2013-12-27, 22:16
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Chimay är inte asiatisk, den är belgisk. 9 %.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=chimay&sortfield=Default&sortdirectio n=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&gro upfiltersheader=Default&artikelId=7126&varuNr=1651 &filters=searchquery%2c

Lärorik jävla tråd, chimay är ännu en öl jag köper en del, utan att noterat alkohalten
Den och Duvel alltså.

Tror faktiskt att min smakupplevelse har förstärkts iom att jag inte kollar halten. Är man ute efter god smak så är det bäst att bara testdricka utan förutfattade tankar.

Jag lägger alltid i några öl jag aldrig testat i korgen, kollar aldrig alkoholhalten.
Citera
2013-12-27, 22:22
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Lärorik jävla tråd, chimay är ännu en öl jag köper en del, utan att noterat alkohalten
Den och Duvel alltså.

Tror faktiskt att min smakupplevelse har förstärkts iom att jag inte kollar halten. Är man ute efter god smak så är det bäst att bara testdricka utan förutfattade tankar.

Jag lägger alltid i några öl jag aldrig testat i korgen, kollar aldrig alkoholhalten.
Enda anledningen till att kolla alkoholhalten är för att slippa överraskningar. Det är viss skillnad på att dricka en 65 cl flaska stout med 5,5% än en med 10,5%
Citera
2013-12-27, 22:40
Medlem
fostroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uppisnoken
Hur mycket snusförnuft jag än hittar i detta inlägg kan jag ändå inte låta bli att tänka på hur intetsägande det är. Det känns som att du är för feg för att ha en ståndpunkt öht?

Jag ägnar tankemöda och energi på annat än hur många procent min granne föredrar i sin pilsner. Du får helt enkelt kolka i dig valfri maltdryck utan att jag kommer med pekpinnar. Därav inte sagt att jag delar din smak, men jag förstår inte vad jag har att vinna på att du gillar samma typ av öl som jag?
Citera
2013-12-27, 22:43
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fostrom
Vad som antyds mellan raderna är att personer som kunsumerar öl med högre alkoholstyrka antingen är alkoholister eller ute efter snabb flåfylla, gärna bäggedera. Dessutom är de förhatligt WT. Jag köper inte resonemanget. Smaken är olika. Vissa gillar surströmming, andra gillar sushi osv. Vem har mandat att döma ut vad någon annan uppskattar? Jag gillar att i stilla gemak njuta ett par väl kylda öl med litet högre alkoholstyrka under några timmar. Gärna i gott sällskap med något gott tilltugg och behaglig musik. Andra gillar att klämma ett sex-pack (eller två) med 5,2or under andra betingelser. Det finns dem som specialimporterar exklusiva sorter till höga priser och finner sin salighet i detta. Vem är jag att kritisera någon annans val? Det finns ett stort utbud av den anledningen att olika kunder efterfrågar olika produkter. Trevlig fredagskväll och - drink responsibly.

Det ska dock erkännas att en sådan öl inte direkt är avsedd för så mycket mer än att imponera med sin alkoholstyrka. Man "findricker" knappast en arboga 10 %, eller någon annan öl med samma volymer, som när man findricker en whisky till exempel. De flesta sänker nog en sådan öl för att maximera fylle-effekten.
Citera
2013-12-27, 22:47
Medlem
Citat:
Jag ägnar tankemöda och energi på annat än hur många procent min granne föredrar i sin pilsner. Du får helt enkelt kolka i dig valfri maltdryck utan att jag kommer med pekpinnar. Därav inte sagt att jag delar din smak, men jag förstår inte vad jag har att vinna på att du gillar samma typ av öl som jag?
Vad jag vet så har jag varken sagt emot dig vad gäller din smak eller något annat? Min ursprungsfråga med tråden var av typen "hur det är tänkt att man ska dricka sådan här öl". Jag påstod aldrig att jag tyckte om den eller att jag förespråkade den på något sätt.

