2013-12-29, 18:33
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
Då är gnostisk ateist och ateist typ samma sak.

Japp tro och veta är två olika saker.

På samma sätt som agnostisk ateist är det, ja. Men om man vill vara mer specifik, så får man specificera vad man menar. Jag gissar att de flesta ateister är agnostiska sådana. Sen är det ju lättare att vara gnostisk ateist i förhållande till t ex Abrahams gud.
Citera
2013-12-29, 19:07
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
Då är gnostisk ateist och ateist typ samma sak.

Nej, nej, nej...skillnaden är enorm.

Citat:
Japp tro och veta är två olika saker.

Ja.
Citera
2013-12-29, 19:19
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilvusMilvus
Öööö... va?!!?!?

Glömde du bort att tänka innan du skrev ovanstående eller? Att vara ateist innebär inte att man vill maximera sin egennytta.
Jo visst vill man det, eftersom man lever bara en gång. Eller hur skulle man leva sitt liv om om man bara levde en gång, menar du?

Citat:
Så vida inte en pengar går i arv (med förutsättning att man har några pengar när man dör), vad tror du en ateist skulle göra med dem. Bränna dem eller?

Om jag skulle skänka mina pengar till någon eller något när jag dör (förutsatt att det inte finns någon som kommer att ärva dem, för då skänker jag dem ej.) så tror jag att jag skänka dem till en organisation som t.ex. WWF.
Om du fick välja mellan att skänka dina pengar till de fattiga eller att göra något trevligt med dom som tex att resa till ett fint ställe och njuta, vilket alternativ hade du valt?

Den som kör efter principen " du lever bara en gång", väljer det senare alternativet. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2013-12-29, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jo visst vill man det, eftersom man lever bara en gång. Eller hur skulle man leva sitt liv om om man bara levde en gång, menar du?

Om du fick välja mellan att skänka dina pengar till de fattiga eller att göra något trevligt med dom som tex att resa till ett fint ställe och njuta, vilket alternativ hade du valt?

Den som kör efter principen " du lever bara en gång", väljer det senare alternativet. Rätta mig om jag har fel.

Så människor som inte tror på ett paradis är mer egoistiska än troende? Skitsnack! Empati är en medfödd egenskap som nästintill samtliga människor besitter.

Det är ju svårare för mig att njuta av mitt enda liv om människor runt omkring mig lider.
Citera
2013-12-29, 19:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilvusMilvus
Att vara ateist innebär inte att man vill maximera sin egennytta.

Citat:

Det var värst vad du kan konkludera från att vi bara har étt liv. Kanske lite mer förklating för detta ad hoc skulle vara lämplig.

Citat:

Vill du göra en "poll" på forumet? Varför inte istället försöka hitta lite mer objektiv information.

Citat:

Du har fel.
Citera
2013-12-29, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nej, nej, nej...skillnaden är enorm.

Ja.

Vad är de största skillnaderna mellan gnostisk ateism och ateism som du vet när den är enorm du vill säga??
Citera
2013-12-29, 19:38
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:

Jag hade valt det förstnämnda. Även om vi bara lever en gång är människor sociala djur som mår bra av att hjälpa varandra. Jag skänkte flera hundra till Röda Korset efter Filippinerna, jag är medlem i Amnesty och WWF och betalar medlemskap. Du har en väldigt... vriden som på ateister. Vi hjälper till där vi kan och har möjlighet. Det enda jag försöker undvika är att donera till religiösa hjälporganisationer, t.ex. Frälsningsarmén. Inte för att de gör ett dåligt jobb, utan för att de för med sig något jag bekämpar; religion.
Citera
2013-12-29, 19:48
Medlem
MilvusMilvuss avatar
Citat:

Varför skulle man inte kunna både skänka pengar och göra något trevligt? Sen har jag för mig att du skrev skänka pengar när man dör och det blir ju lite svårt att göra något roligt för dem när man är död. Så det låter det bättre att skänka dem.

Vi lever som sagt bara en gång och tro det eller ej, men jag både skänke pengar och hittar på roliga saker för dem.
Citera
2013-12-29, 19:50
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
God fortsättning, kunskap1
Tack detsamma.

