2013-12-26, 23:27
  #253
Medlem
Betr. vapen - fanns en man i bekantskapskretsen i MGM:s ålder som var hemvärnsman och därför hade vapenskåp med vapen i sin etta. Pistol är knappast vad henvärnsmän använder, dock. Vill minnas att reglerna betr. hemvärnsmäns vapeninnehav ändrats, dessutom.
Citera
2013-12-26, 23:32
  #254
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Betr. vapen - fanns en man i bekantskapskretsen i MGM:s ålder som var hemvärnsman och därför hade vapenskåp med vapen i sin etta. Pistol är knappast vad henvärnsmän använder, dock. Vill minnas att reglerna betr. hemvärnsmäns vapeninnehav ändrats, dessutom.

Kan det inte vara en gammal släktklenod och arvegods. Vet många som har gamla pistoler från 30 till 50 talet liggande hemma. Reliker som på olika vis aldrig registrerats.

Sorglig historia detta.
__________________
Senast redigerad av Chamoniard 2013-12-26 kl. 23:35.
Citera
2013-12-26, 23:53
  #255
Medlem
storytellers avatar
Som sagt stämmer MGMs ålder väl in på ett utbrott av paranoid psykos. Tidiga 20-årsåldern är - vad jag vet - något vanligare, men en kraftigt ökat stresspåslag i samband med doktorandstudierna eventuellt tillsammans med känslor av ensamhet och isolation i samband med tiden kring jul kan ju ha triggat igång ett psykosutbrott. Det brukar dessutom handla om psykosproblematik när till synes socialt välanpassade individer hittar på sådant här.
Efterlyser bekräftade uppgifter kring vilken studentnation MGM varit aktiv i. Jag bor inte själv i Lund så har ingen jättekoll men att man varit aktiv i Helsingkrona behöver alltså inte betyda att man är från det upptagningsområdet?
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Har man stor gård - som uppenbarligen ärvts i generationer - med stora ägor är det väl snarast legio än undantag att man också jagar på dessa. Troligast har dom alla jägarexamen.
Mycket riktigt. Det låter väldigt troligt att MGM kommit åt vapnet på något av följande sätt:
1) Plockat på sig vapnet under en vistelse i föräldrahemmet då pappa, MBO, har jägarexamen och vapen.
2) MGM har själv jägarexamen och vapen i vapenskåp hemma.
Veckans Brott-kunskaper förordar också, mig veterligen, att de flesta mord som begås med hjälp av eldvapen utförs med jaktvapen som antingen GM eller BO lagligen har i sin besittning. Att MBO skulle ha åkt hem till sin egen son och klampat in genom dörre med ett jaktgevär i näven och därefter blivit skjuten av MGM i tumultet som följde känns väldigt osannolikt sett till de övriga omständigheterna.
Hade det handlat om någon alkoholiserad jägarfarsa i Norrland skulle man nog ha resonerat annorlunda.
Citera
2013-12-27, 00:00
  #256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Tyvärr så händer det ju ibland att högpresterande föräldrar förväntar sej att barnen går i samma fotspår.
Förväntningarna (som kan upplevas som tvång)kan vara tunga att bära och skapa konflikt med föräldrar.
I det här fallet vet vi ju förstås ingenting.

Nä, egentligen vet vi inget. I stort sett om någonting.

Men jag tror att det lika gärna kan handla om hans egna förväntningar och krav på prestation.

Jag har sett många begåvade forskare som i sal är urusla förmedlare av kunskap. Det ena ger per automatik inte det andra, om än det händer.

Studenterna gör obligatoriska utvärderingar av lärarens insats som offentligt anslås till allmän beskådan. Det innebär i praktiken att en lärares prestation (enl studenterna) vädras på anslagstavlan 4-5 ggr/termin. Tro mig, dom är inte alltid särskilt nådiga.

Säger inte att det har någon relevans, men det kanske finns andra faktorer än en föräldrarkonflikt.