Faktum är att jag förmodligen, efter ikväll, aldrig mer kommer köpa någon öl över typ 6%. Det smakar helt enkelt inte gott, och jag blir för full av dessa. Jag gillar att kunna dricka ganska mycket volym och då är öl av den här sorten inte att föredra. Man blir helt enkelt för full på skiten.
Citera
2013-12-27, 22:47
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det ska dock erkännas att en sådan öl inte direkt är avsedd för så mycket mer än att imponera med sin alkoholstyrka. Man "findricker" knappast en arboga 10 %, eller någon annan öl med samma volymer, som när man findricker en whisky till exempel. De flesta sänker nog en sådan öl för att maximera fylle-effekten.
Skitsnack! Det finns massvis med öl på 8-12% som man findricker.
Citera
2013-12-27, 22:58
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Skitsnack! Det finns massvis med öl på 8-12% som man findricker.

Ja, absolut, i min tidigare kommentar intygade jag det också. Nu menar jag rent generellt, och hur jag tror de flesta tänker när de köper starkare öl.
Citera
2013-12-27, 23:27
Medlem
budadis avatar
Citat:
Ja, absolut, i min tidigare kommentar intygade jag det också. Nu menar jag rent generellt, och hur jag tror de flesta tänker när de köper starkare öl.

Ja. Ibland känns det som om folk är nervösa för att pröva "finöl", som är god även fast den har en % på långt över 7% (Neh bleh mörk/ale/porter blä blä, ljus öl är BÄST).... Erfarenheten på starkis i dessa fall grundar väl sig i på att Arboga 10,2, Three hearts 7,5 osv smakar apa. Det finns ju öl man önskade hade lite högre alkoholhalt, typ som Nils Oscars rökporter, gärna fått plussa på en 1,5% känns det som.
Citera
2013-12-27, 23:39
Medlem
Stressoraklets avatar
Personligen föredrar jag öl som ligger runt 6-8%. Ska inte hymla med att en stor del i att dricka öl är berusningen och jag smygdricker hellre 2-3 starkare bärs i lugn takt än häller i mig ett större antal svagare. Skulle dock aldrig få för mig att dricka Arboga o liknande utan blir mest belgisk, fransk och en del tysk öl.
Citera
2013-12-27, 23:54
Medlem
fostroms avatar
Citat:

Som jag tidigare nämnt i tråden spetsar jag ett gott normalstarkt öl med Arboga 10,2 för att få ett mer potent och fylligt öl. Jag njuter slutprodukten med välbehag och under högst ordnade förhållanden. Jag förbehåller mig rätten att ge blanka faderulingen i eventuella synpunkter kring detta. Flåfylla och bälgande av litervis med pilsner intresserar mig föga, men att på allvar förneka ruseffektens betydelse bakom ett alibi av "findrickande" finner jag bara larvigt. Som att "vaska" Champagne med pappas kreditkort vore mer hedervärt än att bli salongsberusad på några Elefantöl.
Citera
2013-12-27, 23:56
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Enda anledningen till att kolla alkoholhalten är för att slippa överraskningar. Det är viss skillnad på att dricka en 65 cl flaska stout med 5,5% än en med 10,5%

Jo det är klart men dessa gånger handlar det bara om ett par öl, så det slutar knappast i en buske med bara strumpor och slips kvar
Citera
2013-12-28, 00:43
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Som jag tidigare nämnt i tråden spetsar jag ett gott normalstarkt öl med Arboga 10,2 för att få ett mer potent och fylligt öl. Jag njuter slutprodukten med välbehag och under högst ordnade förhållanden. Jag förbehåller mig rätten att ge blanka faderulingen i eventuella synpunkter kring detta. Flåfylla och bälgande av litervis med pilsner intresserar mig föga, men att på allvar förneka ruseffektens betydelse bakom ett alibi av "findrickande" finner jag bara larvigt. Som att "vaska" Champagne med pappas kreditkort vore mer hedervärt än att bli salongsberusad på några Elefantöl.

Varför är det larvigt? Jag kan erkänna att jag började dricka öl för berusningens skull, något jag fortfarande gör då och då när det vankas fest, men någon njutning finner jag sällan i ölen jag dricker då (jag kan börja kvällen med ett par riktigt goda öl, men när fyllan knackar på går jag över till fulölen, vill inte slösa på den goda bärsen).

Men en öl för 100 spänn dricker jag inte för berusningen, den dricker jag för smaken. Tala om varför det är larvigt.

Någonting som däremot är larvigt är att förneka att det finns människor som dricker öl endast för smaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in