2013-12-27, 08:55
Medlem
Gud kanske inte bryr sig om man kan bevisa hans existens eller inte. Han kanske har fullt upp med att hålla fred mellan människor och har inget intresse av fysikaliska experiment. Eller så skulle ett under som bevisade hans existens bara leda till en sämre värld med fler falska människor. Hela Europa började väl kalla sig "kristet" när nån Romersk ledare omvände sig och det blev populärt, och Republikanerna i USA... ja herregud.

Det kanske är bra som det är, att bara de som verkligen vill hitta Gud finner honom. Om du verkligen vill hitta Gud, tänk efter nästa gång som en bra idé ploppar upp i ditt huvud eller när du får en rolig dröm. Det kanske inte är "ditt inre" som den kommer ifrån...

Jag försöker att undvika Gud men har tvingats till den punkt där jag inser när jag kommunicerar med honom, när jag bara använder hjärnan och när jag kommunicerar med onda makter. Jag gör såklart vad de onda makterna säger, för vem vill sluta som Jesus?

Sen jag var liten har Gud även kommunicerat med mig och min familj med knackningar och knakningar i bord, hus, staket och annat material.
Citera
2013-12-27, 09:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alef-noll
Gud kanske inte bryr sig om man kan bevisa hans existens eller inte. Han kanske har fullt upp med att hålla fred mellan människor och har inget intresse av fysikaliska experiment. Eller så skulle ett under som bevisade hans existens bara leda till en sämre värld med fler falska människor. Hela Europa började väl kalla sig "kristet" när nån Romersk ledare omvände sig och det blev populärt, och Republikanerna i USA... ja herregud.

Det kanske är bra som det är, att bara de som verkligen vill hitta Gud finner honom. Om du verkligen vill hitta Gud, tänk efter nästa gång som en bra idé ploppar upp i ditt huvud eller när du får en rolig dröm. Det kanske inte är "ditt inre" som den kommer ifrån...

Jag försöker att undvika Gud men har tvingats till den punkt där jag inser när jag kommunicerar med honom, när jag bara använder hjärnan och när jag kommunicerar med onda makter. Jag gör såklart vad de onda makterna säger, för vem vill sluta som Jesus?

Före det finns en röd tråd i detta, är det svårt att se relevansen.

Citat:
Sen jag var liten har Gud även kommunicerat med mig och min familj med knackningar och knakningar i bord, hus, staket och annat material.

Vilken 'gud' refererar du till? Det kan knappast vara den postulerade trippel-omni'ska 'guden' som är kommunikations-mässigt reducerat till knackninger.
Citera
2013-12-27, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Före det finns en röd tråd i detta, är det svårt att se relevansen.

Vilken 'gud' refererar du till? Det kan knappast vara den postulerade trippel-omni'ska 'guden' som är kommunikations-mässigt reducerat till knackninger.

Men herregud, finns det ingen som modererar det här forumet?
Citera
2013-12-27, 09:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alef-noll
Men herregud, finns det ingen som modererar det här forumet?

Kan vi återgå till trådämnet, där jag upprepar min senasta uppmaning om mer sammanhang och min fråga om vilken 'gud' du refererar till.
Citera
2013-12-27, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du har helt enkelt introducerat din egen hitta-på parameter i ett typisk efterrationaliserings-'resonemang'.

Den kosmiska dynamikens underlag är tydligt ASYMMETRISKA polariseringer, inte nån flummig new-age fantasi om kosmisk balans/harmoni.

Ibland kan det kännas som jag ger en förklaring i efterhand, det beror på det jag ibland skriver kan vara lite klumpigt, då beskriver jag såhär är det. Då blir man mer förstådd i själva sammanhanget. Men som sagt ofta ser man en sak given i en situation, men om jag går in i andra situationer och beskriver kan det bero på Gud är skaparen till allt i vårt universum, och då försöker jag ge en förklarning, men troligast blir man missförstådd.

Vitvajagvet går tråden ut på och bevisa Gud existens, och det finns flera olika sätt att bevisa Gud existens sen är frågan om de uppfyller kraven för att bevisa Guds existens, det mesta folk kommer med är tro, när det är så kallade bevis som söks.

