Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-27, 21:30
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GarryCoper
Dessutom är det betydligt känsligare när ett annat lands säkerhetstjänst i detta fall Sydafrika i samarbete med den svenska säkerhetspolisen utförde mordet, än om det är en ensam gärningsman.

Om någon kvinna skulle vilja ta död på sin gubbjävel, så kan man nog göra det på ett betydligt enklare sätt än att ställa till ett sånt här vansinnigt komplicerat scenario en löningsfredag mitt i centrala Stockholm där man på förhand självklart kan räkna med en jävla massa vittnen. Det är inte sannolikt.

Varför skulle det i dagens läge vara känsligt om en regim som för alltid är försvunnen varit inblandad i mordet? Vilka stödjare fanns, och viktigare finns, som skulle upprätthålla mörkläggningen ?

Sydafrikaspåret är falskt av flera skäl. För det första vann aparteidregimen ingenting på Palmes död. Stödet till ANC bestod efter mordet. Sverige införde regelrätta sanktioner mot sydafrika 1987, året efter mordet. Det som tog knäcken på apartheidregimen var jänkarnas sanktioner som var mer långtgående än något annat lands. Dessa infördes samma år, 1987.

Visst, den sydafrikanska regimen sörjde knappast Palmes död, men någon konkret fördel fick de inte av mordet. Därav är det osannolikt att de skulle ligga bakom mordet. Dessutom utgav ju ANC när de tog över rodret att dessa misstankar skulle utredas, ingenting har ju framkommit som bekant.

Jag säger inte att utländsk inblandning är uteslutet, tvärtom, men blickarna skall nog riktas åt andra håll än en regim som var avskydd av de flesta statsapparater och som i dagens läge i stort sett är bortglömd.

Tvärtom vore de ju perfekta syndabockar. Ofarliga att utpeka, saknar makt i dagsläget och svenska folket skulle få en konspiration iscensatt av en ond regim.

Sydafrikaspåret håller inte vatten utan läcker som ett såll..
Citera
2013-12-27, 21:30
Medlem
Kul m riktig debatt ! (då deltar inte Bobo) En fråga t er som har koll på tider: Om bankomat klockorna gick rätt vilket är troligt.hur skulle det påverka er syn på Gösta S´s tider och övriga skeenden kring mordet?
Citera
2013-12-27, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
ABs källa är antingen Säpo eller troligare LP, vilket för mig antyder att LP aldrig har velat gå ut med uppgiften, förmodligen av hänsyn till livvakterna som familjen Palme tycks ha uppskattat som personer.

Sååå nu är du tillbaka i dina verkliga färger Nämligen den likt mantran återupprepade innehållslösa svadan osammanhängande stickspår med välbekanta ryggdunkare som skall avleda från de spår du just låtsades ansluta dig till när det gäller vilka som låg bakom.

Ett annat nick visade tidigare med fakta just hur personskyddet styrdes av paret Palme. Det var ingen hemlighet att det var LP som drev på kring att man skulle gå ut som vanligt folk och det var inte ovanligt att det skede. Tiden kring mordet gjorde de en hel del sådana utflykter till skyddets förtret.

Frågan man skulle kunna tänka sig att förr eller senare kontraspionaget ställde sig är om OP verkligen ville ha en så omotiverad privat sfär publikt när skydd fanns tillgängligt eller om det var så att han i samband med detta hade kontakter som inte skulle bevittnas?
Citera
2013-12-27, 21:42
Medlem
Störtfloden av trams upprepar sig trots att det aldrig fungerat vid tidigare tillfällen annat än som indikator på vilka man skall ignorera!
Citera
2013-12-27, 21:47
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Sååå nu är du tillbaka i dina verkliga färger Nämligen den likt mantran återupprepade innehållslösa svadan osammanhängande stickspår med välbekanta ryggdunkare som skall avleda från de spår du just låtsades ansluta dig till när det gäller vilka som låg bakom.

Ett annat nick visade tidigare med fakta just hur personskyddet styrdes av paret Palme. Det var ingen hemlighet att det var LP som drev på kring att man skulle gå ut som vanligt folk och det var inte ovanligt att det skede. Tiden kring mordet gjorde de en hel del sådana utflykter till skyddets förtret.

Frågan man skulle kunna tänka sig att förr eller senare kontraspionaget ställde sig är om OP verkligen ville ha en så omotiverad privat sfär publikt när skydd fanns tillgängligt eller om det var så att han i samband med detta hade kontakter som inte skulle bevittnas?
1. Det är inte alls omöjligt att OP av någon anledning försökte få tag på livvakter just denna kväll.
2. Det är verkligen inte alls omöjligt att de som låg bakom MOP hade strategiskt utvalda kontakter inom Säpo.
Citera
2013-12-27, 21:51
Medlem
Om du skriver för egen tillfredsställelse el för en viss lön,så kan jag förstå,men om du skriver för oss andra så förstår i alla fall inte jag vad du säger egentligen el menar Bobo !!!
Senast redigerad av Bonavera 2013-12-27 kl. 22:06.
Citera
2013-12-27, 22:11
Medlem
Citat:
ja ja jag har inte satt så stort värde på det. Det kan hända att du har rätt. Men jag fattar inte vad som i så fall är meningen med att mörka det.

