2013-12-29, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trixy2
Hade damerna spelat på sjumanna planer så kan jag slå vad om att damfotboll hade blivit nästan, eller lika, populärt som herrfotboll.
I tyngdlyftning, höjdhopp etc har damerna en lägre nivå - eftersom sporterna ursprungligen är konstruerade för den manliga kroppen. Så i nuläget kan man säga damerna i fotboll "hoppar höjdhopp på manliga höjder/ försöker lyfta de tyngder män lyfter".
Man måste anpassa sporten fotboll efter damernas förutsättningar tycker jag. Men det kommer antagligen aldrig att hända....
Damerna har blivit mycket bättre rent fysiskt, men däremot gör de fortfarande elementära tekniska missar, även i oträngda lägen - och sådant sätter ned underhållningsvärdet. Jag kikade på en del av matcherna i damernas EM och det var väl egentligen bara det danska laget som bjöd på njutbart spel. Det svenska spelet var ofta slafsigt, utan tempoväxlingar och med brist på kreativitet. Det hade talats om att Damallsvenskan skulle få en "EM-boost" publikmässigt, men istället sjönk publiksnittet ytterligare, till 740 personer per match, vilket är en elftedel av Allsvenskans och en fjärdedel av Superettans snitt. Ju mer utrymme damfotbollen får i media, desto mindre attraktiv blir den alltså som publiksport. Och jag tror inte trenden vänder efter det här.
Senast redigerad av Krillolero 2013-12-29 kl. 15:40.
Citera
2013-12-29, 16:17
Medlem
trixy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Damerna har blivit mycket bättre rent fysiskt, men däremot gör de fortfarande elementära tekniska missar, även i oträngda lägen - och sådant sätter ned underhållningsvärdet. Jag kikade på en del av matcherna i damernas EM och det var väl egentligen bara det danska laget som bjöd på njutbart spel. Det svenska spelet var ofta slafsigt, utan tempoväxlingar och med brist på kreativitet. Det hade talats om att Damallsvenskan skulle få en "EM-boost" publikmässigt, men istället sjönk publiksnittet ytterligare, till 740 personer per match, vilket är en elftedel av Allsvenskans och en fjärdedel av Superettans snitt. Ju mer utrymme damfotbollen får i media, desto mindre attraktiv blir den alltså som publiksport. Och jag tror inte trenden vänder efter det här.

Jag tror att sjumanna vore en utmärkt idé, för då hade det östs in mål varje match - jag lovar att det hade attraherat tittare - inklusive mig.
Istället för och titta på en defensiv herrmatch som slutar 0-0 så hade man kunnat se en dammatch med mängder av målchanser och mål. Underhållande!
Citera
2013-12-29, 16:55
Medlem
Vet inte om det nämnts tidigare men angående diskussion om att anpassa fotbollen till damernas förutsättningar så borde ju damerna rimligtvis spela med mindre boll och mindre mål. Finns ingen logik i att dom ska spela med lika stora mål och bollar då deras fysik gör att dom inte klarar av det lika bra. Om man ska förminska planen eller inte tror jag inte har lika stor betydelse som dessa två förändringar, att det blir mindre yta att spela på kanske drar ned passningskvalitén med mera.

Jag är helt ointresserad av damfotboll så om dom vill sitta och grina över vad Zlatan säger får dom väl göra det. Och bryr mig egentligen inte hur sporten utvecklas.
Citera
2013-12-29, 17:06
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
En del verkar dock ha egna barn, typ Wegerup

Syftade mer på damlandslaget, Wegerup är ju mer journalist och Zlatans största fan, därav den tvetydiga krönikan.
Citera
2013-12-29, 17:13
Medlem
Ursprungligen postat av Wheelie30
"Ser att många jämför dam och herrfotboll. Antar att ingen av ingen av ni som gör det tittar/tittade på Anja Persson, Carolina Klyft, Kajsa Bergqvist eller Annica Sörenstam för att nämna några för de är ju sämre än sina manliga motsvarigheter. Deras medaljer var ju inget att glädjas åt....eller?

Eller är det sporten i sig som river upp så mycket känslor? Se till vad det är dam resp. herridrott."
________

Just fotbollen är extra svår för kvinnor att bemästra.

Tror mer på att det är svårt för alldeles för många män att bemästra att kvinnor spelar just fotboll. Kvinnor kastar kortare, springer långsammare och hoppar inte lika högt men gör det deras prestation mindre värd? Ja tydligen enligt dig.
Citera
2013-12-29, 17:53
Avslutad
gnäll bäst fan ni vill, det är inte frågan om jämställdhet, det är bara p3oCO som har ett behov av att driva sin agenda.
Acceptera att killen är mer intressant än jävla olga45, han är helt enkelt duktigare och roligare att kolla på.

flera miljoner håller med, det är bara pk-sverige som låtsas att inte omvärldens åsikt betyder nått.

