Han var naturligtvis orolig över sonen av någon anledning. Kanske de haft telefonkontakt och pappan förstod då att sonen mådde dåligt. Kanske sonen hotade att ta livet av sig?
Bara det att sonen var ensam i sin studentlya på julafton tycker jag indikerar på att något var fel.
Verkar rimligt att pappan skulle åka och hämta upp sonen för att ta med sig honom till familjegården. Gissning.
Som jag förstått sköts pappan utomhus och inte i sonens lägenhet.
Fast finns det någonsin någon anledning att erkänna brott? Gör väl inte någon större skillnad i rättsprocessen?
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Ja, det gör det. Dels om man skulle vilja göra rätt för sig och dels kan det finnas delvisa erkännanden, dvs att man erkänner handlingen men t ex åberopar att det var av misstag. Ett fortsatt totalt blånekande i ett sånt här fall (med en enda misstänkt GM mm) behöver inte alls ge några fördelar för en misstänkt. Men möjligheten finns ju fortfarande för 26-åringen att, om han nu är skyldig, längre fram medge ansvar för någon del av handlingen.
Citat:
Lika bra att neka på tills han har en advokat som kan ge honom råd?
Citat:
Sydsvenskan skrev detta idag efter att häktningsframställan lämnades in. Då hade 26-åringen tillgång till sin offentliga försvarare.
Citat:
Ursprungligen postat av Simcon
Ingen fördel kanske, men jag har svårt att se att det skulle vara en nackdel för honom.
Du kan ha rätt i att det kanske inte finns några större nackdelar om en skyldig inledningsvis nekar till brott. (förutom konsekvenser som t ex eventuella striktare restriktioner vad gäller kontakt med omvärlden mm under häktningstiden om en gärningsman blånekar, vilket kanske iofs inte upplevs som någon nackdel av alla).
Men beroende på bevisning kan en gärningsman längre fram i processen framstå som icke trovärdig om han skulle fortsätta neka trots bevisning. Skulle det visa sig att det finns teknisk bevisning i form av t ex krutspår på handen, bevisning i form av vittne mm, finns det inte särskilt mycket att vinna på att fortsätta neka när det handlar om en skjutning där endast en enda gärningsman är misstänkt (gripen i anslutning till skjutningen, i närhet till brottsplatsen). Om en p7 kommer fram till att den misstänkte inte misstänks lida av någon allvarlig psykisk störning så skulle ett fortsatt nekande däremot kunna beaktas så att påföljden blir en aning strängare än när någon faktiskt erkänner. Det kan ju faktiskt finnas omständigheter kring en dödsskjutning som kan beaktas av en domstol, man kan ha känt sig hotad, man kan ha känt sig provocerad, varit rädd, varit tillfälligt upprörd över något etc.
Jag kan inte ha någon uppfattning om 26-åringen. Vi känner till för lite och brottsutredningen har precis inletts.
När jag skrev att 26-åringen nekar till brott var det en sakupplysning.
Citat:
Finns ingen fördel med att erkänna sitt hjärta ut till Polisen och sedan sitta i ett senare skede med erkännanden som du vill ta tillbaka?
Ja, om avsikten är att senare ta tillbaks erkännandet så är det väl ingen större mening att erkänna.
Sedan finns möjligheten att ett erkännande har den "fördelen" att man kan börja bearbeta handlingen i stället för att lägga massa energi på att blockera det man har gjort. Att vara rakryggad.
Pratar nu generellt, vi vet ju inte om 26-åringen har skjutit sin pappa och om det i så fall var ett dråp/mord eller en olyckshändelse.
__________________
Senast redigerad av Brottsfall 2013-12-27 kl. 17:35.
Han var naturligtvis orolig över sonen av någon anledning. Kanske de haft telefonkontakt och pappan förstod då att sonen mådde dåligt. Kanske sonen hotade att ta livet av sig?
Bara det att sonen var ensam i sin studentlya på julafton tycker jag indikerar på att något var fel.
Vet vi att han var ensam på julafton?
Detta skedde ju på sena kvällen.
Han kan ju varit hembjuden till vem som helst. Inte omöjligt att han spenderat dagen hos sina föräldrar, eller syskon heller. Och därefter blivit hemskjutsad av fadern.
Om det inte finns barnbarn är det väl inte säkert att de samlas på föräldragården, utan att var och en firar jul på var sitt håll.
Eller att föräldrarna firar hos något av barnen, om denne har familj.
Det är ju minst lika vanligt att släkten firar juldagen eller annandagen, om deras barn firar hos svärföräldrar på julafton. Jag firar t.ex jul med släkten vart tredje år på just, julafton då jag har två syskon.
Kanske pappan skulle hämta upp sonen till julfirandet dagen därpå?
__________________
Senast redigerad av Tomato 2013-12-27 kl. 17:30.
"Efter förhandlingen förnekar 26-åringen fortfarande brottslig gärning. Hans advokat Jörgen Rosén berättade efter förhandlingen att det kan handla om en olyckhändelse.
