2013-12-29, 13:34
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
När Gud skapades samtidigt med universumet vi har, så valde Gud hur det skulle se ut i sitt universum, säg det, det är Gud som bestämmer, Guds fria vilja. Om Gud vill kan Gud göra olika varelser ännu smartare, men det sker via evolutionen/utveckling som vi har.

Du nöjer dig alltså med att konstatera "god-is-mysterious". Noterat.

Nyttjar du samma metod när du inte förstår andra saker, eller är det bara med gud du tar till den här metoden?

Citat:
Occams razor, säger du det
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv
"Det har anförts att Gud är en överflödig hypotes för att förklara verkligheten och att Guds existens inte kan bevisas. Alltså bör vi enligt resonemanget inte tro på Gud. (Noterbart är att Ockham på den grunden avvisade Anselm av Canterburys ontologiska gudsbevis. I stället menade han att vi erfarenhetsmässigt vet att Gud finns.)"

Du förstår uppenbarligen inte över huvud taget vad jag avsåg.
Citera
2013-12-29, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nu är det dags att sluta doktrin-predikandet och gå till trådämnet: BEVIS.

Citat:
Det har väl dom flesta förstått. Så sätt igång med ditt försvar av Intelligent Design-argumentet. Om möjligt UTAN upprepninger av det som redan sagts om detta 500-1000 gånger tidigare bara på denna tråd.

Eftersom det har upprepats tidigare i denna tråd kan det hända det finns fler som tror på min teori. Om man skulle blanda Intelligent design, kreationism och evolution lära som finns idag utan mina teorier, då skulle man få en bättre bild på världen och universum som vi ser.

Så om fler fick upp begreppet "teistisk evolution"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Teistisk_evolution

Skulle folk komma närmare ett så kallat BEVIS.

Sen är ett faktum vad jag tror, den religion jag håller på och grundar, då kan jag lyckas fånga upp folk som är troende som inte tror på Gud, ofta har de fått en fel bild av Gud, troligen vad jag tror är det många som har fått fel bild av Gud och valt vara helt icke-troende på Gud.
Citera
2013-12-29, 16:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Eftersom det har upprepats tidigare i denna tråd kan det hända det finns fler som tror på min teori.

Jag är inte intresserat av argumentum ad populum.

Citat:
Om man skulle blanda Intelligent design, kreationism och evolution lära som finns idag utan mina teorier, då skulle man få en bättre bild på världen och universum som vi ser.

Sätt igång, denna gång med "bevis" också.

Citat:
Så om fler fick upp begreppet "teistisk evolution"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Teistisk_evolution

Tar jag en titt på sen. Men du kan börja med dina egna ord, eftersom det ändå blir du som skall försvara det.

Citat:
Sen är ett faktum vad jag tror, den religion jag håller på och grundar, då kan jag lyckas fånga upp folk som är troende som inte tror på Gud, ofta har de fått en fel bild av Gud, troligen vad jag tror är det många som har fått fel bild av Gud och valt vara helt icke-troende på Gud.

Visst, men tråden hetar inte "Proselyterande såpbox oration".
Citera
2013-12-29, 17:40
Medlem
Citat:
Jag är inte intresserat av argumentum ad populum.

Sätt igång, denna gång med "bevis" också.

Tar jag en titt på sen. Men du kan börja med dina egna ord, eftersom det ändå blir du som skall försvara det.

Visst, men tråden hetar inte "Proselyterande såpbox oration".

Jaha om majoritet inte kan avgöra, hur skulle du säga om hela jordens befolkning förutom några skulle säga att just A är sant? Men vilket som inte kommer att hända, som vi båda vet.

Bevis kommer så småningom sen var det bra du gav mig en idé och skapa en ny tråd om religiöst omvända människor

Men jag ska försöka använda mina egna ord också, men jag kan inte råför jag läser efteråt folk som tänker som mig t.ex.

"Francis Collins beskriver teistisk evolution som den position som "evolution är verklig, men att det var satt i rörelse av Gud", [3] och "teistisk evolution, som accepterar att evolutionen skett som biologer beskriva det, men under ledning av Gud" " Vet inte om det blev rätt översatt läste från engelska delen
http://en.wikipedia.org/wiki/Theistic_evolution

Och jag själv har sagt tidigare i tråden att Gud står bakom evolutionen.
Citera
2013-12-29, 17:55
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
Jaha om majoritet inte kan avgöra, hur skulle du säga om hela jordens befolkning förutom några skulle säga att just A är sant?

För femhundra år sedan ansåg en majoritet att jorden var platt...
Citera
2013-12-29, 17:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jaha om majoritet inte kan avgöra, hur skulle du säga om hela jordens befolkning förutom några skulle säga att just A är sant? Men vilket som inte kommer att hända, som vi båda vet.

1/ Korrekt, det låtar osannolikt.

2/ Det skulle fortfarande vara et argumentum ad populum.

3/ Accepterar du inte standard-akademiske termer kan du försöka legitimera semantiska alternativ.

Citat:
Bevis kommer så småningom

Bättre sent än aldrig.

