2013-12-25, 12:55
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
Det är klart att det blir en feministfråga när han uttrycker sig som han gör.

Det finns många som kräver att fotbollsförbundet reagerar. Det handlar ju inte om att SvFF ska likställa dam- och herrfotboll som likvärdiga utifrån prestationsförmåga utan vilket språkbruk man som lagkapten för svenska fotbollslandslaget använder när man uttalar sig.

Det kan man iofs tycka, å andra sidan är det stora felet med det svenska debattklimatet att folk inte tillåts vara politiska, utan att bli nedgjorda.
Citera
2013-12-25, 12:57
Medlem
Guitarsmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Det kan man iofs tycka, å andra sidan är det stora felet med det svenska debattklimatet att folk inte tillåts vara politiska, utan att bli nedgjorda.

Instämmer till 100%
Citera
2013-12-25, 12:57
Medlem
Wargs avatar
"De kan få en cykel med min autograf så blir det bra, säger Ibrahimovic". Signaturmaterial!

Självklart har han rätt. Damerna är sämre på fotboll än herrarna, men det relevanta är att de drar in oerhört mycket mindre intäkter än herrarna när de spelar sina matcher. Därmed är det inte rimligt att de skall ha lika när det kommer till div. ekonomiska kompensationer. Ingen är väl upprörd över att herrarna har 100x högre löner?

Damerna måste inse att de spelar fotboll på pojklagsnivå och att deras fotboll inte är av ett lika stort allmänintresse.

Självklart behöver denna åsikt vädras, och Zlatan är en av få som nästan är immun mot kritik, till viss del på grund av sin hybris samt arrogans och till viss del på grund av mediernas förälskelse/behov av honom.
Citera
2013-12-25, 12:59
Medlem
avskrades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frassefras
Jag ser inte det här som en feministfråga. Det är väl inget snack om att Zlatan är bättre än Lotta Schelin. Det är enormt mycket högre konkurrens och resurser inom herrfotbollen, de män som når elitnivå är jävligt bra. Alla män är inte bättre än alla kvinnor på fotboll, men jämför man de högre klasserna av fotbollsspelande män med motsvarande klass av fotbollsspelande kvinnor så är det klart som fan att de manliga fotbollsspelarna är bättre. Det betyder dock inte att damfotboll inte har något existensberättigande.

Håller med. Det är nog få som ser detta som en feminstfråga, men genom att media ständigt måste jämföra och politisera allt som går så landar det hela i någon sorts feminist- och jämställdhetsdebatt. Herregud. Det är naturligtvis fantastiskt att det är Zlatan, som någon knappt vågar kritisera, som nu säger precis vad de flesta tycker och tänker; samtidigt är det tråkigt att det ska till en Zlatan för att kunna föra fram de här åsikterna offentligt utan att behöva utsättas för den mediala mobbing som följer i vanliga fall.
Citera
2013-12-25, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Tycker nog det är det bästa Zlatancitatet hittills. "Nedlåtande och nervärderande"? Ja, lilla Hanna, det var just det som var tanken! Hade aldrig trott för 5-10 år sedan att Zlatan och Paolo skulle vara mina förebilder
Varför tycker du att det är något bra att vara nedlåtande och nedvärderande?
Citera
2013-12-25, 13:02
Medlem
Zlatan är den ENDA människan i hela Sverige som kan säga något sådant och "komma undan" med det eftersom han är hela pk och mediaelitens kung. Om en etniskt svensk skulle sagt något sådant skulle han för alltid blivit stämplad som kvinnohatare och om en sd representant skulle sagt så hade han halshuggits på torget ikväll
Citera
2013-12-25, 13:03
Medlem
El Capitanos avatar
Helt rätt av Zlatan. Oändligt skönt att någon kan ryta ifrån mot galenskapen. Särskilt det här tycker jag var väldigt komiskt:

– Jag tycker det är tråkigt att läsa, det är lite tradiga uttalanden som man får läsa ibland. De vet hur mycket tid som vi lägger ner, precis lika mycket som de gör, säger hon.

"De vet hur mycket tid som vi lägger ner".. vem fan bryr sig om tiden? Jag spelar också mycket fotboll på fritiden, men inte fan förtjänar jag att uppmärksammas för det - och då är jag sannolikt bättre än många damspelare. Damspelarna tror det är någon rättvisegrej. Att det finns en sport (fotboll) som ska delas i två halvor mellan män och kvinnor (så det blir rättvist). Men i själva verket finns det en stor sport (herrfotboll) och en mycket senare konstruerad sport (damfotboll) som åker snålskjuts på den föregående - som likt ett bortskämt barn förväntar sig att få, få och få trots att de själva inte drar in några pengar.

Jag förstår att Zlatan blir irriterad, det är precis som han säger. Han är en av världens bästa utövare av fotboll på planeten. Någon jävla Lotta Schelin har förmodligen något tiotal miljoner fotbollsutövare på planeten som spelar fotboll bättre än vad hon gör. Och sedan kan man gagga hur mycket man vill om att "inte jämföra idrotter" men i slutändan är det så det är. Och i slutändan vill folk se världens bästa fotbollsspelare spela - man vill inte se någon spela bara för att personen har fitta, det är egentligen sexistiskt bara det. Att avsaknaden av manligt könsorgan ska legitimera en ytterst undermålig insats.

Jag trodde feministerna var för lika lön för lika insats, men det verkar man ha frångått nu om man anser att damfotboll ska hyllas lika mycket som herrsporten. Då handlar det om att hylla någons urusla prestation enbart av könsmässiga skäl. Det tycker jag är nedvärderande och pinsamt om något.
Senast redigerad av El Capitano 2013-12-25 kl. 13:07.
Citera
2013-12-25, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noola
Varför tycker du att det är något bra att vara nedlåtande och nedvärderande?
Varför tycker du att det är något dåligt?
Citera
2013-12-25, 13:06
Medlem
Guitarsmokes avatar
Man kan ju inte låta bli att skratta åt alla på twitter som förfäras över hans uttalande. Trodde de på allvar att Zlatan var någon mjukisputte som studerar kvinnokampshistoria och kallar sig själv för hen? Att han, världens bästa fotbollsspelare som har sett hundratals världsklasspelare rygga undan när han gått förbi dem på plan, hade samma PK-fingertoppskänsla som en nyutexaminerad södermalmsjournalist?

Det är så korkat så det är inte sant.
Citera
2013-12-25, 13:09
Avslutad
Kommer ju tystas ned då Zlatan ligger över kvinnor på PK-listan. Dock så fick Zlatan lite respekt i mina ögon.
Citera
Avslutad
Herrlandslaget skulle ju slå damlandslaget med 28-0, så på vilket sätt är dom jämnlika?
Har Zlatan inte hört talas om Suarez som skrivit på för Liverpool, 2 millar i veckolön!
Citera
Medlem
ElvisJrs avatar
Nu sket han i det blå skåpet. I feministmedias högborg Sverige borde Zlatan sagt att damfotbollen är snäppet bättre och Lotta Schelin gör de vackraste målen i fotbollssverige, och självklart kan man jämföra herr och damfotboll. Varför inte göra om reglerna och spela med 6 damer och 5 killar så blir alla nöjda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in