Citat:
Ursprungligen postat av
Tjack-i-starkol
Aha det är för att den stora ledaren brinner så för miljöfrågor som det saknas el och bilar, hur försvarar han då kolexporten till Kina?
Frågan är så dum att jag inte svarar. Varför exporterar något land någonting alls? Nordkorea exporterar naturligtvis av samma orsak.
Och jag påstår inte alls att Nordkorea är en miljöföregångare. Snarare att det inte har haft råd, möjlighet och vilja att börja slösa energi som vi gör. Och det kanske inte är så negativt som den tidigare posten utgick från. De har el hemma, med lite enstaka avbrott, och kan belysa hemma när de är vakna. Men de har inte gatlyktor som lyser hela natten på gator som ingen använder. Och de har inte en massa neonskyltar och kontor som lämnas upplysta hela natten.
Om USA kunde använda samma nivå av sparsam energikonsumption (alltså belysning där det är nödvändigt) så kanske de inte skulle behöva kriga, manipulera eller invadera länder för olja var och vartannat år.
Förövrigt ser vilken satellitbild som helst över städer i Afrika ungefär likadan ut, och vissa andra länder i Asien som Laos och Burma.
Dessutom har jag själv varit i Nordkorea för inte så länge sen och det finns tillräckligt med ljus i stan för att man kan ta sig fram på natten om det behövs. Jag gick själv på en härlig nattpromenad och tittade på en stjärnhimmel där man kunde urskilja alla stjärnbilderna.
Ska man gå någon annanstans kan man ju ta med sig en ficklampa eller använda heljuset på bilen om man kör.