2013-12-26, 15:18
Medlem
Cardiacs avatar
Om det är Torbjörn Åkesson som är BO, så är hans son isf även del av samma avdelning.
Torbjörn Åkesson är Associate Professor på Teoretisk Kemi, och har en gård uppåt Blekingehållet, vilket har gjort att han delat sin tid mellan Lunds Universitet och gården.
Enligt länken ovan har misstänkte GM sitt kontor på Teoretisk Kemi, även om han tillhör Kemisk Fysik.
Jag har delat kafferum med Torbjörn Åkesson, och om det är han som är BO är det en stor tragedi, eftersom han alltid framstått som en rätt jordnära person för att vara akademiker.
Misstänkte GM har jag ingen aning om, och allting låter som om det är psykiska besvär bakom.
Citera
2013-12-26, 15:19
Medlem
Chirpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Sannolikt har sonen varit deprimerad under lång tid och därav vägrar fira jul med familjen. Pappan har ringt på julaftonskvällen för att kolla läget, varpå det framgår att sonen är helt väck, ev. självmordsbenägen. Han drar dit mot sonens vilja för att se till så det är lugnt, varpå han välkomnas med ett välsiktat kulskott.

Låter som den enklaste och mest rimliga förklaringen.
Speciellt om man läser några andra redogörelser om GM i tråden.
Citera
2013-12-26, 15:28
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmilioo
Kämnarsvägen ligger bara några hundrameter ifrån Norra Fäladens "sämsta område". Stället man gärna undviker att gå till med pengar i fickan.

Sluta snacka skit. Jag bor på kämnärsvägen och det är inget fel på området här runtomkring. Även mitt på natten.
Citera
2013-12-26, 15:33
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenbjoll
Om man ska gå på aftonbladets information låter det som Sonen som bor i huset ska ha skjutit sin Far som är forskare vid LTH och är lite känd inom sitt område.
Om du skiter i att läsa struntmedia och istället läser tråden så kanske du inser att den infon fanns i tråden i stort sett bara timmar efter mordet, två dagar före Aftonhorans "sensationella avslöjande"
Citera
2013-12-26, 15:41
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det märkliga i denna historien är ju varför farsan var i studentområdet på julaftonen?
Var de osams och han ville skapa försoning?
Eller var han full och aggressiv?
Hade han kört hem sonen?
Firade pappan jul hos sonen?

Min magkänsla säger att pappan gjort något otrevligt mot sonen.
Om pappan tagit sig dit för egen maskin i något syfte, så ligger det väl närmast tillhands att det blir ett åtal för dråp? Lite beroende på hur pojken agerade efter skottet.
Vem ringde in till polis/ambulans?

BO full? Akta dig för att projicera egna problem på andra. En normal 26-åring har inte pistol hemma. Ditt antagande att fadern "gjort något otrevligt" är märkligt men talande.
Citera
2013-12-26, 15:44
Medlem
Det är helt sjukt att BO och GM identifieras efter några timmar i tråden, området blir väl beskrivet, ett tänkbart motiv målas upp och folk postar fortfarande strunt utan att läsa någonting.

Sammanfattning:

GM är 26 år och BO's son. Doktorand i kemisk fysik.
BO var 57 år och är BO's far. Docent i teoretisk kemi.
Båda är svenskar.
GM kan ha varit deprimerad eller psyiskt påverkad den senaste tiden (är det bekräftat)?
BO beskrivs som en mycket trevlig och jordnära person som var framstående i sitt fält. Jag har fått detta bekräftat från folk som jobbat runt honom.

Mordvapnet var en pistol.

Motivet till skjutningen är troligtvis psykisk ohälsa, typen av brott, tidpunkten för brottet och det faktum att BO verkar ha kört ungefär 20 mil för att prata med sin son tyder på detta.

Området där BO bor är ett studentområde där endast personer som studerar på eller är knutna till Lunds universitet bor. Det är ett mycket lungt område.
Närliggande område Magistratsvägen som vissa verkar vilja beskriva som Compton är också ett mycket lungt område även om det kanske är ett av de "sämre" i Lund. Vilket jag skulle säga är tveksamt men det säger ingeting oavsett.
Citera
2013-12-26, 15:50
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Första misstanken är att det är "korvryttare" som hoppat på fel häst. Men det här låter alltså mer familjetragedi med psykisk ohälsa i botten. Vad kan det handla om för misstänkt skjutvapen? Var den misstänkte tävlingsskytt?

När blattar dödar familjemedlem då är det reptilhjärna, religion och/eller kultur inblandat. När svenskar dödar familjemedlem då är det familjetragedi med psykisk ohälsa...GO FLASHBACK!!

Förövrigt bor jag en stenkast därifrån och hörde sirener på julafton men trodde det var brandkår eller nått...
Citera
2013-12-26, 15:51
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CCK
Det är helt sjukt att BO och GM identifieras efter några timmar i tråden, området blir väl beskrivet, ett tänkbart motiv målas upp och folk postar fortfarande strunt utan att läsa någonting.

Sammanfattning:

GM är 26 år och BO's son. Doktorand i kemisk fysik.
BO var 57 år och är BO's far. Docent i teoretisk kemi.
Båda är svenskar.
GM kan ha varit deprimerad eller psyiskt påverkad den senaste tiden (är det bekräftat)?
BO beskrivs som en mycket trevlig och jordnära person som var framstående i sitt fält. Jag har fått detta bekräftat från folk som jobbat runt honom.