Zlatan är bättre än feminister, det är bara feminister som tror annat.

Citera
2013-12-29, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatan
gnäll bäst fan ni vill, det är inte frågan om jämställdhet, det är bara p3oCO som har ett behov av att driva sin agenda.
Acceptera att killen är mer intressant än jävla olga45, han är helt enkelt duktigare och roligare att kolla på.

flera miljoner håller med, det är bara pk-sverige som låtsas att inte omvärldens åsikt betyder nått.

Zlatan är bättre än feminister, det är bara feminister som tror annat.

Kan du utveckla hur du jämför en fotbollsspelare med feminister?
Citera
2013-12-29, 18:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Jag är helt ointresserad av damfotboll......
Om man skall döma av publiksiffrorna i damallsvenskan så är du inte direkt ensam över att vara ointresserad.
Citera
2013-12-29, 18:07
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
"Ser att många jämför dam och herrfotboll. Antar att ingen av ingen av ni som gör det tittar/tittade på Anja Persson, Carolina Klyft, Kajsa Bergqvist eller Annica Sörenstam för att nämna några för de är ju sämre än sina manliga motsvarigheter. Deras medaljer var ju inget att glädjas åt....eller?

Eller är det sporten i sig som river upp så mycket känslor? Se till vad det är dam resp. herridrott."
________

Just fotbollen är extra svår för kvinnor att bemästra.

Tror mer på att det är svårt för alldeles för många män att bemästra att kvinnor spelar just fotboll. Kvinnor kastar kortare, springer långsammare och hoppar inte lika högt men gör det deras prestation mindre värd? Ja tydligen enligt dig.

På ett sätt har du rätt i att alla damsporter has samma handikapp i och med kvinnornas svagare fysik och storlek. Av de damstjärnor du nämner är en Alpin och två fri-idrottare. Eller var. Både utförsåkning och friidrott har ett för damgrenarna fördelaktigt upplägg i att de tävlar vid samma tillfälle, och per automatik får samma publik. (Vet dock inte om detta alltid stämmer för utförsåkning.) Vid sidan av kvinnornas oförmåga att spela bra fotboll lider de också av att ha en egen liga, och ett eget dam-VM som inte går samtidigt som riktiga VM.

Även i andra sporter verkar dam-grenarna kunna dra nytta av samtidiga mästerskap. Längdskidor, Simning, Skridskor, Gymnastik och flera. Medans i lagsporter så som Fotboll, Ishockey och Handboll där man har separata mästerskap är det mycket mycket svårare för damerna att dra publik. Golf vet jag inte riktigt för jag följer det inte själv, men åtminstone här i Sverige så drog Sörenstam minst lika mycket intresse som våra manliga proffs.

Men för lag sporter så som fotboll, handboll och volleyboll, så behöver damernas liga och mästerskap ha en egen attraktionskraft. Och då måste sporterna få utvecklas på egna linjer efter kvinnors förutsättningar. För fotbollen betyder det mindre plan, mindre boll, mindre mål, kortare shorts, och mer spännande profiler.
Senast redigerad av SugaredThoughts 2013-12-29 kl. 18:10.
Citera
2013-12-29, 18:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Kan du utveckla hur du jämför en fotbollsspelare med feminister?

jag pratar om dem som försöker övertyga oss andra att han"Zlatan" har förolämpat kvinnosläktet.

nej. damfotboll är inte lika populärt.
Citera
2013-12-29, 18:48
Medlem
Lysturkens avatar
Det finns bara ett giltigt argument. Konkurrensen. Fler herrar än damer utövar fotboll. Det är inte rimligt att några av världens bästa klubbar skulle finnas i lilla Sverige, som inom damfotbollen. Damfotbollen är idag där herrfotbollen var på 50-talet och kommer sannolikt aldrig helt ikapp. Att prestationen sen betyder lika mycket för damen som för herren, som Hanna Marklund rapade ur sig, är väl inte så oväntat. Kulstötningen betyder ju t.ex. allt för Jeffrey Ige. Var är hans Volvo för världsrekordet?

Sen är det säkert smart att satsa på en idrott med mindre konkurrens om man har som största mål att synas i media, och det är ju en situation som tyvärr gynnar damidrott i allmänhet. Alltså är det befängt att jämföra idrotter. Alltid. Bara för att damfotboll också spelas på gräs och med samma regler som herrfotboll, samt drivs av samma förbund och finns med på samma gala, är den precis lika väsensskild från herrfotboll som herrbandyn. Det är inte direkt så att en rolexkopia är lika mycket värd som ett original. Bling bling.
Citera
2013-12-29, 18:53
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Visst förstår du att det är en humorblogg?

är det? det fattade jag inte, kan man göra parodi på radikalfeminism? det blir parodi på parodi, typ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in