– Jag har fått min klients order att överklaga häktningsbeslutet. Det kommer jag att göra inom de närmaste dagarna, säger Jörgen Rosén"
Däremot finns det, vad jag kan se, inget i artikeln som säger att försvararen först skulle avvakta resultatet på p7:an. Försvararen lämnar nog in överklagandet så snart han bara kan, men behöver kanske träffa sin klient en gång samt ha tid att formulera överklagandet, det är lördag i morgon men ett överklagande bör väl kunna landa på tingsrättens bord i början av nästa vecka.
Knappast? En normal familj firar jul tillsammans. Bor man på gård är det väl dessutom naturligt att familjen samlas där. Att sonen sitter ensam hemma på julafton talar för att han isolerat sig. Att pappan reste den långa sträckan talar för att han förtvivlat försökte få kontakt med sin son som han oroade sig för. Jag tror fortfarande på paranoid schizofreni evt en depression med psykotiska inslag. Psykakuten i lund bör ha mottagit en hel del bekymrade telefonsamtal från familjen dagarna innan mordet.
Säkraste analysen hittills i tråden! Bra Chamoniard!
Däremot finns det, vad jag kan se, inget i artikeln som säger att försvararen först skulle avvakta resultatet på p7:an. Försvararen lämnar nog in överklagandet så snart han bara kan, men behöver kanske träffa sin klient en gång samt ha tid att formulera överklagandet, det är lördag i morgon men ett överklagande bör väl kunna landa på tingsrättens bord i början av nästa vecka.
Jag tror det skulle vara mer lyckosamt att överklaga tingsrättens beslut hos hovrätten
Däremot finns det, vad jag kan se, inget i artikeln som säger att försvararen först skulle avvakta resultatet på p7:an. Försvararen lämnar nog in överklagandet så snart han bara kan, men behöver kanske träffa sin klient en gång samt ha tid att formulera överklagandet, det är lördag i morgon men ett överklagande bör väl kunna landa på tingsrättens bord i början av nästa vecka.
EDIT. Rättar mig själv. En P7 tar inte en vecka att genomföra.
Att man avbryter en pågående P7-undersökning tror jag inte händer. Den tar ca en dryg vecka och då är vi nästan framme vid datumet för när åtal ska väckas.
Sedan skall väl SKL komma med sina analyser vad avser vapnet, fingeravtryck, skottvinkel, avstånd, krutrester på kläder mm
Trafikanalyser av telefon och mobil samt hur mobilen rört sig den aktuella dagen kan också innehålla intressant information.
__________________
Senast redigerad av Remark 2013-12-27 kl. 17:57.
Det här med olyckshändelse känns inte som helt oväntat.
Samtidigt känns olyckshändelse extremt oförenligt med rapporterna om den misstänktes oberörda beteende. Om de inte är fel eller grova vantolkningar av den misstänktes uppträdande, har jag svårt att se hur det rimligen skulle kunna vara olyckshändelse. Eller har den misstänkte försökt skjuta Djävulen, något förfärligt monster, eller någon därmed jämförbar personage, och därvid råkat skjuta sin far i stället?
Däremot finns det, vad jag kan se, inget i artikeln som säger att försvararen först skulle avvakta resultatet på p7:an. Försvararen lämnar nog in överklagandet så snart han bara kan, men behöver kanske träffa sin klient en gång samt ha tid att formulera överklagandet, det är lördag i morgon men ett överklagande bör väl kunna landa på tingsrättens bord i början av nästa vecka.
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag tror det skulle vara mer lyckosamt att överklaga tingsrättens beslut hos hovrätten
Det där kan Brottsfall bättre än du. Överklagandena ställs till hovrätten, men skickas till tingsrätten.
__________________
Senast redigerad av Hamilkar 2013-12-27 kl. 18:00.
Tycker att texten ger ytterligare belägg för att de är psykisk ohälsa inblandat.
Att vara helt oberörd när man skjutit sin egen far är garanterat inte friskt.
Nä, verkligen inte och om det bara hade rört sig om en olyckshändelse som advokaten vill påskina, borde han ju istället vara förkrossad och inte småleende Kan journalisten ha misstolkat hans signaler ?
Han var naturligtvis orolig över sonen av någon anledning. Kanske de haft telefonkontakt och pappan förstod då att sonen mådde dåligt. Kanske sonen hotade att ta livet av sig?
Bara det att sonen var ensam i sin studentlya på julafton tycker jag indikerar på att något var fel.
Spekulerar i att dom kan ha firat jul ihop på gården i Rödeby med familjen men sedan gick något fel och de kom ihop sig om något! MGM drar ilsket iväg och fadern beslutar sig för att åka efter , kanske!
Spekulerar i att dom kan ha firat jul ihop på gården i Rödeby med familjen men sedan gick något fel och de kom ihop sig om något! MGM drar ilsket iväg och fadern beslutar sig för att åka efter , kanske!
Nej, att MGM ilsket drar iväg 20 mil är väl varken rimligt eller troligt.