Citat:
"Francis Collins beskriver teistisk evolution som den position som "evolution är verklig, men att det var satt i rörelse av Gud", [3] och "teistisk evolution, som accepterar att evolutionen skett som biologer beskriva det, men under ledning av Gud" "

Tackar. Det är alltså Intelligent Design (ID) igen. Jag avvaktar valideringen av det.
Citera
2013-12-29, 18:02
Medlem
Fred-Asps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Har du flyttat målstolparna?
Det handlar väl fortfarande om DIN åsikt kontra någon annans?

Va? Nej, jag menar att du drog en slutsats som inte hänger ihop med det jag skrev ( non-sequeteir ). Läs om inlägget, reflektera några sekunder om vad som står, sen kan du svara med något som ''make sense'' istället. Jag hänvisar dig till det jag skrev här ;

Citat:
Ursprungligen postat av Fred-Asp
Nä, det var snarare en känga åt människor som hävdar att moral bara är något som vi hittat på. Jag förstår att religiösa människor ställer sig skeptiskt till inställningen att det inte finns något ''rätt'' eller ''fel''.

Men jag kan väl sammanfatta min position med lite drygt 100 ord eller nåt:

* Våran förståelse för vad som är rätt och fel, är automatiskt grundat i förändringar i tillvaron för varelser med ett medvetande. Eftersom vårat medvetande är ett naturligt fenomen, finns det då ett objektiv sätt för oss att förstå hur vi på bästa sätt ska handla för att nå en punkt där allt vi bryr oss om når en höjd.

* Allt vi värderar kan reduceras till en oro för varelsers välmående. Oavsett om vi tittar på kyskhet, heder, kärlek, frihet, rättvisa, patriotism eller vad det nu kan vara. Alltså kan vi, med respekt för varelsers välbefinnande avgöra vad som är gott och ont, genom att avgöra vad som kommer skapa mest välbefinnande.

*Varför välbefinnande är det enda viktiga och varför godhet är att skapa stabilt välbefinnande är inget som jag behöver gå in i detalj på:

det är helt enkelt så diskussion om gott och ont är uppbyggd. Det som alla människor egentligen oroar sig för i sammanhanget är helt enkelt välmående. Det är en axiom i den moralfilosofiska debatten och godhet/ondska defineras som det som tar oss närmare, respektive längre från toppen av välmående. Det är upp till dig att övertyga mig om annat och tro mig: det kan du inte, eftersom det är helt omöjligt med respekt för hur teister debatterar godhet och ondska.
Citera
2013-12-29, 18:27
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Att A inte är sant förrän belägg presenterats för A? Belägg innebär inte att "jättemånga tror på det här."

Citat:
"Francis Collins beskriver teistisk evolution som den position som "evolution är verklig, men att det var satt i rörelse av Gud", [3] och "teistisk evolution, som accepterar att evolutionen skett som biologer beskriva det, men under ledning av Gud" " Vet inte om det blev rätt översatt läste från engelska delen

Varken du eller Francis Collins verkar ha några belägg för att det ni kallar Gud existerar. Argumentum ab auctoritate funkar inte heller något vidare, speciellt när de flesta i gruppen auctoritate inte håller med hr Collins.
Citera
2013-12-29, 19:12
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

Vad folk SÄGER är sant har ingen bäring på om det ÄR sant.

Citat:

"Tesistisk evolution" är bara en enda stor "goddidit"....Själva begreppet i sig är dessutom ganska överflödigt eftersom det går ut på att acceptera evolution precis som vetenskapen beskriver den....och sedan hux flux lägga till gud i smeten. Occams razor, som sagt....
Citera
2013-12-29, 19:25
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vad folk SÄGER är sant har ingen bäring på om det ÄR sant.

"Tesistisk evolution" är bara en enda stor "goddidit"....Själva begreppet i sig är dessutom ganska överflödigt eftersom det går ut på att acceptera evolution precis som vetenskapen beskriver den....och sedan hux flux lägga till gud i smeten. Occams razor, som sagt....
Då är den naturliga frågan varför Gud inte valde att trolla lite, istället för att låta en så grym process som evolutionen göra jobbet.
Citera
2013-12-29, 19:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Då är den naturliga frågan varför Gud inte valde att trolla lite, istället för att låta en så grym process som evolutionen göra jobbet.

Det kan ju vara "outgrundligt" eller en del av "trostestet".
Citera
2013-12-29, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover

Känns som jag har svarat på denna fråga redan i tråden för att vara lustig.

"När Gud skapades samtidigt med universumet vi har, så valde Gud hur det skulle se ut i sitt universum, säg det, det är Gud som bestämmer, Guds fria vilja. Om Gud vill kan Gud göra olika varelser ännu smartare, men det sker via evolutionen/utveckling som vi har."

Man kan se det såhär evolutionen det är ett av Guds sätt att trolla, annars skulle allting vara sig likt. Sen ändrar sig världen hela tiden på sig, det vi minns som igår är inte lika som det är idag. Som i dag kan vi se att evolutionen även kan rulla på fort, och den kan även rulla på ibland också i krokiga banor. Sen har även flera nya upptäckter gjorts.

En liten länk om evolutionen kan gå snabbt!
http://www.ne.se/rep/utvecklingen-rullar-p%C3%A5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in