2013-12-24, 03:35
Medlem
Draugadrottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarAtitPannkaka
2.
Inse att svenska lås ligger efter jämfört med övrig EU-standard. Skaffa rätt verktyg som följd.
Utveckla punkt 2 tack.
Citera
2013-12-24, 12:45
Medlem
Paddan1000s avatar
Den här tråden har inspirerat mig att själv vilja börja med låsdyrkning. Då behöver jag inte längre klippa upp mina lås varje gång jag råkat låsa in nyckeln i skåpet i omklädningsrummen. Jag har beställt ett träningslås från Ebay och ett billigt dyrkset från Aliexpress, då sådana av någon anledning inte säljs på Ebay.
Citera
2013-12-24, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isen.star
text
Köp ett litet cocraft lås och gör en bump key utav nyckeln. Nu har du en masterkey.
Vet inte hur det är med dom större men förmodligen lika dålig säkerhet där med.
Citera
2013-12-24, 22:05
Bannlyst
Små vanliga lås på gym tar för mig max 5 sekunder att öppna med endast liten skruvmejsel och hårsnodd. Men dom som har dubbellås i sig är klurigare.
Citera
2013-12-24, 22:40
Medlem
Ils avatar
Vill också tipsa om Defcon videos på youtube relaterade till lockpicking.
Folk från toool och andra är där och visar ganska häftiga saker ibland.
Bland annat hur dom öppnar högsäkerhetslås, handbojjor och mycket annat. Ni som vill kolla har flera flera timmar framför er.
Citera
2013-12-25, 02:14
Medlem
isen.stars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Vad ska du TS göra med dina färdigheter?
Först var det för att min hyresvärd låst ett utrymme som jag tycker vi hyresgäster ska ha tillgång till. Sen blev jag fascinerad av det, och ville lära mig mer.
Citat:
1.
Det som nämnts i tråden.

www.toool.nl

Piratbukta boken Locks, Safes and Security av Mark Weber Tobias.

2.
Inse att svenska lås ligger efter jämfört med övrig EU-standard. Skaffa rätt verktyg som följd.

3.
Inse att allt som är meningsfullt att dyrka även har ett chip och autentiserar enskilda nycklar och loggar det hela numera.

4.
Överge dyrkning för enklare sätt att gå runt själva låsen. (I sverige räcker det med att gå på en svag punkt på låshuset.)
Beror väl på vad man definierar som meningsfullt. Kan man bryta sig in i 90 % av alla svenska hem tycker jag att man har kommit en bit på väg. Sen tänkte jag inte använda mina kunskaper till en brottslig bana och således vill man ju kunna ta sig förbi låsen utan att förstöra dem. Det är liksom det som är hela vitsen.
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Den här tråden har inspirerat mig att själv vilja börja med låsdyrkning. Då behöver jag inte längre klippa upp mina lås varje gång jag råkat låsa in nyckeln i skåpet i omklädningsrummen. Jag har beställt ett träningslås från Ebay och ett billigt dyrkset från Aliexpress, då sådana av någon anledning inte säljs på Ebay.
Okej, det låter bra. Vet inte vad det var för sorts lås, men om det är för svårt vill jag tipsa om 39-kronorslåsen på clas ohlson. Tanken om gymmet har också slagit mig, men för det första, om man låser in sina grejer låser man nog tyvärr in dyrkarna också (man går ju inte precis omkring och gymmar med dyrkar). För det andra, vad skulle personalen säga om de upptäckte att man hade med dyrkar till gymmet, liiiiiite misstänksamt?

Citat:
Ursprungligen postat av Il
Vill också tipsa om Defcon videos på youtube relaterade till lockpicking.
Folk från toool och andra är där och visar ganska häftiga saker ibland.
Bland annat hur dom öppnar högsäkerhetslås, handbojjor och mycket annat. Ni som vill kolla har flera flera timmar framför er.
Håller på och tankar hem några filmer därfrån nu, har du nån favorit?

EDIT: Och en liten uppdatering: Får upp ett 5-kolvigt hänglås med raking. Making progress! Imorgon tänkte jag lära mig identifiera svamplås, och diverse säkerhetsmekanismer.
Senast redigerad av isen.star 2013-12-25 kl. 02:33.
Citera
2013-12-25, 05:12
Medlem
JagHarAtitPannkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draugadrotten
Utveckla punkt 2 tack.

Svenska lås sitter oftast monterade i ett skandinaviskt låshus. Mig veterligen så finns det inga skandinaviska låshus som inte går att pilla upp med ett bladmått helt oavsett vad för låscylinder som sitter monterat på det.

I Sverige får vem som helst lov att kalla sig för låssmed. Det finns ingen myndighetskontroll och därför säljer inte stora tillverkare bra lås till den svenska marknaden eftersom pålitlighet under polisiär insyn inte finns. Den högsta dörrlåsstandarden i sverige är således ett tillhållarlås med dubbel kodning. En dyrkkunnig pundare fipplar upp ett sådant på under en minut med lite träning.

Sverige ligger helt enkelt efter och vill man ha ett lås/låshus värt namnet bör man vända sig till låssmed i ett EU-land med ackrediterade sådana, Danmark eller Tyskland t.ex.
Citera
2013-12-25, 09:09
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Okej, det låter bra. Vet inte vad det var för sorts lås, men om det är för svårt vill jag tipsa om 39-kronorslåsen på clas ohlson. Tanken om gymmet har också slagit mig, men för det första, om man låser in sina grejer låser man nog tyvärr in dyrkarna också (man går ju inte precis omkring och gymmar med dyrkar). För det andra, vad skulle personalen säga om de upptäckte att man hade med dyrkar till gymmet, liiiiiite misstänksamt?

