Citat:
Ursprungligen postat av
LundaStudent2
Ja, men lägger till lite:
Slabb kan även vara luncher, restaurang eller annan verksamhet som nationen driver.
Jag skulle definiera
slabb som
lundensisk beteckning på informell nationsfest av olika slag. Vad jag är medveten om, förekommer inte beteckningen på andra håll än i Lund och möjligen på starkt lundainfluerade småhögskolor.
Citat:
I detta fall var det en fredagskväll så antingen en sittning eller nattklubben.
Kuratel är de 5-6 hel och halvtidsanställda studenter som driver den dagliga verksamheten av nationen.
..med olika tydligt specificerade uppgifter, väl? Åtminstone i Uppsala är det total boskillnad mellan 1Q:s, 2Q:s och 3Q/klubbmästares/sexmästares uppgifter.
Citat:
Inspektorn ska vara lärare vid universitet och är inte aktiv i den dagliga verksamheten av nationen utan är ordförande för nationens styrelse.
Jag vet att det står så i Wikipedia, men inspektor måste bara vara universitetsanställd, men behöver däremot inte vara lärare vid universitetet, i vart fall inte i Uppsala - Uppsala universitets dåvarande förvaltningschef, universitetsrådet Gunnar Wijkman, var t ex inspektor för Södermanland-Nerikes nation 1974-1980. Inspektors formella roll är att stå som garant för att nationen följer sina stadgar, och deltar i den egenskapen i alla nationernas medlemsmöten och styrelsemöten. Huruvida inspektor
leder styrelsemötena är inte generellt definierat - det sker på somliga håll, medan andra nationsstyrelser en särskilt utsedd ordförande. I övrigt förväntas inspektor bidra med kunskapskontinuitet, allmän kunskap om och kontakter i "den stora världen" som förtroendevalda studenter inte kan förväntas besitta, samt med roliga och/eller pampiga tal vid nationens mer högtidliga sammankomster.
Hursomhelst är inspektor en tung ansvarspost som visserligen är vald av nationsmötet, men inte är en normal förtroendevald syssla, och att en enskild nationsmedlem vid sittande nationsmöte föreslår inspektors avsättande är en fullkomligt extrem händelse. Vid min egen nation - V-Dala i Uppsala - tror jag inte att det har hänt på de 350 år vi har haft någon inspektor.