Citat:
Ursprungligen postat av
susanlynette
Men det betyder inte att man ska uttrycka sig så drygt som Zlatan eller att Sjögran är mindre värd en bil än Svensson. SvFF gjorde fel, man har pratat om att föra fram damfotboll i flera år och så när man kan visa att man värderar sporterna likadant då gör man bort sig totalt.
varför ska man värdera sporterna likadant när det är frågan om helt olika idrottsliga prestationer?
Ta det aktuella exemplet, SvFF vill ge Anders Svensson ett pris för att han utfört en stor idrottslig prestation som har slagit Ravellis gamla rekord i antal spelade landskamper.
Andreas Svensson har spelat 144 landskamper för Sverige, en stor bedrift.
För att sätta i perspektiv.
Världsrekordet för herrar hålls idag av Ahmed Hassan Egypten med 184st spelade landslagsmatcher. Världsrekordet.
I Europa hålls rekordet av
Lothar Matheus med 150st spelade landskamper.
Therese Sjögren har spelat 184st landslagsmatcher och hade alltså redan nu tangerat världsrekordet för herrar om det varit frågan om likvärdiga sporter.
Men det finns i världen hela 12 kvinnor med mer än 200 spelade landskamper. En av dessa tror jag låg på över 300 spelade matcher..
hur någon på allvar kan tro att det är en lika stor bedrift att spela väldigt många landskamper inom damfotboll som det är inom herrfotboll övergår mitt förstånd de personerna behöver vakna upp, det är bara att se på mina exempel hur mycket enklare det är att komma upp i ett stort antal spelade landskamper för damer, konkurrensen till platserna är på helt olika nivåer.