2013-12-29, 16:38
Awaiting Email Confirmation
DrOopyMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LundaStudent2
Har följt tråden ...

...flytta på sig. Vakterna fick fysiskt avlägsna honom och i den processen fick en av dom ett knytnäveslag i ansiktet.

...obehaglig känsla i rummet.

Tack för din utförliga rapport.
Känner du till om incidenten med knytnäven har lett till vidare åtgärder? Det kan ju tänkas att vakten har gjort en polisanmälan pga detta.
Citera
2013-12-29, 16:40
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4ll4h
Vi får väl anta att den misstänkta GM är psykiskt sjuk?
Eller om han bara är curlad och nu kränkt, och kanske "oförklarligt" motarbetad?
OM det är detta han suttit och tjurat för, och kanske även lett till en dispyt med farsan, som inte kunnat göra något åt saken, utan möjligtvis tagit nationen i försvar?

Det förklarar ju dock inte händelsen på julafton, såvida inte pappan och GM haft diskussionen då, eller att pappan trängt sig på sonen som ville vara ifred.
Men i så fall borde pistolen varit ämnad till annat bruk, om den nu inte var lagligen införvärvad. Kanske till någon av "antagonisterna" på nationen?

Jag har tidigare tänkt en korkad tanke på om sonen visste om pappans vänsterprassel med någon elev eller någon GM varit intresserad av, men avfärdat det som strunt.
Men nu kan jag inte låta bli att fråga om tjejen, GM trakasserat, hade någon studierelation till pappan?
Citera
2013-12-29, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Tack för din rapport. Men vad betyder "slabb", "Kuratel" och "Inspektor"?

Citat:
Ursprungligen postat av gruvjagarn
Slabb; typ som ett disko i mörka lokaler och massvis med alkohol. En fest, kan man kalla det för.

Kuratel; En ledningsgrupp i Nationen

Inspektor; Företrädaren för Nationen

Ja, men lägger till lite:

Slabb kan även vara luncher, restaurang eller annan verksamhet som nationen driver. I detta fall var det en fredagskväll så antingen en sittning eller nattklubben.

Kuratel är de 5-6 hel och halvtidsanställda studenter som driver den dagliga verksamheten av nationen.

Inspektorn ska vara lärare vid universitet och är inte aktiv i den dagliga verksamheten av nationen utan är ordförande för nationens styrelse.

Citat:
Ursprungligen postat av DrOopyMD
Tack för din utförliga rapport.
Känner du till om incidenten med knytnäven har lett till vidare åtgärder? Det kan ju tänkas att vakten har gjort en polisanmälan pga detta.

Vet faktist inte, men jag skulle gissa på att det inte lett till några vidare åtgärder. Har inte hört nåt om det iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag har tidigare tänkt en korkad tanke på om sonen visste om pappans vänsterprassel med någon elev eller någon GM varit intresserad av, men avfärdat det som strunt.
Men nu kan jag inte låta bli att fråga om tjejen, GM trakasserat, hade någon studierelation till pappan?

Nej det tror jag inte. Hon är inte teknolog.
Senast redigerad av LundaStudent2 2013-12-29 kl. 17:20.
Citera
2013-12-29, 17:41
Medlem
CityAndColour.s avatar
Citat:

Slabb kan även vara luncher, restaurang eller annan verksamhet som nationen driver. I detta fall var det en fredagskväll så antingen en sittning eller nattklubben.

Kuratel är de 5-6 hel och halvtidsanställda studenter som driver den dagliga verksamheten av nationen.

Inspektorn ska vara lärare vid universitet och är inte aktiv i den dagliga verksamheten av nationen utan är ordförande för nationens styrelse.

Vet faktist inte, men jag skulle gissa på att det inte lett till några vidare åtgärder. Har inte hört nåt om det iaf.

Nej det tror jag inte. Hon är inte teknolog.

Jag är lite nyfiken på om du träffat MGM någon gång? Och hur du i sådana fall upplevde att han var som person, rent generellt?

Edit: förstod inte av ditt tidigare inlägg huruvida du själv sett detta eller fått höra det från andra, därav frågan
Senast redigerad av CityAndColour. 2013-12-29 kl. 17:46.
Citera
2013-12-29, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityAndColour.
Jag är lite nyfiken på om du träffat MGM någon gång? Och hur du i sådana fall upplevde att han var som person, rent generellt?
Jag var närvarande vid nationsmötet, men förutom det kan jag inte minnas att jag träffat eller pratat med honom.

Nationsmötet gav verkligen obehag. Vanligtvis om man vill ta upp en punkt får man den inlagd i dagordningen och planerar vad man vill säga. Kändes som han hade planerat att han skulle göra det men han sa inte mycket mer än argumentet jag skrev tidigare. Riktigt skum stämning och veckans snackis på HB.

