2013-12-26, 17:30
Medlem
MrsMagoos avatar
I det här speciella fallet så va gm polisiärt uppklarat innan man ens fann Marina. Och det betyder att man inte skulle leta efter någon annan gm då¨man ansåg att den biten va avklarad.
Det är alltså uppenbart att man har på benen vad det gäller gm och ingen annan kan ha mördat Marina mer än Fredrik Svensson.

Det är dock inte proffstyckare som avför gärningsmän i mordfall utan det görs av polis och förundersökningsledare-
Det börjar dra ihop sig, så det gäller att vara på alerten då en resa inom rättshistorian ska börja sina förhandlingar.
Det är rent påhitt om att polisen ska utreda 176 stycken det är rena tramset, och inte i närheten av verklighetens perspektiv.
Citera
2013-12-26, 17:41
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colagio
Det vettigaste inägget på länge. Många väljer att se det orimliga före det rimliga (men det är ju också humorn med FB). Och vill ni ha källa på det så kolla statistiken.
Någon har koll på när det ska tas om?

Citat:
Tisdagen den 17 december 2013
Preliminära dagar för huvudförhandling är:
Januari: 9, 10, 15, 16, 17, 21, 22 (reserv), 23, 24 (reserv)

Förhandlingen äger rum i hovrätten i sal som meddelas senare. Förhandlingen börjar kl. 09.15 varje dag

Fredagen den 6 december 2013
Hovrätten har i dag hållit häktningsförhandling i ett mål angående mord där Högsta domstolen har beviljat resning till men för den tilltalade. Hovrätten beslutade efter förhandlingen att den tilltalade fortfarande ska vara häktad, på sannolika skäl misstänkt för mord.

Kontaktpersoner i målet är hovrättsrådet Anne Rapp 031-7012292 och domstolssekreteraren Lina Strömberg 031-7012291.
http://www.vastrahovratten.domstol.se/Om-hovratten-/Uppmarksammat-mal/
Citera
2013-12-26, 17:43
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
I det här speciella fallet så va gm polisiärt uppklarat innan man ens fann Marina. Och det betyder att man inte skulle leta efter någon annan gm då¨man ansåg att den biten va avklarad.
Det är alltså uppenbart att man har på benen vad det gäller gm och ingen annan kan ha mördat Marina mer än Fredrik Svensson.

Det är dock inte proffstyckare som avför gärningsmän i mordfall utan det görs av polis och förundersökningsledare-
Det börjar dra ihop sig, så det gäller att vara på alerten då en resa inom rättshistorian ska börja sina förhandlingar.
Det är rent påhitt om att polisen ska utreda 176 stycken det är rena tramset, och inte i närheten av verklighetens perspektiv.

Det finns oftast ett helt gäng möjliga övriga gärningsmän i mordfall. Däremot inte några troliga, eller ens tänkbara övriga gärningsmän. När åklagaren yttrar sig om andra tänkbara gärningsmän, då är jag beredd att lyssna. När advokaten säger det är det säljsnack. Som en bilförsäljare skulle säga att nya Mersan är kanonbra. Typ.
Citera
2013-12-26, 17:44
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
33 av 176? En bra början...
Är det 176 troliga/tänkbara gärningsmän?
Citera
2013-12-26, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Är det 176 troliga/tänkbara gärningsmän?
Jag fattar inte heller det här tjatet om 176 alternativa gärningsmän. Är det antalet kontakter i den s k smygmobilen, eller?
Citera
2013-12-26, 17:58
Medlem
Citat:
Mobilen var urladdad efter att ha letat i minst ett år. Numret på SIM var det som finns registrerat på Marinas firma. Det är inte känt var laddaren fanns. Såvitt PF minns användes den 1999-2010. Första årtalet måste vara fel, då modellen kom ut på marknaden senare. Mastdata fanns inte tillgängligt när mobilen hittades, så FU vet inte det.

Det senare kan inte anses besvarat av brist på data. Även SMS i smygmobilen kan vara intressant, inte bara innehållet utan även deras datum kan visa när mobilen användes.
Mastdata när mobilen hittades är ointressant, mastdata om numret är använt runt och före mordet finns.
Citera
2013-12-26, 18:07
Bannlyst
Citat:
33 av 176? En bra början...
Det är väl snarare 33 av ungefär 6800000000. Trodde att alla som inte var avförda enligt er logik var tänkbara gm...
Citera
2013-12-26, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Kan du plocka fram en trovärdig källa som förklarar ordet "gärningsmannastyrd". Google lyckas inte hitta annat än flashback.
Var finns begreppet definierat i juridisk mening?

Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Jag vet inte om det finns i slasken.
Jag frågade om du visste det och kunde belägga det.

Det är du som tycker det är viktigt att utreda alla Marinas kontakter, samtidigt som tillräckligt mycket annat pekar på FS som gärningsman för att kunna fälla honom för mord.

Ja, jag litar på rättsväsendet, inklusive polisen.
Ja, jag anser att det finns ett visst utrymme för en alternativ gm, men ännu finns ingen trovärdig förklaring eller ett namn.
Jag tror heller inte detta skapar tillräckligt mycket tvivel för att FS ska frias en tredje gång
.

Där nånstans står jag.

Om utrymmet finns så saknas knappast förklaringar eller namn i Marinafallet, eller hur ?
Den utredning du frågar efter finns ju inte, har du glömt att FU är gärningsmannastyrd ?

Vilket innebär att man tex. inte följt upp Hollandspåret, när advokaten frågade efter materialet fick han inget. Det menade Hansson på är ett tecken på gärningsmannastyrd utredning. Nu råkar jag veta att man knåpat ihop ett eget litet PM 2013 i frågan, inte illa

Så nu frågar jag dig, vart är utredningen av Linköpingsspåret ?
SMS, vittnen, vacker röst HEJ & HÅ ?!?
Citera
2013-12-26, 18:20
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Är Marinautredningen gärningsmannastyrd? Hell no!
Du som är i branschen - vet du hur det blir med bevakningen av rättegången?
Kommer kvällsblaskorna att ha direktrapportering?

Jag vet en person som möjligen kommer att blogga live från domstolen, men det är inte
helt säkert hur det blir där. http://www.rättegång.se/spekerod/
Citera
2013-12-26, 18:23
Medlem
Finlisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Om utrymmet finns så saknas knappast förklaringar eller namn i Marinafallet, eller hur ?
Den utredning du frågar efter finns ju inte, har du glömt att FU är gärningsmannastyrd ?

Vilket innebär att man tex. inte följt upp Hollandspåret, när advokaten frågade efter materialet fick han inget. Det menade Hansson på är ett tecken på gärningsmannastyrd utredning. Nu råkar jag veta att man knåpat ihop ett eget litet PM 2013 i frågan, inte illa

Så nu frågar jag dig, vart är utredningen av Linköpingsspåret ?
SMS, vittnen, vacker röst HEJ & HÅ ?!?

Varför ska man lägga ner tid, pengar och energi på något som är helt otänkbart i fallet? Det några postare ältar om och om igen är sånt som är så långt från verkligheten. Det är därför det inte heller utreds då det inte har med fallet att göra, men det tycks inte dessa postare fatta Tycker du man ska slösa med skattepengar helt i onödan?

Detta har kostat oss skattebetalare tillräckligt mycket och kommer att kosta ytterligare miljoner, för du vet väl vad fs kommer att kosta per dygn när han sitter inne. Dock kan det vara värt det så inte fler oskyldiga personer behöver mördas
Citera
2013-12-26, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Du som är i branschen - vet du hur det blir med bevakningen av rättegången?
Kommer kvällsblaskorna att ha direktrapportering?

Jag vet en person som möjligen kommer att blogga live från domstolen, men det är inte
helt säkert hur det blir där. http://www.rättegång.se/spekerod/
Hundra är jag inte, men Expressen bör ju absolut göra det med tanke på att de har bra resurser via GT. Och Linda Hjertén (fantastisk!) brukar ju vara på alla stora rättegångar.
Citera
2013-12-26, 18:34
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Hundra är jag inte, men Expressen bör ju absolut göra det med tanke på att de har bra resurser via GT. Och Linda Hjertén (fantastisk!) brukar ju vara på alla stora rättegångar.
Tackar för det svaret!
Jo, från något håll bör det nog levereras med tanke på hur mycket uppmärksamhet det
här fallet väckt genom åren.

Och håller med beträffande Linda H. Sällan den tjejen gör dåligt ifrån sig. Tror hon
bevakade Breivikrättegången också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in