2013-12-24, 01:34
Medlem
Intrumpadors avatar
Tycker det är intressant att folk alltid nämner norrort som en bra plats att bo på, Söderort nämner en del som en bra plats att bo på, samt öster om stan med Värmdö och Lidingö. Samt självklart Stockholm innerstad.

Ingen nämner dock väster om stan, vilket jag tycker är märkligt. Tror folk att det bara är Rinkeby, Tensta och Hjulsta väster om stan eller? Är uppvuxen i väster och vi har ju bland annat Nockeby, Ekerö, Solhem, Äppelviken, Ängby, Hässelby Villastad, Järfälla, Duvbo, Viksjö, Ålsten.

Alla dessa områden är "städade" och bebodda till 98 % av etniska svenskar.

Prisnivåerna ligger generellt sett på 4-8 miljoner för en villa i dessa områden, med några runt 3 och en del runt 10-15 i Ålsten/Äppelviken. Folk verkar tro att dessa områden är något jävla ghetto.

Norrort klår västerort, även öster om stan med fina Värmdö. Men Söderort är bra mycket sämre än Västerort i min mening.
Senast redigerad av Intrumpador 2013-12-24 kl. 01:37.
Citera
2013-12-24, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intrumpador
Tycker det är intressant att folk alltid nämner norrort som en bra plats att bo på, Söderort nämner en del som en bra plats att bo på, samt öster om stan med Värmdö och Lidingö. Samt självklart Stockholm innerstad.

Ingen nämner dock väster om stan, vilket jag tycker är märkligt. Tror folk att det bara är Rinkeby, Tensta och Hjulsta väster om stan eller? Är uppvuxen i väster och vi har ju bland annat Nockeby, Ekerö, Solhem, Äppelviken, Ängby, Hässelby Villastad, Järfälla, Duvbo, Viksjö, Ålsten.

Prisnivåerna ligger generellt sett på 4-8 miljoner för en villa i dessa områden, med några runt 3 och en del runt 10-15 i Ålsten/Äppelviken. Folk verkar tro att dessa områden är något jävla ghetto.

Norrort klår västerort, även öster om stan med fina Värmdö. Men Söderort är bra mycket sämre än Västerort i min mening.

Det finns ju en väldigt logisk förklaring till detta, vilket är att den genomsnittlige flashbackaren helt enkelt inte har råd att bo där (om de inte är uppvuxna där, och då vill man ju oftast inte bo kvar).
Citera
2013-12-25, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intrumpador

Finns väl förklaringar till det, de enda områdena av de du radade upp som jag skulle kunna tänka mig att bo i är Äppelviken, Nockeby, Ålsten... Resterande är ganska usla om man ska vara helt ärlig.
Inte i närheten samma kvalitet på boende som t.ex Värmdö, Nacka, Lidingö osv om du frågar mig.
Citera
2013-12-25, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Finns väl förklaringar till det, de enda områdena av de du radade upp som jag skulle kunna tänka mig att bo i är Äppelviken, Nockeby, Ålsten... Resterande är ganska usla om man ska vara helt ärlig.
Inte i närheten samma kvalitet på boende som t.ex Värmdö, Nacka, Lidingö osv om du frågar mig.

Nacka är ju dock en kommun, så där kanske man ska vara åtminstone en gnutta särskiljande mellan olika områden (före och efter Skurusundet, t.ex. Eller för all del söderut mot Fisksätra till).
Citera
2013-12-26, 18:55
Medlem
haspelspos avatar
Citat:

Har du bott på/i alla de orter och kommuner du bedömer och jämför? Personligen har jag inte (heller?) gjort det men i stort sätt håller jag väll med dig. Dock tycker jag att du drar det ganska långt om du påstår att boenden i Södra Ängby eller på Ekerö inte skulle vara "i närheten av samma kvalitet" som Värmdö och Nacka. Givetvis är vissa delar av Nacka himla trevliga och Värmdö överlag tycker jag verkar fint.

Å andra sidan måste huspriserna i framförallt Södra Ängby vara klasser högre än Värmdös. Samtidigt som medelinkomsterna såväl nu som historiskt, mig veterligen, är högre på Ekerö än både Nacka och Värmdö.

Men självklart går Nacka och Värmdö före Hässelby, Spånga och Järfälla :-)
Citera
2013-12-26, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Nacka är ju dock en kommun, så där kanske man ska vara åtminstone en gnutta särskiljande mellan olika områden (före och efter Skurusundet, t.ex. Eller för all del söderut mot Fisksätra till).

Självklart, men skulle jag behöva rada upp alla trevliga områden i Nacka och Värmdö skulle det ta mig halva dagen...

Citat:
Ursprungligen postat av haspelspo
Har du bott på/i alla de orter och kommuner du bedömer och jämför? Personligen har jag inte (heller?) gjort det men i stort sätt håller jag väll med dig. Dock tycker jag att du drar det ganska långt om du påstår att boenden i Södra Ängby eller på Ekerö inte skulle vara "i närheten av samma kvalitet" som Värmdö och Nacka. Givetvis är vissa delar av Nacka himla trevliga och Värmdö överlag tycker jag verkar fint.

Å andra sidan måste huspriserna i framförallt Södra Ängby vara klasser högre än Värmdös. Samtidigt som medelinkomsterna såväl nu som historiskt, mig veterligen, är högre på Ekerö än både Nacka och Värmdö.

