2013-12-27, 15:30
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OilersFan
De satt nödvändigtvis inte och ljög medvetet i Skavlan. Med tanke på vad vi vet om livvaktsskyddet (tro mig, det har blivit genomtröskat åtskilliga gånger genom åren) och vad som är känt sedan tidigare så är det förmodligen en efterhandskonstruktion eller en ren missuppfattning från brödernas sida.
Hur skulle man via "genomtröskning" ha kunnat komma fram till att OP INTE ringde för att försöka få tag på livvakt i sista stund? Vad det betyder är svårare att säga, om vakthavande inte svarade eller om OP ringde fel nummer?
Senast redigerad av iesho 2013-12-27 kl. 15:38.
Citera
2013-12-27, 15:42
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Lisbeth har såklart berättat för sönerna vad som egentligen hände, det har hon gjort för många år sedan törs jag lova.

M, visst. Ja, det är ju mycket troligt - och bröderna Joakim, Mårten och Mattias P. håller färgen och jiddrar om CP .. I så fall bland det mest ryggradslösa man har hört talas om ..
Citera
2013-12-27, 15:44
Medlem
Ur Aftonbladet 3 mars 1986:

”"Jag förstår att ni känner er illa till mods efter det som hänt. Gör inte det. Det var Olofs och mitt spontana beslut att gå på bio". Det meddelandet lämnade Lisbet Palme till statsministerns livvaktsgrupp efter mordet.
Den väl inarbetade rutinen var att Olof Palme, om han ändrade sig, kunde ringa ett telefonnummer där SÄPO-vakterna alltid fanns då de inte var i direkt närhet av sitt bevakningsobjekt. Palme ringde aldrig sin livvakt den eftermiddagen”
Citera
2013-12-27, 16:00
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hur skulle man via "genomtröskning" ha kunnat komma fram till att OP INTE ringde för att försöka få tag på livvakt i sista stund? Vad det betyder är svårare att säga, om vakthavande inte svarade eller om OP ringde fel nummer?

Sannolikt har han ringt mer än en gång om han inte fått svar. Systemet var också så konstruerat att om han inte fick svar kopplades telefon vidare. Det var alltså en jourtelefon och den var igång 24 timmar om dygnet. Glöm inte att det var SÄPO som undersökte ev telefonsamtal och meddelade att inget framkom som varit fel. Det osar katt lång väg.
Citera
2013-12-27, 16:00
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Ur Aftonbladet 3 mars 1986:

”"Jag förstår att ni känner er illa till mods efter det som hänt. Gör inte det. Det var Olofs och mitt spontana beslut att gå på bio". Det meddelandet lämnade Lisbet Palme till statsministerns livvaktsgrupp efter mordet.
Den väl inarbetade rutinen var att Olof Palme, om han ändrade sig, kunde ringa ett telefonnummer där SÄPO-vakterna alltid fanns då de inte var i direkt närhet av sitt bevakningsobjekt. Palme ringde aldrig sin livvakt den eftermiddagen”
ABs källa är antingen Säpo eller troligare LP, vilket för mig antyder att LP aldrig har velat gå ut med uppgiften, förmodligen av hänsyn till livvakterna som familjen Palme tycks ha uppskattat som personer.
Citera
2013-12-27, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
M, visst. Ja, det är ju mycket troligt - och bröderna Joakim, Mårten och Mattias P. håller färgen och jiddrar om CP .. I så fall bland det mest ryggradslösa man har hört talas om ..

Ja dom måste känna till sanningen helt enkelt ... Jag börjar tro att Palme hade Aids ärligt talat, Spana in den tråden. Palme kanske ironiskt nog visste att han skulle bli skjuten och allt var planerat, allt för att dölja den verkliga sanningen, det vill säga att han var påväg att dö i Aids. Mannen han har en konflikt eller liknande med efter bion försöker förgäves stoppa honom.