Meningen är att mörka det verkliga händelseförloppet , där Lisbeth har hört GM prata och kanske även vet vem det är. Säger inte att jag har rätt men bra märkligt tycker jag det är , omständigheterna kring LP plus ett halvt läsligt obduktionsprotokoll.
Citera
2013-12-27, 22:24
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Varför skulle det i dagens läge vara känsligt om en regim som för alltid är försvunnen varit inblandad i mordet? Vilka stödjare fanns, och viktigare finns, som skulle upprätthålla mörkläggningen ?

Sydafrikaspåret är falskt av flera skäl. För det första vann aparteidregimen ingenting på Palmes död. Stödet till ANC bestod efter mordet. Sverige införde regelrätta sanktioner mot sydafrika 1987, året efter mordet. Det som tog knäcken på apartheidregimen var jänkarnas sanktioner som var mer långtgående än något annat lands. Dessa infördes samma år, 1987.

Visst, den sydafrikanska regimen sörjde knappast Palmes död, men någon konkret fördel fick de inte av mordet. Därav är det osannolikt att de skulle ligga bakom mordet. Dessutom utgav ju ANC när de tog över rodret att dessa misstankar skulle utredas, ingenting har ju framkommit som bekant.

Jag säger inte att utländsk inblandning är uteslutet, tvärtom, men blickarna skall nog riktas åt andra håll än en regim som var avskydd av de flesta statsapparater och som i dagens läge i stort sett är bortglömd.

Tvärtom vore de ju perfekta syndabockar. Ofarliga att utpeka, saknar makt i dagsläget och svenska folket skulle få en konspiration iscensatt av en ond regim.

Sydafrikaspåret håller inte vatten utan läcker som ett såll..

Är det något jag kan så är det Sydafrika in i minsta detalj.
Och i det fallet kan jag utan att tveka säga att du har helt fel.
Det råder ingen som helst tvekan att Sydafrikas apartheidregim låg bakom mordet på Olof Palme.

Jag ska göra ett utdrag från TRC,Sydafrikas sanning och försonings kommission som upprättades efter apartheidregimens fall. Då handlar det om år 1982, och värre skulle det bli. Det handlar om sprängningen av ANC:s kontor i London 1982. Vad får dig att tro att de skulle ändra åsikt 1985-1986 när terrorn hade ökat i Sydafrika från ANC:s sida och Palme var den största finansiären?

I Sydafrikas sanning och försoningskommission, TRC, försvarade Sydafrikas dåvarande minister för lag och ordning Minister Le Grange Londonbomben på följande vis: (Dokumentation och sammanfattning av Sanning och försonings kommisionens, TRC)

”Minister Le Grange hävdade i TRC att det var en nödvändig åtgärd att som en symbolisk och demoraliserande handling visa anhängarna av ANC och SACP (South African Communist Party) att var de än befann sig i världen så skulle de inte känna sig säkra och utom räckhåll för sydafrikanska säkerhetstjänsten. Syftet med operationen skulle också vara att ge en indikation och ett politiskt budskap till utländska regeringar. Egendom och även liv skulle vara i fara om de fortsätter att ge fristad till medlemmar i dessa organisationer, som från andra länder misstänktes planera och iscensätta terrordåd mot republiken Sydafrika”.
Senast redigerad av GarryCoper 2013-12-27 kl. 22:30.
Citera
2013-12-27, 22:35
Medlem
Ja, det är inte lätt och hålla reda på alla teorier och pusselbitar när det gäller mordgåtan Palme.

Här lite om Östling( tänk gärna Grundborg också)

"Carl Gustaf Östling var drivande i den militära och Stay Behind-sammanlänkade Stockholms Försvarsskytteförening och var enligt mina källor den som ledde Aktionsgruppen Arla Gryning inom Stockholmspolisen. Han var skjutledare och vapenexpert. Arbetade dessutom under en period, i anslutning till mordet, på Televerket Radio som säkerhetsansvarig. Tullkriminalen fann, under utredningen av smugglingen efter den s k Ebbe Carlssonaffären, under en husrannsakan, den speciella ammunition som mördade Palme, nämligen Winchester Metal Piercing, Tungsten Carbide. En ammunition som är vanlig inom underrättelse- och säkerhetstjänsterna för att den kan skjuta genom skyddsvästar. Östling hade dessutom ett svagt eller inget alibi för mordnatten. Han påstod att han var sjuk efter en operation men han skrevs ut från sjukhuset på morgonen, morddagen, utan anmärkning och sex dagar efter operationen. Det försvagar alibit om det överhuvudtaget är ett godtagbart alibi? Östling kom aldrig tillbaka till sin tjänst inom polisen efter Palmemordet. Han började istället arbeta på Televerket Radio och i december 1986 slutade han även där för att på heltid ägna sig åt sitt privata vapenföretag Strateg Protector. Affärerna hade nämligen börjat gå mycket bra, trots att företagets i princip enda kund vid tillfället var Hans Holmér och Stockholmspolisen! (källa: Inuti Labyrinten sid 629, Poutiainen) I boken Inuti Labyrinten från 1994 ställer sig författarna frågan:

