gud för mig och serbiska folket. Kommer alltid vara en del av mitt liv .
Han är inte en gud för det serbiska folket, dumjävel.
Citera
2019-01-16, 22:00
Medlem
Bump!

Vad hände egentligen med Arkans Tigrar? Några sitter på extremt långa fängelsetraff för mord (enligt Wikipedia), men vad hände med resten av gänget? Vet man ens antalet, som ingick i Arkans styrkor - det anges ju "500-1.000" personer?
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in