2013-12-28, 16:21
Medlem
Marskens avatar
Idag chockade Anelka genom att fira ett av sina mål med en så kallad ‘quenelle’, en inventerad hitlerhälsning för att beskriva det enkelt: http://au.eurosport.com/football/premier-league/2012-2013/anelka-accused-of-antisemitism-after-quenelle-gesture_sto4065808/story.shtml

Det finns tidigare exempel: http://deathandtaxesmag.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/03/Screen-Shot-2013-03-17-at-10.03.30-PM.png

http://news.bbcimg.co.uk/media/images/66454000/jpg/_66454872_handgesture.jpg

Tror ni att detta kommer eskalera i framtiden med höjda vänsternävar blandat med vilt heilande spelare som firar ett mål?

Kan Anelka se fram emot en livstids avstängning likt greken i tidigare exempel?
Citera
2013-12-28, 16:38
Medlem
Natus.Vinceres avatar
La quenelle är ingen nazi hälsning. Utan en gest mot makteliten i Frankrike. Anelkas vän som är en komiker var den som kom på gesten, som dessutom blev förbjuden att göra i Frankrike. Att han använder den som en målgest är för att stödja,trotsa eller kanske skapa en diskission.
Citera
2013-12-28, 17:21
Medlem
Marskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natus.Vincere
La quenelle är ingen nazi hälsning. Utan en gest mot makteliten i Frankrike. Anelkas vän som är en komiker var den som kom på gesten, som dessutom blev förbjuden att göra i Frankrike. Att han använder den som en målgest är för att stödja,trotsa eller kanske skapa en diskission.
Det är en politisk gest med starka antisionistiska kopplingar.

Här har du en länk till: http://sportige.com/nicolas-anelka-jew-hating-nazi-or-simply-stupid-12-28-2013/

Anelkas vän beskrivs som "Dieudonne M’bala M’bala is a well known antisemitic French comedian."

Du är medveten om att man inte nödvändigtvis måste vara German för att hysa antisemitiska åsikter va?
Citera
2013-12-28, 17:39
Medlem
Ustyugov2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsken

Här har du en länk till: http://sportige.com/nicolas-anelka-jew-hating-nazi-or-simply-stupid-12-28-2013/

Anelkas vän beskrivs som "Dieudonne M’bala M’bala is a well known antisemitic French comedian."

Du är medveten om att man inte nödvändigtvis måste vara German för att hysa antisemitiska åsikter va?

Det enda som krävs är intellektuell hederlighet och moral.

Tummen upp till Anelka från mig som än inte satt mig in i gestens fulla betydelse.
Citera
2013-12-28, 18:36
Medlem
Natus.Vinceres avatar
Citat:

Det är en gest mot makteliten. Om judar anser sig vara makteliten så är det väl deras fel. Sedan är din kommentar väldigt onödig. "alla kan vara rasister inte bara vita " är lika överanvänt som rasistkortet. För att svara på din fråga, jag vet.
Citera
2013-12-28, 18:57
Medlem
Marskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natus.Vincere
Det är en gest mot makteliten. Om judar anser sig vara makteliten så är det väl deras fel. Sedan är din kommentar väldigt onödig. "alla kan vara rasister inte bara vita " är lika överanvänt som rasistkortet. För att svara på din fråga, jag vet.
Hur man vänder och vrider på begrepp för att framställa den vite mannen som ensam företrädare för åsikter och egenskaper som uppfattas som avskyvärda är OT, vi lämnar det så.

Det blir hur som helst mycket intressant att se om Anelka åker på en liknande bestraffning som greken som visade sin sympati med Gyllene Gryning: http://www.expressen.se/sport/fotboll/firade-med-nazigest---avstangd-pa-livstid/

– Han är en ung kille som inte har några politiska idéer. Han har troligen sett en sådan hälsning på internet eller någon annanstans och gjorde det utan att veta vad det betyder.

"Jag är inte en fascist och skulle inte ha gjort det om jag visste vad det betydde", skriver Katidis på Twitter enligt Daily Mail.

