2013-12-28, 00:46
Medlem
mad356s avatar
Hello!

Jag har en volvo s60 med en d5a motor som har en manuell växellåda från 2003 som har gått ca 27000mil. Nu till min fråga, när jag ska växla har växellspaken börjat gå extra trögt än tidigare det går mest trögt när man ska växla till reverse från stillastående läge vad kan vara fel?

Kan de vara några bussningar som sitter till växelspaken som börjar bli slitna som man måste byta och var kan man köpa växellådsbussningar isånnafall? eller räcker de med om man testar att spruta rostspray på växellspaken underifrån eller ska man testa byta växellådsoljan och växellåds filter, kanske lika bra att testa allt eller vad tror ni?

Alla svar uppskattas!
Citera
2013-12-28, 01:24
Medlem
toby79s avatar
Växellådan regleras med två vajrar och spaken sitter i något som kanske skulle kunna beskrivas som en knäskål.
Det finns ett par lösningar på detta. Den första och enklaste är att leta upp där vajrarna ansluter till växellådan och spruta in lämpligt smörjmedel. Volvo rekommenderar att byta vajrar, men så är det ju Volvo.
Det mesta går att lösa och är det vajrarna och dessa är hela så går det att få ut många växlingar till. Tänk lite vajer till cykelbroms/växel så är du på rätt spår.

Skulle det inte hjälpa med detta så får du fetta in pivotkulan och alla leder.
Vid det här laget vet du om det är kulan eller vajrarna som är dåliga och om det hjälpte. I annat fall återstår att byta ut det som inte funkar.

Men tipset är att gå loss med lämpligt medel för vajrar, samt infettning av kula och leder.
Senast redigerad av toby79 2013-12-28 kl. 01:27.
Citera
2013-12-28, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mad356
Hello!

Jag har en volvo s60 med en d5a motor som har en manuell växellåda från 2003 som har gått ca 27000mil. Nu till min fråga, när jag ska växla har växellspaken börjat gå extra trögt än tidigare det går mest trögt när man ska växla till reverse från stillastående läge vad kan vara fel?

Kan de vara några bussningar som sitter till växelspaken som börjar bli slitna som man måste byta och var kan man köpa växellådsbussningar isånnafall? eller räcker de med om man testar att spruta rostspray på växellspaken underifrån eller ska man testa byta växellådsoljan och växellåds filter, kanske lika bra att testa allt eller vad tror ni?

Alla svar uppskattas!

det finns bättre anpassade medel att använda på marknaden
Citera
2013-12-28, 23:13
Medlem
Har du tur beror det på det höga miltalet och slitage på växelvajrar/leder etc. Mest troligt är dock att den ingående axeln på växellådan har blivit torr och behöver fettas in. Ett jobb likvärdigt med kopplingsbyte - mao växellådan måste demonteras.

Se http://www.jagrullar.se/forum/viewto...p?f=19&t=28422 för mer info.
Citera
2013-12-28, 23:45
Medlem
mad356s avatar
Thx för tipsen!

Såg på länken att detta är visst ett ganska vanligt fel på Volvo modeller mellan 96 och 2005. Tror jag ska börja med att testa och smörja vajrarna men enligt länken så är huvudfelet i själva växellådan och att man verkar behöva smörja nån axel och byta "koppling" när dom säger byta koppling menar dom att man ska byta kopplingslamellen då?

Som jag har förstått det behöver man plocka ner hela växellådan byta kopplingslamellen smörja en axel i växellådan sen skruva ihop det igen, det kan väll inte vara så svårt eller de kanske är lättare sagt än gjort^^ någon som prövat detta som kan säga hur svårt de kan vara egentligen? en bekant har en billyft så då blir ju livet lite lättare iaf.

En gång hemma mekare alltid hemma mekare
Citera
2013-12-29, 00:35
Medlem
mad356s avatar
Typ en sån här man behöver?

http://www.skruvat.se/Kopplingssats-P138770.aspx

står att man behöver nåt speciallverktyg undra vad de kan vara då
Citera
2013-12-29, 01:17
Medlem
Precis. Ner med lådan, fetta in axeln och ihop igen. Kopplingen behöver inte bytas men det är ju rätt smart å göra när man ändå har lådan demonterad. Har du otur och inte byter och får kopplingsras veckan efter e det ner med lådan igen...

Detta är förmodligen ingen reparation du gör på en kafferast som hemmapulare.
Citera
2013-12-29, 01:35
Medlem
mad356s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satflaesk
Precis. Ner med lådan, fetta in axeln och ihop igen. Kopplingen behöver inte bytas men det är ju rätt smart å göra när man ändå har lådan demonterad. Har du otur och inte byter och får kopplingsras veckan efter e det ner med lådan igen...

Detta är förmodligen ingen reparation du gör på en kafferast som hemmapulare.

Det är väll inte som Rocket Science iaf dom här gubbarna verkar ha lyckats^^

http://forum.svenska85x70klubben.se/...eb73ee6ebb7f3e

Ett större problem verkar visst vara att man måste visst lossa på en motorkudde och sänka motorn lite för att få ner växellådan om jag förstått det hela rätt.
Citera
2013-12-29, 14:01
Medlem
Känner du dig såpass bekväm med verktygslådan så e det ju bara å köra! Men som sagt det är ju lite pill med det! Som du själv nämner, sänka motor, drivaxlar osv osv.

Ett tips är att kanske även byta slavcylindern eller vad det nu heter. Kostar ca 800 kr. Tråkigt som fan om den börjar läcka för då e det ner med lådan igen som gäller.

Så kopplingssats, slavcylinder, fett, verktyg och en jävla massa tålamod Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in