2013-12-27, 11:20
Medlem
Vänligen sluta diskutera huruvida kämnärsrätten är ett dåligt boende. Det är ett bra lokaliserat boende med ett stenkast från billig mat på Willys. Du har nära till vänner som bor på Delphi/Kämnärsrätten och även den billigaste hyran bland alla AFB's ettor.

On topic: Nu ska sonen begäras häktad inom 40min enligt sydsvenskan.
Citera
2013-12-27, 12:02
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinologen
Att spekulera i orsaker bakom psykosen är omöjligt. Fåniga resonemang om att högpresterande akademiker pushar sina barn för långt låter mer som något från fiktionens värld. Inte att det inte existerar men att det skulle vara orsaken för någon som har tagit sig till doktorandstudier känns orimligt.
Jag tycker inte alls att det är omöjligt eller orimligt att spekulera i orsakerna till att en ev. psykos brutit ut. Det brukar inte direkt vara något som "bara kommer" utan orsakerna är relativt ofta möjliga att se också för en utomstående. Någon press från föräldrarnas sida tror jag inte heller på, men för många högpresterande lätta akademiker är doktorandstudierna första gången i studiesammanhang de på riktigt stöter på patrull.
Hela vägen upp till masternivå kan man klara sig med hjälp av hårt arbete och en mindre skopa tur, det räcker inte alltid på doktorandnivå vilket kan vara oerhört stressande för någon som är van att alltid klara sig.
Citera
2013-12-27, 12:14
Medlem
Pixlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Den första polletten som ramlar ned hos mig. Är Asperger-syndrom.

Kan vara hur fel som helst, förstås.

Aspberger i kombination med en dålig tenta kanske kan vara en bra gissning.

Vad var det för typer egentligen? Hade de mycket kontakt med omvärlden?

Rektor Per Eriksson är förvånansvärt tyst..bara jag som tycker det?
Citera
2013-12-27, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixlar
Aspberger i kombination med en dålig tenta kanske kan vara en bra gissning.

Vad var det för typer egentligen? Hade de mycket kontakt med omvärlden?

Hade asperger (som det stavas) varit en betydande faktor i ett samhälles mordfrekvens så hade Lund varit tämligen osäkert att gå i om natten, och kontorsskjutningarna hade avlöst varandra uppe runt vattentornet. Nu är det ju inte så, som tur är.

Citera
2013-12-27, 12:38
Medlem
Brumelbryns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixlar

Från Sydsvenskan:

– Vi har informerat det närmaste cheferna och ledningen för universitetet om vad som hänt. Det viktigaste nu är att ge all support till familjen och inte störa dem. Efter helgerna kommer vi att göra vårt bästa för att backa upp de närmsta medarbetarna, säger universitetets rektor, Per Eriksson.
– Även om vi har krishantering och lagt upp planer för kriser kan man aldrig förbereda sig och lägga upp en policy för sådana här händelser.
Citera
2013-12-27, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brumelbryn
Från Sydsvenskan:

– Vi har informerat det närmaste cheferna och ledningen för universitetet om vad som hänt. Det viktigaste nu är att ge all support till familjen och inte störa dem. Efter helgerna kommer vi att göra vårt bästa för att backa upp de närmsta medarbetarna, säger universitetets rektor, Per Eriksson.
– Även om vi har krishantering och lagt upp planer för kriser kan man aldrig förbereda sig och lägga upp en policy för sådana här händelser.

Så motsägelsefullt! Pratar Eriksson alltid sådär?
"ge all support och inte störa dem" - hur ska det gå till. För att ge support måste man väl träffa dem eller menar han att universitetet ska rycka ut och ta hand om korna?

"Även om vi har krishantering och lagt upp planer för kriser kan man aldrig förbereda sig" - krisplaner är väl just förberedelse eller...

MGM en kränkt narcissist?
Citera
2013-12-27, 13:06
Medlem
Häktad för mord. Hur tolkar man vapnets laglighet? För min egendel som sportskytt hoppas jag innerligt att det inte är ännu en jävla galning som skall förstöra för oss laglydiga skyttar.
Citera
2013-12-27, 13:22
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusse
Så motsägelsefullt! Pratar Eriksson alltid sådär?
"ge all support och inte störa dem" - hur ska det gå till. För att ge support måste man väl träffa dem eller menar han att universitetet ska rycka ut och ta hand om korna?

"Även om vi har krishantering och lagt upp planer för kriser kan man aldrig förbereda sig" - krisplaner är väl just förberedelse eller...

MGM en kränkt narcissist?

Universitetet har en allmän krisplan som kickar in i sådan här lägen. I detta fallet fokuserar man på institutionerna som de båda inblandade arbetar på. Hela LU har dessutom ledigt de här dagarna och det springer få, om inga människor i lokalerna, rent allmänt.

Det som kommer att hända är att cheferna på respektive institution/avdelning kommer att få gå ut med besked till alla anställda. De som arbetat nära de berörda (BO och misstänkt GM) kommer att få sedvanliga krissamtal, men just nu är de inte lätta att få tag på, givet juluppehållet.

Den support som LU kan ge BO är ju av naturliga skäl begränsad (BO är ju död...) och BO:s efterlevande familj har ju sina egna problem beroende på den litet speciella situationen. Misstänkt GM kan ju heller inte hjälpas i någon omfattning och dilemmat är ju monumentalt...

Däremot an ju LU ge support till respektive avdelning, både kurativ och funktionell. Det kommer man att göra, telefonera lär ha gått varma i arbetsgrupperna som de båda tillhört.
Citera
2013-12-27, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spindelmannen2
Häktad för mord.
(...)

26-åringen är inte häktad än. Åklagaren har lämnat in en framställan om häktning men häktningsförhandlingen har mig veterligen inte hållits än.

Expressen kl. 12:09:
"Den 26-årige man som suttit anhållen för mordet på sin far i Lund begärs häktad av åklagare Maja Källén."

Angående eventuellt vapenbrott kanske det läggs in senare i brottsrubriceringen, om det nu inte ingår redan nu (OM det nu har skett något vapenbrott).
Citera
2013-12-27, 13:50
Medlem
Minimois avatar
Häktningsförhandling i eftermiddag, enligt de uppgifter som jag har fått. Bara mord i framställan. Jag minns inte nu hur det var i "Perrongmordet", om det var först i stämningsansökan som grovt vapenbrott uppenbarade sig?
Citera
2013-12-27, 13:56
Medlem
Chirpas avatar
Häktad på sannolika skäl.
Citera
2013-12-27, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chirpa
Häktad på sannolika skäl.

Andra användaren som den senaste timmen skriver "häktad", trots att häktningsförhandlingen inte ens har inletts.

Sydsvenskan:
"Den 26-årige man som misstänks för att ha mördat sin pappa på julafton kommer att begäras häktad klockan 15 idag vid tingsrätten i Lund."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in