2013-12-25, 18:12
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noola
För att det verkar så löjligt, grinigt och småaktigt att inte göra det?

Snarare förnedrande för en idrottare utav den kalibern. Kvinnor är inte ens i närheten av män i idrotter, bara att svälja.

Synd att MMA-matchen inte gick igenom, så kunde det blivit svart på vitt att män äter kvinnor till frukost när det kommer till sport. Men då hade rubrikerna varit svartmålande av feminister hur han vågade gå fullt ut emot en kvinna.
Citera
2013-12-25, 18:13
Medlem
Bongobobs avatar
Snattat från ett inlägg från fotbollskanalen men tycker det summerar hela debatten rätt så klockrent eller iallfall mina tankar om hela spektaklet:

Per-Olof Pettersson • för 2 timmar sedan− + ⚑Vem har påstått att Damfotboll är lika som Herrfotbollen. Hela den diskussion är en icke-diskussion. Bara för att damerna figurerar i samma rum mellan varven betyder väl inte att dessa jämförs med herrarna. Det är aldrig någon som ifrågasatt den saken(...) Innan var alla nöjda och glada. Zlatans kommentar är okunnigt och en aning patetiskt med tanke på att det inte finns någon som någonsin har ifrågasatt om huruvida någon damspelare är bättre eller lika bra som Zlatan. Ingen av de svenska herrarna går inte heller att jämföra med Zlatan. Inte behöver någon behöva skämmas för den sakens skull. Lägg ner tjatet om damfotboll/herrfotboll och återgå till sina egna idrotter.
Citera
Medlem
Europes avatar
Personligen bryr jag mig inte ett skvatt om varken fotboll eller Zlatan, men det han sa var bara det uppenbara. De flesta damsporter borde ingå som en del i handikapptävlingarna. Ingen vettig människa bryr sig om det Zlatan har sagt, så det blir väl högst några svenskar som kommer att grina, då svenskarna är det intellektuellt mest efterblivna folket bland alla industrialiserade länder. PISA 2012 visar klart och tydligt att det inte heller kommer att bli bättre i framtiden.

Undantaget inom damsporter är sportgrenar som inte i första hand kräver fysisk styrka, som t.ex. damernas simhopp, vilket för övrigt är den enda sport jag ibland kan råka se på.
Citera
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
Nu börjar bloggerskorna:

http://unodostherese.blogg.se/2013/december/foddes-du-med-fitta-grattis-du-far-en-cykel-pa-kopet.html#comment

Och Nyheter24: http://nyheter24.se/nyheter/kronikor/759297-fragorna-reportern-skulle-stallt-zlatan
Om Elin Grefberg på Nyheter24 läst artikeln, hade hon åtminstone fått svar på av Zlatan tycker om damfotboll
Den uppmärksamheten som svensk damfotboll får i Sverige, det är ingen annan i världen utav damspelare som får det i sitt eget land. Bara det är en fantastisk sak. Men det här betyder inte att jag inte uppskattar det de gör, de har gjort det fantastiskt bra och kommer att fortsätta göra det fantastiskt bra
Citera
2013-12-25, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Så hur borde Zlatan besvarat frågan "Vem är bäst på fotboll - du eller Lotta Schelin?" tycker du?
Han hade kunnat svara att att det inte riktigt går att jämföra herr- och damfotboll på det sättet men att Lotta är en jätteduktig spelare som har gjort jättemycket för svensk damfotboll. Vad hade varit problemet?
Citera
2013-12-25, 18:16
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Jo jag förstår vad du säger, och håller med till fullo men... Jag undrar hur det kan just ha blivit så i Sverige? Varför är det så starkt fäste just här, vad beror de på. Har det att göra med kultur, historia, statsskick eller gener? Vad är grundorsaken till att kvinnorna här i Sverige så hårt "föraktar" det manliga könet men samtidigt hävdar sig vara lika kapabla i alla avseenden, både de fysiska och mentala.
Vad är samtidigt orsaken till att den Svenska mannen så godtyckligt låter sig övertrampas för sin manlighet, mentalt kastreras och får ställa sig i skamvrån för att denne är just en man? Man tar dessutom ett steg längre, man ska inte bara skämmas för att vara en man, utan man ska också fördöma andra män som visar sin maskulina stolthet, man ska också helst vara aktiv i denna propaganda.

Detta är sanningen idag, men vi vet inte orsaken till detta eller? Vad är grejen! Har nån en susning om VARFÖR det ser ut som det gör idag!!??