GM vem det nu än var sa några sista ord på platsen innan han sköt. Lisbeth hindrade Anna Hage pga att blodet smittade. En teori endast som inte håller sämre än någon annan. Händelseförloppet och "sällskapet " måste ju få en förklaring på något sätt?
Citera
2013-12-27, 16:06
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GarryCoper
Sannolikt har han ringt mer än en gång om han inte fått svar. Systemet var också så konstruerat att om han inte fick svar kopplades telefon vidare. Det var alltså en jourtelefon och den var igång 24 timmar om dygnet. Glöm inte att det var SÄPO som undersökte ev telefonsamtal och meddelade att inget framkom som varit fel. Det osar katt lång väg.

Fanns det inte en säkerhetschef på Telia som heter Grundborg, som har figurerat i utredningen. Hade han möjlighet att jiddra med telefon? SÄPO intendenten Alf Karlsson hade Jouren och var chef för livvaktsgruppen denna kväll.
Citera
2013-12-27, 16:10
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ja dom måste känna till sanningen helt enkelt ... Jag börjar tro att Palme hade Aids ärligt talat, Spana in den tråden. Palme kanske ironiskt nog visste att han skulle bli skjuten och allt var planerat, allt för att dölja den verkliga sanningen, det vill säga att han var påväg att dö i Aids. Mannen han har en konflikt eller liknande med efter bion försöker förgäves stoppa honom.

GM vem det nu än var sa några sista ord på platsen innan han sköt. Lisbeth hindrade Anna Hage pga att blodet smittade. En teori endast som inte håller sämre än någon annan. Händelseförloppet och "sällskapet " måste ju få en förklaring på något sätt?

Kunde det inte vara så enkelt att LP såg när Anna Hage gjorde hjärt och lungräddning och tryckte upprepade gånger över bröstet att blodet då pumpade ur Palmes mun? Det är ju en paniksituation och du kanske inte handlar så rationellt utan snarare i panik. Är inte det troligare än lösa antaganden om AIDS?
Citera
2013-12-27, 16:15
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Ringde fel nummer ? Jo, säkert .. Men när OP förstått att han ringt fel ringde han väl upp igen ? Och slog rätt nummer ? Det troligaste var väl att vakthavande förstod att det var Palme som ringde om livvaktsskydd - och lät bli att svara ?
Citera
2013-12-27, 16:24
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ringde fel nummer ? Jo, säkert .. Men när OP förstått att han ringt fel ringde han väl upp igen ? Och slog rätt nummer ? Det troligaste var väl att vakthavande förstod att det var Palme som ringde om livvaktsskydd - och lät bli att svara ?

Om ingen svarade kopplades telefon vidare
Citera
2013-12-27, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GarryCoper
Kunde det inte vara så enkelt att LP såg när Anna Hage gjorde hjärt och lungräddning och tryckte upprepade gånger över bröstet att blodet då pumpade ur Palmes mun? Det är ju en paniksituation och du kanske inte handlar så rationellt utan snarare i panik. Är inte det troligare än lösa antaganden om AIDS?

Hon nämnde att OP var en hemsk man också. Varför skulle han inte kunnat vara döende i Aids? Då är det perfekt att täcka det med ett mord eftersom det skulle bli en enorm skandal om det kom fram! Jag tror han hade det och att Hans Holmer organiserade mordet.

" Olof Palme valde själv mordplatsen"
" Sverige kommer att skakas i dess grundvalar"

Någon som stod Palme nära utförde mordet tror jag, därför så antyder vittnen om ett sällskap och som samtalade innan skotten.
Citera
2013-12-27, 16:27
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Då är du inne på min linje om att Palme förmodligen var hiv-smittad/hade börjat utveckla aids. Prof. Bengtsson, OP:s livmedikus, svarade undvikande på en direkt fråga från Alsén om detta - citerat ur minnet: "Olof Palme fick vård för betydligt lindrigare åkommor än aids på Roslagstulls sjukhus" .. Samt nånting om att OP dragit på sig malaria vid ett besök i Indien. Men som sagt, jag är övertygad om att Palme hade hiv/aids.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in