Citat:
Nej, det finns inget som tyder på att det existerar ett liv efter döden.
Precis, det finns inget empiriskt bevis på att det existerar ett liv efter döden. Men det finns en del folk som påstår att ett liv efter döden existerar. Det är upp till var och en om man vill ta deras påståenden på allvar eller ej.

Citat:
Menar du att religiösa BARA ger till de behövande för att de fruktar en Gud?
Nej givetvis inte. Man ger pengar till de behövande eftersom man sympatiserar med dem. Att inte ge pengar till de behövande kan vara en synd för de som tror på ett straff/belöningssystem men givetvis inte för de som inte tror på ett sådant system.

Citat:
Varför det?
Om man lever en gång så vill man hinna med allt och prova allt. Man vill resa, njuta, ha det roligt osv. Man har inte tid att tänka på andra när man vill maximera sin egennytta.

Citat:
Din bild stämmer inte med verkligheten, kunskap1. Världen är full av religiösa som värnar om sin egen nytta och njutning.
Visst finns det religiösa som vill maximera sin egennytta, men det är inte vad Gud vill. Egennyttan ska inte gå före den andras egennytta. Att tänka på den andra i första hand leder till en bättre värld. Tyvärr styrs världen av kapitalister där deras egennytta ska gå före de andras egennytta. Konsekvensen är att människor lider.

Citat:
Du har en otroligt svart människosyn, kunskap1. Är det DETTA som avhåller religiösa från att begå brott? Rädslan att Gud ska se en, att Gud ska straffa en? Anser du det omöjligt att vara god och rättfärdig utan Gud?

Om inte, hur håller då ditt resonemang ihop?
Visst kan man vara god och rättfärdig utan att vara religiös, men risken att begå ondska är mindre för de som tror på ett straff/belöningssystem rent teoretiskt. Sen om religiösa gör fler brott än icke-religiösa förklaras med att religiösa är i majoritet.
Senast redigerad av kunskap1 2013-12-29 kl. 19:53.
Citera
2013-12-29, 19:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om man lever en gång så vill man hinna med allt och prova allt. Man vill resa, njuta, ha det roligt osv. Man har inte tid att tänka på andra när man vill maximera sin egennytta.

Försök nu att bli saklig istället för dina gissninger.

Citat:
Visst finns det religiösa som vill maximera sin egennytta, men det är inte vad Gud vill.

Hur vet du vad 'gud' vill?

Citat:
Visst kan man vara god och rättfärdig utan att vara religiös, men risken att begå ondska är mindre för de som tror på ett straff/belöningssystem rent teoretiskt. Sen om religiösa gör fler brott än icke-religiösa förklaras med att religiösa är i majoritet.

Du HAR kanske hört talas om, att statistiker följar vissa principer i sin konstruktion? I så fall varför detta trams?
Citera
2013-12-29, 20:14
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Så människor som inte tror på ett paradis är mer egoistiska än troende?
Ja man är egoist om man följer efter principen "du lever bara en gång". Eller har jag missförstått något?

Citat:
Skitsnack! Empati är en medfödd egenskap som nästintill samtliga människor besitter.
Precis, empati är en medfödd egenskap, men världen ser inte ut så idag. Världen styrs av ivriga människor som tänker på sig själva före andra.
Citat:
Det är ju svårare för mig att njuta av mitt enda liv om människor runt omkring mig lider.
Det är positivt att du är sympatiskt, men jag pratar om de som vill maximera sin egennytta och strunta i dom andra. Det finns massor av dem i denna värld både teister som ateister. Hade människan visat mer sympati och kanske fruktat någon Gud så hade världen sett bättre ut, eller hur?
Senast redigerad av kunskap1 2013-12-29 kl. 20:16.
Citera
2013-12-29, 20:38
Medlem
TS har en poäng. Finns oräkneliga exempel på hur personer i ledande befattningar roffar åt sig (allt som de kan). De är rent pragmatiska och saknar en tro som håller tillbaka deras girighet. En kristen grundsyn i samhället gör oss till bättre människor och i förlängningen lyckligare. Man ser andra värden i livet än det strikt materialistiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in