Själv vet jag inte om jag vill tillhöra termen new-age, då jag tar lärdom från tidigare religioner, men det kan vara så mina nytänkta idéer kan vara new-age, men jag går efter verkligheten det är bara att titta upp på natthimlen alla stjärnor man ser, som går att se förstås och jag tycker det måste finnas nån balans över det hela, annars skulle alla stjärnor fara tvärs och hit och dit i olika riktningar på natthimlen.
Citera
2013-12-27, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Ett ekosystem måste vara i balans för att det ska fortsätta existera, ja. Individerna i ett ekosystem måste nödvändigtvis inte vara beroende av varandra, men de påverkar såklart oundvikligt varandra. Sedan glider du in på något helt annat. Varför skulle det inte bara kunna vara en ren "slump", som du väljer att kalla det? Det finns miljontals stjärnor i Vintergatan, och några av dem har planeter runt sig. Varför är det omöjligt att tänka sig att några har de rätta förutsättningarna för liv? Att vi sedan kallar rymden för universum, vad har det med saken att göra överhuvudtaget?

Det har jag aldrig förnekat att det kan vara liv på andra planeter utanför vårt solsystem/planetsystem, som har ett solsystem/planetsystem i vintergatan och i andra galaxer.
Om vi tar ett exempel om det skulle finnas en röd stjärna/sol(men jag kanske ska använda mig av uttrycket röd dvärg) i vår galax med en lilla planet kan det mycket möjligt vara liv på den planeten vi minst anar om möjligheten för liv finns för den livsformen, alltså beboelig zon.

Ofta använder folk vardagliga namn på saker och ting, så rymden är stort sett universum hur vi vill kalla det. Varför jag valde och beskriva med ordet "slump", det är vad alla icke-troende tror det är, de som tror på en Gud, tror mest på den orsaken. För allt kan inte bara existera av sig självt, måste finnas en orsak till existensen som finns som vi vet.
Citera
2013-12-27, 15:41
Medlem
VelvetReds avatar
Om man skulle kunna bevisa Gud så skulle Gud kunna mätas och värderas. Vilket rimligtvis inte är möjligt gälllande Gud i ett religiöst perspektiv.

Det finns kanske ett "omni"-universum. Det som inkapslar och innehåller allt. Som sätter matematiska regler och lagar för hur tingens existens ter sig. Skulle man kunna se detta som Gud?
Citera
2013-12-27, 16:56
Medlem
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=A97ew2MNuI0#t=88

Jag förnekar inte evolutionen, jag ser att Gud står bakom evolutionen.
Gud började existera när universum kom till i en Big Bang. Men vad jag tro på så finns det en källa till allting över Gud, finns det fler universum finns det en Gud för varje universum. Vad jag vill säga jag tror vi befinner hos i ett multiversum.

Sedan är killen nog inställd på kristendomens Gud i Youtubeklippet, har själv inte hunnit uppfatta ålder på jorden via de andra religionerna, men enligt honom vad han säger 6000år för de som tror på Gud, enligt kristendomen 6000år.

Sedan läser man detta:
http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/earthage.htm
? Vad säger egentligen bibeln?

Som sagt jag tror på Gud, men man ska samla lärdom från alla religioner i alla fall Abrahamitiska religionerna som tror på en Gud, vad jag uppfattar.
Vad som liknar min syn mest inom religion är: Bahá'í
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bah%C3%A1%27%C3%AD
Citera
2013-12-27, 17:01
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
Jag förnekar inte evolutionen, jag ser att Gud står bakom evolutionen.
Gud började existera när universum kom till i en Big Bang. Men vad jag tro på så finns det en källa till allting över Gud, finns det fler universum finns det en Gud för varje universum. Vad jag vill säga jag tror vi befinner hos i ett multiversum.

Sedan är killen nog inställd på kristendomens Gud i Youtubeklippet, har själv inte hunnit uppfatta ålder på jorden via de andra religionerna, men enligt honom vad han säger 6000år för de som tror på Gud, enligt kristendomen 6000år.

