Som sagt stämmer MGMs ålder väl in på ett utbrott av paranoid psykos. Tidiga 20-årsåldern är - vad jag vet - något vanligare, men en kraftigt ökat stresspåslag i samband med doktorandstudierna eventuellt tillsammans med känslor av ensamhet och isolation i samband med tiden kring jul kan ju ha triggat igång ett psykosutbrott. Det brukar dessutom handla om psykosproblematik när till synes socialt välanpassade individer hittar på sådant här.
Efterlyser bekräftade uppgifter kring vilken studentnation MGM varit aktiv i. Jag bor inte själv i Lund så har ingen jättekoll men att man varit aktiv i Helsingkrona behöver alltså inte betyda att man är från det upptagningsområdet?
Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Har man stor gård - som uppenbarligen ärvts i generationer - med stora ägor är det väl snarast legio än undantag att man också jagar på dessa. Troligast har dom alla jägarexamen.
Mycket riktigt. Det låter väldigt troligt att MGM kommit åt vapnet på något av följande sätt:
1) Plockat på sig vapnet under en vistelse i föräldrahemmet då pappa, MBO, har jägarexamen och vapen.
2) MGM har själv jägarexamen och vapen i vapenskåp hemma.
Veckans Brott-kunskaper förordar också, mig veterligen, att de flesta mord som begås med hjälp av eldvapen utförs med jaktvapen som antingen GM eller BO lagligen har i sin besittning. Att MBO skulle ha åkt hem till sin egen son och klampat in genom dörre med ett jaktgevär i näven och därefter blivit skjuten av MGM i tumultet som följde känns väldigt osannolikt sett till de övriga omständigheterna.
Hade det handlat om någon alkoholiserad jägarfarsa i Norrland skulle man nog ha resonerat annorlunda.