2013-12-26, 14:49
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martienne
Bilden är 15 år gammal eller något av det hållet. Togs mitt under en ekonomisk kris och nationell svält. De hade väl annat att oroa sig för än att lysa upp landet under natten då de flesta sover.

För övrigt vad är det som säger att länder som slösar en massa energi på ljusreklam och att lysa upp tomma gator och byggnader hela natten är ett föredöme?

Bra jobbat att du "hittat" den mest tillgängliga anti-nordkorea propagandan på hela internet. F
Förslag på nästa inlägg: Den där om att Kim Jong Il påstod sig ha slagit hole-in-one på varenda hål i Pyongyangs golfbaba. Helt sant rykte förstås.

Som sagt, bilden är inte 15 år gammal. Och i nästa mening försöker du försvara det totala mörkret...

Det är Nordkoreas egna fjantiga propaganda om mästergolfaren, inte väst som har hittat på. Försök inte vända på din hjärtvättade kommunistturist.

"According to his biography, he first picked up a golf club in 1994, at North Korea's only golf course, and shot a 38-under par round that included no fewer than 11 holes in one. Satisfied with his performance, he reportedly immediately declared his retirement from the sport."
Senast redigerad av Xelious 2013-12-26 kl. 14:52.
Citera
2013-12-26, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjack-i-starkol
Aha det är för att den stora ledaren brinner så för miljöfrågor som det saknas el och bilar, hur försvarar han då kolexporten till Kina?

Frågan är så dum att jag inte svarar. Varför exporterar något land någonting alls? Nordkorea exporterar naturligtvis av samma orsak.

Och jag påstår inte alls att Nordkorea är en miljöföregångare. Snarare att det inte har haft råd, möjlighet och vilja att börja slösa energi som vi gör. Och det kanske inte är så negativt som den tidigare posten utgick från. De har el hemma, med lite enstaka avbrott, och kan belysa hemma när de är vakna. Men de har inte gatlyktor som lyser hela natten på gator som ingen använder. Och de har inte en massa neonskyltar och kontor som lämnas upplysta hela natten.

Om USA kunde använda samma nivå av sparsam energikonsumption (alltså belysning där det är nödvändigt) så kanske de inte skulle behöva kriga, manipulera eller invadera länder för olja var och vartannat år.

Förövrigt ser vilken satellitbild som helst över städer i Afrika ungefär likadan ut, och vissa andra länder i Asien som Laos och Burma.

Dessutom har jag själv varit i Nordkorea för inte så länge sen och det finns tillräckligt med ljus i stan för att man kan ta sig fram på natten om det behövs. Jag gick själv på en härlig nattpromenad och tittade på en stjärnhimmel där man kunde urskilja alla stjärnbilderna.

Ska man gå någon annanstans kan man ju ta med sig en ficklampa eller använda heljuset på bilen om man kör.
Senast redigerad av martienne 2013-12-26 kl. 14:55.
Citera
2013-12-26, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalJack
fler bilder om landet i mörkret:
http://latimesblogs.latimes.com/jacketcopy/2010/01/north-korea-a-nation-in-the-dark.html
http://www.newscientist.com/blogs/shortsharpscience/2011/12/satellite-image-shows-kim-jong.html
artiklarna är skrivna år 2010 respektiv 2011.

Ja, amerikanarna kan du alltid lita på när det gäller information om Nordkorea. De har ingen agenda alls, har ju total insyn och kulturell förståelse, och skulle inte drömma om att vinkla något.

Och de brukar ju ha rätt i sina utrikespolitiska bedömningar, tex när det gäller kärnvapen i Irak, eller att det bästa för Syrien var att sätta vapen i händerna på utländska terrorister.

(okunnigheten och källorna som används i den här diskussionen är så dålig att jag inte vill delta längre. Nivån är för låg och det verkar inte finnas någon annan deltagare som har någon vettig information förutom att citera västerlänska källor)
Citera
2013-12-26, 15:03
Bannlyst
Citat:
fler bilder om landet i mörkret:
http://latimesblogs.latimes.com/jacketcopy/2010/01/north-korea-a-nation-in-the-dark.html
http://www.newscientist.com/blogs/shortsharpscience/2011/12/satellite-image-shows-kim-jong.html
artiklarna är skrivna år 2010 respektiv 2011.

Ja, amerikanarna kan du alltid lita på när det gäller information om Nordkorea. De har ingen agenda alls, har ju total insyn och kulturell förståelse, och skulle inte drömma om att vinkla något.

Och de brukar ju ha rätt i sina utrikespolitiska bedömningar, tex när det gäller kärnvapen i Irak, eller att det bästa för Syrien var att sätta vapen i händerna på utländska terrorister.