Mordvapnet var en pistol.

Motivet till skjutningen är troligtvis psykisk ohälsa, typen av brott, tidpunkten för brottet och det faktum att BO verkar ha kört ungefär 20 mil för att prata med sin son tyder på detta.
Området där BO bor är ett studentområde där endast personer som studerar på eller är knutna till Lunds universitet bor. Det är ett mycket lungt område.
Närliggande område Magistratsvägen som vissa verkar vilja beskriva som Compton är också ett mycket lungt område även om det kanske är ett av de "sämre" i Lund. Vilket jag skulle säga är tveksamt men det säger ingeting oavsett.
(min fetning)

Sannolikt var gossen mitt i ett psykotiskt tillstånd. Undrar om han även mixtrade med droger?
Citera
2013-12-26, 15:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
När blattar dödar familjemedlem då är det reptilhjärna, religion och/eller kultur inblandat. När svenskar dödar familjemedlem då är det familjetragedi med psykisk ohälsa...GO FLASHBACK!!

Förövrigt bor jag en stenkast därifrån och hörde sirener på julafton men trodde det var brandkår eller nått...
Om det är sk "hedersmord" du avser så är detta något som stöds av hela släkten & man uppmanar varandra till mord för att rädda familjens anseende.
Jag tror du får svårt att hitta en massa peppande familjemedlemmar i det här fallet. Eller vad tror du?
Citera
2013-12-26, 15:57
Medlem
hemliga.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag håller med alla rasister och xenofober på flashback om att heders våld från muslimer är förkastligt. Men hur kan man försöka tona ner innebörden av ett mord på sin egen far när familjen är svennebanan till ett tragiskt familjedrama?

Dysfunktionella familjer med dysfunktionella individer. Vita är lika stora as som icke vita..

Tråden fylldes från första inlägget med att det var ett blattemord. Det är statistiskt självklart att det var en blatte som mördade en vit. Sen zigienare, sen bögar, sen isländare osv osv. Allt för att försöka förklara det ingen verkar tro, att svenskar är kapabla till precis vad alla andra as i världen är kapabla till. Våldtäkt, mord, tortyr, misshandel osv..

sug Kuk och gott nytt år..

Håller fullkomligt med dig! Så fort det är en blatte ja då skriker alla hedersmord, iskall mördare, svin, psykopat, ut med packet osv. Men är det en svensk så är det ju synd om han, han hade ju en psykos, hård uppväxt, kände knappt igen sin far osv... Kolla bara på alla dem som sitter på livstid i Sverige. Är det synd om alla dem svenskarna också??

Sen att något område i lund är ett ghetto är bara trams.....
Citera
2013-12-26, 15:58
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
BO full? Akta dig för att projicera egna problem på andra. En normal 26-åring har inte pistol hemma. Ditt antagande att fadern "gjort något otrevligt" är märkligt men talande.
Haha, jag har inga problem med spriten om det inte räknas till problem att jag endast dricker kanske vart femte år.

Att GM hade en pistol, om det nu var så, är inte normalt.
Kan det ha varit för att skydda sig, efter senaste tidens påstådda slagsmål?

Men att då använda den till att skjuta sin farsa tyder ju på att grabben antingen är sjuk, eller att osämja uppstått med fadern. Osämjan kan ju också varit grundorsak till varför GM beväpnat sig.

Kan GM cirkulerat i kriminella kretsar utan polisens vetskap? Eller hade han kanske pistolen i lagligt förvärv? Det skulle inte förvåna mig om det var en 22:a.
Citera
2013-12-26, 15:59
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chamoniard

Förmodligen lider GM av en paranoid schizofreni som håller på att blomma ut vilket sjukdomen ju ofta gör i den åldern. Istället för att fira jul med familjen väljer GM att låsa in sig i sin studentlägenhet ensam. Fadern som naturligtvis är bekymrad reser hem till sonen för att titta till honom. Sonen befinner sig då i en fulminant paranoia vilket resulterar i att han skjuter ihjäl sin egen far. Han kanske inte ens kände igen sin egen far vid det laget.

Det låter som en väldigt trolig förklaring. Jag skulle dock vilja bidra med en teori om den bidragande eller utlösande faktorn. BO har en ordentligt gedigen akademisk karriär, medan sonen efter sex års studier fortfarande bor i en sunkig studentlägenhet i Lunds sunkigaste studentområde. Farsan har en gård, och farsan är också chef för den institution där sonen jobbar.

Med tanke på hur högt studietryck det kan vara i familjer med hög akademisk begåvning, så är det inte helt osannolikt att familjen har pressat sonen in i en akademisk karriär som helt enkelt är svårare än vad sonen klarar av. Det brukar vara en oerhörd press på akademiska examina i såna familjer, särskilt om både farsan och sonen har fortsatt sina karriärer inom universitetsvärlden.

Högt studietryck, dåliga resultat, dålig ekonomi, tråkig livssituation, dåligt självförtroende, och det kopplat till någon sorts form av psykisk sjukdom leder till en situation som slutgiltligen briserar. Lägg märke till att det händer på familjehögtiden nummer ett, julafton. Sonen mår dåligt och isolerar sig, farsan åker över för att kolla läget, det blir någon sorts konfrontation, och sonen skjuter farsan.

Nu vet vi ju inte nåt om GM:s akademiska prestationer, men det vore intressant att se om det kan vara en bidragande faktor...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in