2013-12-26, 22:33
  #241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Detta är en familjetragedi, lika fruktansvärt för alla som drabbas. Oavsett bakgrund, det är betydelselöst i sammanhanget tycker jag.


Men vissa påstår att man endast kallar det familjetragetdi pga att de är svenskar. Det tror inte jag på.

Hade det varit en invandrar-doktorand-familj så hade man kallat det för familjetragedi också. Hade det varit WT svenskar så hade man inte sympatiserat på samma sätt.
Citera
2013-12-26, 22:35
  #242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det tolkar jag mer som att han var lite obekväm och nervös inför lärarsituationen. Att gå från att vara student till att stå vid tavlan inför en klass kan vara lite ovant till en början. Har själv stått där och också pratat för fort ...

Det är mycket möjligt, tror det här var första året som doktorerande för honom dessutom så han var nog purfärsk som labbhandledare.
Dock pratade han ganska snabbt när man pratade med honom en och en, därför jag la märke till det lite mer. Men han verkade inte särskilt skum alls, verkade snarare vara en ganska skön snubbe.
Citera
2013-12-26, 22:47
  #243
Medlem
Expressen:

Citat:
"Universitet är skakat – efter mordet i Lund"

"Den 26-årige forskaren är misstänkt för att ha skjutit sin pappa till döds på öppen gata i närheten av sin studentlägenhet. För Lunds universitet, där pappan jobbade - och sonen fortfarande är anställd - är det en dubbel chock.
Nu berättar prorektor Eva Wiberg att de som jobbat kring de inblandade får stöd och hjälp.
– Alla kanske inte sitter på sina rum på universitetet under julhelgen, men vi har tagit kontakt med berörda personer och ger också stöttning till familjen, säger hon.
Vad som ligger bakom är ännu oklart, men Eva Wiberg betecknar det hela som en familjetragedi.
– Det är oerhört tragiskt, säger hon."
Citera
2013-12-26, 22:51
  #244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maerran
Det är mycket möjligt, tror det här var första året som doktorerande för honom dessutom så han var nog purfärsk som labbhandledare.
Dock pratade han ganska snabbt när man pratade med honom en och en, därför jag la märke till det lite mer. Men han verkade inte särskilt skum alls, verkade snarare vara en ganska skön snubbe.

Eftersom man i sal är ett "osäkert" kort får man ofta - min erfarenhet - börja med räkneövningar eller labbar i mindre grupper. Antagligen för att man "gör mindre skada" än i en stor föreläsningssal
Citera
2013-12-26, 23:01
  #245
Medlem
wääuus avatar
Det är inte svårt att bli deprimerad som doktorand i kemi. Sen föddes det förmodade brottsoffret antagligen rätt tidigt i sin pappas forskarkarriär, kanske var pappan därför inte så engagerad i sin sons uppväxt p.g.a. karriären. Kanske leder till en ansträngd relation, särskilt när sonen går exakt samma väg.
Citera
2013-12-26, 23:04
  #246
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Men vissa påstår att man endast kallar det familjetragetdi pga att de är svenskar. Det tror inte jag på.

Hade det varit en invandrar-doktorand-familj så hade man kallat det för familjetragedi också. Hade det varit WT svenskar så hade man inte sympatiserat på samma sätt.

Sådant här är alltid en tragedi tycker jag. Speciellt för dom närmast anhöriga.

Sedan hur media speglar det är en annan sak. Eller hur läsaren tolkar informationen.

Att det rent generellt skulle vara bundet till klasstillhörighet/hudfärg vilken empati eller sympati man känner tror jag inte på. I så fall beror det på läsarens egna fördomar.
Citera
2013-12-26, 23:14
  #247
Medlem
intramusculars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Expressen:

"Enligt vad Kvällsposten/Expressen erfar finns ett vittne som ska ha sett hela händelseförloppet."

Hade varit intressant att höra dennes historia.

Ang. vapen så är det inte alls ovanligt att det finns vapen på gårdar. Hagelbössor, studsare och även pistoler. Efter som denna GM verkar ha rötter på en gård så är det inte alls osannolikt att han kommit över ett vapen hemma på gården.
Citera
2013-12-26, 23:14
  #248
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Det är inte svårt att bli deprimerad som doktorand i kemi. Sen föddes det förmodade brottsoffret antagligen rätt tidigt i sin pappas forskarkarriär, kanske var pappan därför inte så engagerad i sin sons uppväxt p.g.a. karriären. Kanske leder till en ansträngd relation, särskilt när sonen går exakt samma väg.


Att det skulle vara mer deprimerande att vara doktorand i kemi än andra ämnen tvivlar jag på? Eller varför skulle doktorandstudier över huvudtaget vara deprimerande?

Det är ett fritt val man gör. Att ägna minst 4 år till att fördjupa sig inom något man är intresserad av. Han gjorde det valet själv som vuxen person.

Dom flesta ser det som en utmaning och utvecklande.

Men något har uppenbarligen gått fel, någonstans på vägen.
Citera
2013-12-26, 23:17
  #249
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intramuscular
"Enligt vad Kvällsposten/Expressen erfar finns ett vittne som ska ha sett hela händelseförloppet."

Hade varit intressant att höra dennes historia.

Ang. vapen så är det inte alls ovanligt att det finns vapen på gårdar. Hagelbössor, studsare och även pistoler. Efter som denna GM verkar ha rötter på en gård så är det inte alls osannolikt att han kommit över ett vapen hemma på gården.

Det återstår att se om grovt vapenbrott finns med i häktningsframställan. Vi vet ju faktiskt inte vem av dem som tog dit vapnet. Vi vet ingenting i nuläget. Det är därför som det spekuleras så vilt.
Citera
2013-12-26, 23:19
  #250
Medlem
intramusculars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Det återstår att se om grovt vapenbrott finns med i häktningsframställan. Vi vet ju faktiskt inte vem av dem som tog dit vapnet. Vi vet ingenting i nuläget. Det är därför som det spekuleras så vilt.

Allt lär komma fram imorgon.
Citera
2013-12-26, 23:23
  #251
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att det skulle vara mer deprimerande att vara doktorand i kemi än andra ämnen tvivlar jag på? Eller varför skulle doktorandstudier över huvudtaget vara deprimerande?

Det är ett fritt val man gör. Att ägna minst 4 år till att fördjupa sig inom något man är intresserad av. Han gjorde det valet själv som vuxen person.

Dom flesta ser det som en utmaning och utvecklande.

Men något har uppenbarligen gått fel, någonstans på vägen.

Tyvärr så händer det ju ibland att högpresterande föräldrar förväntar sej att barnen går i samma fotspår.
Förväntningarna (som kan upplevas som tvång)kan vara tunga att bära och skapa konflikt med föräldrar.
I det här fallet vet vi ju förstås ingenting.
Citera
2013-12-26, 23:26
  #252
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intramuscular

Ang. vapen så är det inte alls ovanligt att det finns vapen på gårdar. Hagelbössor, studsare och även pistoler. Efter som denna GM verkar ha rötter på en gård så är det inte alls osannolikt att han kommit över ett vapen hemma på gården.

Har man stor gård - som uppenbarligen ärvts i generationer - med stora ägor är det väl snarast legio än undantag att man också jagar på dessa. Troligast har dom alla jägarexamen.

För att stämma i bäcken sas så kommer jag från den stora Gruvstaden i norr - Kiruna - där har säkert hälften också jägarexamen, varav kvinnornas andel ökar för varje år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in