Sedan läser man detta:
http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/earthage.htm
? Vad säger egentligen bibeln?

Som sagt jag tror på Gud, men man ska samla lärdom från alla religioner i alla fall Abrahamitiska religionerna som tror på en Gud, vad jag uppfattar.
Vad som liknar min syn mest inom religion är: Bahá'í
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bah%C3%A1%27%C3%AD
Du missade tydligen vad jag ville länka till. vid 1:28 drar han just upp argumentet "allt måste ha en mening", och varför det inte håller.
Citera
2013-12-27, 17:33
Medlem
Citat:
Du missade tydligen vad jag ville länka till. vid 1:28 drar han just upp argumentet "allt måste ha en mening", och varför det inte håller.

1:28 till 2:52 lyssnade jag genom noga från hur han beskriver hur ett barn uppfattar en moln som ska regna, hur en kameleont byter färg, att det finns en orsak till det, men inte det ska finnas någon orsak till att just ett berg finns där att det inte har något med Gud att göra, att det saknas bevis för det. 2:19 är han rätt så rolig säger han det finns en naturlig förklaring för det om Gud.

Om inte jag uppfattar fel.
Citera
2013-12-27, 18:26
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
1:28 till 2:52 lyssnade jag genom noga från hur han beskriver hur ett barn uppfattar en moln som ska regna, hur en kameleont byter färg, att det finns en orsak till det, men inte det ska finnas någon orsak till att just ett berg finns där att det inte har något med Gud att göra, att det saknas bevis för det. 2:19 är han rätt så rolig säger han det finns en naturlig förklaring för det om Gud.

Om inte jag uppfattar fel.
Det han (och jag) menar är att allt inte måste ha en anledning. Moln finns inte för att ge regn. Moln finns för det är så fysikens och kemins lagar ser ut. Vatten kondenserar och bildar moln. Molnen finns inte där av någon särskild anledning, de bara finns som ett resultat av vattnets fysikaliska egenskaper. Berg finns inte för att någon tänkt ut ett syfte, utan helt enkelt för att två plattor har krockat med varandra.
Precis på samma sätt måste allt liv idag (inklusive oss människor) inte finnas för något egentligt syfte, utan för att vi är bra på att finnas, för att evolutionen fungerar som den gör.
Citera
2013-12-27, 21:36
Medlem
Citat:
Det han (och jag) menar är att allt inte måste ha en anledning. Moln finns inte för att ge regn. Moln finns för det är så fysikens och kemins lagar ser ut. Vatten kondenserar och bildar moln. Molnen finns inte där av någon särskild anledning, de bara finns som ett resultat av vattnets fysikaliska egenskaper. Berg finns inte för att någon tänkt ut ett syfte, utan helt enkelt för att två plattor har krockat med varandra.
Precis på samma sätt måste allt liv idag (inklusive oss människor) inte finnas för något egentligt syfte, utan för att vi är bra på att finnas, för att evolutionen fungerar som den gör.

Om vi fokuserar oss på jorden, för det finns en mängd med olika moln. Så spelar molnen en viktig roll i naturen ur flera aspekter. http://sv.wikipedia.org/wiki/Moln

När det gäller berg om vi tänker bergskedjor så stämmer det om vi tar 2st av jordskorpans plattor krockar då veckas marken och en bergskedja bildas, det beror på jorden har sitt liv.
Men om vi tänker oss ett berg, så är det i regel ofta glaciärer på de högsta bergen. När glaciären smälter blir det vatten och då bildas sjöar nedanför, så det finns ett syfte till allt är som det är, fast det verkar inte ha något syfte.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Berg

Sen som vi vet när det gäller oss människor som exempel, så finns det kanske ett syfte vi finns till på jorden, då vi både hjälper och förstör jorden, sen är frågan från apa till människa, vad är nästa steg? Men eftersom vi människor har lärt oss tillverka olika saker med våra händer som vilken kanske är ett syfte vi har, så kan robot vara nästa steg. Den japanska shintoismen lär att alla ting är besjälade, gudomliga. Alltså kan en robot, skapad av människor, vara gudomlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in