2013-12-26, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nej, det hade nog kunnat räckt med 1000 sidor på sin höjd.
Medan det ännu var oklart vad som verkligen hade hänt Marina så kan man ju förstå
att det drog iväg med poster som ägnades åt spekulationer i den ena och den andra
riktningen. Men när sedan hennes kropp påträffades sent omsider så borde det tunnat
av betydligt. Vem hennes förövare var framstod som klart från dag ett närmast.
Däremot desto oklarare vad han gjort av kroppen. Den kunde ha blivit sänkt i havet med
tyngder. Den kunde ha blivit uppeldad eller nergrävd någonstans.
Nu vet vi vad han gjorde av den. Han lät den bara ligga i ödemarken och nästan att
den kanske aldrig hittats och då hade han gått fri för alltid med största sannolikhet.

Emellertid stoppar det inte från inläggsproduktion bara därför att pusslet nu är lagt färdigt
i princip. Ofrånkomligen dyker de upp här också: den lilla skaran av motståndare mot "de enkla
lösningarna" och så grävs det något otroligt i de minsta av detaljer och synas med
förstoringsglas i förhoppning om att uppdaga en sanning så mycket knepigare och mer
komplicerad än vad det rättsväsende som man misstror av gamma vana kunnat lista ut
på egen hand.

Ja, lösningen var sannerligen av det enkla slaget här; ett relationsmord. Ett av så otroligt
många. Och snart ska rättvisa äntligen få bli skipad och den här tråden förhoppningsvis
gå till vila för gott.

Det vettigaste inägget på länge. Många väljer att se det orimliga före det rimliga (men det är ju också humorn med FB). Och vill ni ha källa på det så kolla statistiken.
Någon har koll på när det ska tas om?
Citera
2013-12-26, 15:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Är inte alla utredningar gärningsmannastyrda?
http://www.expressen.se/gt/marinas-exsambo-sluta-jaga-mig/
Citat:
– Det har från första stund varit en gärningsmannastyrd polisutredning, det visar ju om inte alla de misstag och konstigheter som mordutredningen innehöll.

Förklara närmare?

– Polisen låste sig från första stund för att det var min klient som var gärningsman. Allt har därefter gått ut på att bevisa detta och möjliga ja till och med tänkbara alternativ har inte undersökts.
Citera
2013-12-26, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Nu är det ju den misstänkte gärningsmannens advokat som uttalar sig. Det diskvalificerar din källa som trovärdig.

Oavsett är en advokat som, med argumentet att klienten frivilligt kommer till domstol, ifrågasätter rättssäkerheten icke direkt trovärdig.
Citera
2013-12-26, 16:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Nu är det ju den misstänkte gärningsmannens advokat som uttalar sig. Det diskvalificerar din källa som trovärdig.

Oavsett är en advokat som, med argumentet att klienten frivilligt kommer till domstol, ifrågasätter rättssäkerheten icke direkt trovärdig.
Frågan som jag svarade på löd: "Är inte alla utredningar gärningsmannastyrda?", och jag svarade med en beskrivning av en gärningsmannastyrd utredning, dvs att polisen låser sig vid en gärningsman. Jag påstod inte med inlägget att denna utredning är gärningsmannastyrd.
Citera
2013-12-26, 16:09
Medlem
Citat:
Frågan som jag svarade på löd: "Är inte alla utredningar gärningsmannastyrda?", och jag svarade med en beskrivning av en gärningsmannastyrd utredning, dvs att polisen låser sig vid en gärningsman. Jag påstod inte med inlägget att denna utredning är gärningsmannastyrd.

Kan du plocka fram en trovärdig källa som förklarar ordet "gärningsmannastyrd". Google lyckas inte hitta annat än flashback.
Var finns begreppet definierat i juridisk mening?
Citera
2013-12-26, 16:09
Medlem
Docklands avatar
Citat:

Okej, jag är med. Men hans gamla advokat vet väl också att FS mördade M. Det är väl hans jobb att försvara sin klient. Även fast han vet att han är skyldig.
Citera
2013-12-26, 16:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Kan du plocka fram en trovärdig källa som förklarar ordet "gärningsmannastyrd". Google lyckas inte hitta annat än flashback.
Var finns begreppet definierat i juridisk mening?
Jag tror inte det finns definierat i juridisk mening, men frågan jag besvarade var baserad på Fnurra-pa-tradens användning av ordet, och jag är tämligen säker på att han har samma definition av ordet som advokat Hansson.
Citera
2013-12-26, 16:14
Medlem
Citat:
Jag tror inte det finns definierat i juridisk mening, men frågan jag besvarade var baserad på Fnurra-pa-tradens användning av ordet, och jag är tämligen säker på att han har samma definition av ordet som advokat Hansson.

Så stjärnadvokat Hansson kan ha hittat på egna begrepp för att förklara orättvisorna som drabbar sin klient?

Mycket skall man höra...
Citera
2013-12-26, 16:59
Avslutad
Citat:
Oavsett när han behövde instruktioner så fick han dem per telefon, och det samtalet finns inte i telefonlistorna. Alltså pratade Marina i en annan telefon, t.ex. smygmobilen.

FS fordonsfråga på fm tyder på att bilen var uppe vid huset på fm. Det kan alltså ha varit någon som FS trodde var en vilsekommen turist från Ljusdal och glömde bort.
Är det med lögner som FS ska frias? Det fanns upprepad telefonkontakt mellan JE och marina på hennes vanliga privatmobil under kvällen den 6/7. Det stämmer ytterligt bra med att han fick instruktioner via telefon för att hitta till marina. Det behövs ingen förklaring av någon smygmobil eftersom det finns tiotalet mobilkontakter dem emellan denna kväll. Sprid inte lögner om att mobilkontakter saknas när det finns tio kontakter samma kväll.

Edit: nu har jag dubbelkollat förhöret med JE och han pratar uttryckligen om telefonkontakt, inte telefonsamtal. Så påstå inte att samtal saknas när han pratar om kontakt - vari både samtal och sms kan rymmas.
Senast redigerad av Zurfarn08 2013-12-26 kl. 17:03.
Citera
2013-12-26, 17:08
Bannlyst
Citat:
Gärningsmannastyrd är ett vedertaget begrepp, där man direkt efter ett mord bestämmer sig för vem som är gm. Bland annat anklagades Holmér för att Palmeutredningen var gm-styrd, då han ville hitta bevis som passade hans kurdiska gärningsmän.
Är Marinautredningen gärningsmannastyrd? Hell no!
Citera
2013-12-26, 17:18
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Gärningsmannastyrd är ett vedertaget begrepp, där man direkt efter ett mord bestämmer sig för vem som är gm. Bland annat anklagades Holmér för att Palmeutredningen var gm-styrd, då han ville hitta bevis som passade hans kurdiska gärningsmän.
Är Marinautredningen gärningsmannastyrd? Hell no!

Det är ett försvarsadvokats argument. Att man stirrat sig blind på Fredrik sen i början.
Att man då låst sig utan att utreda andra.

Man har avfört 33 stycken andra i alla fall det ska väl framhållas.
Citera
2013-12-26, 17:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det är ett försvarsadvokats argument. Att man stirrat sig blind på Fredrik sen i början.
Att man då låst sig utan att utreda andra.

Man har avfört 33 stycken andra i alla fall det ska väl framhållas.
33 av 176? En bra början...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in