Edit med tanke på din edit:
De andra incidenterna har jag bara fått höra via kompisar på HB, nationsmötet var det enda jag bevittnade själv.
Citera
2013-12-29, 18:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:

Slabb kan även vara luncher, restaurang eller annan verksamhet som nationen driver.
Jag skulle definiera slabb som lundensisk beteckning på informell nationsfest av olika slag. Vad jag är medveten om, förekommer inte beteckningen på andra håll än i Lund och möjligen på starkt lundainfluerade småhögskolor.

Citat:
I detta fall var det en fredagskväll så antingen en sittning eller nattklubben.
..med olika tydligt specificerade uppgifter, väl? Åtminstone i Uppsala är det total boskillnad mellan 1Q:s, 2Q:s och 3Q/klubbmästares/sexmästares uppgifter.

Citat:
Jag vet att det står så i Wikipedia, men inspektor måste bara vara universitetsanställd, men behöver däremot inte vara lärare vid universitetet, i vart fall inte i Uppsala - Uppsala universitets dåvarande förvaltningschef, universitetsrådet Gunnar Wijkman, var t ex inspektor för Södermanland-Nerikes nation 1974-1980. Inspektors formella roll är att stå som garant för att nationen följer sina stadgar, och deltar i den egenskapen i alla nationernas medlemsmöten och styrelsemöten. Huruvida inspektor leder styrelsemötena är inte generellt definierat - det sker på somliga håll, medan andra nationsstyrelser en särskilt utsedd ordförande. I övrigt förväntas inspektor bidra med kunskapskontinuitet, allmän kunskap om och kontakter i "den stora världen" som förtroendevalda studenter inte kan förväntas besitta, samt med roliga och/eller pampiga tal vid nationens mer högtidliga sammankomster.

Hursomhelst är inspektor en tung ansvarspost som visserligen är vald av nationsmötet, men inte är en normal förtroendevald syssla, och att en enskild nationsmedlem vid sittande nationsmöte föreslår inspektors avsättande är en fullkomligt extrem händelse. Vid min egen nation - V-Dala i Uppsala - tror jag inte att det har hänt på de 350 år vi har haft någon inspektor.
Citera
2013-12-29, 18:32
Medlem
Projektions avatar
Citat:
Har följt tråden men behövt vänta på att mitt konto aktiverades. Hur som helst är jag ganska insatt i Helsingkrona nation (HB) och vad som hänt där. GM var förman på HB någon gång runt 2010 har jag för mig, sen dess har man inte sett mycket av honom och han har inte varit aktiv.
Nu i höstas så anordnande HB bal och där blev GM utsläng efter att ha förföljt/trakasserat en tjej och även bråkat med vakterna då de försökte slänga ut honom. Har för mig han varit obehaglig mot henne redan innan balen. Här någonstans blev GM mer eller mindre portad från HB (vet inte om det finns andra anledningar till portandet). Veckan därpå hade GM anmält sig för att hjälpa till med ett slabb på HB. Förmännen hade inte koll på det som hände veckan innan så när vakterna kom och insåg att GM var där bad de honom att lämna. Då la GM sig ner på golvet som en 5-åring och vägrade att flytta på sig. Vakterna fick fysiskt avlägsna honom och i den processen fick en av dom ett knytnäveslag i ansiktet.
Några veckor senare var det nationsmöte på HB. GM var där. Precis i slutet ställer sig GM upp och yrkar på att nationen röstar ut Kuratel och Inspektor. "Slänger ni ut mig, slänger jag ut er" var GMs argument. Det röstades snabbt ner men lämnade en ganska obehaglig känsla i rummet.
Hade han druckit [alkohol]? I så fall hur mycket?
Citera
2013-12-29, 18:39
Medlem
Citat:
Jag var närvarande vid nationsmötet, men förutom det kan jag inte minnas att jag träffat eller pratat med honom.

Nationsmötet gav verkligen obehag. Vanligtvis om man vill ta upp en punkt får man den inlagd i dagordningen och planerar vad man vill säga. Kändes som han hade planerat att han skulle göra det men han sa inte mycket mer än argumentet jag skrev tidigare. Riktigt skum stämning och veckans snackis på HB.

Edit med tanke på din edit:
De andra incidenterna har jag bara fått höra via kompisar på HB, nationsmötet var det enda jag bevittnade själv.

Usch, ja.. Förstår att det kändes obehag. Och med dessa konstiga konflikter och infall i minne, så känns det inte alltför otroligt att vapnet eg var ämnat att användas mot någon av dessa människor han kom i konflikt med. Men så dyker pappan upp och han får skottet istället??

