2013-12-29, 19:25
Medlem
Saknar i dagsläget en bil med dragkrok, vilket gör att jag ofta tvingas låna bilar då jag har en båt som titt som tätt transporteras landvägen. Känner att det är dags att köpa en bil som fyller mina behov och har snöat in lite smått på Lada Niva som tycks vara kompetent.

Jag vill ha en bil som utan större problem klarar frostiga sjösättningsramper som är billig i drift och av det jag sett av Nivan tycks den perfekt för uppdraget.

Problemet är att jag inte känner mig helt sugen på att lägga ut 120.000kr på en nu Niva samtidigt som jag ser det som en struntsumma.

Är därför intresserad av att höra från folk som har erfarenhet från Nivor samt bra förslag på andra bilar. Pengar är inget bekymmer men jag är mer sugen på att lägga ut 60.000kr än 120.000kr samtidigt som jag är ute efter låga driftskostnader och inte minst driftsäkerhet. Därav känns en fabriksnedläggningar Niva vettig.

Har inte lyckats hitta några negativa omdömen om Nivor och undra om det finns någon här med erfarenhet eller någon med förslag på alternativ.
Citera
2013-12-29, 19:30
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Du kan väl inte köpa en Lada på fullaste allvar? Ryssarna är väl inte direkt kända för säkerhet och pålitlighet med sina personbilar.

Kolla in den japanska marknaden.Billiga, bra bilar som säkerligen inte gör dig besviken.
Citera
2013-12-29, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Saknar i dagsläget en bil med dragkrok, vilket gör att jag ofta tvingas låna bilar då jag har en båt som titt som tätt transporteras landvägen. Känner att det är dags att köpa en bil som fyller mina behov och har snöat in lite smått på Lada Niva som tycks vara kompetent.

Jag vill ha en bil som utan större problem klarar frostiga sjösättningsramper som är billig i drift och av det jag sett av Nivan tycks den perfekt för uppdraget.

Problemet är att jag inte känner mig helt sugen på att lägga ut 120.000kr på en nu Niva samtidigt som jag ser det som en struntsumma.

Är därför intresserad av att höra från folk som har erfarenhet från Nivor samt bra förslag på andra bilar. Pengar är inget bekymmer men jag är mer sugen på att lägga ut 60.000kr än 120.000kr samtidigt som jag är ute efter låga driftskostnader och inte minst driftsäkerhet. Därav känns en fabriksnedläggningar Niva vettig.

Har inte lyckats hitta några negativa omdömen om Nivor och undra om det finns någon här med erfarenhet eller någon med förslag på alternativ.

Inga negativa omdömen? Hela bilen är ju skit rätt igenom
Köp en Dacia Duster
Citera
2013-12-29, 19:39
Medlem
anjer2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nationalisten80
Inga negativa omdömen? Hela bilen är ju skit rätt igenom
Köp en Dacia Duster
För där har vi ju en bil som inte är skit.
Citera
2013-12-29, 19:39
Medlem
Självklart ska du köpa en Niva. Tveksam kvalitet och bullrig till tusen, men tonvis med charm. Förmodligen lagar man den med en glasspinne och lite tuggummi om det skulle behövas. Jag har halva mitt liv funderat på en Niva, men aldrig kommit till skott och är avundsjuk på alla som verkligen gör slag i saken.

Lyssna inte på folk som dömer ut den bara genom sånt dom hört sägas om den, köp en och bilda dig en egen uppfattning. Är det inget för dig så finns det entusiaster som gärna befriar dig från den.
Citera
2013-12-29, 19:41
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av anjer2
För där har vi ju en bil som inte är skit.
Det vet du för att?
Citera
2013-12-29, 19:50
Medlem
skattebefriad volvo valp eller c202 funkar också bra till båtförflyttningar.

tips en snygg flak niva
http://www.blocket.se/sodermanland/Lada_Niva_Pickup__unik_51329583.htm?ca=17&w=3
Citera
2013-12-29, 19:51
Medlem
anjer2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det vet du för att?
För att det är en budgetbil byggd i Rumänien. Du får gärna motbevisa mig men personligen skulle jag aldrig sätta min fot i en sådan skräpbil.
Citera
2013-12-29, 19:52
Medlem
Niva måhända vara bilarnas kalashnikov men herrejösses vilken sunkig trist bil.

Känns inte logiskt att köpa en bil för något du gör 1% av tiden och sen sitta och självplåga dig på motorvägen.
Livsfarlig bil dessutom!

Varför inte en äldre XC 70, Navara , Audi som man har mer nytta av resten av tiden?
Med nya körkorts regler får man dra tungt med de flesta bilar

Kolla blocket och sortera på 4hjuls drift så känns det rätt idiotiskt att köpa Ryskt
Audi!!!!
http://www.blocket.se/vi/51343287.htm
Citera
2013-12-29, 19:58
Medlem
Farsan har en sån som jaktbil/skogsbil. Inte varit nästan några fel på den alls. Ingenting man pendlar eller åker runt på stan med, men den funkar bra på skogsvägar och stigar. Rostar rätt mycket men eftersom plåten är typ hur tjock som helst så är det ingen fara Gillar att man får veva igång dom äldre modellerna, haha
Citera
2013-12-29, 20:03
Medlem
keyzexs avatar
Jag har haft en Lada Niva, kul och effektiv off road bil.

Satsa på en Jeep Cherokee, nej inget nytt skit men jävligt bra till ditt ändamål.

Har haft några och det är bra bilar och det är lätt att snabbt få fram delar om/när det behövs.
Citera
2013-12-29, 20:15
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av anjer2
För att det är en budgetbil byggd i Rumänien. Du får gärna motbevisa mig men personligen skulle jag aldrig sätta min fot i en sådan skräpbil.
Det säger ju inte ett dyft om kvaliteten? Jag är fullkomligt övertygad om att kvalitet relativt pris så är Dacia bättre än de flesta andra bilar. Absolut kvalitet, eller vad man ska kalla det, är kanske sämre. Utrustning och modernitet är det definitivt. Men det är ju även fallet med Lada Niva. Men sett till att man får en helt ny bil med garantier osv. till priset av en 5 år gammal V70 tjänstebil gör att det kanske inte är ett så dåligt köp trots allt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in