Den gängse visdomen i media har ju varit att Holmér och Ebbe var socialdemokrater med ett brinnande intresse att lösa Palmemordet. / — / Hur kommer det sig att dessa två “socialdemokrater” och påstådda Palmevänner var så nära lierade med en person som Östling, som hela sitt vuxna liv umgåtts i högerextremistiska och Palmefientliga kretsar? Det är något som inte stämmer här. (källa: Inuti Labyrinten sid 631)"

Är det någon som vet om Agag samverkade med utländska säkerhetstjänster och vilka länder det skulle kunna vara?
Om mordet i första stadiet planerades av en utländsk säkerhetstjänst skulle det medföra en mörkläggning av Palmemordet?
Senast redigerad av Sumer 2013-12-27 kl. 22:39.
Citera
2013-12-27, 22:52
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Är det något jag kan så är det Sydafrika in i minsta detalj.
Och i det fallet kan jag utan att tveka säga att du har helt fel.
Det råder ingen som helst tvekan att Sydafrikas apartheidregim låg bakom mordet på Olof Palme.

Jag ska göra ett utdrag från TRC,Sydafrikas sanning och försonings kommission som upprättades efter apartheidregimens fall. Då handlar det om år 1982, och värre skulle det bli. Det handlar om sprängningen av ANC:s kontor i London 1982. Vad får dig att tro att de skulle ändra åsikt 1985-1986 när terrorn hade ökat i Sydafrika från ANC:s sida och Palme var den största finansiären?

I Sydafrikas sanning och försoningskommission, TRC, försvarade Sydafrikas dåvarande minister för lag och ordning Minister Le Grange Londonbomben på följande vis: (Dokumentation och sammanfattning av Sanning och försonings kommisionens, TRC)

”Minister Le Grange hävdade i TRC att det var en nödvändig åtgärd att som en symbolisk och demoraliserande handling visa anhängarna av ANC och SACP (South African Communist Party) att var de än befann sig i världen så skulle de inte känna sig säkra och utom räckhåll för sydafrikanska säkerhetstjänsten. Syftet med operationen skulle också vara att ge en indikation och ett politiskt budskap till utländska regeringar. Egendom och även liv skulle vara i fara om de fortsätter att ge fristad till medlemmar i dessa organisationer, som från andra länder misstänktes planera och iscensätta terrordåd mot republiken Sydafrika”.

Jaså, men varför då sitta och dividera vittnesmål och dylikt när allting är klartlagt?

Palme i sig var inte den största finansiären, endast en namnkunnig kritiker. Stödet till ANC var brett förankrat politiskt, medialt och allmänmässigt. Du kommenterade inte överhuvudtaget att Sverige som nation året efter mordet vidtog ekonomiska sanktioner mot Sydafrika. Samma år som USA införde de mest långtgående sanktioner än något annat land. Vilket tror du var den mest svidande åtgärden för regimen?

Och varför skulle ett etablisemang i Sverige som i stort sett är unisont om sin åsikt om Sydafrika dölja att de sistnämnda låg bakom mordet? Ditt spår är väldigt tunnt, om du inte inte har något mer konkret att presentera. Citaten du presenterar kan ju härledas till många fler än en utdöd regim...
Senast redigerad av Thurizas-09 2013-12-27 kl. 23:08.
Citera
2013-12-27, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schwammelpellen
Nej, Lisbets och Wennerlings beskrivning av Grandmannen är inte det minsta diffus och passar alls inte in på "hälften av alla män".

Berätta för mig var Lisbet ser och beskriver Grandmannen. Berätta det för mig.
Citera
2013-12-27, 23:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Inte alls orimligt. Finns ingen anledning att misstro de första uppgifterna!

Både Milan Valverius och Elving Gruvedahl var starka kritiker av PU. Den senare gav 2010ut en bok där han sågade palmeutredningen jäms med fotknölarna.
Finns vare sig logik eller anledning att någon av dom skulle mörka att Olof Palme varit skjuten i bröstet.

Anledningen att obduktioner görs är just att exakt fastställa dödsorsaker på offer som pga av ex ymningt blodflöde kan vara vanskligt gränsande till omöjligt på mordplatsen. Finns inga uppgifter om att ambulansmännen avlägsnade OPs kläder , detta skedde först på sjukhuset. Därmed hade de inga möjligheter att avgöra om han var skjuten framifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in