Jag förstår mig ärligt talat inte på anti-feminister! De visar hela tiden upp en you-are-damned-if-you-do and-you-are-damned-if-you-don´t-attityd gentemot kvinnor. Det klagas på att kvinnor inte är tillräckligt intellektuella, idrottsintresserade och tekniska men om de försöker så är inte det heller bra. Än en gång får man bekräftat att anti-feminister är dryga och ibland rent ut sagt elaka.
Senast redigerad av thewellovedone 2013-12-25 kl. 18:19.
Citera
2013-12-25, 18:17
Medlem
matte03s avatar
Kan man inte köra en match mellan herrarna och damerna.. så kan man jämföra sen om vilka som är bäst?
Citera
2013-12-25, 18:17
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Han hade kunnat svara att att det inte riktigt går att jämföra herr- och damfotboll på det sättet men att Lotta är en jätteduktig spelare som har gjort jättemycket för svensk damfotboll. Vad hade varit problemet?
Varför ska han svara så när han får en rak fråga?
Citera
2013-12-25, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Snarare förnedrande för en idrottare utav den kalibern. Kvinnor är inte ens i närheten av män i idrotter, bara att svälja.

Synd att MMA-matchen inte gick igenom, så kunde det blivit svart på vitt att män äter kvinnor till frukost när det kommer till sport. Men då hade rubrikerna varit svartmålande av feminister hur han vågade gå fullt ut emot en kvinna.

Varför inte en match där man plockar ut killar som har 30 % mindre muskelstyrka, är 30% mindre i storlek, fått samma träningsförutstättningar som kvinnliga fotbollsspelare, samma lön eller icke lön t.ex. och sätter dem mot de bästa manliga laget? Sen gör man jämförelsen, vad det blir för score.

Sen kan man sätta kvinnorna mot männen och jämföra score.

Om scoren är radikal mycket sämre för kvinnorna mot männen jämfört med spädgrisarna till män
mot männen. så ja då kan man kanske prat om en mer seriös jämförelse.

personligen tror jag spädgrisarna skulle få precis lika dåligt resultat som kvinnorna.
Citera
2013-12-25, 18:18
Medlem
Zlatans uttalanden i media idag rev upp en del i jantelagens Sverige...
Han har helt rätt att man inte kan jämföra herr o damfotboll...
Det e två olika sporter ...

Att han ska jämföras med...typ Schelin e ju åxå pinsamt...Som sagt..Två olika sporter..
Ska Kim Martin ses lika som Henke Lundqvist t.ex ???

Nu grinas det bland feministerna o damfotbollslandslaget lär ju gnälla ÄNNU mer nu.

Att damerna skulle få en cykel med autograf e ju bara så rätt alltså
Faktum är ju egentligen att ALLA svenska fotbollsspelare ..man som kvinna borde få en cykel
med autograf av Zlatan för ingen e i närheten av hans nivå

Så ge fan i våran Ibra ..Gnällspikar !
Citera
2013-12-25, 18:20
Medlem
Citat:

Det tycker jag hade varit ett utmärkt svar.

På det sätt han uttalar sig så verkar han känna förklenad och förolämpad och det tyder ju på dåligt självförtroende.

Bara för att man är duktig på att sparka på en boll är det ju inte alls säkert att man vara sig mår så bra eller har gott självförtroende eller har en god självkänsla.

Jag förstår inte varför man inte kan förstå att han kanske känner sig väldigt liten som människa. En som bara kan sparka på en boll.

Han kan inte haft mycket tid att läsa böcker, sätta sig in i politiska spörsmål och känner sig kanske helt enkelt bara dum och korkad. Därav hans svar.
Citera
2013-12-25, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
...

Jag inser att Zlatan är en eminent fotbollsspelare och förtjänar respekt som yrkesman men som person anser jag inte att han är en förebild för någon, särskilt inte för småtjejer som spelar fotboll. De måste ju undra vad Zlatan egentligen menar. Jag tror att tjejerna är väl medvetna om att de aldrig kommer upp i herrarnas nivå men det är skillnad på det och när Zlatan säger att han skäms över att jämföras med damspelare som på sin höjd förtjänar hans signerade cykel. Till och med de mest ihärdiga damfotbollsmotståndarna måste ju fatta hur knäckande det är.

...

Håller med dig angående uttalandet om cykeln, det var inte särskilt smart just det. Men samtidigt får man ta det för vad det är, jag tror inte det är något han gått runt och tänkt på utan jag tror han sa så skämtsamt i ögonblicket och skrattade säkert till lite. Han är ju en skämtare. Just det uttalandet sänder fel signaler men i övrigt tycker jag han uttalade sig bra i intervjun.

Var säger han att han skäms över att jämföras med en damspelare? Han frågar sig retoriskt om han ska behöva skämmas för att komma hem och om han ska behöva skämmas för att vara svensk fotbollsspelare.

Han har ju helt rätt i att det blir helt skeva perspektiv på bevakningen:
Citat:
- När jag kommer ut i Europa jämför de mig med Messi och Ronaldo. När jag kommer hem jämför de mig med en damspelare. Ska jag behöva skämmas för att vara en svensk fotbollsspelare?
Senast redigerad av backflasha 2013-12-25 kl. 18:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in