Citera
2013-12-28, 19:33
Medlem
InnesIs avatar
Jag tycker inte att frågan är speciellt lätt att greppa faktiskt. Å ena sidan föredrar jag att min klubb, Hammarby, framstår som helt opolitisk. Dvs inte tar ställning i politiska frågor som inte direkt påverkar klubben. Men samtidigt vill jag inte att man förföljer individuella spelare som kanske är övertygade i sina åsikter och som bara gör en gest med handen, som här, när de firar ett mål. Och ska man bestämt bestraffa sådana saker gör man rätt i att bestraffa alla på samma grund och inte ha olika skalor beroende på om gesten är höger, vänster, religiös eller något annat. Och det är väl där problemen startar. Är det ok att visa vad man tycker som offentlig person? Och är det inte ok varför ska vi ha olika straff beroende på vilken åsikt som uttrycks?
Citera
2013-12-28, 21:30
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:

Antisionism är INTE samma sak som antisemitism. Oavsett så är jag inte särskilt insatt i den här hälsningen, eller Anelkas politiska åsikter, så ett yttrande om det får jag lämna därhän. Jag kan i alla fall säga så mycket att det än så länge är dumt att försvara/beskylla honom när vi inte vet något. Jag kunde dock inte bry mig mindre om hur han väljer att böja eller sträcka sin egen arm på sin egen kropp... jag tycker det är en ganska fånig diskussion. Om det däremot skulle framkomma att han är antisemit och att hälsningen var avsedd så så bör man givetvis vidta åtgärder.
Senast redigerad av -DaRude- 2013-12-28 kl. 21:34.
Citera
2013-12-28, 21:54
Medlem
Cristiano Lucarelli körde kommunisthälsning efter varje mål, ingen brydde sig.
Citera
2013-12-28, 22:06
Medlem
Marskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Jag tycker inte att frågan är speciellt lätt att greppa faktiskt. Å ena sidan föredrar jag att min klubb, Hammarby, framstår som helt opolitisk. Dvs inte tar ställning i politiska frågor som inte direkt påverkar klubben. Men samtidigt vill jag inte att man förföljer individuella spelare som kanske är övertygade i sina åsikter och som bara gör en gest med handen, som här, när de firar ett mål. Och ska man bestämt bestraffa sådana saker gör man rätt i att bestraffa alla på samma grund och inte ha olika skalor beroende på om gesten är höger, vänster, religiös eller något annat. Och det är väl där problemen startar. Är det ok att visa vad man tycker som offentlig person? Och är det inte ok varför ska vi ha olika straff beroende på vilken åsikt som uttrycks?
Spot on.
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Antisionism är INTE samma sak som antisemitism. Oavsett så är jag inte särskilt insatt i den här hälsningen, eller Anelkas politiska åsikter, så ett yttrande om det får jag lämna därhän. Jag kan i alla fall säga så mycket att det än så länge är dumt att försvara/beskylla honom när vi inte vet något. Jag kunde dock inte bry mig mindre om hur han väljer att böja eller sträcka sin egen arm på sin egen kropp... jag tycker det är en ganska fånig diskussion. Om det däremot skulle framkomma att han är antisemit och att hälsningen var avsedd så så bör man givetvis vidta åtgärder.
Tjenare, så det är OK att böja eller sträcka sin kropp hur man vill så länge man inte är antisemit?

Du är en idiot min bäste herre.

(Var i helvete har jag likställt antisionism med antisemitism din jävla dåre?)
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
Cristiano Lucarelli körde kommunisthälsning efter varje mål, ingen brydde sig.
Bra så, länka gärna bilder och vidare exempel på liknande incidenter.
Citera
2013-12-28, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Det här är väl anledningen till att alla politiska ansatser som görs på en plan ska bedömas likadant ur ett straffperspektiv. Det blir förbannat jobbigt, svårt (för att inte säga omöjligt) och frustrerande om det ska finnas en panel som sitter och bedömer budskapets värdegrund. Jag tycker det är enkelt: På plan ska du inte göra ett piss åt det här hållet utan att få ett i förtid bestämt straff. Vad du tycker utanför planen är helt upp till dig och ställningstaganden får göras av klubben (utom i extremfall).
Citera
2013-12-28, 23:41
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Tjenare, så det är OK att böja eller sträcka sin kropp hur man vill så länge man inte är antisemit?

Du är en idiot min bäste herre.

(Var i helvete har jag likställt antisionism med antisemitism din jävla dåre?)

:O

Ursäkta? Jag skulle gärna vilja veta vad du avser med din kommentar. Bete dig som folk din jävla dåre! Jag poängterade skillnaderna pga dina tidigare kommentarer, då du verkade befriad den kännedomen. Min poäng var att man måste se till avsikterna och inte bara till hälsningen i sig, tills vi vet mer om det. Så innan vi vet vad han avsåg med hälsningen tycker jag vi kan lugna ner oss lite. Är den dock illa menad ska han straffas, men det visar sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in