2013-12-29, 17:14
Medlem
Neon666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag bad dig inte visa att jesus gett kärleksbudet. Du skulle visa att INGENTING i GT gäller förutom de tio samt att jesus sammanfattade lagen i Mark 10: 17-31. Detta har du misslyckats med och nu står du och pratar om nån luddig riktlinje....

Tyvärr, du kan INTE de här sakerna vad det verkar.

Vad har det med något att göra egentligen????

Hatar verkligen din sort... men här är den. Det är tydligt att du aldrig har läst bibeln.

17Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. 18Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett. 19Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket. 20Jag säger er att om inte er rättfärdighet överträffar de skriftlärdas och fariseernas, så kommer ni inte in i himmelriket.
Jesus skärper lagens bud

21Ni har hört att det blev sagt till fäderna: Du skall inte dräpa; den som dräper undgår inte sin dom. 22Men jag säger er: den som blir vred på sin broder undgår inte sin dom, och den som okvädar sin broder undgår inte att ställas inför rådet, och den som förbannar honom undgår inte helvetets eld. 23Om du bär fram din gåva till offeraltaret och där kommer ihåg att din broder har något otalt med dig, 24så låt din gåva ligga framför altaret och gå först och försona dig med honom; kom sedan tillbaka och bär fram din gåva. 25Skynda dig att komma överens med din motpart medan ni ännu är på väg, så att han inte överlämnar dig åt domaren och domaren lämnar dig åt vakten och du sätts i fängelse. 26Sannerligen, du slipper inte ut förrän du har betalt till sista öret.

27Ni har hört att det blev sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott. 28Men jag säger er: den som ser på en kvinna med åtrå har redan i sitt hjärta brutit hennes äktenskap. 29Om ditt högra öga förleder dig, så riv ut det och kasta det ifrån dig. Det är bättre för dig att en del av din kropp går förlorad än att hela kroppen kastas i helvetet. 30Och om din högra hand förleder dig, så hugg av den och kasta den ifrån dig. Det är bättre för dig att en del av din kropp går förlorad än att hela kroppen kommer till helvetet.

31Det blev sagt: Den som vill skilja sig från sin hustru skall ge henne ett skilsmässobrev. 32Men jag säger er: den som skiljer sig från sin hustru av något annat skäl än otukt, han blir orsak till att äktenskapet kan brytas genom henne, och den som gifter sig med en frånskild kvinna bryter hennes äktenskap.

33Ni har också hört att det blev sagt till fäderna: Du skall inte svära falskt och: Du skall hålla vad du har svurit inför Herren. 34Men jag säger er: ni skall inte svära någon ed alls. Inte vid himlen, ty den är Guds tron; 35inte vid jorden, ty den är pallen under hans fötter; inte vid Jerusalem, ty det är den store konungens stad. 36Inte heller skall du svära vid ditt huvud, ty du kan inte göra ett enda hårstrå vitt eller svart. 37Vad ni säger skall vara ja eller nej. Allt därutöver kommer från det onda.
Älska era fiender

38Ni har hört att det blev sagt: Öga för öga och tand för tand. 39Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom. 40Om någon vill processa med dig för att få din skjorta, så ge honom din mantel också. 41Om någon vill tvinga dig att följa med en mil i hans tjänst, så gå två mil med honom. 42Ge åt den som ber dig, och vänd inte ryggen åt den som vill låna av dig.

43Ni har hört att det blev sagt: Du skall älska din nästa och hata din fiende. 44Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er; 45då blir ni er himmelske faders söner. Ty han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga. 46Om ni älskar dem som älskar er, skall ni då ha lön för det? Gör inte tullindrivarna likadant? 47Och om ni hälsar vänligt på era bröder och bara på dem, gör ni då något märkvärdigt? Gör inte hedningarna likadant? 48Var fullkomliga, så som er fader i himlen är fullkomlig.

Här står det tydligt, han fullbordade lagen och beskriver tydligt vad kristna ska göra. Här ändrar han lagen. Han säger till och med vilka delar i moses lag som blivit ändrade.

Lägg av med skitsnacket att kristna mördar, det är samma idioti som att säga att Ateister tror på Gud. Mördar de så har de en dråpare och sådana kommer inte in i himmelriket (vilket inte finns)

Kristna är slavar, var fan tror ni det kommer att ni ska vända andra kinden till. Det är fan inte ateism.
Senast redigerad av Neon666 2013-12-29 kl. 17:17.
Citera
2013-12-29, 17:16
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neon666
Finns inte en text i NT som säger att man ska mörda och gå emot överheten när den följer guds ord. Alltså alla som gör det har inte läst bibeln, end of story. Nu jublar säkert en massa kristna ;/ när jag sitter och läxar upp ateister med kristendomen.

Kombinera 4 Mosebok 15 med Matt 5:18, så har du mord beordrat i NT. Det är rätt mycket mord i bibeln.
Citera
2013-12-29, 17:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vi har skumt nog inte förlorat tråden Jag visar varför sanna kristna är bättre slavar för samhället än ateister.