Undra vilken annan yrkesgrupp som skulle acceptera detta?
Citera
2013-12-27, 00:01
  #257
Medlem
Mange var aktiv på Helsingkrona nation för något år sedan samtidigt som mig, men nyligen har jag hört att han ville bli lite aktiv igen för att kunna få ett rum på Helsingkrona.

Jag vet inte exakt detaljerna men vid ett tillfälle då han skulle jobba sittning hade han betett sig konstigt och gjort massa dumheter som ledde till att vakterna slängde ut honom (då han jobbade alltså).

Sedan ska han vid Helsingkronas höstterminsmöte skapat någon form av "scen" och sagt att kuratelet skulle avsättas eller liknande. Jag befann mig själv inte på mötet den gången men har hört att det blev en ganska stor sak som det snackades mycket om. Exakt varför han sade vet jag inte, men vissa trodde att det berodde på att han hade blivit utslängd då han jobbade (som jag beskrev tidigare).

Så på Helsingkrona var han lite känd för att vara en konstig typ som kunde få lite utbrott då och då.
Citera
2013-12-27, 00:05
  #258
Medlem
Jag bodde ungefär 50 meter från GMs bostad för 25 år sedan. Lägenheterna har sedan dess renoverats, men inte ens innan renoveringen var det någon typ av ghetto.

Att man bor länge i studentlägenhet i Lund är inte konstigt utan bra för ekonomin. Ganska självklart för de flesta tills man skaffar någon att bo ihop med och vill få plats med en dubbelsäng (eller vad man nu tycker är lämpligt).

Att han inte bott så länge i just den bostaden är i sig inte märkligt. Han kan ha flyttat från en annan typ av boende, exempelvis korridor- eller familjelägenhet. MEN han kan lika gärna ha flyttat från andra änden av samma område. Det sträcker sig ca 500 åt öster (och även lite norrut).

Den aktuella lägenheten är en av de som ligger närmast kemicentrum av alla liknande lägenheter. Den ligger också närmre affären, bussar osv.

Dessutom fanns det på min tid olika storlekar på lägenhet runt samma innergård. Antar att det är likadant nu. Han kan ha uppgraderat sitt boende från en vanlig etta till en 1 1/2 eller större för ett år sedan. Det gjorde jag själv en gång i världen. På den tiden var 1 1/2 ovanliga och man behövde stå bland de första i kön om man vill få tag i en. (Så fort man fått en studentlägenhet ställer man sig på nytt i kön för att ha chansen på något bättre framöver.)
Citera
2013-12-27, 00:08
  #259
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonivel
Mange var aktiv på Helsingkrona nation för något år sedan samtidigt som mig, men nyligen har jag hört att han ville bli lite aktiv igen för att kunna få ett rum på Helsingkrona.

Jag vet inte exakt detaljerna men vid ett tillfälle då han skulle jobba sittning hade han betett sig konstigt och gjort massa dumheter som ledde till att vakterna slängde ut honom (då han jobbade alltså).

Sedan ska han vid Helsingkronas höstterminsmöte skapat någon form av "scen" och sagt att kuratelet skulle avsättas eller liknande. Jag befann mig själv inte på mötet den gången men har hört att det blev en ganska stor sak som det snackades mycket om. Exakt varför han sade vet jag inte, men vissa trodde att det berodde på att han hade blivit utslängd då han jobbade (som jag beskrev tidigare).

Så på Helsingkrona var han lite känd för att vara en konstig typ som kunde få lite utbrott då och då.

Tack för infon! Vad menas med "kuratelet"?
Citera
2013-12-27, 00:09
  #260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberrobban
Jag bodde ungefär 50 meter från GMs bostad för 25 år sedan. Lägenheterna har sedan dess renoverats, men inte ens innan renoveringen var det någon typ av ghetto.

Att man bor länge i studentlägenhet i Lund är inte konstigt utan bra för ekonomin. Ganska självklart för de flesta tills man skaffar någon att bo ihop med och vill få plats med en dubbelsäng (eller vad man nu tycker är lämpligt).

