2013-12-29, 16:58
Medlem
powerforcers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Förespråkar man LED rakt av ska man nog hålla sig ifrån denna tråd.

Finns inte speciellt många fördelar med en diodbelyst LCD framför Plasma.
Då får du skynda dig att köpa denna föråldrade teknik:
Citat:
Panasonic stops producing plasma TVs
http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/mediatechnologyandtelecoms/electronics/10417701/Panasonic-stops-producing-plasma-TVs.html
Citera
2013-12-29, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
http://www.komplett.se/lg-50-plasma-tv-50pn650t/777411

Prisvärd? Kör mest filmer via hdmi och eventuellt lite playstation2 spel.
Kanske http://www.siba.se/product/9393641/ue46eh5005-46-led-tv- =
Någon?
Citera
2013-12-29, 19:03
Medlem
Kungkrans avatar
En liten noob fråga, behöver man köpa till en förstärkare till dessa? samt är det ett bra kap?

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hogtalare/ADDON6BL/audio-pro-addon-six-aktiv-hogtalare-2st-svart
Citera
2013-12-29, 20:20
Medlem
victoryzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungkran
En liten noob fråga, behöver man köpa till en förstärkare till dessa? samt är det ett bra kap?

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hogtalare/ADDON6BL/audio-pro-addon-six-aktiv-hogtalare-2st-svart

Nej. Det behöver du inte.

Fel tråd dessutom.
Citera
2013-12-29, 22:04
Medlem
Kungkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victoryz
Nej. Det behöver du inte.

Fel tråd dessutom.

Tackar för svaret och ber om ursäkt för jag posta i fel tråd.
Citera
2013-12-29, 22:39
Medlem
BubbleRabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekadence
Jag skulle snarare påstå att ska han ner i den prisklassen så ska han absolut inte välja plasma.
Du ska upp på rejält höga prisklasser för att plasma ska mäta sig med (och även nå snäppet högre än) en modern LED i samma prisklass.

Helt fel, det är tvärt om. En led tv är otroligt mycket sämre vid den prisklassen, även eftersläpningarna på led-tv i 10 000kr klassen är motbjudande. Däremot har plasman sina nackdelar där den ställer in ljuset automatiskt efter bilden, så ser man en hockeymatch så kan det bli lite störande. Kommer du upp runt 15k så börjar led-tv gå om plasman.

Anledningen till detta är att plasman är utgående och säljs för struntsummor medan leden säljs dyrt.
Bara att läsa på vilket nördforum som helst eller höra med en trovärdig säljare, eller i detta fall mig.
Citera
2013-12-29, 22:39
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekadence
Jag skulle snarare påstå att ska han ner i den prisklassen så ska han absolut inte välja plasma.
Du ska upp på rejält höga prisklasser för att plasma ska mäta sig med (och även nå snäppet högre än) en modern LED i samma prisklass.

Kanske inte rakt av, men i de flesta fall.
Som sagt ovan; i lägre prisklasser är LED klart överlägsna plasma.
Beror på vad du menar med lägre. Finns 42or från Panasonic för ca 6k. Så ifrån 6k och uppåt finns det plasmor som kan piska LCDerna. Vad är dom bättre på än lägre strömförbrukning? Har du läst några proffsrecensioner på plasmor detta år? Om inte, gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av powerforcer
Då får du skynda dig att köpa denna föråldrade teknik:

http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/mediatechnologyandtelecoms/electronics/10417701/Panasonic-stops-producing-plasma-TVs.html
Väl medveten om det.
Citera
2013-12-29, 22:40
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BubbleRabbit
Helt fel, det är tvärt om. En led tv är otroligt mycket sämre vid den prisklassen, även eftersläpningarna på led-tv i 10 000kr klassen är motbjudande. Däremot har plasman sina nackdelar där den ställer in ljuset automatiskt efter bilden, så ser man en hockeymatch så kan det bli lite störande. Kommer du upp runt 15k så börjar led-tv gå om plasman.

Anledningen till detta är att plasman är utgående och säljs för struntsummor medan leden säljs dyrt.
Bara att läsa på vilket nördforum som helst eller höra med en trovärdig säljare, eller i detta fall mig.
Dynamisk kontrast kan man slå av. Finns även på LCD.