Men självklart går Nacka och Värmdö före Hässelby, Spånga och Järfälla :-)

Har vänner i alla de olika områdena, vilket betyder att jag befunnit mig där ett par gånger åtminstone och tycker helt klart det är okej att uttala sig om de med den erfarenheten. (Då man antagligen aldrig kan hitta någon som bott på alla de platserna..)

Ekerö går i mina ögon bort, däremot Södra Ängby kan man alltid diskutera, även om det för mig ligger för nära Vällingby och bortom Brommaplan vilket gör att det blir exkluderat ur min lista över riktigt bra områden.

Men vi har alla olika erfarenheter och krav, så bäst är alltid att själv utforska de olika platserna
Citera
2013-12-26, 21:08
Medlem
haspelspos avatar
Citat:
Självklart, men skulle jag behöva rada upp alla trevliga områden i Nacka och Värmdö skulle det ta mig halva dagen...

Har vänner i alla de olika områdena, vilket betyder att jag befunnit mig där ett par gånger åtminstone och tycker helt klart det är okej att uttala sig om de med den erfarenheten. (Då man antagligen aldrig kan hitta någon som bott på alla de platserna..)

Ekerö går i mina ögon bort, däremot Södra Ängby kan man alltid diskutera, även om det för mig ligger för nära Vällingby och bortom Brommaplan vilket gör att det blir exkluderat ur min lista över riktigt bra områden.

Men vi har alla olika erfarenheter och krav, så bäst är alltid att själv utforska de olika platserna

Jag tycker absolut att det är okej att uttala sig givet den erfarenheten du har, får bara känslan av att du slår lite väl hårt på den stora trumman när dessa kategoriseras "usla". Uppväxt till viss del på Ekerö av en mor ursprungligen från Värmdö har även jag naturliga kopplingar till dessa två, även om jag personligen aldrig bott på Värmdö. Tycker att de verkar högst likvärdiga.

Men som du säger, det är en fråga om tycke och smak och inte att förglömma två till ytan mycket stora kommuner vilket således innebär att det finns en mängd områden att ta hänsyn till.
Citera
2013-12-28, 12:12
Medlem
Bästa medelklassområdet i Stockholm när det gäller att pendla ?

Hej

Går i tankarna att lämna i staden och köpa ett hus i någon förort nära Stockholm. Om man tänker sig en villa i 6-8 miljonersklassen så hamnar man i Täby, Lidingö, Danderyd, Saljtsjöbaden-Nacka, Bromma.

Det jag letar efter är närheten till att kunna ha en båt i närliggande marina samt goda möjligheter till att pendla med både bil och kommunala transporter intill centrala Stockholm. Det skall gå snabbt in till stan och inte kosta en förmögenhet med taxi om man skulle behöva ta det hem någon gång. Jag vill även att huset skall ligga i ett vettigt område med bra skolor.

Om man radar upp dessa gällande dessa kriterier: Transport, Båtsplats, Rusning etc

Lidingö, Täby, Danderyd
När norra länken blir klart 2015 kommer det underlätta trafiken in till stan. Roslagsbanan är bra och går hela vägen till centrala Stockholm.
Båtplats: Ja

Bromma
När till stan men dock men dock kaos när det gäller pendla med bil in till stan när det gäller rusning.
Båtplats: Ja, dock mälaren

Saltsjöbaden - Nacka
Även om södra länken är klart så kommer det bli rörigt de närmaste 5-10 åren både när det gäller saltsjöbanan och bil när slussen byggs om.
Båtsplats: Ja

Har jag helt rätt i det jag tänker eller bör man tänka om. Är det några andra områden som jag glömt att lista i denna lilla beräkning ?
Citera
2013-12-28, 12:59
Medlem
Knotknets avatar
Jag tycker du ska kika på Ekerö.
Citera
2013-12-28, 13:28
Medlem
Ekerö ? Hur är det att ta sig till city när man skall till t.ex jobbet. Snackar vi 1,5 timme kö eller går det smidigt ?
Citera
2013-12-28, 13:32
Medlem
gato12s avatar
Nu berättar du ju inte var i stan du ska pendla till men...Mälarhöjden? Eller Gröndal?

Edit; Solna eller Sollentuna kanske?
Senast redigerad av gato12 2013-12-28 kl. 13:37.
Citera
2013-12-28, 13:37
Medlem
Ekerö är ett trevligt område, men akilleshälen är ju Ekerövägen/Drottningsholmsvägen som är enda fasta förbindelsen. Kan man undvika rusningstrafiken är det inga problem, men annars går det segt. Morronrusningen har jag ingen erfarenhet av längre, men utåt vid femtiden så rullar det. Det står inte still, men det rullar. Dessutom brukar det släppa så snart man passerat Kanton efter Drottningholms Slott och då har man större delen av resan kvar.

Söderut finns ju färjan Jungfrusund-Slagsta vilket är suveränt om man ska däråt.

Nu blir det lite förändring framöver. Om de sätter spaden i jorden nån gång så kommer Förbifarten ansluta strax söder om Drottningholm och då ökar möjligheterna att välja andra vägar, framförallt norrut. Just nu har de börjat förbereda för att bredda Ekerövägen och då kommer trafiken förhoppningsvis också lätta en aning.

Taxi är ju inte helt billigt, men åker man med Ekerö Taxi och säger att man ska hem brukar man få rabatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in