Citat:
Ursprungligen postat av
Flashbackministern
Vad ska du TS göra med dina färdigheter?

Först var det för att min hyresvärd låst ett utrymme som jag tycker vi hyresgäster ska ha tillgång till. Sen blev jag fascinerad av det, och ville lära mig mer.
Citat:
Ursprungligen postat av
JagHarAtitPannkaka
1.
Det som nämnts i tråden.
www.toool.nl
Piratbukta boken Locks, Safes and Security av Mark Weber Tobias.
2.
Inse att svenska lås ligger efter jämfört med övrig EU-standard. Skaffa rätt verktyg som följd.
3.
Inse att allt som är meningsfullt att dyrka även har ett chip och autentiserar enskilda nycklar och loggar det hela numera.
4.
Överge dyrkning för enklare sätt att gå runt själva låsen. (I sverige räcker det med att gå på en svag punkt på låshuset.)
Beror väl på vad man definierar som meningsfullt. Kan man bryta sig in i 90 % av alla svenska hem tycker jag att man har kommit en bit på väg.

Sen tänkte jag inte använda mina kunskaper till en brottslig bana och således vill man ju kunna ta sig förbi låsen utan att förstöra dem. Det är liksom det som är hela vitsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Paddan1000
Den här tråden har inspirerat mig att själv vilja börja med låsdyrkning. Då behöver jag inte längre klippa upp mina lås varje gång jag råkat låsa in nyckeln i skåpet i omklädningsrummen. Jag har beställt ett träningslås från Ebay och ett billigt dyrkset från Aliexpress, då sådana av någon anledning inte säljs på Ebay.
Okej, det låter bra. Vet inte vad det var för sorts lås, men om det är för svårt vill jag tipsa om 39-kronorslåsen på clas ohlson. Tanken om gymmet har också slagit mig, men för det första, om man låser in sina grejer låser man nog tyvärr in dyrkarna också (man går ju inte precis omkring och gymmar med dyrkar). För det andra, vad skulle personalen säga om de upptäckte att man hade med dyrkar till gymmet, liiiiiite misstänksamt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Il
Vill också tipsa om Defcon videos på youtube relaterade till lockpicking.
Folk från toool och andra är där och visar ganska häftiga saker ibland.
Bland annat hur dom öppnar högsäkerhetslås, handbojjor och mycket annat. Ni som vill kolla har flera flera timmar framför er.
Håller på och tankar hem några filmer därfrån nu, har du nån favorit?
EDIT: Och en liten uppdatering: Får upp ett 5-kolvigt hänglås med raking. Making progress! Imorgon tänkte jag lära mig identifiera svamplås, och diverse säkerhetsmekanismer.