Citat:
Som sagt stämmer MGMs ålder väl in på ett utbrott av paranoid psykos. Tidiga 20-årsåldern är - vad jag vet - något vanligare, men en kraftigt ökat stresspåslag i samband med doktorandstudierna eventuellt tillsammans med känslor av ensamhet och isolation i samband med tiden kring jul kan ju ha triggat igång ett psykosutbrott. Det brukar dessutom handla om psykosproblematik när till synes socialt välanpassade individer hittar på sådant här.
Efterlyser bekräftade uppgifter kring vilken studentnation MGM varit aktiv i. Jag bor inte själv i Lund så har ingen jättekoll men att man varit aktiv i Helsingkrona behöver alltså inte betyda att man är från det upptagningsområdet?
Mycket riktigt. Det låter väldigt troligt att MGM kommit åt vapnet på något av följande sätt:
1) Plockat på sig vapnet under en vistelse i föräldrahemmet då pappa, MBO, har jägarexamen och vapen.
2) MGM har själv jägarexamen och vapen i vapenskåp hemma.
Veckans Brott-kunskaper förordar också, mig veterligen, att de flesta mord som begås med hjälp av eldvapen utförs med jaktvapen som antingen GM eller BO lagligen har i sin besittning. Att MBO skulle ha åkt hem till sin egen son och klampat in genom dörre med ett jaktgevär i näven och därefter blivit skjuten av MGM i tumultet som följde känns väldigt osannolikt sett till de övriga omständigheterna.
Hade det handlat om någon alkoholiserad jägarfarsa i Norrland skulle man nog ha resonerat annorlunda.
Efterlyser bekräftade uppgifter kring vilken studentnation MGM varit aktiv i. Jag bor inte själv i Lund så har ingen jättekoll men att man varit aktiv i Helsingkrona behöver alltså inte betyda att man är från det upptagningsområdet?
Mycket riktigt. Det låter väldigt troligt att MGM kommit åt vapnet på något av följande sätt:
1) Plockat på sig vapnet under en vistelse i föräldrahemmet då pappa, MBO, har jägarexamen och vapen.
2) MGM har själv jägarexamen och vapen i vapenskåp hemma.
Veckans Brott-kunskaper förordar också, mig veterligen, att de flesta mord som begås med hjälp av eldvapen utförs med jaktvapen som antingen GM eller BO lagligen har i sin besittning. Att MBO skulle ha åkt hem till sin egen son och klampat in genom dörre med ett jaktgevär i näven och därefter blivit skjuten av MGM i tumultet som följde känns väldigt osannolikt sett till de övriga omständigheterna.
Hade det handlat om någon alkoholiserad jägarfarsa i Norrland skulle man nog ha resonerat annorlunda.
Nej, man kan engagera sig i vilken nation som helst. Förr så var man med i det landskapet man kom ifrån.
Såvitt jag förstår det så hade pappan bara lite mark och ingen skog - och i vilket fall som helst innebär inte bondeyrket att man har vapen, jag har mängder med släktingar som är bönder, ingen av dessa har vapen - vilket delvis förklaras av att de ofta jobbar konstant..
Citat:
Jag bodde ungefär 50 meter från GMs bostad för 25 år sedan. Lägenheterna har sedan dess renoverats, men inte ens innan renoveringen var det någon typ av ghetto.
Att man bor länge i studentlägenhet i Lund är inte konstigt utan bra för ekonomin. Ganska självklart för de flesta tills man skaffar någon att bo ihop med och vill få plats med en dubbelsäng (eller vad man nu tycker är lämpligt).
Att han inte bott så länge i just den bostaden är i sig inte märkligt. Han kan ha flyttat från en annan typ av boende, exempelvis korridor- eller familjelägenhet. MEN han kan lika gärna ha flyttat från andra änden av samma område. Det sträcker sig ca 500 åt öster (och även lite norrut).
Den aktuella lägenheten är en av de som ligger närmast kemicentrum av alla liknande lägenheter. Den ligger också närmre affären, bussar osv.
Dessutom fanns det på min tid olika storlekar på lägenhet runt samma innergård. Antar att det är likadant nu. Han kan ha uppgraderat sitt boende från en vanlig etta till en 1 1/2 eller större för ett år sedan. Det gjorde jag själv en gång i världen. På den tiden var 1 1/2 ovanliga och man behövde stå bland de första i kön om man vill få tag i en. (Så fort man fått en studentlägenhet ställer man sig på nytt i kön för att ha chansen på något bättre framöver.)
Att man bor länge i studentlägenhet i Lund är inte konstigt utan bra för ekonomin. Ganska självklart för de flesta tills man skaffar någon att bo ihop med och vill få plats med en dubbelsäng (eller vad man nu tycker är lämpligt).
Att han inte bott så länge i just den bostaden är i sig inte märkligt. Han kan ha flyttat från en annan typ av boende, exempelvis korridor- eller familjelägenhet. MEN han kan lika gärna ha flyttat från andra änden av samma område. Det sträcker sig ca 500 åt öster (och även lite norrut).
Den aktuella lägenheten är en av de som ligger närmast kemicentrum av alla liknande lägenheter. Den ligger också närmre affären, bussar osv.
Dessutom fanns det på min tid olika storlekar på lägenhet runt samma innergård. Antar att det är likadant nu. Han kan ha uppgraderat sitt boende från en vanlig etta till en 1 1/2 eller större för ett år sedan. Det gjorde jag själv en gång i världen. På den tiden var 1 1/2 ovanliga och man behövde stå bland de första i kön om man vill få tag i en. (Så fort man fått en studentlägenhet ställer man sig på nytt i kön för att ha chansen på något bättre framöver.)
Han bodde i en 1:a, så nej. Han bodde så långt bort man kan komma ifrån affären (willys då, den på Delphi är borta sedan länge) men närmare KC. Att nån skulle flytta från de vita husen till de röda för å komma några 100 m närmare KC tror jag knappast på, och om det nu är det som man är ute efter så kan man komma ännu närmare genom att flytta till Delphi.
Mycket informativt inlägg. Scenen i fråga skulle alltså ha inträffat under årets höstterminsmöte? Du vet alltså ingenting mer detaljerat om dumheterna som skedde när MGM arbetade på sittningen?
