• 1
  • 2
2013-12-26, 23:59
Medlem
tempeZZts avatar
På förekommen anledning i slutet av diskussionerna i denna tråd:

(FB) Vad är egentligen användningsområdet för en slagborr idag?

så vore det intressant att veta vad ursprunget till ordet "proppmaskin" är?

Ordet proppmaskin, eller rentav förkortat "propp" används som en benämning på en pneumatisk borrmaskin, även kallad borrhammare. Mig veterligen används inte samma benämning på en (mekanisk) slagborrmaskin.

Vad som framkommit tidigare i ovan länkade tråd är att det är ett ord som uppmärksammats i områden runt Stockholm, men även på andra platser i landet. Om det är stockholmare som tagit med sig uttrycket eller om det även förekommer på andra platser i landet låter jag vara osagt.

Uttrycket i sig är så enskilt kopplat till en viss arbetsgrupp att det kanske inte är helt korrekt att fråga etymologer, men om man enbart ser till förleden "propp", så kanske det kan kopplas mer till ett förståeligt ursprung.
Citera
2013-12-27, 00:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ordet proppmaskin, eller rentav förkortat "propp" används som en benämning på en pneumatisk borrmaskin, även kallad borrhammare. Mig veterligen används inte samma benämning på en (mekanisk) slagborrmaskin.

Det är väl inte så svårt att förstå. Att "proppa" någon är att slå någon.

Däremot har du fel när du påstår att namnet inte skulle användas för elvarianten. Det kan jag säga att det görs.
Citera
2013-12-27, 00:34
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag hänger väl med från den andra tråden då. Förtydligande bara, det är alltså frågan om borrhammare som drivs med el, antingen via sladd eller batteri. Pneumatik kan vara inblandad för att skapa slagenergin inuti men pneumatisk kan oavsiktligt föra tankarna till tryckluftsdrivna bilmaskiner, sådana är det alltså inte vi snackar om. Elektropneumatisk kan man väl kalla det.

Men varför i helsike kallas de propp?

Ussare kvanting på er stockholmare som kanske står för denna förvirrande benämning.
Citera
2013-12-27, 00:36
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Däremot har du fel när du påstår att namnet inte skulle användas för elvarianten. Det kan jag säga att det görs.
Aha, så enkelt kanske det är. Åka på en propp har vi ju hört även utanför huvudstaden, just att proppa någon var däremot nytt för mig. Men visst, propp=slag och borrmaskinen slår samtidigt som den snurrar, låter logiskt.
Citera
2013-12-27, 01:01
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Du menar alltså att "propp" har med att göra att man "ger någon en propp". Att ge någon en propp är mig veterligen vedertaget i stora delar av vårt land, men om man likställer det med att ge någon ett slag så rimmar det ju illa med slagborrmaskin, då proppmaskin inte åsyftar slagborrmaskin utan borrhammare.

Citat:
Förstår inte alls vad du menar? De maskiner jag har nämnt är alla anslutna till ett vägguttag via gummikabel och stickpropp. De har alltså ingenting med någon kompressor att göra om du nu skulle tro det. Den proppmaskin jag åsyftar och önskar etymologisk förklaring till har alltså gummikabel och stickpropp och ingen som helst tryckluftsslang.
Citera
2013-12-27, 01:08
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Du menar alltså att "propp" har med att göra att man "ger någon en propp". Att ge någon en propp är mig veterligen vedertaget i stora delar av vårt land, men om man likställer det med att ge någon ett slag så rimmar det ju illa med slagborrmaskin, då proppmaskin inte åsyftar slagborrmaskin utan borrhammare.
Jo men även borrhammaren slår ju, bara det att dess slag är så mycket hårdare (och åstadkoms på annat tekniskt sätt) än slagborrmaskinens. Rent språkligt skulle ju borrhammare och slagborrmaskin kunna vara synonymt bara det att nu används begreppen för apparater med skilda konstruktioner.

Citat:
Förstår inte alls vad du menar? De maskiner jag har nämnt är alla anslutna till ett vägguttag via gummikabel och stickpropp. De har alltså ingenting med någon kompressor att göra om du nu skulle tro det. Den proppmaskin jag åsyftar och önskar etymologisk förklaring till har alltså gummikabel och stickpropp och ingen som helst tryckluftsslang.
Du skrev pneumatisk borrmaskin vilket lätt för tankarna till rent tryckluftsdrivna. Elektropneumatisk kan man väl säga istället. Sen vet jag inte om alla borrhammare har pneumatiskt slag, en del har det i alla fall.
Citera
2013-12-27, 01:08
Medlem
tempeZZts avatar
En mycket bra förklaring från "den andra tråden" som jag kan köpa helt:

Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp
"Proppa fast den" betyder: "Montera den med skruv och plugg"
Mao "propp" = betongplugg

"Proppen" är alltså själva pluggen och inte något som har med slag att göra. Eller?
Citera
2013-12-27, 01:28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
En mycket bra förklaring från "den andra tråden" som jag kan köpa helt:

"Proppen" är alltså själva pluggen och inte något som har med slag att göra. Eller?
Hm, kanske fast jag tycker det är mindre logiskt att benämna maskinen efter pluggen som man kanske använder i samband med att man har borrat. Jag gillar slaghypotesen bättre. Förresten kunde de väl kallat maskinen för plugg i så fall, nä visst det är redan upptaget som slang för potatis hos nollåttorna.

Vi behöver kanske få tag i den lirare som först kallade en borrhammare för propp, vem var det? Erkänn nu!
Citera
2013-12-27, 02:01
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vi behöver kanske få tag i den lirare som först kallade en borrhammare för propp, vem var det? Erkänn nu!
Jo, det är ju därför vi är här i språkavdelningen.

Vi får väl se när alla kunniga dyker upp med hänvisningar till Runeberg o.d.
Citera
2013-12-27, 06:11
Medlem
Hardstekts avatar
I stockholm säger alla yrkesgrupper inom bygg propp/proppmaskin om borrhammare. Om du frågar el, vvs, snickarna om du kan få låna proppen kommer alla fatta vad du menar.

Borrhammare används i princip inte alls. Det var först när jag skulle köpa mig en egen för privat bruk som det gick upp för mig att det hette så hos återförsäljarna.

Och som nämts så kommer det av pluggen.
Citera
2013-12-27, 09:08
Medlem
Kuittsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
I stockholm säger alla yrkesgrupper inom bygg propp/proppmaskin om borrhammare. Om du frågar el, vvs, snickarna om du kan få låna proppen kommer alla fatta vad du menar.

Borrhammare används i princip inte alls. Det var först när jag skulle köpa mig en egen för privat bruk som det gick upp för mig att det hette så hos återförsäljarna.

Och som nämts så kommer det av pluggen.
Även här i Finland kallar vi borrhammarre för proppukone eller roppukone en direkt översättning då kone betyder maskin och proppu/roppu betyder nylonplugg.
Citera
2013-12-27, 10:02
Medlem
PeterNosters avatar
Det var ett osedvanligt dåligt valt namn på en borrhammare. Jag har den till att bila betong och som bergborrmaskin. Inga plastpluggar här inte.

Edit:
Dåligt med träffar på google. Drunknar i alla propphämmare.
Senast redigerad av PeterNoster 2013-12-27 kl. 10:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in