2013-12-28, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Jag har inte läst någonstans att han är förd till en rättspsykiatrisk klinik, vilket borde innebära att han sitter på närmaste häkte. Det talar mot psykos...

Inte jag heller. Tror inte han har behov det.
Citera
2013-12-28, 01:54
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bacio
Klart att detta är ett forum, men vad finns det för belägg för att GM har aspergers? Det vi vet är att han betett sig "olämpligt" vid ett tillfälle (härleder då till hans konflikt inom Nationen).
Vi alla "skribenter" bör besitta ett kritiskt sinne! Han "log" under häktningsförhandlingen.... Häng inte upp Er gott folk, ett leende kan bero på mer än psykopati, ignorans eller personlighetsstörning! Kan det helt enkelt vara så att "grabben" hälsade med ett osäkert leende på domaren i rättssalen, ville göra ett gott intryck på rätten eller helt enkelt var så skitnödig att han inte ens visste hur han skulle bete sig?

Ja, det händer faktiskt att folk ler när de förs in i rättssalen. Ett utslag av genans, förvirring, chock?
Efteråt kan de vara helt omedvetna om att de lett.
Det finns ju de som får ofrivilliga skrattanfall vid andras olyckhändelser. Hysteri.
Citera
2013-12-28, 01:54
Medlem
Citat:
Sluta, rödstrumpefasoner!

I dagsläget vet vi ingenting om fadern! Tänk till! Det kan vara helt motsatt motiv!

Hur tänkte du där? Utveckla gärna. Intresserad.
Citera
2013-12-28, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maritbinge
Jag baserar det mest på att jag känner folk med AS som lidit ganska ordentligt av psykoser, samt beskrivningen av GM som något av en ensamvarg och att folk beskrev honom som normal men ändå inte (då de hade svårigheter att sätta fingrat på vad det var som gjorde att han kändes lite... annorlunda). T.ex. schizofreni tycker jag annars att man brukar märka av ganska tydligt. Detta är naturligtvis bara spekulationer.

Visst är det spekulationer baserat på ren o skär okunnighet. Folk med AS har inga som helst tendenser att pga detta bli mordbenägna. Men visst kan en person med AS, precis som vilken annan person som helst lida av psykoser, men som sagt det har inget med AS i sig självt att göra.
Kan vi avsluta detta tramsspåret nu.
Citera
2013-12-28, 02:17
Medlem
Minimois avatar
MT satt i häkte fram till fredag eftermiddag iallafall. Källa: häktningsdokumenten.
Citera
2013-12-28, 02:56
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Jag har inte läst någonstans att han är förd till en rättspsykiatrisk klinik, vilket borde innebära att han sitter på närmaste häkte. Det talar mot psykos...

Nej, inte nödvändigtvis. Jag har jobbat på den klinik som i så fall skulle vara aktuell och det är ingen som hamnar där i den akuta fasen. Däremot misstänker jag att han kommer att hamna på den avdelning som en gång kallades avdelning A på St Lars.... när polisen är färdiga med sina förhör..
Senast redigerad av Chamoniard 2013-12-28 kl. 03:25.
Citera
2013-12-28, 03:06
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tänkte den tanken redan från början. Den ödmjuke/filosofiska bonden samt akademikern som alla hyllade. Han gillade nog att synas som akademikern som hade köttdjur och bekymrade sig över skörden.

Det lät nästan liite för bra.

Han njöt av situationen och bilden av sig själv.

Det där är ju en alltför cynisk spekulation som du knappast kan belägga.

Om han framstår som en ödmjuk filosofisk bonde och akademiker så är han med störst sannolikhet en ödmjuk filosofisk bonde samt akademiker.... i min värld åtminstone. Att helt utan information tro motsatsen verkar inte så förnuftigt. I synnerhet då flera skribenter i tråden kan bekräfta att han var en bra person.

Efter att ha jobbat inom psykiatrin i många år kan jag lova dig att scenariot (förutom själva mordet) är en absolut klassiker på psykauten. Anhöriga som ensamma måste hantera sina barn som i 20-30 års ålder plötsligt debuterar med sin paranoida schizofreni etc....

Som sagt, allting är möjligt och du kan helt klart ha rätt men psykisk sjukdom är det mest sannolika baserat på den information vi har.
Senast redigerad av Chamoniard 2013-12-28 kl. 03:15.
Citera
2013-12-28, 03:07
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabalder88
Visst är det spekulationer baserat på ren o skär okunnighet. Folk med AS har inga som helst tendenser att pga detta bli mordbenägna. Men visst kan en person med AS, precis som vilken annan person som helst lida av psykoser, men som sagt det har inget med AS i sig självt att göra.
Kan vi avsluta detta tramsspåret nu.

Kunde inte sagt det bättre själv. Det folk misstolkar som en Asberger är i själva verket de negativa (autismliknande) symtom som debuterar decennier eller år, och eskalerar, innan det första psykosutbrottet.
Senast redigerad av Chamoniard 2013-12-28 kl. 03:17.
Citera
2013-12-28, 03:09
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
MT satt i häkte fram till fredag eftermiddag iallafall. Källa: häktningsdokumenten.

Ja, och varför inte? Det är inte ovanligt när gäller så allvarliga brott. Polisen vill väl bli färdiga med sina inledande förhör och GM kan ju observeras på häktet lika bra som på en psykiatrisk avdelning under de första dagarna.
Senast redigerad av Chamoniard 2013-12-28 kl. 03:27.
Citera
2013-12-28, 03:10
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, det händer faktiskt att folk ler när de förs in i rättssalen. Ett utslag av genans, förvirring, chock?
Efteråt kan de vara helt omedvetna om att de lett.
Det finns ju de som får ofrivilliga skrattanfall vid andras olyckhändelser. Hysteri.

Det kan du ha rätt i. Samtidigt är det den mest osannolika förklaringen till hans märkliga beteende.
Citera
2013-12-28, 03:38
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tycker du skall respektera hens synpunkt i detta fall. Finns ingen dubbelmoral alls, tycker hen varit ärlig med den vetskap hen haft. Nu vill hen inte förmedla andrahandsuppgifter. Förståeligt och klokt.

Klokt och sympatiskt inlägg. Förutom att du använder ordet hen som är ett djävla fanstyg till ord.
Citera
2013-12-28, 03:58
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Klart att detta är ett forum, men vad finns det för belägg för att GM har aspergers? Det vi vet är att han betett sig "olämpligt" vid ett tillfälle (härleder då till hans konflikt inom Nationen).
Vi alla "skribenter" bör besitta ett kritiskt sinne! Han "log" under häktningsförhandlingen.... Häng inte upp Er gott folk, ett leende kan bero på mer än psykopati, ignorans eller personlighetsstörning! Kan det helt enkelt vara så att "grabben" hälsade med ett osäkert leende på domaren i rättssalen, ville göra ett gott intryck på rätten eller helt enkelt var så skitnödig att han inte ens visste hur han skulle bete sig?
Jag svarade på ett inlägg som menade att gärningsmannen verkar ha Aspergers syndrom. Själv har jag inte påstått någonting alls om honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in