Citat:
Ursprungligen postat av
Simcon
Fast finns det någonsin någon anledning att erkänna brott? Gör väl inte någon större skillnad i rättsprocessen?
Ja, det gör det. Dels om man skulle vilja göra rätt för sig och dels kan det finnas delvisa erkännanden, dvs att man erkänner handlingen men t ex åberopar att det var av
misstag. Ett fortsatt totalt blånekande i ett sånt här fall (med en enda misstänkt GM mm) behöver inte alls ge några fördelar för en misstänkt. Men möjligheten finns ju fortfarande för 26-åringen att, om han nu är skyldig, längre fram medge ansvar för någon del av handlingen.
Citat:
Lika bra att neka på tills han har en advokat som kan ge honom råd?
Sydsvenskan skrev detta idag efter att häktningsframställan lämnades in. Då hade 26-åringen tillgång till sin offentliga försvarare.