(okunnigheten och källorna som används i den här diskussionen är så dålig att jag inte vill delta längre. Nivån är för låg - tonen mot den som tycker annorlunda för aggressiv - och det verkar inte finnas någon annan deltagare som har någon vettig information förutom att citera västerlänska källor)
Citera
2013-12-26, 15:27
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martienne

(okunnigheten och källorna som används i den här diskussionen är så dålig att jag inte vill delta längre. Nivån är för låg - tonen mot den som tycker annorlunda för aggressiv - och det verkar inte finnas någon annan deltagare som har någon vettig information förutom att citera västerlänska källor)

Du har inga källor alls själv. Ditt snack om att du varit i landet är inte så troligt och du deltar bara i trådar som handlar om att klaga på USA och jag tror denna tråd klarar sig bra utan en "ny" Snezhinka... att försvara den idiotiska diktaturen och ifrågasätta källan som citerar "den store ledarens" egen bok är dömt att misslyckas är iaf säkert.
Senast redigerad av Xelious 2013-12-26 kl. 15:32.
Citera
2013-12-26, 16:02
Medlem
Tjack-i-starkols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du har inga källor alls själv. Ditt snack om att du varit i landet är inte så troligt och du deltar bara i trådar som handlar om att klaga på USA och jag tror denna tråd klarar sig bra utan en "ny" Snezhinka... att försvara den idiotiska diktaturen och ifrågasätta källan som citerar "den store ledarens" egen bok är dömt att misslyckas är iaf säkert.

Han har inte varit i NK, han avslöjar sig själv i sin beskrivning av sin vistelse där men det är han för dum för att begripa.
Citera
2013-12-26, 17:51
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Han har inte varit i NK, han avslöjar sig själv i sin beskrivning av sin vistelse där men det är han för dum för att begripa.
Du har varit där då? Eller matchar det inte med dina Sydkoreanska och Amerikanska källor?
Citera
2013-12-26, 17:55
Medlem
Tjack-i-starkols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Du har varit där då? Eller matchar det inte med dina Sydkoreanska och Amerikanska källor?

Om jag har varit där eller inte är off topic och inget jag vill gå in på men du kan använda dig av vilka källor du vill, karln ljuger.
Citera
2013-12-26, 18:18
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Vänta va? Vad yrar du om nu?

Jag vill ha en säker och oberoende källa på att NK har atombombssäkra bunkrar för hela sin befolkning annars kommer jag alltid se dig dom ett patetiskt troll
Sluta förolämpa då det är du som yrar din idiot!

Jag svarade ju på Fimpedimpens fråga:
"Har sydkorea kärnvapensäkra skyddsbunkrar för sin befolkning i seoul månntro?"
Du fattar inte att Seoul är i Sydkorea? Vad fan har det med Nordkoreas kärnvapensäkra skyddsbunkrar att göra månntro?

Nåväl om Nordkorea till en idiot som du:

Är ditt problem att du vill ha en oberoende källa för Nordkorea gällande allt du inte gillar? Tro mig du behöver inte websöka länge för att fata att Nord har så mycket bunkrar att det mest liknar en sveitzerost. Trevligt att skrika om "oberoende" källor för ett land där alla källor har valt sida!

Här har du Los Angeles Times November 14, 2003. Inte alls oberoende källa altså!
http://www.globalsecurity.org/org/news/2003/031114-dprk-tunnels.htm
Globalsecurity har bra mycket om DPRK underjordiska baser. Skriv 'DPRK underground facility' i sökfältet.

Behövs bra många kärnvapen att slå ut alla bunkrar i hela landet eller hur? 11.000-14.000 detonationer kanske? Dessutom ligger de på 80 meters djup enligt vissa källor
Citera
2013-12-26, 18:20
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Alla utvecklade länder ljuser i mörket när man kollar från satellitet, kolla på sydkorea exempelvis på samma bild. Det bor 24 miljoner människor i ett litet halvö men det är helt mörk på natten. Det beror inte på att nordkorea vill ha miljövänligt, det beror på att nordkoreas människor är fattiga för att ha råd med el, de har inte ens råd med mat.
Detta visar vad du menar med utvecklat. Rikt och slösaktigt, konsumentorienterat altså. Det är ju inte ens det vi debatterar. Alla vet att största delen av ekonomin går till militären!
Citera
2013-12-26, 18:26
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Behövs bra många kärnvapen att slå ut alla bunkrar i hela landet eller hur? 11.000-14.000 detonationer kanske? Dessutom ligger de på 80 meters djup enligt vissa källor

Behövs inte slå ut en massa bunkrar. Tror du deras militär kommer gömma sig i bunkrar vid nedslag? Om man betänker deras övriga byggindustri, vilket skick tror du bunkrarna är i? Hur stort matlager tror du finns underjord? Elförsörjning? De kan lika gärna gräva sin grav direkt och kasta sig i om USA trycker på knappen.
Citera
2013-12-26, 18:53
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Behövs inte slå ut en massa bunkrar. Tror du deras militär kommer gömma sig i bunkrar vid nedslag? Om man betänker deras övriga byggindustri, vilket skick tror du bunkrarna är i? Hur stort matlager tror du finns underjord? Elförsörjning? De kan lika gärna gräva sin grav direkt och kasta sig i om USA trycker på knappen.
Du har nog inte läst på! De gömmer sig i bunkrar hela tiden. Flyttar sig via tunnlar. Har sina vapen i tunnlar. Dom sticker ut näsan några minuter för att avlossa vapnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in