LCDer ifrån t.ex Sony har i regel lägre total responstid än plasmor. Läs på om input lag.
Citera
2013-12-29, 22:52
Medlem
BubbleRabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barc0
Kan du rekommendera en tv till mig då i den prisklassen? Och vilken skulle du valt av dessa två? Ingen plasma alltså?

Jag skulle valt http://www.komplett.se/lg-50-plasma-tv-50pn650t/777411 utan tvekan, jag har själv köpt en sådan till sovrummet.

Nackdelen med denna är några saker, men för priset så får du inget bättre.
Den gick för 8000 i början av året, nedsänkt till 4444,- Utan massa skit, allt är lagt på bildkvaliteten.

Negativa saker är att svärtan är inte den bästa, automatisk inställning av ljuset som inte kan slås av, det kan inte slås av på nån plasma faktiskt, men kan bli störande om man ser på ljusa filmer eller typ hockey. Rutan reflekterar ljus rätt så bra, så om du har ett fönster precis bakom dig utan mörka gardiner så kommer det nog att störa. Annars så kan jag inte säga något dåligt om den, den har ett litet "surr" som alla plasma-tv om man lutar sig emot den så hör man det, annars inte. Den laggar lite om man spelar på den typ 0,3 sek, så ska du ha den som spel-tv så finns det nog bättre, annars är den kanon.

Edit: Barco, jag skulle inte valt någon av de tv-apparaterna du länkade till, LG'n har otroligt dålig bild, har själv varit och kollat på just den innan jag köpte den jag länkade. Philips har jag ej sett, men generellt så är de fruktansvärda i många avseende. Mitt tips i den nivån blir den jag länkade, så får du kanske lite pengar över och kan dra en Yamaha 101 soundbar till, då har du ett skapligt ljud och en bra bild för runt 5900kr. Oslagbart i den prisklassen.
Senast redigerad av BubbleRabbit 2013-12-29 kl. 23:28.
Citera
2013-12-29, 22:55
Medlem
BubbleRabbits avatar
Citat:
Dynamisk kontrast kan man slå av. Finns även på LCD.

LCDer ifrån t.ex Sony har i regel lägre total responstid än plasmor. Läs på om input lag.

Har jag nämnt input lagg, dynamisk kontrast osv. ?
Dynamisk kontrast slår man alltid av för att slippa huvudvärk, när det kommer till eftersläpningar så är det inte input lagg, utan just eftersläpningar.
Citera
2013-12-29, 23:56
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BubbleRabbit
Har jag nämnt input lagg, dynamisk kontrast osv. ?
Dynamisk kontrast slår man alltid av för att slippa huvudvärk, när det kommer till eftersläpningar så är det inte input lagg, utan just eftersläpningar.
Ja, dynamisk kontrast är justering av ljusstyrkan beroende på ljus i filmen.

Eftersläpningar syns inte på alla. Titta på dom bästa ifrån Sony. Bättre spelapparater finns inte i tvväg.
Citera
2013-12-30, 00:36
Medlem
BubbleRabbits avatar
Citat:
Ja, dynamisk kontrast är justering av ljusstyrkan beroende på ljus i filmen.

Eftersläpningar syns inte på alla. Titta på dom bästa ifrån Sony. Bättre spelapparater finns inte i tvväg.

Dynamisk kontrast har inget med autojustering av ljuset från plasman att göra, det finns och har alltid funnits oavsett märke eller modell. När det kommer till Led eller Lcd så begränsar dynamisk kontrast endast svärtan eller hur vit man kan få skärmen, där av namnet *kontrast. Däremot så har inte led en autojustering av ljuset i jämförelse med plasman, vilket är en fördel.

Eftersläpningar från led tycker jag man ser lätt om man följer fotboll mm. Jag kör själv en Samsung led för 16k i vardagsrummet och jag kan uppleva eftersläpningar på den, medan på plasman i sovrummet för 4,5k har jag inga. Spelmässigt så är min Samsung bättre medan just min modell på plasman ger ett input lag "reaktionstid".

Det finns underbara led's och det finns underbara plasma, jag använder min plasma för film och sport vilket den känns bättre på medan jag spelar på led:en. Prismässigt vet jag att du inte finner en bättre led tv runt 4-6k runt 46" till 50" än en utgående plasma från samma år. Sony har enormt bra led-tv, men inte för det priset tyvärr, och inte med samma skärpa på bild och film.
Senast redigerad av BubbleRabbit 2013-12-30 kl. 00:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in