1/ Dina no true scotsman "sanna kristna".

2/ Extremist-kristna är ofta teokrater. Hur är det bättre för samhallet?

3/ När kommer dina (ref: Ordet "bättre") värde-kriterier?

4/ När kommer dina belägg för ditt ateism-generaliserande?

5/ När kommer din förklaring på att en möjlig generaliserat ateism är samhälls-farlig. Det enda du har postulerat är att ateister liksom du är empatilösa och för ointelligenta till att förstå rationellt baserat etik.

6/ Vad år trådrelevansen av ditt bibelviftande?
Senast redigerad av Bogomil 2013-12-29 kl. 17:20.
Citera
2013-12-29, 17:18
Medlem
Neon666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Kombinera 4 Mosebok 15 med Matt 5:18, så har du mord beordrat i NT. Det är rätt mycket mord i bibeln.

Sorry, men du kan inte din bibeln, scrolla upp så ser du vad Jesus säger. Du ska INTE kombinera moses lag med Jesus lag, han fullbordade den.

Nu fattar jag varför kristna inte ger sig emot er. Ni är helt utsagt värdelösa på deras saker. Inte konstigt att ni inte blir tagna på allvar. Jag kan diskutera ned kristna och få dem att fatta ateism.
Citera
2013-12-29, 17:19
Medlem
Neon666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

5/ När kommer din förklaring på att en möjlig generaliserat ateism är samhälls-farlig. Det enda du har postulerat är att ateister liksom du är empatilösa och för ointelligenta till att förstå ratinionellt baserat etik.

Finns bara en fråga till idioter som du. Utövar någon karate som inte kan karate?
Citera
2013-12-29, 17:22
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Sorry, men du kan inte din bibeln, scrolla upp så ser du vad Jesus säger. Du ska INTE kombinera moses lag med Jesus lag, han fullbordade den.

Nu fattar jag varför kristna inte ger sig emot er. Ni är helt utsagt värdelösa på deras saker. Inte konstigt att ni inte blir tagna på allvar. Jag kan diskutera ned kristna och få dem att fatta ateism.

Är det din åsikt att Jesus inte säger i Matteusevangeliet: "Ty sannerligen säger jag eder: Intill dess himmel och jord förgås, skall icke den minsta bokstav, icke en enda prick av lagen förgås, förrän det allt har fullbordats."? Och att det han menar med "lagen" är gamla testamentet?
Citera
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

OM ditt bibelviftande öht har nån tråderelevans blir det i så fall att kristna INTE behövar rädds för GT-demiurgen, vilket är det motsatta av vad du sa från början.
Citera
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Hatar verkligen din sort... men här är den. Det är tydligt att du aldrig har läst bibeln.

/bibelcitat/

Här står det tydligt, han fullbordade lagen och beskriver tydligt vad kristna ska göra.

Det där var inte markus. Du sitter bara och klipper och klistrar i måfå. Lustigt, du som var så duktig på det här?

Citat:
Här ändrar han lagen. Han säger till och med vilka delar i moses lag som blivit ändrade.

Det var inte det vi pratade om. Jag sa åt dig tydligt vad du skulle visa och du klarar inte av det. Bra så.

Om vi nu skulle återgå till trådämnet?
Citera
2013-12-29, 17:23
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Det där är rösten ifrån de som aldrig har råkat ut för fysisk mobbing. Sådana som du är bara patetiska.
Det där är rösten ifrån de som aldrig har råkat ut för psykisk mobbing. Sådana som du är bara patetiska.

Denna delen och den andra delen av diskussionen blir rätt lustiga när man lägger ihop dem. I denna försöker du framställa dig som mer empatisk än vi andra. I den andra hävdar du att du inte har någon empati.

Ska vi säga Game Over, kanske?
Citera
2013-12-29, 17:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

5/ När kommer din förklaring på att en möjlig generaliserat ateism är samhälls-farlig. Det enda du har postulerat är att ateister liksom du är empatilösa och för ointelligenta till att förstå ratinionellt baserat etik.

Citat:
Finns bara en fråga till idioter som du. Utövar någon karate som inte kan karate?

Vad har karate med mina frågor till dig att göra?
Citera
2013-12-29, 17:24
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

Du får gång på gång relevant kritik av dina argument men det enda du svarar med är hot (utan att ens kunna citera vad det är jag skulle ha sagt, trots flera uppmaningar), personangrepp och rent nonsens.

Tänker du börja svara ordentligt nån gång?
Citera
2013-12-29, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Kan vi vara överens om att att tro och att veta är olika saker? Jag tror att det kan regna imorgon (trots att det är i slutet av december). Jag vet att jag sitter på en stol. En gnostisk ateist är en person som anser sig veta att inga gudar finns.

Då är gnostisk ateist och ateist typ samma sak.

Japp tro och veta är två olika saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in