Det händer på jobbet också att jag låser in nycklarna, men dyrkarna kan man ju förvara hemma och hämta vid behov. De som ser mig blir nog inte mindre misstänksamma än när jag kommer dragandes med bultsaxen. Som lås på jobbet har jag nu ett hänglås som är uppklippt men som jag arrangerar så det ska se låst ut och hoppas att ingen ska titta närmare på det.

Det var det här träningslåset jag köpte. Tror du det är bra?
http://m.ebay.com/itm/331075618213

Det är säkert ett svårt lås då det verkar ha sex kolvar men man ser iallafall vad som händer därinne.
Senast redigerad av Paddan1000 2013-12-25 kl. 09:14.
Citera
2013-12-25, 15:12
Medlem
Citat:
Beror väl på vad man definierar som meningsfullt. Kan man bryta sig in i 90 % av alla svenska hem tycker jag att man har kommit en bit på väg. Sen tänkte jag inte använda mina kunskaper till en brottslig bana och således vill man ju kunna ta sig förbi låsen utan att förstöra dem. Det är liksom det som är hela vitsen.

Tja att göra tysta inbrott hos vanliga människor är klart föraktligt och ett bevis på egotrippade skitgener som måste städas bort ur den gemensamma genpoolen som jag ser det. Att kunna göra detta för att få tag på viktig information till gagn för något större däremot som landets säkerhet eller förstå hur man hjälper enskilda individer att slippa få besök av skitgener, det är hedervärt!

Dessa 90% du omtalar räcker det oftast med ett tiotal olika bump-keys för att spårlöst öppna. Klantar glömmer att lägga en skiva av delrin vid bump-keyens anliggningspunkt mot låset och lämnar därför spår efter sig. De brukar även stå och klappa till nyckeln med något verktyg istället för att ha en stor gummiklump fastsatt i bump-keyen. Inte alls misstänkt att stå och banka på ett lås liksom när de lika gärna kunde stå mitt framför ögonen på grannar och muttra om slitet skitlås när de klappar till gummiklumpen med handflatan samt ojjar sig över hur slarvig <namn som står på dörren> är med sitt underhåll av låsen och att man fan knappt kan mata <>s kattkräk ens...
Citera
2013-12-25, 23:31
Medlem
Draugadrottens avatar
Citat:
Svenska lås sitter oftast monterade i ett skandinaviskt låshus. Mig veterligen så finns det inga skandinaviska låshus som inte går att pilla upp med ett bladmått helt oavsett vad för låscylinder som sitter monterat på det.

I Sverige får vem som helst lov att kalla sig för låssmed. Det finns ingen myndighetskontroll och därför säljer inte stora tillverkare bra lås till den svenska marknaden eftersom pålitlighet under polisiär insyn inte finns. Den högsta dörrlåsstandarden i sverige är således ett tillhållarlås med dubbel kodning. En dyrkkunnig pundare fipplar upp ett sådant på under en minut med lite träning.

Sverige ligger helt enkelt efter och vill man ha ett lås/låshus värt namnet bör man vända sig till låssmed i ett EU-land med ackrediterade sådana, Danmark eller Tyskland t.ex.
Europeiska lås är i regel leksaker om du jämför med svenska lås, det finns en del bra låscylindrar i europa dock.
Låshus efter den europeiska standarden är betydligt sämre än dom vi har i sverige,
Bladmåttsskandalen var något som drabbade assa och åtgärdades snabbt och det fungerar inte längre på nya låshus.
Sverige är snarare ledande på låssäkerhet.
Tycker du borde skaffa en större erfarenhet i ämnet.
Senast redigerad av Draugadrotten 2013-12-25 kl. 23:39.
Citera
2013-12-26, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draugadrotten
Europeiska lås är i regel leksaker om du jämför med svenska lås, det finns en del bra låscylindrar i europa dock.
Låshus efter den europeiska standarden är betydligt sämre än dom vi har i sverige,
Bladmåttsskandalen var något som drabbade assa och åtgärdades snabbt och det fungerar inte längre på nya låshus.
Sverige är snarare ledande på låssäkerhet.
Tycker du borde skaffa en större erfarenhet i ämnet.

Skrattretande, låt mig gissa, Du är anställd antingen hos Assa eller är "låssmed"? Bladmåttsskandalen vet du inte mycket om. Varenda skandinaviskt låshus byggs fortfarande likadant och går att manipulera upp enkelt. Det är t.o.m så illa att de per design skall vara så enkla att öppna för polis och räddningstjänst i Sverige som har ett universalverktyg för att öppna dem med. EU-låshus sitter för det första ordentligt i dörrarna och är allt annat än triviala att ta sig förbi utan nyckel då de i låst läge även låser fast låscylindern i låshuset. Självklart går allt med våld men den svenska konstruktionen är ungefär som att bräcka knäckebröd.

Det du sysslar med är desinformation och lurendrejeri. Blir äcklad av människor som du.
Citera
2013-12-26, 18:02
Avslutad
Även jag är en dyrkare. Blev nyfiken på detta för nått år sen o köpte;
http://www.dyrkar.se/dyrkset-till-alla-sorters-las/1-dyrkset-majestic-13-delar.html (jag beställde egentligen ett billigare set, men fick det dyrare). Samt en sån här;
http://www.dyrkar.se/laspistoler-till-alla-sorters-las/6-laspistol-universal-mekanisk.html

Har fått upp lite lås med dyrkarna, men aldrig klarat nått med låspistolen. Ska dock öva mer med den.

EDIT: Köpte även ett sånt här:
http://www.dyrkar.se/ovning-ovningslas-for-att-ova-dyrkning/18-ovningslas-avancerat.html
Fick upp det efter ca 3-timmar "noob-dyrkning".
Senast redigerad av Mulla Krekar 2013-12-26 kl. 18:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in