Jag är väldigt intresserad av vad en rättspsyk. undersökning kan komma fram till. Jag har mina aningar, men inte mer än så. Trodde först det handlade om en träff mellan män som spårat ur, men nu lutar det mot schiz. Alt kombinerat med svartsjuka. Men å andra sidan såg Anders Bering Breivik inte heller sjuk ut och ansågs inte heller vara sjuk, fastän han begick sina brott.
Citera
2013-12-29, 18:54
Medlem
Tänk om samma drama utspelat sig på institutionen! Kastar ni ut mig kastar jag ut er sa han tydligen på nationen - kanske hände samma sak på institutionen att han blev tillsagd att sluta eftersom han betedde sig illa och att fadern då var solidarisk med ledningen som ville ha bort honom. Kastar du ut mig så ser jag till att du också försvinner från institutionen och gör slut även din karriär kanske budskapet till fadern var när han sköt honom.
Citera
2013-12-29, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag skulle definiera slabb som lundensisk beteckning på informell nationsfest av olika slag. Vad jag är medveten om, förekommer inte beteckningen på andra håll än i Lund och möjligen på starkt lundainfluerade småhögskolor.
Möjligt att det används på olika vis. På HB är det iaf all verksamhet som är öppen för andra studenter. Alkohol behöver inte vara inblandat.

Citat:
..med olika tydligt specificerade uppgifter, väl? Åtminstone i Uppsala är det total boskillnad mellan 1Q:s, 2Q:s och 3Q/klubbmästares/sexmästares uppgifter.
Ja, Q/PQ/PQS/Notarie/PR är de kuratelare HB har.

Edit: Qurator (övergripande ansvar)/ ProQurator (pengar) / ProQurator Social (hand om förmän och beställningar).

Citat:
...Inspektor...
Toppen beskrivning!

Citat:
Ursprungligen postat av Projektion
Hade han druckit [alkohol]? I så fall hur mycket?

Ingen aning faktist. På balen kan man ju anta att han hade, men vid det andra tillfällena serverades det ingen alkohol.
Senast redigerad av LundaStudent2 2013-12-29 kl. 19:29.
Citera
2013-12-29, 19:28
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Har följt tråden men behövt vänta på att mitt konto aktiverades. Hur som helst är jag ganska insatt i Helsingkrona nation (HB) och vad som hänt där. GM var förman på HB någon gång runt 2010 har jag för mig, sen dess har man inte sett mycket av honom och han har inte varit aktiv.
Nu i höstas så anordnande HB bal och där blev GM utsläng efter att ha förföljt/trakasserat en tjej och även bråkat med vakterna då de försökte slänga ut honom. Har för mig han varit obehaglig mot henne redan innan balen. Här någonstans blev GM mer eller mindre portad från HB (vet inte om det finns andra anledningar till portandet). Veckan därpå hade GM anmält sig för att hjälpa till med ett slabb på HB. Förmännen hade inte koll på det som hände veckan innan så när vakterna kom och insåg att GM var där bad de honom att lämna. Då la GM sig ner på golvet som en 5-åring och vägrade att flytta på sig. Vakterna fick fysiskt avlägsna honom och i den processen fick en av dom ett knytnäveslag i ansiktet.
Några veckor senare var det nationsmöte på HB. GM var där. Precis i slutet ställer sig GM upp och yrkar på att nationen röstar ut Kuratel och Inspektor. "Slänger ni ut mig, slänger jag ut er" var GMs argument. Det röstades snabbt ner men lämnade en ganska obehaglig känsla i rummet.
Tack för ett informativt inlägg.
Minns du vilken förmannapost MGM hade?
Jag tolkar detta som att bal-incidenten skulle ha inträffat vid det här tillfället?
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151887483689280&set=bc.AboR8rm5d4 5RJ5rEq4BrVoj-f9gwTYk1l51uoGVYaAqu7ltMlIEU7Zk2jsoKxAUUGRO6VsfLQQ EAlByh-zjnCnfAUK92F n1QoGmOAtYox-Yxhhu41n7kLlVwatMnuXdGJXc&type=1&opaqueCursor=AboK 5XsIV--PIU8ZzlIKdPJfeRzhfcovpqyC0wa8q2Kwek6qI8j78H5lL0BT-W31W1fnSd_ek1OIDq1hBJp-ZsR __JKDn_tWbxm-I3FBbR1psR2RuW028pEzweP17yPFB0JOfZV_GVBA7gZq3h4qCR YC&theater
Citera
2013-12-29, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Tack för ett informativt inlägg.
Minns du vilken förmannapost MGM hade?
Jag tolkar detta som att bal-incidenten skulle ha inträffat vid det här tillfället?
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151887483689280&set=bc.AboR8rm5d4 5RJ5rEq4BrVoj-f9gwTYk1l51uoGVYaAqu7ltMlIEU7Zk2jsoKxAUUGRO6VsfLQQ EAlByh-zjnCnfAUK92F n1QoGmOAtYox-Yxhhu41n7kLlVwatMnuXdGJXc&type=1&opaqueCursor=AboK 5XsIV--PIU8ZzlIKdPJfeRzhfcovpqyC0wa8q2Kwek6qI8j78H5lL0BT-W31W1fnSd_ek1OIDq1hBJp-ZsR __JKDn_tWbxm-I3FBbR1psR2RuW028pEzweP17yPFB0JOfZV_GVBA7gZq3h4qCR YC&theater

Tror han drev nattklubben men jag är inte säker. Isf hade han hand om verksamheten under kvällen ungefär var 4e vecka.

Ja, den kvällen var det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in