Att han inte bott så länge i just den bostaden är i sig inte märkligt. Han kan ha flyttat från en annan typ av boende, exempelvis korridor- eller familjelägenhet. MEN han kan lika gärna ha flyttat från andra änden av samma område. Det sträcker sig ca 500 åt öster (och även lite norrut).

Den aktuella lägenheten är en av de som ligger närmast kemicentrum av alla liknande lägenheter. Den ligger också närmre affären, bussar osv.

Dessutom fanns det på min tid olika storlekar på lägenhet runt samma innergård. Antar att det är likadant nu. Han kan ha uppgraderat sitt boende från en vanlig etta till en 1 1/2 eller större för ett år sedan. Det gjorde jag själv en gång i världen. På den tiden var 1 1/2 ovanliga och man behövde stå bland de första i kön om man vill få tag i en. (Så fort man fått en studentlägenhet ställer man sig på nytt i kön för att ha chansen på något bättre framöver.)

Trevligt hörru, du borde bli mäklare! Dock vet jag inte hur intressant det är att diskutera hur rummen ser ut där. Jag bor där och det anses inte konstigt att bo där. Läget är bra och i mina ögon inte alls tråkigt.
Citera
2013-12-27, 00:12
  #261
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tack för infon! Vad menas med "kuratelet"?

Sorry, är lite insnöad i nationerna så jag tänkte inte på att det var oklart.

Kuratelet är typ nationens styrelse, en grupp folkvalda personer som arbetar heltid eller deltid för nationen. En första qurator som är "högsta hönset" sen finns det en massa andra poster. Totalt är dem 6-7 personer. Det skiljer sig säkert mellan olika nationer.
Citera
2013-12-27, 00:12
  #262
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tack för infon! Vad menas med "kuratelet"?
Nationens förtroendevalda ledning.
Citera
2013-12-27, 00:20
  #263
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Det återstår att se om grovt vapenbrott finns med i häktningsframställan. Vi vet ju faktiskt inte vem av dem som tog dit vapnet. Vi vet ingenting i nuläget. Det är därför som det spekuleras så vilt.
Citat:
Ursprungligen postat av intramuscular
Allt lär komma fram imorgon.
(min fetning)
Enligt polisen till några tidningar idag behöver inte häktningsframställan lämnas in förrän senast lördag kl. 12. Men sen sägs i och för sig att framställan kan komma att lämnas in i morgon, så vi får väl se hur snabbt detta sker och om vapenbrott kommer att ingå.

Sydsvenskan:
Citat:
"Efter ett kort inledande förhör anhölls han av jouråklagare natten till juldagen. Misstankarna var i går mord alternativt dråp."

"Senast klockan tolv på lördag måste en åklagare ta ställning till huruvida 26-åringen ska begäras häktad. Pallon räknar med att det kan komma att ske redan under fredagen."
Citera
2013-12-27, 00:22
  #264
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonivel
Mange var aktiv på Helsingkrona nation för något år sedan samtidigt som mig, men nyligen har jag hört att han ville bli lite aktiv igen för att kunna få ett rum på Helsingkrona.

Jag vet inte exakt detaljerna men vid ett tillfälle då han skulle jobba sittning hade han betett sig konstigt och gjort massa dumheter som ledde till att vakterna slängde ut honom (då han jobbade alltså).

Sedan ska han vid Helsingkronas höstterminsmöte skapat någon form av "scen" och sagt att kuratelet skulle avsättas eller liknande. Jag befann mig själv inte på mötet den gången men har hört att det blev en ganska stor sak som det snackades mycket om. Exakt varför han sade vet jag inte, men vissa trodde att det berodde på att han hade blivit utslängd då han jobbade (som jag beskrev tidigare).

Så på Helsingkrona var han lite känd för att vara en konstig typ som kunde få lite utbrott då och då.
Hade han kanske problem med spriten?
Om han själv visste om det, så är det ju en anledning att isolera sig lite.
Var han full när han blev utslängd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in