2013-12-27, 14:13
  #301
Medlem
Sitter som en liten pojke inför första dagen i skolan och väntar med spänning på motivet.
Citera
2013-12-27, 14:53
  #302
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leabsurd
Om man söker en hyresrätt i Lund så är det lika svårt att få tag på som i Stockholms innerstad


Du menar nog som i Stockholm utanför innerstaden.
Citera
2013-12-27, 15:11
  #303
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Jag tycker inte alls att det är omöjligt eller orimligt att spekulera i orsakerna till att en ev. psykos brutit ut. Det brukar inte direkt vara något som "bara kommer" utan orsakerna är relativt ofta möjliga att se också för en utomstående. Någon press från föräldrarnas sida tror jag inte heller på, men för många högpresterande lätta akademiker är doktorandstudierna första gången i studiesammanhang de på riktigt stöter på patrull.
Hela vägen upp till masternivå kan man klara sig med hjälp av hårt arbete och en mindre skopa tur, det räcker inte alltid på doktorandnivå vilket kan vara oerhört stressande för någon som är van att alltid klara sig.
Det finns faktiskt en annan kategori studenter som ofta får en emotionell svacka i början av doktorandtiden, och det är de stora studiebegåvningarna som börjar doktorera i ett experimentellt ämne. Personer som i sjutton-arton års tid vant sig vid att studier, oavsett nivå, är skitlätt, utsätts plötslig för experiment som misslyckas. (För det gör experiment i forskningsfronten ju nästan hela tiden - annars skulle de inte ligga i forskningsfronten. De experiment som verkligen kom in i min egen avhandling, hade det tagit nio veckor att labba ihop. I övrigt var det misslyckade och/eller oanvändbara experiment till allra största del.)

Men psykoser av den typ det verkar handla om här utlöses vanligen inte av några emotionella påfrestningar av den sorten, utan kommer bara organiskt. Jag vet inte hurpass mycket man egentligen behöver fundera över hurpass pressad eller misslyckad MT kan ha känt sig.
__________________
Senast redigerad av Hamilkar 2013-12-27 kl. 15:13.
Citera
2013-12-27, 15:11
  #304
Medlem
Nån som har nån ide om varför en doktorand på universitet har vapen hemma?
Citera
2013-12-27, 15:12
  #305
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ifnorp
Hade asperger (som det stavas) varit en betydande faktor i ett samhälles mordfrekvens så hade Lund varit tämligen osäkert att gå i om natten, och kontorsskjutningarna hade avlöst varandra uppe runt vattentornet. Nu är det ju inte så, som tur är.

Nej, Aspies är vanligen mycket fridsamma. Det är jag glad för, eftersom jag är far till två stycken! Och om jag själv och hustrun hade genomgått utredning hade förmodligen antalet Aspies i familjen fördubblats. Den farligaste platsen runt vattentornet måste väl vara Sibyllakiosken?
Citera
2013-12-27, 15:18
  #306
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
26-åringen är inte häktad än. Åklagaren har lämnat in en framställan om häktning men häktningsförhandlingen har mig veterligen inte hållits än.

Expressen kl. 12:09:
"Den 26-årige man som suttit anhållen för mordet på sin far i Lund begärs häktad av åklagare Maja Källén."

Angående eventuellt vapenbrott kanske det läggs in senare i brottsrubriceringen, om det nu inte ingår redan nu (OM det nu har skett något vapenbrott).

Det kan ha begåts ett antal vapenbrott i det här sammanhanget, varvid det lindrigaste är brott mot 9:2a och 9:2g (vi antar då att det finns tillstånd till vapnet och att det förvarats som det skall).

Men i sammanhanget torde det vara en skitsak. Värre är det om vapnet varit olagligt, då är det grovt vapenbrott. Men det är förmodligen också en bisak i det större.
Citera
2013-12-27, 15:22
  #307
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Nån som har nån ide om varför en doktorand på universitet har vapen hemma?


Det behöver inte vara så konstigt. Handlar det om en skytte- eller jaktintresserad person är det fullt möjligt att ha vapen hemma.

Rätteligen skall man då ha ett godkänt vapenskåp i fyrklöverrummet, men det kan ju vara fråga om gråskala från svart till vitt i detta.
Citera
2013-12-27, 15:26
  #308
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det behöver inte vara så konstigt. Handlar det om en skytte- eller jaktintresserad person är det fullt möjligt att ha vapen hemma.

Rätteligen skall man då ha ett godkänt vapenskåp i fyrklöverrummet, men det kan ju vara fråga om gråskala från svart till vitt i detta.
Och hur bultar man fast ett skåp i de skokartongerna? På Sparta vore det enkelt då det är gjutet i stadig 70-tals DDR-betong. Men att få tillstånd från AF Bostäder vore nog värre...
Citera
2013-12-27, 15:27
  #309
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Nej, Aspies är vanligen mycket fridsamma. Det är jag glad för, eftersom jag är far till två stycken! Och om jag själv och hustrun hade genomgått utredning hade förmodligen antalet Aspies i familjen fördubblats. Den farligaste platsen runt vattentornet måste väl vara Sibyllakiosken?

Men det är ju just det han sa Just för där är en hel del på universitetet och där går folk inte runt med AK7or

EDIT: Eller efter att läst ditt inlägg igen så lät det som du bara höll med.. Hmm..
Citera
2013-12-27, 15:30
  #310
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonivel
Som jag fattade det hade han kommit dit och försökt att styra och ställa en del eftersom han ansåg sig erfaren (vilket han kan anses vara). Responsen hade blivit att folk irriterade sig och då hade han "strejkat" och typ satt i trappan. Tillslut hade de bestämt sig för att han betedde sig dåligt att förstörde för arbetarna och att han borde gå. När han skulle gå hörde jag också att han bråkade med vakterna, vad detta betyder vet jag inte riktigt

Det där måste ju varit ett riktigt drama som du beskriver på ett nästan löjligt nedtonat och känslokallt vis.

Snacket om händelsen måste ju ha varit ganska omfattande bland medlemmarna i nationen!
Citera
2013-12-27, 15:42
  #311
Medlem
Enligt Sydsvenskan förnekar 26-åringen brott.

Citat:
"Just nu: Häktningsförhandlingar pågår bakom stängda dörrar. 26-åringen förnekar brottslig handling."

Undrar vad grunden är till detta, hävdar 26-åringen t ex att det var ett rent vådaskott eller att det ej skulle varit han som sköt? Intressant att höra mer om detta sen.
Citera
2013-12-27, 15:46
  #312
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Och hur bultar man fast ett skåp i de skokartongerna? På Sparta vore det enkelt då det är gjutet i stadig 70-tals DDR-betong. Men att få tillstånd från AF Bostäder vore nog värre...
Du behöver inte bulta fast det om det väger 150kg.
Mitt lite mindre skåp till pistolerna har jag helt enkelt lagt i järnrullar i så det överstiger den vikten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in